[BBG] 1440p gamesysteem tot 1500 euro

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Als je niet gaat overclocken dan kan je zelfs a320 moederbordje pairen met een 3600. Dit echt de ultieme bang voor buck, als crossfire/sli, usb poorten onboard audio, upgrade mogelijkheden je een worst zou zijn.

En je kan er misschien nog wel betere prestaties aan over houden dan voor een (duur) x570 bord te gaan.
YouTube: Ryzen 5 3600 on an A320 Motherboard, Best Value or Worst Choice Ever...

Omdat bij de ryzen 3000 processors (Ryzen 2) de chipset in de socket zit krijg je sommige features ook op je a320 bord (Presision Boost, Snellere RAM ondersteuning).
En er waren zelfs wat Asus bordjes die ook PCI express 4.0 functies kregen. Maar AMD vond dit niet zo'n goed idee en om verwarring te voorkomen hebben ze de bios versie die dit mogelijk maakte verwijderd.

Andere bijkomende voordelen:
-Geen chipset fan (heb je ook niet bij b350 b40)
-Betere efficiency (minder VRM fazen)

Ik zou dit niet 1,2,3 aanraden omdat je veel features verliest maar als je zeker weet dat je deze nooit zou gebruiken is het wellicht het overwegen waard omdat je zo makkelijk 50 euro bespaard dat bijvoorbeeld naar de GPU of SSD opslag kan gaan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:23
Zeker meer prestaties per euro, maar dan ben je wel je upgrade pad kwijt.
Met een goed bord kan er later nog een keer een '4900x' op als je dat zou willen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:06:
Zeker meer prestaties per euro, maar dan ben je wel je upgrade pad kwijt.
Met een goed bord kan er later nog een keer een '4900x' op als je dat zou willen.
Zoals ik al zei hoef je daar geen rekening mee te houden. de meeste consumenten kiezen voor X570 bij 3700X and up. je zgn upgrade pad is nu niet meer vt. dan was bij Zen(1), nu kun je makkelijk Zen2 + overslaan, of van 3600 naar 3700X gaan. de meeste game systemen worden +- elke 3j aangepast(gpu ram) en als de rek daar uit is kiest men een nieuwe set. zoals gezegd is een 3700X in games alleen overbodig, ga je zwaar werk erbij doen en heb je meer core prestaties nodig, dan pas 3700X. vergeet niet, je praat wel over CPU van dikke €350,- dat verschil met 3600 kun je beter in betere GPU steken voor betere prestaties. dan kun je altijd nog kijken wat Zen2+ brengt(Ryzen 4600 of wat het wordt) men koopt te snel een te zware CPU.
(deze BBG lijkt me niet vt om 3700X naar beter te bespreken, dan zit je al klasse 'omschrijving' hoger.)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 22-08-2019 09:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mitsumark
Hackus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:17:
[...]
Zoals ik al zei hoef je daar geen rekening mee te houden. de meeste consumenten kiezen voor X570 bij 3700X and up. je zgn upgrade pad is nu niet meer vt. dan was bij Zen(1), nu kun je makkelijk Zen2 + overslaan, of van 3600 naar 3700X gaan.
Waaruit blijkt dat de meeste consumenten bij 3700X+ een X570 moederbord pakken? Zeker op dit forum wordt dat nagenoeg nooit aangeraden (wellicht bij budgetten van 2000-3000 euro).
de meeste game systemen worden +- elke 3j aangepast(gpu ram) en als de rek daar uit is kiest men een nieuwe set. zoals gezegd is een 3700X in games alleen overbodig, ga je zwaar werk erbij doen en heb je meer core prestaties nodig, dan pas 3700X.
Gaming is inmiddels ook multi core zwaar werk en dat zal niet minder worden denk ik.
Als je hoopt 6 jaar met je moederbord/processor te doen zou ik zeker voor de 3700X gaan (alleen GPU upgrades).
Of toch de 3600 en over een jaar of 4 upgraden naar een 4900X (waar je dan weer 4 jaar mee kan doen). Uiteindelijk doe je er dan net wat langer mee. Voor beide opties heb je dan wel een 'goed' moederbord nodig.
Ik ben bang dat de 3600 het geen 6 jaar gaat uithouden.
vergeet niet, je praat wel over CPU van dikke €350,- dat verschil met 3600 kun je beter in betere GPU steken voor betere prestaties. dan kun je altijd nog kijken wat Zen2+ brengt(Ryzen 4600 of wat het wordt) men koopt te snel een te zware CPU.
(deze BBG lijkt me niet vt om 3700X naar beter te bespreken, dan zit je al klasse 'omschrijving' hoger.)
Er past al een 2080 Super in het budget, die laatste 100-150 euro kun je niet in een betere videokaart stoppen (hooguit in betere andere componenten of de BBG verlagen naar 1400).
Als ik naar het verleden kijk zie je alleen topics waarbij men vroeger een te zwakke CPU heeft gekocht (i5 quadcores), een processor boven de 200 euro als 'te zwaar' bestempelen zou ik dan ook niet zo gauw doen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mitsumark Als je even goed leest wat ik heb geschreven....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem_NL
We weten dat AMD officieel bij nieuwe releases van CPU's die in de aankomende 4 maanden komen het AM4 platform nog ondersteunen. Het staat nog allerminst vast dat zen2+ dit ook gaat doen. Bij Intel platformen is het vaker het geval dat bij een die shrink de socket wordt aangepast dan niet.

Even een kanttekening bij je i5 opmerking. De intel core i5 2500k was een overclockbare CPU die het behoorlijk lang heeft uitgehouden.
Het kan zijn dat CPU ontwikkeling weer een spurt krijgt maar er is niet zo heel veel veranderd de afgelopen 10 jaar met het oog op gaming en CPU's.
Je was een stuk beter uit om je geld uit te geven aan GPU's dan aan CPU's voor prestatie verbeteringen.
Daarnaast ben ik ook van mening om je geld nu uit te geven waar je nu meer prestaties krijgt i.p.v. nu een dikke CPU halen omdat deze in de toekomst wellicht 10/20% meer performance gaat geven in bepaalde games.
Ik ben het persoonlijk in al mijn jaren dat ik met computers bezig ben (mid jaren '90) nog niet tegen gekomen dat een gamer zijn cpu upgrade voor meer prestaties. Het is prijs technisch gezien vaak veel beter om gelijk het moederbord cpu en ram te vervangen.

Ik kan me nog goed herinneren dat we allemaal op multi core processor ondersteuning in games aan het wachten waren met onze dual core processors. De technische ontwikkeling loopt de software ontwikkeling vaak jaren voor in game land..

Future proofing is imo vaak weggegooid geld, toch zien we dat sommige games echt veel baat hebben bij betere processors/meer RAM geheugen Assasins Creed en city builders bijvoorbeeld.
Maar dit zijn naar mijn idee wel uitschieters, en om nu in een bbg met het budget op 1500 euro bijvoorbeeld 32 GB werkgeheugen aan te gaan raden lijkt mij ook niet echt gepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Rem_NL schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 06:46:
We weten dat AMD officieel bij nieuwe releases van CPU's die in de aankomende 4 maanden komen het AM4 platform nog ondersteunen. Het staat nog allerminst vast dat zen2+ dit ook gaat doen. Bij Intel platformen is het vaker het geval dat bij een die shrink de socket wordt aangepast dan niet.
Dit weten we niet. ;)
Er wordt veel te veel gemaakt van AMD haar "tot 2020" belofte. AMD zei in 2017 dat ze AM4 zouden ondersteunen totdat ze van socket moeten veranderen. Daarbij zeiden ze tot minstens 2020. Vervolgens weet ik niet waar Zen2+ steeds vandaan komt, maar die staat niet op een AMD roadmap. Nee, Zen 3 staat op de roadmaps en Zen 3 is ook voltooid. AMD zit op ongeveer 14 maanden tussen Ryzen releases. Verwacht Ryzen 4000 dus in september 2020, als Zen 3.

Of het op AM4 zal zijn hangt af van een vraag. DDR4 of DDR5? Zo simpel is het want er is eigenlijk niks anders dat een socket wissel zal afdwingen. Persoonlijk denk ik dat DDR5 net te vroeg is voor 2020, maar dat zien we dan wel.

Dan nog maar eens waarom ik het kiezen voor de RTX2070S, of het budget daadwerkelijk volmaken, volslagen zinloos acht.

Ik pak Techpowerup er eens bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nyl3KkMEsVMXysnrpyukIQNz/full.jpg
https://www.techpowerup.c...-rx-5700-xt-pulse/28.html

Je ziet dat de RX5700XT ongeveer 9% sneller is op 1080P en 11% op 1440P. Maar ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in AIB voor AIB. Ik pak hiervoor de Sapphire Pulse en de MSI Gaming X. Dit is uiteraard alles behalve in het voordeel voor de RX5700XT. De MSI Gaming X lijkt me een serieus stapje beter. Ik koos deze omdat net zoals met de Pulse, er een iets hoger verbruik is. 240W om 230W gemiddeld in games, pieken naar respectievelijk 250W en 245W. Redelijk vergelijkbaar dus, licht in het voordeel van Nvidia omdat de Gaming X een high end model is, de Pulse is een instapper.
https://www.techpowerup.c...per-gaming-x-trio/27.html

Vervolgens heb ik eens alle waarden in Exel gegooid om deze twee beter te kunnen vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wKjuxChUijSOy4F4UjkCrtHr/full.jpg

Zoals je kan zien is het verschil iets meer dan 11% op 1080P en iets meer dan 14% op 1440P. Ik ben alleen ook individueel door de benchmarks gegaan en ik gooi er vijf games uit.
-The Witcher 3 omdat de game vier jaar oud is. Natuurlijk nog steeds een uitstekende game, maar voor benchmarks gewoon minder relevant.
-Ace Combat 7 is behoorlijk Nvidia biased en vertekend het gemiddelde te veel.
-Hitman 2, Darksider 3 en Divinity Original Sin II gooi ik er ook uit omdat in al die games, de verhoudingen ook niet kloppen en de AMD videokaarten te zwak presteren.

Opeens is het verschil dan nog maar respectievelijk 7,5% en 11%.
Dan gaan we naar de prijzen kijken. De allergoedkoopste RTX2070S is €540, maar de meeste instapmodellen beginnen eigenlijk pas bij €560. De Sapphire Pulse is nu €490, maar elders in Europa is die al naar €440-€450 gezakt en leverbaar. Kwestie van tijd voordat we hier naar de €450-€460 gaan. Dat is al snel €100 minder voor een videokaart die op 1440P, 11% sneller is.

Kijken we vervolgens naar welke games onder de 60fps gaan dan zijn er maar twee te noemen, Anno 1800 en AC Odyssey. Anno 1800 is gewoon heel erg zwaar en eigenlijk niet bijzonder goed geoptimaliseerd. Met een paar settings een stapje omlaag, is er al wat te winnen. Je gaat alleen niet veel winnen in deze game. AC Odyssey is waardeloos geoptimaliseerd voor vrijwel alles, maar daar valt heel wat te winnen met de juiste settings aan of juist uit zetten. Zie: YouTube: Assassin’s Creed Odyssey Optimization, How to Fix Ubisoft’s Mess

Conclusie: Waarom zou je precies €100 meer moeten betalen voor een videokaart die zo gering veel extra bied. Ik heb zelfs een MSI Gaming X genomen ter vergelijking die richting de €200 duurder gaat.

Dan de RTX2080(S). Tja, 10 of 15% sneller, maximaal 25% sneller, voor minstens €750, bijna €300 duurder als de RX5700XT haar prijzen een beetje normaliseren, heeft helemaal niks meer met "Best Buy" te maken. Het moest wel eens omdat Nvidia jarenlang een wurggreep op de videokaart markt heeft gehad. Nu is dat niet meer zo, niet voor 1440P en zeker niet voor 1080P. Voor het eest in jaren is er weer eens iets te kopen met een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Lijkt mij echt een no brainer om dit dan ook aan te raden. Onder de streep zou dit minder dan €1250 moeten worden nadat de videokaart in prijs is gecorrigeerd door beschikbaarheid. Lijkt me meer dan afdoende voor gamers, zowel voor 1080P/144Hz als 1440P/75Hz systemen. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 489,-€ 489,-
1Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk), 3TB€ 68,-€ 68,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II€ 34,47€ 34,47
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,-€ 82,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 91,05€ 91,05
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.270,32

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DaniëlWW2 Kun je geen andere build verzinnen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:17:
[...]

Vervolgens weet ik niet waar Zen2+ steeds vandaan komt, maar die staat niet op een AMD roadmap. Nee, Zen 3 staat op de roadmaps en Zen 3 is ook voltooid. AMD zit op ongeveer 14 maanden tussen Ryzen releases. Verwacht Ryzen 4000 dus in september 2020, als Zen 3.

