• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 12:32
Beste lezer,

Ik zit momenteel in een lastige situatie, althans, ik weet niet goed wat belastingtechnisch het voordeligst is. Ik werk momenteel 40 uur voor een baas en heb daarna per maand forse inkomsten vanuit internet verdiensten. Nu heb ik geen eigen bedrijf omdat het voorheen ook altijd hobbymatig was.

Ik begrijp dat je geld mag bij verdienen als resultaatgenieter en dat dat bovenop je inkomstenbelasting wordt opgeteld. Ik zit momenteel in schaal 3 zit qua inkomstenbelasting, zonder de winst erbij gerekend vanuit mijn hobby. Als ik de winst van mijn hobby bovenop mijn loon gooi, kom ik gemakkelijk in schaal 4 terecht.

Als je een BV opstart, moet je jezelf als directeur lid minimaal 35k per jaar uitbetalen, waardoor ik dan ook weer in schaal 4 terecht kom. Ik begreep dat als je een eenmanszaak opstart, dat de winst ook gewoon bij je inkomstenbelasting wordt opgeteld.

Kortom, ik kom eigenlijk wel altijd in die vervelende hoge schaal terecht.

Verder investeer ik wel wat geld en tijd in de hobby, maar krijg er dus een aanzienlijk bedrag per maand voor terug qua winst.

Wat is belastingtechnisch gezien de beste optie om door te zetten? Een eigen bedrijf opzetten, of doorgaan als resultaatgenieter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je als ondernemer aangemerkt kan worden door de BD, dan heb je een aantal leuke aftrekposten.
https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 19:51
Je legt wel een hoop nadruk op de belastingschijven. Je weet dat je enkel het hogere tarief betaald over inkomen boven de grens: boven de 68k betaal je 52% ipv 38%. Ja dat is 14% meer belasting, maar enkel voor het deel van je inkomsten dat boven de grens uitkomt.

Als resultaatgenieter heb je wel de lasten (inkomstenbelasting) maar geen voordelen van aftrekposten, zzp voordelen etc. Dat lijkt me alleen interessant als je niet-structureel een klein beetje bijverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 18:01
Ondernemer voor de inkomstenbelasting ben je niet zomaar, al helemaal niet als je ook nog in loondienst bent omdat er een urencriterium zit aan het in aanmerking komen als ondernemer. Daarnaast brengt het starten van een onderneming best wel wat administratie met zich mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Thysiej schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:55:
Ondernemer voor de inkomstenbelasting ben je niet zomaar, al helemaal niet als je ook nog in loondienst bent omdat er een urencriterium zit aan het in aanmerking komen als ondernemer. Daarnaast brengt het starten van een onderneming best wel wat administratie met zich mee.
Het urencriterium geeft inderdaad extra aftrekposten, maar is niet nodig om als ondernemer aangemerkt te worden door de BD.

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 18:01
Ernemmer schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Het urencriterium geeft inderdaad extra aftrekposten, maar is niet nodig om als ondernemer aangemerkt te worden door de BD.
Eens, dat was wat kort door de bocht. Maar het gaat de TS dan om de aftrekposten lijkt mij, anders kan deze net zo goed blijven bij resultaat uit overige werkzaamheden (lijkt mij)

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-03 21:20
De vraag is ook, vallen de inkomsten wel onder box1?
Want ik heb mij laatst laten vertellen, dat opbrengsten waar je niets voor doet (of nauwelijks) onder box3 horen te komen.

Bijvoorbeeld mensen die een investering hebben gedaan, en daar langdurig geld uit halen (denk aan aankoop woning en dan verhuur, aankoop belegging en dan inkomsten daaruit, etc.)

Dit gaat niet op als je jouw winst alleen krijgt doordat je er "werk" in stopt.
Stel je moet een paar uurtjes per jaar erin steken, dan is dan redelijk. Maar als je elke week een paar uren erin moet stoppen, dan niet.

[ Voor 26% gewijzigd door mouse86 op 15-08-2019 11:13 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan sowieso online de ondernemerscheck doen.

Overigens kan het ook nog zijn dat je wel ondernemer bent voor de omzetbelasting (als je winst wil maken), maar niet voor de IB. Voor jou lijkt vooral deze link relevant.