Of het op AM4 zal zijn hangt af van een vraag. DDR4 of DDR5? Zo simpel is het want er is eigenlijk niks anders dat een socket wissel zal afdwingen. Persoonlijk denk ik dat DDR5 net te vroeg is voor 2020, maar dat zien we dan wel.
ryzen 1000 series =/~ zen 1
ryzen 2000 series =/~ zen 1+
ryzen 3000 series =/~ zen 2
ryzen 4000 series =/~ zen 2+??

Ik weet niet of de 4000 series een ander design krijgt dan de zen2 architecture maar een logische volgende stap zou een schrink naar ?5Nm zijn? En de toevoeging zen2+.

Volgens mij werken de meeste mensen met een upgradecycle van zo'n 3 tot 5 jaar. Lijkt me heel sterk dat DDR 5 dan niet volledig geïmplementeerd is in de dan gangbare hardware. Voor gaming heb je in de aankomende 4 jaar in het mid/high segment ook nog geen pci-e gen 4 nodig. De 2080Ti trekt nog niet half de bandbreede van Pci-e 3.0
Het lijkt mij een logisch vervolg dat AMD bij de release van de ryzen 5000 series een socket verandering toepast.

Maar goed het blijft natuurlijk koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:00

Funky22

Guild invite

Mmm is een upgrade van Vega 64 wel de moeite naar 5700XT, als ik die tabel zo zie twijfel ik toch.

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
Enige nadeel aan tomahawk max is wel dat hij super slecht leverbaar is. Niet een punt om er iets anders in te gooien, maar wel punt van aandacht. Zelf zit ik nu al bijna 2 weken te wachten op een tomahawk max bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:17

ZenTex

Doet maar wat.

Vraagje. Aangezien het budget toch al 1500 euro is, en de meeste builds hier dat toch al niet halen, waarom dan besparen op een moederbord dat in vele gevallen out of de box een bios update nodig heeft wat erg lastig kan zijn als je geen geschikte processor hebt liggen, en zelfs met de juiste bios is het maar afwachten of het goed werkt gezien de vele klachten.

Het is weliswaar begrijpelijk (ik heb het zelf ook gedaan en voor x470 gegaan ipv x570) maar heb er achteraf eigenlijk spijt van.

Mensen die adh van deze BBG van intel naar AMD overstappen gaan geen plezierige ervaring meemaken als het even tegenzit. Dus in plaats van beknibbelen en 70 euro uistaparen zou ik eerder voor safe en probleemloos gaan. Het budget is ruim genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@grote_oever MSI is niet erg vlot met uitleveren van MAX(10 versies) maar daarom kun je het wel adviseren.
het is ook nog geen sept. en de BBG wordt vaker gebruikt dan alleen de 1e week.

@ZenTex Daarom ook de B450 MAX,m die zen2 klaar is out of the-box. X570 is echt niet nodig (btw het budget is - tot 1500-

@Funky22 verbruik is sowieso minder en je hebt wel degelijk prestatieverbetering. maar je kunt ook wachten op RX5800-5900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Hackus schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:57:

@ZenTex Daarom ook de B450 MAX,m die zen2 klaar is out of the-box. X570 is echt niet nodig (btw het budget is - tot 1500-
Ah, dat wist ik niet. zelf voor de ASRock m-itx gegaan aangezien dat de enige met up to date bios was.
Dan nog zijn er verschrikkelijk veel problemen met zen2 op non X570 borden.
Dus waarom niet 70 euro meer uitgegeven voor de garantie dat alles out of de box ook goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZenTex schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:01:
[...]

Ah, dat wist ik niet. zelf voor de ASRock m-itx gegaan aangezien dat de enige met up to date bios was.
Dan nog zijn er verschrikkelijk veel problemen met zen2 op non X570 borden.
Dus waarom niet 70 euro meer uitgegeven voor de garantie dat alles out of de box ook goed werkt.
recent MSI B450i gaming plus gebruikt voor R3600 en nergens last van. Maar goed, zoals ik al eerder zei kiest men vaak een X570 en dit had jij ook liever gedaan zeg je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Yup. Je wilt niet een je onderdelen geleverd krijgen om vervolgens bij het assembleren een niet postend systeem te zitten. De tweakers onder ons, en met name degenen die met ryzen bekend zijn, zullen de boel misschien wel aan de praat krijgen (geen garantie) maar dat zijn niet degenen die de BBG gebruiken lijkt me.
juist de BBG moet een goed doordacht systeem zijn met componenten die goed met elkaar samenwerken.

Iets anders. Wat is de bedoeling van het budget.
a) wat is het beste wat je qua prestaties voor 1500 euro kunt samenstellen?
of
b) het is een leidraad en bang voor buck in de buurt van-, maar het budget niet overschrijdend.

Want als ik naar de titel kijk is van alles mogelijk.
1440p bij 60 fps? Dat kan al met een budget van 1000 euro. Heb je een 120 of 144hz hz scherm en wil je hoger? Dan toch het liefst het max van het scherm, en dan zit je zo aan de max van het budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
Er zijn webshops die bios updates uitvoeren voor zo'n 10 euro. Ook zijn er moederborden met bios update mogelijkheden zonder cpu (asus,msi). Het enige verschil tussen die max en non-max borden is het bios geheugen en bios versie out of the box. Als je voor een Ryzen 3000 processor gaat en niet van plan bent te downgraden van CPU dan ben je prima uit in deze BBG om +/-10 EUR. te rekenen voor een bios update door de webshop en voor een "standaard" B450 bord te gaan naar mijn mening. En wellicht zijn aan het einde van de maand de Max bordjes wel goed leverbaar who knows ;)

edit: Ik zie net dat een polulaire webshop (alternate.nl) de bios update gratis uitvoert als je de CPU en moederbord gelijktijdig aanschaft bij hun shop.
" Wanneer u het moederbord en de processor op hetzelfde moment bij ons aanschaft, zal de BIOS update kosteloos worden uitgevoerd. Hiervoor dient u contact op te nemen met onze klantenservice."

[ Voor 23% gewijzigd door Rem_NL op 24-08-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZenTex schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:35:
Yup. Je wilt niet een je onderdelen geleverd krijgen om vervolgens bij het assembleren een niet postend systeem te zitten. De tweakers onder ons, en met name degenen die met ryzen bekend zijn, zullen de boel misschien wel aan de praat krijgen (geen garantie) maar dat zijn niet degenen die de BBG gebruiken lijkt me.
juist de BBG moet een goed doordacht systeem zijn met componenten die goed met elkaar samenwerken.

Iets anders. Wat is de bedoeling van het budget.
a) wat is het beste wat je qua prestaties voor 1500 euro kunt samenstellen?
of
b) het is een leidraad en bang voor buck in de buurt van-, maar het budget niet overschrijdend.

Want als ik naar de titel kijk is van alles mogelijk.
1440p bij 60 fps? Dat kan al met een budget van 1000 euro. Heb je een 120 of 144hz hz scherm en wil je hoger? Dan toch het liefst het max van het scherm, en dan zit je zo aan de max van het budget.
Budget tot €1500,- Dan is het prijsgunstig om een RX5700XT met R3600 te kiezen, en wil je meer fps dan een 2080 Super ipv XT. 60fps met 1440p is geen sprake van in OP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:17:

Dan nog maar eens waarom ik het kiezen voor de RTX2070S, of het budget daadwerkelijk volmaken, volslagen zinloos acht.

Ik pak Techpowerup er eens bij.
[Afbeelding]

Je ziet dat de RX5700XT ongeveer 9% sneller is op 1080P en 11% op 1440P. Maar ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in AIB voor AIB. Ik pak hiervoor de Sapphire Pulse en de MSI Gaming X. Dit is uiteraard alles behalve in het voordeel voor de RX5700XT. De MSI Gaming X lijkt me een serieus stapje beter. Ik koos deze omdat net zoals met de Pulse, er een iets hoger verbruik is. 240W om 230W gemiddeld in games, pieken naar respectievelijk 250W en 245W. Redelijk vergelijkbaar dus, licht in het voordeel van Nvidia omdat de Gaming X een high end model is, de Pulse is een instapper.
https://www.techpowerup.c...per-gaming-x-trio/27.html

Vervolgens heb ik eens alle waarden in Exel gegooid om deze twee beter te kunnen vergelijken.
[Afbeelding]

Zoals je kan zien is het verschil iets meer dan 11% op 1080P en iets meer dan 14% op 1440P. Ik ben alleen ook individueel door de benchmarks gegaan en ik gooi er vijf games uit.
-The Witcher 3 omdat de game vier jaar oud is. Natuurlijk nog steeds een uitstekende game, maar voor benchmarks gewoon minder relevant.
-Ace Combat 7 is behoorlijk Nvidia biased en vertekend het gemiddelde te veel.
-Hitman 2, Darksider 3 en Divinity Original Sin II gooi ik er ook uit omdat in al die games, de verhoudingen ook niet kloppen en de AMD videokaarten te zwak presteren.

Opeens is het verschil dan nog maar respectievelijk 7,5% en 11%.
Dan gaan we naar de prijzen kijken. De allergoedkoopste RTX2070S is €540, maar de meeste instapmodellen beginnen eigenlijk pas bij €560. De Sapphire Pulse is nu €490, maar elders in Europa is die al naar €440-€450 gezakt en leverbaar. Kwestie van tijd voordat we hier naar de €450-€460 gaan. Dat is al snel €100 minder voor een videokaart die op 1440P, 11% sneller is.

Kijken we vervolgens naar welke games onder de 60fps gaan dan zijn er maar twee te noemen, Anno 1800 en AC Odyssey. Anno 1800 is gewoon heel erg zwaar en eigenlijk niet bijzonder goed geoptimaliseerd. Met een paar settings een stapje omlaag, is er al wat te winnen. Je gaat alleen niet veel winnen in deze game. AC Odyssey is waardeloos geoptimaliseerd voor vrijwel alles, maar daar valt heel wat te winnen met de juiste settings aan of juist uit zetten. Zie: YouTube: Assassin’s Creed Odyssey Optimization, How to Fix Ubisoft’s Mess

Conclusie: Waarom zou je precies €100 meer moeten betalen voor een videokaart die zo gering veel extra bied. Ik heb zelfs een MSI Gaming X genomen ter vergelijking die richting de €200 duurder gaat.

Dan de RTX2080(S). Tja, 10 of 15% sneller, maximaal 25% sneller, voor minstens €750, bijna €300 duurder als de RX5700XT haar prijzen een beetje normaliseren, heeft helemaal niks meer met "Best Buy" te maken. Het moest wel eens omdat Nvidia jarenlang een wurggreep op de videokaart markt heeft gehad. Nu is dat niet meer zo, niet voor 1440P en zeker niet voor 1080P. Voor het eest in jaren is er weer eens iets te kopen met een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Lijkt mij echt een no brainer om dit dan ook aan te raden. Onder de streep zou dit minder dan €1250 moeten worden nadat de videokaart in prijs is gecorrigeerd door beschikbaarheid. Lijkt me meer dan afdoende voor gamers, zowel voor 1080P/144Hz als 1440P/75Hz systemen. :)

1Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk), 3TB€ 68,-€ 68,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,-€ 82,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.270,32
Leuk verhaal, maar al die games die je verwijdert om tot een AMD gunstige conclusie te komen gaan mank.
Er zit maar 1 outlier in de data en dat is ace combat, verder hoeft er dus sowieso niks verwijderd te worden.
Als je al games gaat verwijderen omdat ze net minder goed bij de verdeling passen is de eerstvolgende daarna BF5! Daar gaat je AMD succes.
Waarom je de andere games verwijdert is imo dan ook onzin en alleen om naar je eigen conclusie te rekenen, het is statistisch niet onderbouwd.
Over relevantie gesproken, kijk je alleen naar games waarbij de 5700XT geen 100 fps haalt op 1440p loopt het verschil zelfs nog op naar bijna 17% in het voordeel van de 2070S.
Voor een kaart die 20-25% duurder is heel niet slecht.
Ja, een betere videokaart kost in vergelijking iets meer, maar dat geld ook als je gaat vergelijken met langzamere kaarten dan de 5700(XT). Daarnaast is de performance / euro nog steeds prima te noemen.

Een 2080S is GEMIDDELD 25% sneller dan de 5700XT, niet maximum.
Waar je 10-15% vandaan haalt snap ik niet... (misschien die data ook nog even in excel zetten)

Waarom je nu naar een 1080p@144Hz / 1440p@75Hz systeem zoekt snap ik niet zo goed, is dat ook omdat de 5700XT niet beter kan?
Als je zo hoog mogelijke fps wilt op 1440p of zelfs 4k wilt proberen (ik snap niet waarom dat uit de startpost/titel verwijderd is, is imo namelijk prima mogelijk), wil je een zo sterk mogelijke videokaart binnen je budget.
1080P laat ik zelf helemaal buiten beschouwing voor deze BBG, dat is voor sub 1000 budgetten.

Ik stel voor om gewoon het budget van 1500 op te maken met zo goed mogelijke performance.
Zelfs de 2070S vind ik dan te min, er past een 2080S in het budget, en ik zie eigenlijk geen reden om die niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Ik vind de 2080s ook best gaaf in deze build eigenlijk, zeker gezien veel goedkopere 1440p schermen nu ook Gsync compatible zijn. Ik vind de prijs minder verantwoord (geen bang voor buck) maar dat krijg je met het gebrek aan concurrentie.
RTX is ook een overweging natuurlijk en de meegeleverde games (control en wolfenstein) geven wel iets meer meerwaarde dan de 3 maanden gamepass (toevallig een maandje geprobeerd voor 1 Eur.) Met niet al te veel moeite zou je ze zelfs samen voor Eur 40,- kunnen doorverkopen.
Ook wel leuk dat de GPU zo ongeveer exact de helft van het complete budget opsnoept :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mitsumark schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

Leuk verhaal, maar al die games die je verwijdert om tot een AMD gunstige conclusie te komen gaan mank.
Er zit maar 1 outlier in de data en dat is ace combat, verder hoeft er dus sowieso niks verwijderd te worden.
Als je al games gaat verwijderen omdat ze net minder goed bij de verdeling passen is de eerstvolgende daarna BF5! Daar gaat je AMD succes.
Ik gooi die games eruit om goede redenen. Je zoekt naar een redelijk gemiddelde van een aantal games om een redelijk beeld te vormen. Vervolgens moet je alleen zelf nadenken of bepaalde games wel representatief zijn voor je wensen of het resultaat waar je naar zoekt. Een game die vier jaar oud is, ook al is het the Witcher 3, hoort niet in een benchmarkserie meer thuis. Dat is hetzelfde als dat GTA 5 jarenlang nog werd gebenchmarked wat elke keer het gemiddelde vertekende. Vervolgens zijn die andere games allemaal uitschieters voor niet alleen Navi, maar ook alle GCN iteraties ervoor. Dat geeft aan dat het games zijn waar er niet eens de moeite is genomen om te optimaliseren voor AMD, maar wel voor Nvidia.

BF5 is een heel andere game. Nota bene gesponsord door Nvidia, zit vol met Nvidia tech en AMD is er beter. Het gaat hier om DICE SE, niet een van de DICE studio's, nee de echte DICE uit Zweden. Die studio is al jaren de toonaangevende studio op grafisch gebied en de studio die haar games uitstekend optimaliseert voor zowel Nvidia als AMD. Ze zijn ook toonaangevend gebleken welke kant het opgaat qua hardware eisen. Meer CPU cores vereist, meer GPU compute, meer physics, bepaalde grafische effecten en in het bijzonder lichteffecten, Mantle en later DX12 etc. Als Navi daar fors sneller is zonder enige optimalisaties vanuit de game voor de RDNA architectuur, dan zou dat je aan het denken moeten zetten.

Heb ik het nog niet eens gehad over dat ik doelbewust die Exel vergelijking in het voordeel van Nvidia heb gemaakt door een instapmodel vs. een premium model te vergelijken. Dan zo'n geringe winst diskwalificeert de RTX2070S gewoon als Best Buy.

Komt nog eens bij dat Techpowerup een van de meest negatieve gemiddelde resultaten was voor de RX5700XT. Wederom was ik me daar heel erg van bewust in mijn vergelijking. Het was juist de reden dat ik er een aantal titels eruit gooide. Tegenwoordig ga ik liever naar Techspot/HardwareUnboxed en die hadden er heel wat anders over te zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1870/bench/5700XT_1.png
En als we Forza Horizon 4 eruit gooien dan was het alsnog maar 4%. Daar moet je geen €100+ extra voor betalen.
https://www.techspot.com/review/1870-amd-radeon-rx-5700/
Waarom je de andere games verwijdert is imo dan ook onzin en alleen om naar je eigen conclusie te rekenen, het is statistisch niet onderbouwd.
Over relevantie gesproken, kijk je alleen naar games waarbij de 5700XT geen 100 fps haalt op 1440p loopt het verschil zelfs nog op naar bijna 17% in het voordeel van de 2070S.
Ja, een betere videokaart kost in vergelijking iets meer, maar dat geld ook als je gaat vergelijken met langzamere kaarten dan de 5700(XT). Daarnaast is de performance / euro nog steeds prima te noemen.

Waar je 10-15% vandaan haalt snap ik niet... (misschien die data ook nog even in excel zetten)

Waarom je nu naar een 1080p@144Hz / 1440p@75Hz systeem zoekt snap ik niet zo goed, is dat ook omdat de 5700XT niet beter kan?
Als je zo hoog mogelijke fps wilt op 1440p of zelfs 4k wilt proberen (ik snap niet waarom dat uit de startpost/titel verwijderd is, is imo namelijk prima mogelijk), wil je een zo sterk mogelijke videokaart binnen je budget.
1080P laat ik zelf helemaal buiten beschouwing voor deze BBG, dat is voor sub 1000 budgetten.

Ik stel voor om gewoon het budget van 1500 op te maken met zo goed mogelijke performance.
Zelfs de 2070S vind ik dan te min, er past een 2080S in het budget, en ik zie eigenlijk geen reden om die niet aan te raden.
Je hoeft noch moet niet de allerduurste PC te hebben...
Dit is een BBG, een Best Buyers Guide, niet een Most Expensive Buyers Guide. Dit is een systeem waar veel mensen naar zullen kijken als referentiepunt voor hun eigen systeem. Voor het eerst in jaren kan je weer eens een systeem bouwen waar niet alles duur hoeft te zijn voor je wensen. Eindelijk is er weer een €200 CPU die vrijwel elke game goed aankan en eindelijk zijn er weer videokaarten voor minder dan €500 waar je zo ongeveer alles mee kan spelen op ultra, zelfs op 1440P. Dan moeten we dit maar negeren en bijna panisch het budget maar volmaken. Dit is waanzin. Al helemaal omdat de minstens €300 die je erbij wil doen voor een videokaart, je 25% extra oplevert.

Op wat? Framerates zijn al perfect acceptabel op zelfs 1440P ultra. De meeste mensen zijn meer dan tevreden met 60fps. Er bestaan verder nog steeds settingsmenu's in games. Een paar settings op high of MSAA naar 4x of 2x i.p.v 8x en het draait allemaal perfect. Dat scheelt je weer €300 die je kan steken in bijvoorbeeld een volgende videokaart over een paar jaar, games, grotere SSD, monitor, goede muis+toetsenbord, headset, speakers etc. Niet iedereen gooi er zomaar €2000 (€1500+€500 voor bijbehorende en bijpassende randapparatuur) tegen een nieuw systeem aan. De meeste mensen willen gewoon een paar games kunnen spelen en hebben waarschijnlijk aan een RX5700XT eigenlijk al te veel. Ik zou de XT er zo uitzetten voor de RX5700, ware het niet dat die al in een goedkoper BBG systeem zit.

Dit is waar BBG over hoort te gaan en dat is hier de primaire doelgroep. De mensen die per se het allerbeste van het beste moeten hebben, zijn in de regel ook perfect in staat om dat zelf uit te zoeken. Daar is de BBG niet voor bedoeld. Nee, die is bedoeld voor de niet geïnformeerde consument en vaak gamer. Die onnodig op kosten blijven jagen met zinloze upgrades gaat mij echt te ver. Desnoods stel je een gloriesysteem samen voor die paar die zo nodig alles het beste moeten hebben. Ga alleen het gros van de mensen niet onnodig op kosten jagen. Een game PC is al duur genoeg.

Dat zwaktebod steeds van fanboyisme mag ook eens ophouden. Je diskwalificeert jezelf alleen maar uit de discussie. Het is niet mijn fout dat Turing een waardeloze prijs/performance heeft. Het is ook niet mijn fout dat Nvidia elke keer wel de prijzen maar verhoogt voor steeds mindere prestatiewinsten. Kennelijk is het nu normaal om €750+ te betalen voor een videokaart die maximaal €500 zou moeten kosten of €100+ meer voor een paar procent sneller. Dat heeft ook allemaal niks meer te maken met een BBG, verre van. Het heeft ook helemaal niks meer met gezond verstand te maken. Wie zit er nu werkelijk in elke game, constant naar een framerate getalletje in de hoek te kijken? De paar mensen die het echt wat kan schelen in een scenario waar het wat uitmaakt, in de regel dus schooters, zullen waarschijnlijk hun settings toch al snel wat lager zetten om hun 144Hz scherm te maximaliseren. Daar heb je dus al helemaal geen RTX2080S voor nodig...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:13
Het begint nu meer een semantische discussie over BBG te worden. Ik vind voor beide wat te vinden, wat waarheid is durf ik niet te zeggen. Ik neig meer naar @DaniëlWW2, maar ik ben gewoon een sucker for the underdog, en ben dus ook al jaren een AMD fan. Daarnaast ben ik ook graag voor mezelf een advocaat van de duivel en zou ik die honderden euro's voor de 2080s ook niet kunnen verantwoorden.

Aan de andere kant, als het geld echt op moet en een 2080S past in het budget? Ja waarom niet?

Bang for your buck? 5700XT
Unlimited power? 2080S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Rem_NL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 01:39:
Als je niet gaat overclocken dan kan je zelfs a320 moederbordje pairen met een 3600. Dit echt de ultieme bang voor buck, als crossfire/sli, usb poorten onboard audio, upgrade mogelijkheden je een worst zou zijn.

En je kan er misschien nog wel betere prestaties aan over houden dan voor een (duur) x570 bord te gaan.
YouTube: Ryzen 5 3600 on an A320 Motherboard, Best Value or Worst Choice Ever...

Omdat bij de ryzen 3000 processors (Ryzen 2) de chipset in de socket zit krijg je sommige features ook op je a320 bord (Presision Boost, Snellere RAM ondersteuning).
En er waren zelfs wat Asus bordjes die ook PCI express 4.0 functies kregen. Maar AMD vond dit niet zo'n goed idee en om verwarring te voorkomen hebben ze de bios versie die dit mogelijk maakte verwijderd.

Andere bijkomende voordelen:
-Geen chipset fan (heb je ook niet bij b350 b40)
-Betere efficiency (minder VRM fazen)

Ik zou dit niet 1,2,3 aanraden omdat je veel features verliest maar als je zeker weet dat je deze nooit zou gebruiken is het wellicht het overwegen waard omdat je zo makkelijk 50 euro bespaard dat bijvoorbeeld naar de GPU of SSD opslag kan gaan.
Hoe geeft minder fases een betere efficiency? De mosfet efficiency ligt juist hoog bij een vrij lage stroomtoevoer. Je kan dus beter meer fases hebben zodat je mosfet maar 20% van de max stroom hoeft te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
Ik was alle post nog een beetje aan het nalopen en denk dat ik toch wat verandering in de build aanbreng.
Discussie punt hier is de 3600/3700x en rx5700/nvidia 2070s/2080s. Er valt een hoop goeds te zeggen over de heel voordelige 3600 maar met het oog op de toekomst en bredere support in city builders/games als assasins creed ga ik uiteindelijk toch voor de 3700x.
Ook denk ik dat de 2070s toch wel wat meerwaarde heeft die de meerprijs verantwoord. Hardware raytracing en ondersteuning voor Gsync en Freesync monitoren. Bovendien krijg je er 2 spellen bij die je eventueel samen kan verkopen voor zo'n 4 tientjes.
De 2080s is grof veel geld en ik weet niet of je de prijs moet betalen die nvidia hier voor vraagt. Ik geef het geld liever uit aan een betere CPU en dubbel zo veel SSD opslag.
De NZXT kast vind ik een mooie en heb er een moederbord bij genomen dat de USB C aansluiting op het midboard heeft. Ook weer met het oog op de toekomst.
De iets betere onboard geluidsverwerking is ook mooi meegenomen.
Alternate kan je mailen voor een gratis bios update als je de cpu en moederbord daar koopt. Of je rekent 10 euro boven het budget om de Bios te laten updaten.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 344,-€ 344,-
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2070 Super Twin X2 OC€ 538,99€ 538,99
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 75,95€ 75,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 71,24€ 71,24
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 200,85€ 200,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.502,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Santee schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 00:23:
[...]