Je mag altijd aftrekposten opvoeren bij je aangifte IB (particulier), naar mijn weten. Als het maar kosten zijn die je maakt voor je resultaat uit overig werk.

Het urencriterium is wel van toepassing inderdaad als je als ondernemer voor de IB aangemerkt wil worden. Je moet meer dan 1225 uren maken en vaak ook nog meer uren in je onderneming steken dan loondienst (als je 5 jaar onafgebroken ondernemer bent).

Als dit op de lange termijn inkomsten blijft opleveren kan het dus zeker gunstig zijn om part-time te gaan werken, zodat je daaraan kan voldoen.

• Knetterhard
Thysiej schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Eens, dat was wat kort door de bocht. Maar het gaat de TS dan om de aftrekposten lijkt mij, anders kan deze net zo goed blijven bij resultaat uit overige werkzaamheden (lijkt mij)
Het gaat mij niet zo zeer om de aftrekposten, enkel wat het voordeligst is qua belasting betalen. Een eigen bedrijf opstarten zie ik 1 2 3 niet zitten ivm. tijd die je er in moet steken (administratie, ect).
mouse86 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:09:
De vraag is ook, vallen de inkomsten wel onder box1?
Want ik heb mij laatst laten vertellen, dat opbrengsten waar je niets voor doet (of nauwelijks) onder box3 horen te komen.

Bijvoorbeeld mensen die een investering hebben gedaan, en daar langdurig geld uit halen (denk aan aankoop woning en dan verhuur, aankoop belegging en dan inkomsten daaruit, etc.)
Als ik het artikel lees op https://financieel.infonu...le-adsense-belasting.html dan vallen de inkomsten wel onder box1. Verder maak ik ook diezelfde kosten die ik dus ook weer kan aftrekken.

• Ernemmer
  • Niet online
Knetterhard schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Het gaat mij niet zo zeer om de aftrekposten, enkel wat het voordeligst is qua belasting betalen. Een eigen bedrijf opstarten zie ik 1 2 3 niet zitten ivm. tijd die je er in moet steken (administratie, ect).

[...]

Als ik het artikel lees op https://financieel.infonu...le-adsense-belasting.html dan vallen de inkomsten wel onder box1. Verder maak ik ook diezelfde kosten die ik dus ook weer kan aftrekken.
Zonder getallen is het een beetje moeilijk inschatten natuurlijk maar als jij door het starten van een onderneming 5k minder belasting betaald lijkt het mij wel de moeite om te doen. En als je dan ook nog een partner hebt, kan je die ook nog een meewerkvergoeding geven waar ook leuk belastingvoordeel op zit.

• Knetterhard
Ernemmer schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:26:
[...]

Zonder getallen is het een beetje moeilijk inschatten natuurlijk maar als jij door het starten van een onderneming 5k minder belasting betaald lijkt het mij wel de moeite om te doen. En als je dan ook nog een partner hebt, kan je die ook nog een meewerkvergoeding geven waar ook leuk belastingvoordeel op zit.
Ik verdien nu ± 50k in loondienst. Hobbymatig heb ik ± 5 a 7k winst per maand.

Wat bedoel je met 'partner', fiscale partner, of partner in een bedrijf? In het eerste geval; ik heb een fiscale partner.

[ Voor 3% gewijzigd door Knetterhard op 15-08-2019 11:29 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Met die getallen zou ik lekker een eenmanszaak beginnen, scheelt je een boel belasting betalen.

Gerekend met totaalinkomen van 122k per jaar.
Als je aangifte doet als inkomsten uit overige werkaamheden betaal je ongeveer 53k belasting.
Als je aangifte doet als ondernemer zonder behaald urencriterium betaal je 48k belasting.
Als je aangifte doet als ondernemer met behaald urencriterium betaal je 44k belasting.

En dan is de extra korting voor een fiscale partner er nog niet eens bij berekend.

[ Voor 70% gewijzigd door Ernemmer op 15-08-2019 11:39 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Knetterhard schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Wat bedoel je met 'partner', fiscale partner, of partner in een bedrijf? In het eerste geval; ik heb een fiscale partner.
En hoe lang doe je het al? Want dat is ook relevant voor het urencriterium.