Hoe geeft minder fases een betere efficiency? De mosfet efficiency ligt juist hoog bij een vrij lage stroomtoevoer. Je kan dus beter meer fases hebben zodat je mosfet maar 20% van de max stroom hoeft te leveren.
In de video wordt het weergegeven. Bij het schakelen tussen de verschillende VRM's krijg je wat verlies. Dus in dat specifieke voorbeeld/ met die moederborden leverde dat een paar watt verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

Persoonlijk was ik een 5700XT aan het overwegen, maar gebaseerd op dat Excel lijstje lijkt een 2070S me nu ook een erg goede optie. Als je BF5 erbuiten laat is die toch echt veel sneller. Enige punt is dat ik BF5 speel, en die dus eruit laten is niet heel handig :P

Overigens vind ik persoonlijk dat prijs/performance wel zeker een rol moet spelen. Tegelijk vind ik het dan wel weer heel apart dat iemand hier zou gaan bepalen dat een 5700XT genoeg performance heeft, en dus dat meer niet nodig is. Dat lijkt mij onzinnig ook op 1440p. En al helemaal als je meeneemt dat hij nog wat jaren mee moet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 25-08-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Rem_NL schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 00:34:
Ik was alle post nog een beetje aan het nalopen en denk dat ik toch wat verandering in de build aanbreng.
Discussie punt hier is de 3600/3700x en rx5700/nvidia 2070s/2080s. Er valt een hoop goeds te zeggen over de heel voordelige 3600 maar met het oog op de toekomst en bredere support in city builders/games als assasins creed ga ik uiteindelijk toch voor de 3700x.
Ook denk ik dat de 2070s toch wel wat meerwaarde heeft die de meerprijs verantwoord. Hardware raytracing en ondersteuning voor Gsync en Freesync monitoren. Bovendien krijg je er 2 spellen bij die je eventueel samen kan verkopen voor zo'n 4 tientjes.
De 2080s is grof veel geld en ik weet niet of je de prijs moet betalen die nvidia hier voor vraagt. Ik geef het geld liever uit aan een betere CPU en dubbel zo veel SSD opslag.
De NZXT kast vind ik een mooie en heb er een moederbord bij genomen dat de USB C aansluiting op het midboard heeft. Ook weer met het oog op de toekomst.
De iets betere onboard geluidsverwerking is ook mooi meegenomen.
Alternate kan je mailen voor een gratis bios update als je de cpu en moederbord daar koopt. Of je rekent 10 euro boven het budget om de Bios te laten updaten.

1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2070 Super Twin X2 OC€ 538,99€ 538,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 71,24€ 71,24
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 200,85€ 200,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.502,77
Ik zou voor een 1TiB SSD gaan en een 3TiB HDD.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En om het punt er nog eens duidelijk te maken heb ik nu eens een eerlijkere vergelijking gemaakt van een high end RX5700XT en een high end RTX2070S.

ASUS ROG Strix vs. MSI Gaming X.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3r1LErWLgPDoQXG88GWVuarP/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zRQb0tpPNynqtU84QyIwfIks/full.jpg
https://www.techpowerup.c...deon-rx-5700-xt-strix-oc/

En nu is het gat gereduceerd tot minder dan 9% en gecorrigeerd iets meer dan 5% op 1080P. Voor 1440P is het 10% en gecorrigeerd iets minder dan 7%. Is die veel te dure RX5700XT ASUS ROG Strix alsnog ruim €100 goedkoper dan de RTX2070S MSI Gaming X. :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 23:32:
En om het punt er nog eens duidelijk te maken heb ik nu eens een eerlijkere vergelijking gemaakt van een high end RX5700XT en een high end RTX2070S.

ASUS ROG Strix vs. MSI Gaming X.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.techpowerup.c...deon-rx-5700-xt-strix-oc/

En nu is het gat gereduceerd tot minder dan 9% en gecorrigeerd iets meer dan 5% op 1080P. Voor 1440P is het 10% en gecorrigeerd iets minder dan 7%. Is die veel te dure RX5700XT ASUS ROG Strix alsnog ruim €100 goedkoper dan de RTX2070S MSI Gaming X. :z
Net als die veel te dure RTX2070S MSI Gaming X...

Het gat is dus 10%, anders mag je ook corrigeren door BF5 eruit te gooien als outlier. Uiteindelijk betaal je dus een 20% meer voor 10% extra performance (en duurdere GPUs hebben nooit 1 op 1 schaling tussen prijs en performance), plus RTX en VirtualLink. Of dat het waard is voor je mag iedereen zelf beslissen, maar zulke biased vergelijkingen overtuig je niemand mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Dit grenst op een troll post, maar goed. Als je bang voor buck wil dan wordt het heel lastig om iets beters in elkaar te zetten dan dit.

1MoederbordenASRock AB350M Pro4 R2.0€ 64,95€ 64,95
2VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 448,50€ 897,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 33,95€ 33,95
2VentilatorenCooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,55€ 9,10
1VoedingenBitFenix Formula Gold 750W€ 85,50€ 85,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 108,50€ 108,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.475,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
edit: power supply aangepast van 750 naar 550

1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2080 Super Twin X2 OC€ 749,-€ 749,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)€ 65,02€ 65,02
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.479,32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:13
Rem_NL schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:57:
Dit grenst op een troll post, maar goed. Als je bang voor buck wil dan wordt het heel lastig om iets beters in elkaar te zetten dan dit.

2VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 448,50€ 897,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 33,95€ 33,95
1VoedingenBitFenix Formula Gold 750W€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.475,14
D'r is een afsplitsing geweest, maar om hier maar weer op te reageren.
Crossfire is er niet meer, dus dit gaat niet werken.
Rem_NL schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:10:
edit: power supply aangepast van 750 naar 550

1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2080 Super Twin X2 OC€ 749,-€ 749,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.479,32
En hier is wel iets meer veranderd dan alleen de voeding :P
Videokaart, processor, behuizing.

Is dat moederbord niet wat oud voor een ryzen 2?

[ Voor 33% gewijzigd door Ossi op 26-08-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Wat betreft de Ryzen 5 3600;
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/

De 2700X zit verdraaid dicht in de buurt qua prestaties en een 2700 + custom koeler kost hooguit twee tientjes meer maar dan heb je wel 2c/4t extra en een betere koeler dan de 3600. Ja okee, het stroomverbruik ligt wel hoger, maar dat lijkt me een kleinigheidje in de meeste gevallen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
NitroX infinity schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:25:
Wat betreft de Ryzen 5 3600;
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/

De 2700X zit verdraaid dicht in de buurt qua prestaties en een 2700 + custom koeler kost hooguit twee tientjes meer maar dan heb je wel 2c/4t extra en een betere koeler dan de 3600. Ja okee, het stroomverbruik ligt wel hoger, maar dat lijkt me een kleinigheidje in de meeste gevallen.
Volgens mij is juist voor gaming het prestatieverschil tussen ryzen 2000 en ryzen 3000 aanzienlijk. Zowel de 3600 als de 3700x komen daarmee in de sweetspot, afhankelijk van of je alleen gamet of ook nog streamt/multitaskt/edit etc.

Wat betreft GPU: Volgens mij kun je price/performance momenteel niet om de 5700XT heen. 2070S is leuk, maar te duur en met het gegeven dat AMD de afgelopen generaties gewoon veel beter aged dan NVIDEA... Verder is inderdaad op 1440p de 5700xt zat om alles prima te draaien en de overweging maken voor die 1 of 2 games die RTX ondersteunen. Imho wordt de 2070S pas interessant vanaf een slordige 500-520 euro en heb je op dit moment maar 2 werkelijke opties op 1440p: Beste price/performance: 5700XT en Beste prestatie omdat geld geen rol speelt: 2080S (of zelfs Ti).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Ossi schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

D'r is een afsplitsing geweest, maar om hier maar weer op te reageren.
Crossfire is er niet meer, dus dit gaat niet werken.

[...]

En hier is wel iets meer veranderd dan alleen de voeding :P
Videokaart, processor, behuizing.

Is dat moederbord niet wat oud voor een ryzen 2?
Crossfire werkt nog wel, maar de ondersteuning is eol. Vandaar ok de grenst aan troll post opmerking.

M.b.t. het moederbord deze zou de 3700x nog goed onder steunen hoor. De ryzen 3000 series is heel zuinig en de gekozen 3700x heeft een TDP van 65 watt. Om je een idee te geven: YouTube: Ryzen 5 3600 on an A320 Motherboard, Best Value or Worst Choice Ever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
kgd92 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:05:
[...]

Volgens mij is juist voor gaming het prestatieverschil tussen ryzen 2000 en ryzen 3000 aanzienlijk. Zowel de 3600 als de 3700x komen daarmee in de sweetspot, afhankelijk van of je alleen gamet of ook nog streamt/multitaskt/edit etc.

[...]
Bekijk die review nog eens. Daar staan ook game-tests op 1440p bij en de 2700X zit niet ver van een overgeklokte 3600 af. Neem een 2700 + custom koeler, overklok 'm en het verschil is er vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
NitroX infinity schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:52:
[...]

Bekijk die review nog eens. Daar staan ook game-tests op 1440p bij en de 2700X zit niet ver van een overgeklokte 3600 af. Neem een 2700 + custom koeler, overklok 'm en het verschil is er vrijwel niet.
1440p is meestal dan ook bijzonder GPU limited. Betekent absoluut niet dat de 2700x even snel is als de 3700x, alleen dat de GPU de 3700x nol aan het werk kan zetten. Aangezien een CPU tegenwoordig vaak 1 a 2 GPU upgrades mee kan zou ik denk ik toch wat extra betalen en voor de 3000 serie gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mee eens, processors vergelijken met een GPU bottleneck lijkt me niet de beste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NitroX infinity Klopt, zit op oa 1440p niet veel verschil in. nagenoeg gelijk in de meeste games

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
Ik zou echt niet nog voor een 2700x gaan. Ook al klinkt het nu leuk met extra cores, die extra single core performance gaat in de toekomst weer meer verschil maken. Met dit budget zou ik er persoonlijk sowieso een 3700X in zetten. Een gpu kan je nog wel simpel upgraden na 3 jaar, een cpu hou je meestal langer.

En anders geef ik de 3600 alsnog voorrang. Wat is het, zo'n 25% single core performance boost? Leuk dat je dit op dit moment niet merkt op 1440p, maar als 1440p 144Hz meer mainstream wordt en je je gpu een upgrade geeft dan heb je ineens een cpu bottleneck.
Dan kunnen die 2C/4T mij eigenlijk gestolen worden. Als je geen content creation doet heb je toch genoeg aan 6C/12T? Ik zit nog op een 4C/4T en enige waar die tekort schiet voor mij is bepaalde multicore games.

[ Voor 43% gewijzigd door Santee op 26-08-2019 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kgd92 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:05:
[...]
Wat betreft GPU: Volgens mij kun je price/performance momenteel niet om de 5700XT heen. 2070S is leuk, maar te duur en met het gegeven dat AMD de afgelopen generaties gewoon veel beter aged dan NVIDEA... Verder is inderdaad op 1440p de 5700xt zat om alles prima te draaien en de overweging maken voor die 1 of 2 games die RTX ondersteunen. Imho wordt de 2070S pas interessant vanaf een slordige 500-520 euro en heb je op dit moment maar 2 werkelijke opties op 1440p: Beste price/performance: 5700XT en Beste prestatie omdat geld geen rol speelt: 2080S (of zelfs Ti).
Als je vandaag een gemiddelde gaming monitor koopt, dan is die 120 tot 144Hz. De hogere refresh rate schijnt een openbaring te zijn en belangrijker dan resolutie, kwaliteit of ray tracing. Alle reviews die ik al gezien heb en de excel bestanden hier tonen aan dat de 5700XT en de 2070S gemiddeld rond de 100fps zitten. Met die kaarten zet je de kwaliteit lager, wat zeker goed genoeg is. Of je koopt een 2080S als je het geld hebt.

Hoe zit dat volgend jaar, met nieuwe titels die meer resources vergen? Wens je dan al op medium te draaien of lagere fps?

Persoonlijk zou ik het minste geld uitgeven (dus de 5700XT) of voor een 2080s gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Santee schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:56:
Ik zou echt niet nog voor een 2700x gaan. Ook al klinkt het nu leuk met extra cores, die extra single core performance gaat in de toekomst weer meer verschil maken. Met dit budget zou ik er persoonlijk sowieso een 3700X in zetten. Een gpu kan je nog wel simpel upgraden na 3 jaar, een cpu hou je meestal langer.

En anders geef ik de 3600 alsnog voorrang. Wat is het, zo'n 25% single core performance boost? Leuk dat je dit op dit moment niet merkt op 1440p, maar als 1440p 144Hz meer mainstream wordt en je je gpu een upgrade geeft dan heb je ineens een cpu bottleneck.
Dan kunnen die 2C/4T mij eigenlijk gestolen worden. Als je geen content creation doet heb je toch genoeg aan 6C/12T? Ik zit nog op een 4C/4T en enige waar die tekort schiet voor mij is bepaalde multicore games.
Die 1440p tests van TPU zijn gedaan met een 2080 Ti. Tegen de tijd dat we 'betaalbare' videokaarten hebben met prestaties die dusdanig beter zijn, dat de ipc van de 2700 een probleem wordt, zullen er al lang betere cpu's voor socket AM4 beschikbaar zijn en zullen 6c/12t hoogstwaarschijnlijk ook al niet meer voldoende zijn.

Nee, die 3600 is z'n geld gewoon niet waard voor 1440p wanneer je vergelijkbare prestaties voor een vergelijkbare prijs kunt krijgen maar dan wel met een betere koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Ik ben met je eens dat price/performance gezien de 2700x alleen tegenover de 100+ euro duurdere 3700x interessant. De 3600 is ongeveer 10% goedkoper dan de 2700x en sneller in bijna alles. 6c12t zal ook nog wel even goed gaan en een CPU gaat makkelijk 2 a 3 generaties GPUs mee (mijn oude Phenom X4 is meegegroeid van een GTX 260 t/m een R9 270).

Overigens zou ik persoonlijk denk ik toch voor de 3700x kiezen, maar als 'best buy' kun je momenteel niet echt om de 3600 heen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
kgd92 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:22:
Ik ben met je eens dat price/performance gezien de 2700x alleen tegenover de 100+ euro duurdere 3700x interessant. De 3600 is ongeveer 10% goedkoper dan de 2700x en sneller in bijna alles. 6c12t zal ook nog wel even goed gaan en een CPU gaat makkelijk 2 a 3 generaties GPUs mee (mijn oude Phenom X4 is meegegroeid van een GTX 260 t/m een R9 270).

Overigens zou ik persoonlijk denk ik toch voor de 3700x kiezen, maar als 'best buy' kun je momenteel niet echt om de 3600 heen in mijn ogen.
Nogmaals, het gaat om de 2700 met een betere custom koeler. Die kun je voor een vergelijkbare prijs als de 3600 kopen. Overklok 'm naar 2700X niveau of beter en de prestaties zijn nagenoeg gelijk. Die 3600 daarintegen is nauwelijks over te klokken en minder cores en threads gaan je eerder bottlenecken dan een lagere ipc.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 27-08-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
NitroX infinity schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Nogmaals, het gaat om de 2700 met een betere custom koeler. Die kun je voor een vergelijkbare prijs als de 3600 kopen. Overklok 'm naar 2700X niveau of beter en de prestaties zijn nagenoeg gelijk. Die 3600 daarintegen is nauwelijks over te klokken en minder cores en threads gaan je eerder bottlenecken dan een lagere ipc.
Agree to disagree. Als gamen je 75%+ bezigheid is op je PC zou ik er geen 2e gen Ryzen meer in stoppen. Dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
Santee schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

Agree to disagree. Als gamen je 75%+ bezigheid is op je PC zou ik er geen 2e gen Ryzen meer in stoppen. Dat is mijn mening.
Precies dit inderdaad. Een groot deel van de gamers zet er bovendien toch een aftermarket koeler op en dan i het voordeel van een betere stock koeler dus precies nul. Pak dan nog mee dat Ryzen 3000 flink zuiniger is dan de generatie ervoor en gelijke prestaties voor een gelijke prijs, maar op een nieuwere chip wordt opeens wel erg interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
En om nog even in te haken op de videokaarten;

5700 XT vs 2070 Super;

YouTube: Radeon RX 5700 XT vs. GeForce RTX 2070 Super, Mega 1440p/4K Benchmark

Overigens wordt in het €800 mainstream gamesysteem topic de 5700 meerdere malen genoemd. Wanneer je het budget dan verhoogt met €700 extra vind ik het absurd als je maar zo'n €100 daarvan aan een betere videokaart besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05 16:32
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Ventus OC€ 739,-€ 739,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 67,51€ 67,51
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 85,05€ 85,05
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,90€ 80,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,86

Ik denk dat dit wel het maximale is wat je kunt halen tot €1500,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Tonymalony schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:09:
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 67,51€ 67,51
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,90€ 80,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,86

Ik denk dat dit wel het maximale is wat je kunt halen tot €1500,-?
Zonder al teveel op de kwaliteit in te leveren kun je met een wat goedkopere behuizing, voeding en ssd wat beter binnen het budget blijven. Helemaal gezien de laagste prijs van die videokaart een onbekende levertijd heeft en daarna al gauw op €775 of hoger zit.

Edit; overigens vind ik de 3700X z'n geld niet waard. Er wordt hier gekletst dat de €100 voor de 2070 Super (t.o.v. de 5700 XT) het niet waard is, terwijl het prijsverschil en prestatieverschil tussen een 2700X en 3700X net zo groot is. Dus als men tegen de 2070 Super is, dan moet men logischerwijs ook tegen de 3700X zijn.

Edit2;

1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 225,05€ 225,05
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 45,-€ 45,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 65,99€ 65,99
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,04

Edit; ik zie net overigens dat ik de verkeerde kast in dit systeem heb gezet. ATX moederbord in µATX kast gaat natuurlijk niet werken.

[ Voor 33% gewijzigd door NitroX infinity op 29-08-2019 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
NitroX infinity schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Deze vergelijking gaat wel een beetje scheef. De 3600 heeft de chipset in de socket dus Presision Boost 2/ betere ondersteuning voor snellere ram sticks. Geen aftermarket koeler nodig om de boost clocks te halen. Een beter verbruik (zeker als je ook nog een keer de 2700x gaat overclocken) TDP's van 65 t.o.v. 105!
Je kan deze dus ook pairen met 50 euro kostende A320 borden als je dat zou willen. Daarnaast is er een 15% verbetering in IPC dat zijn toch weer betere prestaties voor gamen (daar gaat deze BBG over)

Ik zou de 2700x dus ook buiten beschouwing laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05 16:32
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre een 3600(x) vs een 3700x het verschil gaan maken voor toekomstige games? Heeft iemand enig idee of meer cores toekomstbestendig is of zal het niks uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Tonymalony schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:00:
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre een 3600(x) vs een 3700x het verschil gaan maken voor toekomstige games? Heeft iemand enig idee of meer cores toekomstbestendig is of zal het niks uitmaken?
Qua gaming in een vacuum zal het niet veel uitmaken, dat is uiteraard wat meer de videokaart. Gaat er dan een beetje om wat je naast het gaming gaat doen.

Terwijl ik game kijk ik graag Twitch streams of YouTube op m'n andere scherm. Daarbij heb ik ook een stuk of 50 Chrome tabs + andere software open. Verder stream ik zelf ook af en toe.

Daaarom was de keuze voor een 3700X het geld voor mij persoonlijk wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tonymalony schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:00:
Het gaat hier om 1440p gamesyteem. Dan is een Ryzen3600 voldoende. ga je meer(zwaarder gebruik) doen dan alleen gamen wordt het meer een workstation. Er staan genoeg voorbeelden hier in het topic, maar qua gamen doet een 3600 niet onder voor duurdere Ryzen 3700 and up. zoals ik al op 1e pagina vertel, kun je voor meer fps een RTX2080S kiezen ipv 5700XT. Tegen de tijd dat R3600 dan niet meer voldoet zijn we al wat Zen versie verder. Wil je toch een 3700X, dan wissel je die met R3600 en pas je de GPU wens naar budget aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
NitroX infinity schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:59:
[...]

Zonder al teveel op de kwaliteit in te leveren kun je met een wat goedkopere behuizing, voeding en ssd wat beter binnen het budget blijven. Helemaal gezien de laagste prijs van die videokaart een onbekende levertijd heeft en daarna al gauw op €775 of hoger zit.

Edit; overigens vind ik de 3700X z'n geld niet waard. Er wordt hier gekletst dat de €100 voor de 2070 Super (t.o.v. de 5700 XT) het niet waard is, terwijl het prijsverschil en prestatieverschil tussen een 2700X en 3700X net zo groot is. Dus als men tegen de 2070 Super is, dan moet men logischerwijs ook tegen de 3700X zijn.

Edit2;

1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 225,05€ 225,05
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 45,-€ 45,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 65,99€ 65,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,04
Cpu en gpu kan je niet vergelijken. De gpu markt verandert veel sneller. Op de cpu markt zit je nog steeds redelijk god met een 2600K uit 2011 terwijl een gpu uit 2011 echt niks meer kan.
Ik ben daarom van mening dat je beter niet €100-200 extra kan betalen voor 5-10% performance op gpu gebied aangezien je beter dat geld kan gebruiken om over 2-3 jaar je gpu te upgraden.
Je cpu gaat waarschijnlijk wél 5 jaar mee dus hier kan je best 100 euro extra uitgeven voor die 15-25% IPC gains, dat is echt gigantisch als je kijkt naar de vooruitgang op cpu gebied de laatste 8 jaar.

Een 2700X nu kopen is en blijft naar mijn inziens een erg domme zet. Een oude Phenom 1090T heeft ook nooit wat voor elkaar gebokst ook al had die 6 cores in 2011.
12 > 16 threads ga je echt alleen bij hele specifieke toepassingen iets van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 141,50€ 141,50
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 549,-€ 549,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 601 (Zwart/Zilver)€ 98,04€ 98,04
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 153,-€ 153,-
1VoedingenFractal Design ION+ 560P€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.533,23

In vergelijking met het vorige systeem, de Kingston A2000 eruit omdat die niet meer goed leverbaar is in vergelijking met een week geleden. En waar die leverbaar is, is die niet meer net boven de 100 euro, maar dik erboven. Ook het moederbord gewisseld, omdat die niet leverbaar is geworden, deze is in DE 130 euro.

Als CPU de Ryzen 7 3700X, de populairste CPU van het moment aldus Mindfactory, niet zo vreemd. Omdat die hele hoge prestaties combineert met een betaalbare prijs. Kan met gemak elke game aan, streamen op de CPU moet goed kunnen, ook in combinatie met een 120/144Hz scherm weet de CPU een hoge framerate naar voren te toveren. Is een CPU die de komende 5 jaar een heel eind moet komen denk ik.

Als CPU koeler een Scythe Mugen 5 PCGH, zodat de CPU via PBO ook zichzelf nog wat kan overklokken zonder warm te worden. En daarnaast fluisterstil zijn werking doen. Het is niet de mooiste CPU koeler, maar er is gekozen voor een dichte behuizing, waardoor dat geen probleem is.

32GB geheugen, 16GB kan voor alleen gaming vaak nog net. Maar ga je streamen, laat je de internet browser of ander programma open staan dan wordt het al krap soms. Met toekomstige games erbij is het nu wel interessant om direct 32GB te nemen als je toch 1500 euro voor een gamesysteem betaald, geheugen is nu immers ook relatief goedkoop. Weer gekozen voor Micron E-die, waarbij het misschien mogelijk is om 3600MT/s te draaien door een XMP profiel van 3200MT/s te laden, maar 3400MT/s is sowieso geen probleem na het laden van een 3200MT/s profiel.

Als moederbord een MSI X470 Gaming Plus Max. Omdat deze goed leverbaar is, Ryzen 3000 serie standaard ondersteund, geen update nodig, goed VRM heeft waarmee overklokken prima mogelijk is. Grote firmware chip zodat er ook nog genoeg ruimte is voor toekomstige CPU's. Flashen zonder CPU is ook mogelijk. Voor de rest heeft die eigenlijk alles wat nodig is lijkt mij. X570 moederbord bied eigenlijk geen voordeel hier, dan mag je wel bijzondere dingen doen voordat dat nuttig is. Zoals gezegd is dit moederbord in DE 130 euro, zakt hier waarschijnlijk ook nog wel wat.

Als SSD dus de Intel 660p van 1TB. Met 1TB moet je eigenlijk al je games wel kwijt kunnen. Zoals eerder aangegeven niet de snelste of SSD die extreem veel schrijfacties aan kan, maar voor de doelgroep prima.

Als videokaart een RTX 2070 Super, met relatief stille koeler en goede prijs. Qua prestaties komt deze videokaart dicht bij een standaard RTX 2080, het verschil met een RX 5700 XT is net wat meer dan 10%. Qua prijs/prestatie zijn de stille versies, van de RX 5700 XT eigenlijk niet veel beter op dit moment. Daarnaast is er genoeg ruimte in het budget, waardoor een RTX 2070 Super een logische keuze is. Ook om het verschil met een RX 5700 welke in het 800 en 1000 euro systeem zit niet al te klein te maken. Eigenlijk zou een nog snellere videokaart daarom niet misstaan, maar zoals gezegd is een RTX 2080 amper sneller maar wel flink duurder en daarnaast EOL. Het verschil met een RTX 2080 Super is helemaal groot, zo'n 40 tot 50% duurder als je een beetje fatsoenlijke koeler wil. Terwijl het prestatieverschil maar iets van een dikke 10% is, totaal geen interessante optie dus.