I.c.m. jouw baan in loondienst kan het zijn dat je er niet aan voldoet en dus sowieso niet in aanmerking komt voor ondernemersaftrek.

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:25
Fijne "hobby" als je 5 tot 7k per maand bijverdient. Als dat structureel is, is het in fiscale zin zeker geen hobby.
Bij een eenmanszaak is alle winst belast, maar heb je wel leuke aftrekposten als je die 1225 uur maakt.
In een BV kan ook. Gebruikelijk loon is overigens geen 35 k maar 45 k. Het overige van de winst is dan belast in de VPB tegen 19% en dat geld kan in de BV blijven zolang je het niet nodig hebt. Scheelt je ook weer box 3.

Ik weet verder niet wat je doet, maar kijk ook even naar de omzetbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:59
Ik zou stoppen met loondienst werken en doorgaan op je "hobbymatige" verdiensten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

CappieL schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:38:
Ik zou stoppen met loondienst werken en doorgaan op je "hobbymatige" verdiensten
Dit. Overigens ben ik wel benieuwd naar je hobby :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knetterhard
finsdefis schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:34:
[...]

En hoe lang doe je het al? Want dat is ook relevant voor het urencriterium.

I.c.m. jouw baan in loondienst kan het zijn dat je er niet aan voldoet en dus sowieso niet in aanmerking komt voor ondernemersaftrek.
Aantal maanden.
CappieL schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:38:
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:48:
[...]

Dit. Overigens ben ik wel benieuwd naar je hobby :+
Het fijne aan in loondienst zijn is dat je standaard weet wat je krijgt. Hobby loopt op dit moment erg goed, maar dat wil niet zeggen dat dat over een aantal jaar nog zo loopt.

En om je nieuwsgierigheid een beetje te belonen; ik heb een uitstekende lopende website (denk aan 50 a 70k bezoekers per dag) waar advertenties op staan.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Knetterhard schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Maak je 5 a 7k omzet per maand of echt winst? In beide gevallen is het aannemlijk dat je sowieso ondernemer voor de btw bent. Als het echt winst is heb je een omzet van minimaal 72.000 euro per jaar (uitgaande van 6k winst per jaar) en zou je minimaal 15k btw (uitgaande van 21%) moeten afdragen. Dit zijn geen bedragen waarbij de belastingdienst uitgaat van hobbymatig bijklussen.

Ik zou als deze getallen kloppen serieus een professional laten kijken naar je cijfers. Als de belastingdienst jou op het vizier krijgt heb je kans op stevige naheffingen.

/edit
Ik had dit getypt voordat de ts de voorgaande reactie had gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door PolarBear op 15-08-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knetterhard
PolarBear schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

Maak je 5 a 7k omzet per maand of echt winst? In beide gevallen is het aannemlijk dat je sowieso ondernemer voor de btw bent. Als het echt winst is heb je een omzet van minimaal 72.000 euro per jaar (uitgaande van 6k winst per jaar) en zou je minimaal 15k btw (uitgaande van 21%) moeten afdragen. Dit zijn geen bedragen waarbij de belastingdienst uitgaat van hobbymatig bijklussen.

Ik zou als deze getallen kloppen serieus een professional laten kijken naar je cijfers. Als de belastingdienst jou op het vizier krijgt heb je kans op stevige naheffingen.
Dat is echte winst. Na alle reacties gelezen te hebben, ga ik inderdaad maar eens praten met een adviseur.. :X

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-03 21:20
5000 a 7000 euro per maand winst zeg je.

dat is 60k a 84k winst per jaar.