Als voeding een net nieuwe Fractal Design ION+ van 560W waarmee meer dan genoeg ruimte is om te overklokken. Voeding levert prima prestaties, is van goede kwaliteit, heeft een zeer stille en goede FDB fan, komt met 10 jaar garantie. En het bijzondere met andere voedingen zijn de zeer flexibele kabels, tevens zijn er geen condensators in de kabels aanwezig.

Andere opties op het moment dat de Fractal is uitverkocht:
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart goede prestatie, goede kwaliteit, 10 jaar garantie, zeer stil, maar wel dikke kabels met condensators in de kabels verwerkt.

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W ook goede prestaties, goede kwaliteit, zeer stil, geen condensators in de kabels.

Als behuizing deze be quiet!, hoge kwaliteit, zeer stil, goede fans mee geleverd, strak uiterlijk, geen venster aangezien daar de componenten niet op aangepast zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bolletje @br00ky is het de bedoeling om verschillende onderdelen uit Duitsland te halen in BBG ?
met vzk zit je dan wel ruimer over het besproken budget, zeker icm 32GB ram wat voor een 1440 gamesysteem niet nodig is. Komt er geen mainstream/workstation BBG, dat past daar beter in, net als 3700X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Als het makkelijk verkrijgbaar is vanuit de PW lijkt me dat geen obstakel. Had je specifieke zaken in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

br00ky schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:06:
Als het makkelijk verkrijgbaar is vanuit de PW lijkt me dat geen obstakel. Had je specifieke zaken in gedachten?
oa de netto prijs van de kast in het lijstje van Mask (qua aankoop uit Duitsland)

maar over BBG mainstream/workstation, komt die nog ?

Voor degene die een Review 5700XT V 2070S interessant vinden:

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 29-08-2019 15:40 . Reden: video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:39:
[...]

oa de netto prijs van de kast in het lijstje van Mask (qua aankoop uit Duitsland)
Je valt over de < 7 euro welke Reichelt goedkoper is op meer dan 1500 euro totaal?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-The_Mask- schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:41:
[...]

Je valt over de 7 euro welke Reichelt goedkoper is op meer dan 1500 euro totaal?
het is geen aanval op jou(ook al ga je al over het max budget) het is algemeen. meer aanbod uit Duitsland van vaak iets lagere netto prijzen. BBG lijkt me beter geschikt om binnen NL te houden qua aankopen. je ziet vaak al dat lezers kiezen voor 1 winkel (in DAA) en dan kom je vaak al in de knoei, laat staan als er ook nog in D gekocht wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 28-08-2019 19:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als iemand alles bij één speciale winkel wil kopen en in elkaar wil laten zetten kan die persoon wel een topic maken. Dit is een algemeen advies om zoveel mogelijk mensen te helpen, niet om mensen met specifieke wensen te helpen. In dat geval kun je wel honderden van zulke systemen samenstellen die allemaal net weer wat anders zijn.

Mijn systeem is totaal bij Megekko/SiComputer of Azerty/SiComputers 1550 euro. Dat is relatief gezien maar een vrij kleine meerprijs boven de 1500 euro. Vaak zijn de meerprijzen hoger met verzendkosten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@br00ky Waarom eigenlijk de boel niet splitsen?
Een basissysteem en laat mensen kiezen tussen de RX570XT of als ze iets beters willen, dan de RTX2080S. De RTX2070S is haar prijs absoluut niet waard en dat punt zou nu toch duidelijk moeten zijn. Nota bene ondersteund Techspot/HardwareUnboxed dus precies wat ik ook al zei. De RTX2080 heeft tenminste nog wat te bieden. Lijkt me ook heel wat zinniger als het toch naar €1500 moet dan blijven zitten op de RTX2070S die een paar procent sneller is.

1Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk), 2TB€ 56,75€ 56,75
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,99€ 79,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,15

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Duke 8G OC€ 711,50€ 711,50
1Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk), 2TB€ 56,75€ 56,75
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,99€ 79,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.479,65

Ik pak gewoon de meeste usual suspects. Het is allemaal bekende kwaliteit en daar is helemaal niks mis mee. Altijd maar verandering is zinloos als wat je hebt, gewoon werkt. Dat geld hier voor de behuizing, SSD, voeding en tot op zekere hoogte het moederbord.
-CPU is uitstekend voor games nu en de komende jaren. Futureproof kan toch niet, en als ook maar een deel van de geruchten kloppen over wat AMD allemaal aan het plannen is, dan kan je maar beter niet investeren voor langere tijd. Het lijkt een kwestie van tijd te zijn voordat AMD afstapt van de meest luie en simpele implementatie van chiplets wat Zen 2 is. Nee, die gaan ook naar 3D stacking met een bizarre hoeveelheid on packet cache. Dan krijg je CPU's waar een Ryzen 3000 echt niet tegenop kan. CPU's worden al jarenlang aardig tegengehouden door hun geheugen en dat gaat verdwijnen. Ik verwacht zelf dat Zen 4 het moment zal worden, en die gaat op socket AM5 zitten met DDR5.
-Om dezelfde reden dus ook 16GB RAM, zie: https://www.techspot.com/...0-how-much-ram-pc-gaming/
De meeste recentere, zwaardere games nu zitten rond de 81-1GB op 4K. Er is nog een paar jaar groei mogelijk en dan moet je naar 32GB. Tegen die tijd kijk naar DDR5.
-Juist de MX500 mede omdat dit goed aansluit bij de BBG voor SSD's.
-Qua CPU koeler kan je ook naar de pricewatch: Scythe Ninja 5 kijken ip.van de Mugen. Paar euro duurder dan de Mugen, beduidend groter. Zowel deze als de Mugen zijn alleen bizarre overkill voor en 3600. Met mijn Mugen 5 en 3700X heb ik de ventilatoren vervangen voor twee oude Gentle Typhoons die ik had liggen die op 1200RPM draaien. Dat hielp een klein beetje met boostclocks. De 800RPM ventilatoren zijn eigenlijk net te langzaam met zo'n koelblok en 3700X. Met de 3600, tja die verbruikt al helemaal weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DaniëlWW2 bulk hd er uit bij 2080s en je zit netjes binnen budget :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:13:
@br00ky Waarom eigenlijk de boel niet splitsen?
Een basissysteem en laat mensen kiezen tussen de RX570XT of als ze iets beters willen, dan de RTX2080S. De RTX2070S is haar prijs absoluut niet waard en dat punt zou nu toch duidelijk moeten zijn. Nota bene ondersteund Techspot/HardwareUnboxed dus precies wat ik ook al zei. De RTX2080S heeft tenminste nog wat te bieden. Lijkt me ook heel wat zinniger als het toch naar €1500 moet dan blijven zitten op de RTX2070S die een paar procent sneller is.
Misschien even beter inlezen lezen dan. Want hierboven wordt het nog uitgelegd waarom je geen RTX 2080 Super moet kopen. Een hele klein beetje extra prestaties tegenover een hele hoge meerprijs. Dat terwijl de door jouw genoemde pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse het qua prijs/prestatie dus niks beter doet dan een pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC. Prijs/prestatie is zo goed als gelijk tussen deze twee.
Futureproof kan toch niet
Volgens mij weet iedereen wel dat zoiets wel kan. Daarom koopt ook niemand een product voor alleen de dag van aankoop maar ook voor de toekomst. Het is een game PC welke jaren mee moet gaan bij de meeste mensen, niet een eendagsvlieg.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hackus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:30:
@DaniëlWW2 bulk hd er uit bij 2080s en je zit netjes binnen budget :D
Ja, maar tegenwoordig zijn games ook enorm. Persoonlijk heb ik de extra opslagcapaciteit echt nodig.
Verder blijft de vraag open staan of je het extra van de RTX2080S nodig hebt. De RTX2080 is prijstechnisch al heel wat beter, maar die gaat EOL en ik weet niet hoe groot de voorraden zijn. Maar die heb ik er maar ingezet omdat ze voorlopig een stuk goedkoper zijn, en budget dan binnen de €1500 blijft.

Speelt ook mee dat ik alles behalve onder de indruk ben van de TU-104 chip en de drie SKU's die Nvidia op deze chip heeft gelanceerd. Die chip is gewoon matig. RTX is totaal irrelevant omdat de hardware niet eens in de buurt komt van krachtig genoeg. Vervolgens is het verschil tussen TU-104 en TU-106 gewoon veel te gering voor de meerprijs. Een afgeprijsde RTX2080 gaat nog net, de andere twee SKU's zijn simpelweg teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qua prijs/prestatie koop ik liever een 2070S dan een 2080(non s). 5700XT Strix, Devil of Pulse moet je dan ook vergelijken met duurdere 2070S als Gaming X of Strix, dan moet je geen ventus kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Een 2070(S)/2080(S) Ventus is 'natuurlijk' beter dan een 5700(XT) Pulse.
De Pulse is wat mij betreft een middenmoter, die moet je zeker niet vergelijken met een (Nvidia) Gaming X of Strix.

https://nl.hardware.info/...0-ti-videokaarten-roundup
2080 Ventus OC: 65 graden bij 44.2 dB(A) (op 10cm)

https://nl.hardware.info/...-vs-sapphire-pulse-review
5700XT Pulse: 70 graden bij 53.1dB(A) (op 10cm)

Edit: https://tweakers.net/pric...;1444668;1420134;1436320/
Gewoon wat modellen die misschien interessant zijn voor de BBG op een rijtje.
De 5700XT en 2070 zijn ongeveer even snel (uiteraard afhankelijk van de game), prijs is ook redelijk gelijk, Nvidia is stiller en meestal ook zuiniger.
Voor 75-100 euro meer (pakweg 15%) heb je een 10+% snellere kaart in de 2070 Super, lijkt me nog steeds prima bang for buck.
Nog 100-125 meer (20%) heb je op dit moment de 2080 gaming trio (tijdelijk vanwege EOL?), iets minder dan 10% sneller en dus zelfs in de "aanbieding" niet erg interessant.
Weer 75-100 euro verder heb je een 2080 Super, met een goede 10% extra prestaties dus iets betere bang for buck dan een 2080, maar minder dan de 2070 Super en zeker minder dan de 5700XT/2070.
Al met al verlies je met de 2080S wat bang for buck, tegen een 50% hogere prijs krijg je zo'n 30% hogere prestaties, lijkt mij nog steeds een prima besteding voor een "high-end" systeem.

[ Voor 51% gewijzigd door mitsumark op 29-08-2019 19:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:29:
Een 2070(S)/2080(S) Ventus is 'natuurlijk' beter dan een 5700(XT) Pulse.
De Pulse is wat mij betreft een middenmoter, die moet je zeker niet vergelijken met een (Nvidia) Gaming X of Strix.

https://nl.hardware.info/...0-ti-videokaarten-roundup
2080 Ventus OC: 65 graden bij 44.2 dB(A) (op 10cm)

https://nl.hardware.info/...-vs-sapphire-pulse-review
5700XT Pulse: 70 graden bij 53.1dB(A) (op 10cm)
om een prijs prestatie te vergelijken, pak je geen 2070s ventus en 5700xt pulse. aangezien de ventus één van de goedkoopste is, en pulse niet. prestatie van ventus v gaming x of strix scheelt ook al paar fps, en het verschil is al mager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:42:
[...]

om een prijs prestatie te vergelijken, pak je geen 2070s ventus en 5700xt pulse. aangezien de ventus één van de goedkoopste is, en pulse niet. prestatie van ventus v gaming x of strix scheelt ook al paar fps, en het verschil is al mager ;)
Dat is toch echt wel wat DaniëlWW2 doet. Maar welke RX 5700 XT moet dan gepakt worden om de RTX 2070 Super Ventus totaal oninteressant te maken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hackus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:42:
[...]

Dat doet er toch helemaal niet toe?
Je vergelijkt prijs, prestaties, koeling, etc. Welke naam daaraan hangt en of er betere/slechtere kaarten zijn met dezelfde chip is irrelevant?
De Ventus presteert overigens prima en is soms zelfs sneller dan een "hoger" geplaatste kaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NitroX infinity
Die hele discussie over de 5700 XT in dit systeem is wat mij betreft een non-discussie.

In het €800 kostende systeem past een 5700.

Als je bijna het DUBBELE aan budget hebt, dan ga je niet een kaart in het systeem donderen die ongeveer €100 tot 150 meer kost en slechts zo'n 15% beter presteerd!

Spendeer het overgrote deel van dat extra geld aan de videokaart want voor de kosten maakt het toch niet uit. Of het nou €1500 met een 5700 XT is of €1500 met een 2080 Super. Het is hetzelfde bedrag maar het verschil in prestaties is enorm.

Neem mijn eerdere lijstje, vervang de cpu desgewenst door een 3600 met aftermarket koeler en misschien is er dan ook nog wel wat ruimte voor een HDD. Dat is geen slecht systeem, dat is op z'n minst een redelijk systeem en geeft je de beste grafische prestaties binnen het budget.