Dan kan je een BV opzetten, en dan jezelf 35k per jaar als inkomen laten opgeven maar dan blijft de winst wel in je BV zitten. En je hebt een winst belasting van 20% in de BV. Dus netto kom je beter weg in de eenmanszaak lijkt me zo. En stuk minder papierwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door mouse86 op 15-08-2019 11:58 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
mouse86 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:57:
...
Dan kan je een BV opzetten, en dan jezelf 35k per jaar als inkomen laten opgeven maar dan blijft de winst wel in je BV zitten. En je hebt een winst belasting van 20% in de BV. Dus netto kom je beter weg in de eenmanszaak lijkt me zo. En stuk minder papierwerk.
De vennootschapsbelasting is inderdaad 20%, maar voor het op je privérekening staat komt box 2 daar dus nog bovenop. Dat is nog eens 25%. Daardoor houd je 100%*(1-20%)=80%*(1-25%)=60% netto over. De dividendbelasting moet je (of je bedrijf) wel voorschieten, maar die mag je in vooraftrek brengen bij de aangifte IB. Dat is per saldo dus 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Als je 60-80k kan verdienen met een hobby naast je werk, dan is het wellicht verstandig om de hobby tot hoofdbezigheid op te schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:20
Met die bedragen zou ik zeker een boekhouder inschakelen.
Met wat goede tips van hem kan je zijn fee zeker uitsparen.

Denk maar aan een goede pensioenverzekering of een optimale kostenaftrek.
Je kan misschien een deel van je huis en auto in die “zaak” steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 22:58

Barrycade

Through the...

Zeker als dit via de normale bancaire stromen loopt (denk het wel) zou ik sowieso snel even contact zoeken met een adviseur, want ik weet niet of je je inkomsten van je hobby al hebt op moeten geven bij de aangifte, maar dit verzwijgen kan een keer opgemerkt worden. En dat zullen ze niet leuk vinden. Want zo te lezen val je al in het hogere tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:54
Ik klus ook bij naast mijn loondienst.

Ik ben ingeschreven bij de KvK en moet.

Omzetbelasting betalen
Een boekhouding bijhouden
Facturen sturen met mijn BTW nummer
Belasting betalen over mijn extra inkomsten

In loondienst val ik in de hoogste belasting schijf. Maandelijks betaal ik mezelf na kosten en omzetbelasting 40 procent. De rest blijft staan voor de belasting. Na belasting blijft daar nog iets van over.

Ik zou maar wat advies inwinnen, nu ontduik je de belasting.

De belastingdienst kent geen genade, dus zorg dat het op orde is.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin3punt0 op 17-08-2019 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Erwin3punt0 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:37:
Ik klus ook bij naast mijn loondienst.

Ik ben ingeschreven bij de KvK en moet.

Omzetbelasting betalen
Een boekhouding bijhouden
Facturen sturen met mijn BTW nummer
Belasting betalen over mijn extra inkomsten

In loondienst val ik in de hoogste belasting schijf. Maandelijks betaal ik mezelf na kosten en omzetbelasting 40 procent. De rest blijft staan voor de belasting. Na belasting blijft daar nog iets van over.

Ik zou maar wat advies inwinnen, nu ontduik je de belasting.

De belastingdienst kent geen genade, dus zorg dat het op orde is.
Volgens mij ontduikt hij geen belasting, hij betaalt juist teveel belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:54
Ernemmer schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Volgens mij ontduikt hij geen belasting, hij betaalt juist teveel belasting.
Te snel gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:09
Ik zou beginnen met vragen of je baas je voor je huidige loon + 50% als freelancer in wil huren - zo te zien doe je iets in de IT dus dat zal 'm niet eens gek voorkomen - mochten je collega's ook freelancers/gedetacheerden zijn vraag dan gerust +100-150% - dat kosten zij namelijk ook.

Als je dat durft (lees - 'zekerheid' opgeven) dan sta je perfect gepositioneerd om een B.V. op te starten - ~80-120k uit uren, 60-80k uit nevenactiviteiten - laten we even voorzichtig op 150k rekenen - keer je jezelf dezelfde 50k per jaar uit, blijft 100k over, 20% VPB blijft er 80k over - 25% box-2 belasting geeft iets van 60k netto per jaar - bovenop hetzelfde maandelijkse inkomen die je nu al hebt - maar je kan ook gewoon lekker 80k laten staan in de B.V. en daar belasting-technisch voordelige activiteiten mee ontplooien - denk b.v. aan jezelf een hypotheek verschaffen.
Pagina: 1