Edit; dat lijstje van mij heeft trouwens de verkeerde versie van de kast voor dat moederbord, ATX in µATX gaat uiteraard niet werken :+

[ Voor 9% gewijzigd door NitroX infinity op 29-08-2019 00:03 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Er is alleen één probleem, nVidia heeft de RTX 2070 Super zo snel gemaakt dat die tegen een RTX 2080 aan zit en omdat de rek bij de RTX 2080 al aardig uit de chip was is een RTX 2080 Super maar een klein beetje sneller. Het is maar de vraag of je dat merkt, terwijl het prijsverschil wel heel erg groot is.

Als AMD nu al een snellere Navi GPU beschikbaar had, was dat waarschijnlijk een mooie optie geweest, maar die optie is er gewoon niet.

[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 29-08-2019 07:56 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Tja, 2080s VS 2070s praat je over iets minder dan 15% extra prestaties voor iets meer dan 30% extra geld. Niet de beste bang for buck maar dat geld voor meer onderdelen.

Ga je voor een 5700xt/2070(s) moet je die gedachte imo ook doortrekken naar de processor, moederbord, geheugen, SSD, etc. Kom je op een systeem van 1000-1250.

High-end is wellicht bij voorbaat al geen bang for buck, daarbij neerleggen en dan gewoon kijken naar de beste prestaties voor 1500 euro...
Hoe vaak hebben we al niet 1080ti, 2080ti etc kaart in een BBG gestopt? Niet vanwege de goede prijs/performance maar simpelweg omdat er budget was voor zo hoog mogelijke prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:22
Ik snap de discussie niet zo goed. Het is geen beste prijs/performance verhouding setup. Het is de best mogelijke game pc die je kan kopen voor €1500. Dan knal je de beste videokaart erin, wat mogelijk is voor dat geld, punt. Daarnaast klopt het helemaal wat @NitroX infinity zegt, je gaat 700 euro meer spenderen, je doel is de best mogelijke game pc voor 700 euro meer. Dan ga je hier absoluut niet een 5700XT in gooien. Als ik €1500 voor een game pc neer tel, verwacht ik daar geen 5700xt in te zien, maar minimaal een 2070S. Als het mogelijk is op 1 of andere manier door bijv. 16gb (wat prima voldoet) te nemen ipv 32gb en er een 2080S in te knallen, dan zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is gewoon heel makkelijk.

Voor 1440p gamen is een Ryzen 3600 met 5700XT het voordeligst. wil je meer fps haal je een 2080 S.
Gebruik je een systeem voor zwaarder werk, dan kan een 3700X beter geschikt zijn, maar deze BBG gaat over 1440p gamesysteem met een budget tot €1500,-. zoals ik zei als er nog een BBG komt voor zwaardere taken kun je uitgaan van 3700X met aan de hand van het gestelde budget de rest van de onderdelen. (X570,32GB, GPU etc) Nu geld uitgeven voor 3700X voor dit gewenste gebruik vind ik zonde. over paar jaar zitten we 'dichter' bij DDR5, en kun je CPU,MB,RAM upgraden als nodig. 2080s voldoet dan ook nog prima.

• NitroX infinity
Hackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Voor 1440p gamen is een Ryzen 3600 met 5700XT het voordeligst. [...]
Inderdaad, maar dat past al in een budget van zo'n €1000.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NitroX infinity schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Inderdaad, maar dat past al in een budget van zo'n €1000.
Ik kom op 1200,- met 5700XT, zie 1e pagina. ;) met (ventus)2080 super a 759,- kom je op +-1469,-

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is idd heel makkelijk, maar naar mij idee moet je niet naar naampjes gaan kijken. Een RTX 2080 Super is alleen qua naam een interessante kaart, in de praktijk is het echter geen interessante kaart.

De goedkoopste RTX 2080 Super kaarten zitten allemaal rond de 770 euro dat is precies een 40% verhoging tegenover de 550 euro van een RTX 2070 Super Ventus. Wil je een RTX 2080 Super met wat betere koeling dan is de meerprijs 50%. Qua prestaties krijg je ongeveer 11 à 12 % meer terug bij de wat goedkopere RTX 2080 Supers tot zo'n 13 à 14% bij de duurste modellen.

Dat is een prestatieverbetering die je misschien niet eens merkt omdat het verschil zo klein is. Bij 60 fps ga je naar iets van 67 fps en bij 120 fps ga je naar zo'n 135 fps in de ideale omstandigheden.

Een RTX 2080 Super zet je er dan ook alleen maar in voor zijn naam, want een groot voordeel bied die simpelweg niet. Was het nou de 15% sneller en 30% duurder waar mitsumark mee kwam, dan was het misschien nog een beetje te overwegen, maar ja de praktijk is toch echt anders.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 29-08-2019 13:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Sissors
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:46:
[...]

Dat is toch echt wel wat DaniëlWW2 doet. Maar welke RX 5700 XT moet dan gepakt worden om de RTX 2070 Super Ventus totaal oninteressant te maken?
Sowieso is het realistisch gezien de referentie modellen dat er komende weken nog wel wat prijsdaling gaat plaatsvinden. Maar daarnaast heb je van Asrock en Gigabyte kaarten rond de €450. Dan is die MSI Ventus 22% duurder voor 10% extra prestaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie de logica niet achter het verbinden van een hard maximaal budget aan een type systeem niet. Ik bedoel: als je voor een mainstream game systeem nu 1250 euro kwijt bent, en niet 1500, waarom dan het budget zo houden?

Met een R5 3600 icm 5700XT of 2070S kun je volgens mij 99% van de huidige games in 1440p op ultra spelen, dat lijkt me een prima definitie van mainstream.

Wil je VR, 1440p/144Hz of 4k? Dan ga je naar high-end en ben je met geld kwijt.

• -The_Mask-
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

Sowieso is het realistisch gezien de referentie modellen dat er komende weken nog wel wat prijsdaling gaat plaatsvinden. Maar daarnaast heb je van Asrock en Gigabyte kaarten rond de €450. Dan is die MSI Ventus 22% duurder voor 10% extra prestaties.
En hoe goed is zo'n koeler dan? Met een vergelijkbare geluidsproductie als de reference koeler? In zo'n geval kun je dan beter de reference koeler nemen, dan ben je de warmte direct maar kwijt.
Zamorano schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:10:
Ik zie de logica niet achter het verbinden van een hard maximaal budget aan een type systeem niet. Ik bedoel: als je voor een mainstream game systeem nu 1250 euro kwijt bent, en niet 1500, waarom dan het budget zo houden?

Met een R5 3600 icm 5700XT of 2070S kun je volgens mij 99% van de huidige games in 1440p op ultra spelen, dat lijkt me een prima definitie van mainstream.
Dan heb je gewoon het 1000 euro systeem van de vorige keer met een andere videokaart.

Terwijl je dus wel een goed systeem kan samenstellen zonder dat er ergens geld aan verkwist wordt, zolang je er maar geen RTX 2080 Super in zet, want dan ben je wel geld aan het verkwisten.

AMD Nieuwsdiscussie

• NitroX infinity
-The_Mask- schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:23:
Het is idd heel makkelijk, maar naar mij idee moet je niet naar naampjes gaan kijken. Een RTX 2080 Super is alleen qua naam een interessante kaart, in de praktijk is het echter geen interessante kaart.

De goedkoopste RTX 2080 Super kaarten zitten allemaal rond de 770 euro dat is precies een 40% verhoging tegenover de 550 euro van een RTX 2070 Super Ventus. Wil je een RTX 2080 Super met wat betere koeling dan is de meerprijs 50%. Qua prestaties krijg je ongeveer 11 à 12 % meer terug bij de wat goedkopere RTX 2080 Supers tot zo'n 13 à 14% bij de duurste modellen.

Dat is een prestatieverbetering die je misschien niet eens merkt omdat het verschil zo klein is. Bij 60 fps ga je naar iets van 67 fps en bij 120 fps ga je naar zo'n 135 fps in de ideale omstandigheden.

Een RTX 2080 Super zet je er dan ook alleen maar in voor zijn naam, want een groot voordeel bied die simpelweg niet. Was het nou de 15% sneller en 30% duurder waar mitsumark mee kwam, dan was het misschien nog een beetje te overwegen, maar ja de praktijk is toch echt anders.
Maar we hebben het hier niet over de aanschaf van slechts een videokaart. We hebben het hier over de aanschaf van een compleet systeem. Wat heb je dan liever voor €1500? Een systeem met een 5700 XT of een 2070 Super of een 2080 Super?

• Sissors
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:14:
[...]

En hoe goed is zo'n koeler dan? Met een vergelijkbare geluidsproductie als de reference koeler? In zo'n geval kun je dan beter de reference koeler nemen, dan ben je de warmte direct maar kwijt.
Gigabyte heeft exact dezelfde koeler erop zitten als op de 2070S, en die lijkt het prima te doen. Natuurlijk, het zou kunnen dat hij er niet goed op zit bij de 5700XT gezien we geen echte reviews nog hebben, maar bij een tear down zag het er iig ook goed uit.
Enige nog dat in een beetje review de temperaturen behoorlijk laag waren. En dat betekent natuurlijk potentieel dat de fans redelijk snel draaien om hem lager te houden dan noodzakelijk. Maar als je wil lost een custom fan profiel dat uiteraard op.

Ik vind het iig ook niet heel eerlijk om de keuze tussen 2070S en 5700XT eigenlijk puur te bepalen op huidige prijs van een 5700XT Pulse.
[...]

Dan heb je gewoon het 1000 euro systeem van de vorige keer met een andere videokaart.

Terwijl je dus wel een goed systeem kan samenstellen zonder dat er ergens geld aan verkwist wordt, zolang je er maar geen RTX 2080 Super in zet, want dan ben je wel geld aan het verkwisten.
Mij lijkt het redelijker om een systeem voor €1000 neer te zetten, dan eentje van €1500 die enkel €1500 is omdat hij budget gevuld moest worden. Als een systeem van €1500 gewoon geen interessante optie is momenteel, moet je die dan echt tonen?

En als wel het doel is het budget op te gebruiken, dan wil je toch gewoon zoveel mogelijk snelheid in het budget? En dat is met een 2080S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NitroX infinity schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:34:
[...]

Maar we hebben het hier niet over de aanschaf van slechts een videokaart. We hebben het hier over de aanschaf van een compleet systeem. Wat heb je dan liever voor €1500? Een systeem met een 5700 XT of een 2070 Super of een 2080 Super?
Een systeem met RTX 2070 Super natuurlijk, zoals elke keer al uitgelegd. Want daarmee kun je een systeem maken waarmee je nergens geld aan het verkwisten bent.
Sissors schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Gigabyte heeft exact dezelfde koeler erop zitten als op de 2070S, en die lijkt het prima te doen.
Een bron daarbij?
Ik vind het iig ook niet heel eerlijk om de keuze tussen 2070S en 5700XT eigenlijk puur te bepalen op huidige prijs van een 5700XT Pulse.
Dat is wat @DaniëlWW2 doet. Die geeft aan dat je beter de Sapphire RX 5700 XT Pulse kunt nemen dan een MSI RTX 2070 Super Ventus door de veel betere prijs/prestatie, volgens hem. Maar ja dat is dus onzin zoals bewezen.
Mij lijkt het redelijker om een systeem voor €1000 neer te zetten, dan eentje van €1500 die enkel €1500 is omdat hij budget gevuld moest worden. Als een systeem van €1500 gewoon geen interessante optie is momenteel, moet je die dan echt tonen?
Kijk eens: -The_Mask- in "[BBG] 1440p gamesysteem tot 1500 euro" nergens geld verkwist. Natuurlijk kun je een tientje besparen op voeding, een tientje op de behuizing enz, maar dan heb je het over tientjes werk, niet over honderden euro's.
En als wel het doel is het budget op te gebruiken, dan wil je toch gewoon zoveel mogelijk snelheid in het budget? En dat is met een 2080S.
Nee een PC welke zo goed mogelijk in balans is, welke zo lang mogelijk mee kan en waar zo weinig mogelijk geld wordt verkwist aan dingen die weinig voordeel bieden lijkt mij ook wel belangrijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Welk gedeelte? Dat het dezelfde koeler lijkt te zijn? Simpelweg door te vergelijken op basis van afbeeldingen. Dat hij het redelijk lijkt te doen?
YouTube: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G - BENCHMARKED
En dat hij er ook normaal op lijkt te zitten (itt MSI): http://www.coolpc.com.tw/...ewtopic.php?f=71&t=262005
[...]

Dat is wat @DaniëlWW2 doet. Die geeft aan dat je beter de Sapphire RX 5700 XT Pulse kunt nemen dan een MSI RTX 2070 Super Ventus door de veel betere prijs/prestatie, volgens hem. Maar ja dat is dus onzin zoals bewezen.
Tja, ik ben het op veel punten ook niet echt met hem eens. Maar volgens mij wil zelfs @DaniëlWW2 niet beweren dat het nu verstandig is een Pulse te kopen voor de huidige prijs.
Los daarvan is het natuurlijk nogal apart om enkel te vergelijken met de 5700XT die een ander voorsteld. Als ik voorstel een 2070S Strix erin te zetten, dan ga jij toch ook niet ineens zeggen dat er een 2080S in moet omdat die dan wel interessant is? Nee dan stel jij voor een 2070S Ventus erin te stoppen. Oftewel waarom zou je je bij de 5700XT wel blind staren op de huidige prijs van een specifieke kaart die één iemand voorsteld
[...]

Kijk eens: -The_Mask- in "[BBG] 1440p gamesysteem tot 1500 euro" nergens geld verkwist. Natuurlijk kun je een tientje besparen op voeding, een tientje op de behuizing enz, maar dan heb je het over tientjes werk, niet over honderden euro's.
En ik ga ervan uit dat de builds hier gepost met een 2080S een hogere framerate halen dan jouw build. Dus als je per se €1500 wil uitgeven, waarom zou je daar niet voor gaan? Dat lijkt mij logischer. Natuurlijk kan je stellen dat de 2080S geen geweldige prijs/kwaliteit heeft, maar je krijgt waarschijnlijk wel meer FPS eruit dan uit jouw duurdere processor.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 29-08-2019 18:36 ]

• mitsumark
-The_Mask- schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:23:

Prijs:
Je kunt de 2080S Ventus gewoon bij Amazon bestellen voor 740.
740/550 = 34,5%, dat zit dichter bij "iets meer dan 30%" dan bij "40%".

Prestaties:
1440p: 100/88 = 13,6%, "iets minder dan 15%".
4k: 100/86 = 16,3%, dus zelfs iets meer dan 15%.
https://www.techpowerup.c...-founders-edition/27.html
(van beide de 2070S en 2080S de founders edition om het eerlijk te maken, pak je van beide de Ventus zul je vast op ongeveer hetzelfde uitkomen)
Misschien cherry picking, maar bij Strange Brigade op 4k ga je van 67 naar 81 fps (21%), aardig significant imo.

De 3700X voegt op dit moment weinig tot niks toe voor gaming (op 720p een keer 5%), in de toekomst mogelijk wel maar dat weten we niet.
Er zijn systemen met 2080S die exact hetzelfde kosten als jouw voorstel met 2070S en dus "bijna 15%" minder game performance, dus wat is nu geld "verkwisten"?
Toegegeven: een slechte investering is de 3700X en de wat betere kwaliteit onderdelen waarschijnlijk niet, maar voor het gamen voegen ze weinig toe, minder dan een 2080S.
(er zijn overigens ook lijstjes met 3700X en 2080S, met de nodige besparingen op overige onderdelen)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:34:
Tja, ik ben het op veel punten ook niet echt met hem eens. Maar volgens mij wil zelfs @DaniëlWW2 niet beweren dat het nu verstandig is een Pulse te kopen voor de huidige prijs.
Los daarvan is het natuurlijk nogal apart om enkel te vergelijken met de 5700XT die een ander voorsteld. Als ik voorstel een 2070S Strix erin te zetten, dan ga jij toch ook niet ineens zeggen dat er een 2080S in moet omdat die dan wel interessant is? Nee dan stel jij voor een 2070S Ventus erin te stoppen. Oftewel waarom zou je je bij de 5700XT wel blind staren op de huidige prijs van een specifieke kaart die één iemand voorsteld
Inderdaad. Op het moment is de RX5700XT echt het randje opzoeken. Voor €450 zijn ze interessant, hoewel ik eigenlijk nog liever richting de €400 zou zien, maar dat zit er misschien pas eind dit jaar in. Voor €480-490 not so much en helaas zitten ze nu vrijwel allemaal rond dat prijspunt, als ze leverbaar zijn.

Ik heb ook geen idee wat er aan de hand is. Er is geen enkele indicatie dat AMD productieproblemen heeft met Navi 10. Vervolgens hebben zeker Powercolor en Sapphire als exclusieve partners er alle belang om die videokaarten met de tienduizenden te verschepen. Ze worden ook al geproduceerd en ze zijn al te krijgen, mondjesmaat met kleine voorraden hier en daar. Beide exclusieve partners hebben ook al een model gelanceerd dat gewoon uitstekend is voor de beoogde prijsklasse. Er is zeker genoeg vraag, maar ze komen maar niet in de getallen die nodig zijn om aan die vraag te voldoen en de prijzen te laten stabiliseren.

Helaas is het ook niet zo dat je zomaar elke RX5700XT kan pakken. De afgelopen jaren hebben Gigabyte, ASUS en MSI ruimschoots bewezen dat dit vragen om problemen is omdat ze te vaak met slechte modellen kwamen aanzetten.

Alles bij elkaar komt er een moment dat zelfs de RTX2070S die ik echt verafschuw als een matig product dat veel te veel kost voor wat het extra oplevert, aantrekkelijk wordt dan de RX5700XT. Zodra de RX5700XT op €100 minder zit, is dat voorbij. Ik weet alleen echt niet wanneer dat moment zal aanbreken...

Voor mij is het hele punt dat je eindelijk eens geen €1500 hoeft uit te geven voor een uitstekend gamesysteem. Die €1500 is ontstaan omdat de prijzen voor met name videokaarten, de afgelopen jaren maar hoger en hoger werden. Nu is die trend eindelijk een beetje gekeerd en dan kan je best een goedkoper systeem bouwen dat 95% doet voor €100 minder voor de videokaart en ruim €100 minder voor de CPU omdat je nu niet meer hoeft te kijken naar zoiets als de 8700K.

Moet dat budget per se op? Tja, dan bouw je een systeem wat aan alles voldoet en dan stop je de rest van het budget in de snelste videokaart die in dat budget past. Dat is nu de RTX2080. Die is iets van 5% langzamer voor al snel €50 minder dan de RTX2080S. Net zoals de RX5700XT vs. RTX2070S is het de prijstechnisch veel betere koop. Niet tot het niveau van de RX5700XT vs. RTX2070S, maar het zorgt ervoor dat je binnen budget blijft en in het enthousiast segment zijn er geen koopjes.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-08-2019 19:24 ]

• Rem_NL
Ik ben het er wel mee eens dat de prijs/prestatie curve hier wel scheef gaat. Dat is mooi voor de consument want die heeft alleen maar voordeel bij een best bang to buck build. Nu zitten we hier in een "schemer budget", waar we dingen in de build gaan doen die prijs/prestatie gezien geen bang voor buck zijn.

Ik ben all voor bang voor buck, dus vandaar deze build: no nonsense meeste prestatie voor 1500 euro (mijn eerste keuze als ik 1500 euro MOEST uitgeven:

1Interne harde schijvenToshiba P300 (Retail), 3TB€ 75,-€ 75,-
1VentilatorenCooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,75€ 4,75
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 201,45€ 201,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.493,82

Voor mensen die USB C willen, krijgen een systeem wat ook iets beter geheugen heeft maar veel minder opslag:

1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ€ 159,-€ 159,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 118,58€ 118,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,94

Je kan er zeker nog iets meer prestaties uithalen (zonder handmatige overclock) door voor dit stil systeem te gaan, maar dan lever je in op opslag ruimte. Maar dit geeft wel het uiterste in prestaties voor gaming, en dat nog stil ook

1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1WaterkoelingCorsair Hydro H55€ 66,-€ 66,-
1WaterkoelingNZXT Kraken G12 Zwart€ 26,50€ 26,50
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.519,78

• NitroX infinity
-The_Mask- schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

[...]
Mwa, da's een mening. Ik ben van mening dat die kast en voeding wel geldverspilling zijn. Voor rond de €70 zijn er al goede kasten en voedingen te koop en dat duurdere spul, daar heeft de gemiddelde consument geen voordeel aan. Sterker nog, voor ongeveer €50 kun je al degelijk spul kopen wat meer dan genoeg is voor de gemiddelde consument.

Ook de koeler kan volgens mij goedkoper;
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rem_NL

• NitroX infinity
@Rem_NL Maar die heeft wel een hoger dB niveau.

Heb je een linkje naar die review?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NitroX infinity schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:01:

in pw staat een gemiddelde qua dB. low-speed is ie sowieso stil, en als de 3600 niet echt overbelast wordt is het ook best stil, en koelt beter dan meegeleverde.

vergelijk

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 29-08-2019 23:03 ]

• Rem_NL
NitroX infinity schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:01:

https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI

edit: TLDR: bij standaard gebruik ryzen 3600 (65 watt) zou deze een graad koeler zijn bij 30 en 40 DB. Ga je veel meer wattage gebruiken dan kan je beter de iets duurdere nemen met dubbele fans. De goedkopere heeft een extra heatpipe, dat zou ongetwijfeld de iets betere prestaties leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Rem_NL op 29-08-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Zoveel mensen, zoveel wensenmeningen. Het is duidelijk dat we er niet gaan uitkomen met de keuzes tussen een 2700X/3600/3700X en de 5700XT/2070S/2080S.

Uiteindelijk maakt het ook niet heel veel uit. Er is niet 1 best buy. En als DAA/CAA dood bloedt omdat iedereen blind de BBG koopt, heb ik niets meer te modereren :+ .

Afijn, wat mij betreft wordt het het volgende (want op een haar na de meeste grafische power binnen het budget) waarbij in de begeleidende tekst kan worden gewezen op het alternatief met een 5700XT of 2080. Ik zag ergens de opmerking voorbij komen dat nVidia de 2070S te krachtig heeft gemaakt. Of het té kracht is, weet ik niet, maar hij komt zoals je in meerdere review kan zien imo (te) akelig dicht bij de 2080 om de forse meerprijs te rechtvaardigen.

De 3700X is ook genoeg over gezegd. Die is waarschijnlijk niet het meest "BB" op dit moment, maar wel beter uitgerust als je niet alleen gamet. Ook hier kan op alternatieven gewezen worden.

Voor de heb, en omdat ik die 3 tientjes wel door de vingers kan zien, heb ik er 32GB RAM is gezet. Geen absolute noodzaak, maar dat scheelt weer upgraden.

Ik moet de boel morgenochtend klaarzetten voor publicatie, dus ik wil jullie hartelijk danken voor de enorme hoeveelheid input!

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 134,90€ 134,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 85,-€ 85,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 170,55€ 170,55
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.532,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@br00ky koeler er uit en je zit op budget :D

Meegeleverde is prima voor 3700X met 65w tdp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@br00ky

Het geheugen is twee tientjes duurder geworden de laatste dagen, geheugen hieronder heeft dezelfde chips en kan dus waarschijnlijk hetzelfde ingesteld worden. Wel even goed uitleggen in de beschrijving.

Als moederbord kun je beter een MSI Max nemen, die heeft standaard ondersteuning voor de CPU. Of anders geen Max van MSI, maar iig één die je zonder CPU kunt flashen, dat is die Asus iig niet.

De behuizing is ook vrij slecht leverbaar.

1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 87,05€ 87,05
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 147,99€ 147,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.518,36

@Hackus Als je een echt stille PC wil is die stock koeler niet geweldig. Ook kan de CPU sneller zijn met betere koeler.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@-The_Mask- Als..

Er kan zoveel. titel kan in deze beter naar mainstream BBG ipv 1440p gamesyteem. iets hoger MHz van deze cpu is vrij nutteloos voor meer fps (pbo-max 2-3fps) net als 32GB ram ipv 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
-The_Mask- schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:43:
[...]

1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 87,05€ 87,05
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 147,99€ 147,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.518,36

@Hackus Als je een echt stille PC wil is die stock koeler niet geweldig. Ook kan de CPU sneller zijn met betere koeler.
@-The_Mask- Wat betreft die voeding, wat geeft 'm de voorkeur boven bijvoorbeeld één van deze?;

pricewatch: Corsair TX550M V2
pricewatch: Seasonic Core Gold GM 550
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM

Is het de kwaliteit? Zou je dat als gemiddelde gebruiker nou echt merken? Is een kwaliteit van dergelijke hoogte niet meer iets voor serieuze overklokkers of mensen die het systeem volhangen met hdd's en uitbreidingskaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Seasonic Core is een groot vraagteken, daar zijn zelfs geen interne foto's van beschikbaar.
De Corsair TXM V2 is vrij luidruchtig.
De be quiet! PP11 500W CM is geen interessante voeding, te duur voor een budget voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
lezen is soms best heel moeilijk

[ Voor 77% gewijzigd door Rem_NL op 31-08-2019 01:00 ]

Pagina: 1 2 Laatste