Toon posts:

Windows bestands naam met | teken forceren ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slux
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Ik werk momenteel met owncloud en mac gebruikers, nu zijn er een aantal windows gebruikers bij gekomen maar die hebben problemen met het | symbool in bestanden.

Is er een manier om in het register het | symbool te forceren dat het wel gebruikt mag worden in bestanden ?
of weet iemand misschien een andere oplossing ?

Bestanden even hernomen is geen optie, het is ruim 200gb aan data.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:09
Wat heb je zelf al gedaan en gevonden?

Zover ik weet accepteert Windows die tekens niet omdat deze gereserveerd zijn. (zover ik heb kunnen vinden)

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:04

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Slux schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:40:
Bestanden even hernomen is geen optie, het is ruim 200gb aan data.
De hoeveelheid data is totaal irrelevant; 200gb kan ook goed maar 4 bestanden van 50gb zijn. Het gaat om de hoeveelheid bestanden. Maar goed, een rename die een pipe vervangt door, zeg, een underscore is prima te automatiseren en dus snap ik "hernoemen is geen optie" niet.

Een pipe heeft in de meeste OS'en een betekenis; dat het teken dan gereserveerd is is ook niet heel gek dan. Ik zou 't probleem bij de oorzaak oplossen en niet aan de gang gaan met symptoombestrijding. Hoe komen die files dus aan een pipe in de filename in the first place?

De enige 'workaround' die ik me kan voorstellen is proberen de files te benaderen met hun "short filename". Dus niet "Program Files" maar "PROGRA~1" zeg maar. Die korte namen kun je vinden met dir /x

[Voor 42% gewijzigd door RobIII op 15-08-2019 10:02]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Slux
  • Niet online
corporalnl schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:50:
Wat heb je zelf al gedaan en gevonden?

Zover ik weet accepteert Windows die tekens niet omdat deze gereserveerd zijn. (zover ik heb kunnen vinden)
Post dan niks ;)
RobIII schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

De hoeveelheid data is totaal irrelevant; 200gb kan ook goed maar 4 bestanden van 50gb zijn. Het gaat om de hoeveelheid bestanden. Maar goed, een rename die een pipe vervangt door, zeg, een underscore is prima te automatiseren en dus snap ik "hernoemen is geen optie" niet.

Een pipe heeft in de meeste OS'en een betekenis; dat het teken dan gereserveerd is is ook niet heel gek dan. Ik zou 't probleem bij de oorzaak oplossen en niet aan de gang gaan met symptoombestrijding. Hoe komen die files dus aan een pipe in de filename in the first place?

De enige 'workaround' die ik me kan voorstellen is proberen de files te benaderen met hun "short filename". Dus niet "Program Files" maar "PROGRA~1" zeg maar. Die korte namen kun je vinden met dir /x
Het zijn honderdduizenden file/word/excel bestanden misschien wel meer, zo zijn de dossiers over de jaren opgebouwd er hangt nog een software pakketje aan die naar die filenames kijkt, dat kan ik nog wel aanpassen maar de hoeveelheid bestanden geeft problemen door het te re-namen.

Die short filename had ik al gevonden maar dat geeft weer problemen met zoeken voor de medewerkers, het is vrij lastig om een aantal medewerkers die al jaren zo werken het anders te laten doen in de praktijk ben ik achter(ik heb er een aantal met een beperking), en nu dat er een aantal medewerkers bij zijn komen, wil ik overstappen naar een windows omgeving.
Helaas is die pipe gewoon toegestaan in mac ;(
ik had gehoopt dat iemand misschien een workaround zou weten om bijvoorbeeld in het register van windows wel die pipe toe te laten.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:01
Slux schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

Post dan niks ;)

[...]

Het zijn honderdduizenden file/word/excel bestanden misschien wel meer, zo zijn de dossiers over de jaren opgebouwd er hangt nog een software pakketje aan die naar die filenames kijkt, dat kan ik nog wel aanpassen maar de hoeveelheid bestanden geeft problemen door het te re-namen.

Die short filename had ik al gevonden maar dat geeft weer problemen met zoeken voor de medewerkers, het is vrij lastig om een aantal medewerkers die al jaren zo werken het anders te laten doen in de praktijk ben ik achter(ik heb er een aantal met een beperking), en nu dat er een aantal medewerkers bij zijn komen, wil ik overstappen naar een windows omgeving.
Helaas is die pipe gewoon toegestaan in mac ;(
ik had gehoopt dat iemand misschien een workaround zou weten om bijvoorbeeld in het register van windows wel die pipe toe te laten.
De bestanden renamen is 1 regel powershell.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Reageer dan niet. Verder is 't gewoon een relevante vraag; jij laat die informatie achterwege in je topicstart (en per onze Quickstart wordt daar wel om gevraagd ;) )
Die short filename had ik al gevonden
See? Heb ik dus m'n tijd zitten verdoen een reply te tikken voor iets dat je al gevonden/geprobeerd had.
maar dat geeft weer problemen met zoeken voor de medewerkers, het is vrij lastig om een aantal medewerkers die al jaren zo werken het anders te laten doen in de praktijk ben ik achter(ik heb er een aantal met een beperking)
Ook dat was wel handig geweest om allemaal in je TS op te nemen...
Die is er, bij mijn weten, dus niet. Je zou een driver kunnen schrijven die die mapping van | naar een ander teken (en terug) voor je doet 'onderwater' en dan die schijf mounten met die driver en weet-ik-veel maar dat is honderdmiljoen keer meer werk dan gewoon die bestanden met een scriptje renamen (5 minuten werk) en een mail naar "all" de deur uit doen met "Vanaf <datum> gebruiken we geen | meer maar _, groetjes!".

[Voor 26% gewijzigd door RobIII op 15-08-2019 11:47]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Naast de | pipe zijn er meer leuke tekens waar Windows op crasht.
Ook leuk is BESTAND.doc en bestand.doc in de zelfde map _O-

Zo heb ik ooit collega's zitten stangen die beweerden dat Windows het beste OS is.
Er is geen beste, alles heeft een Johan Cruyff uitspraak.

[Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 15-08-2019 12:33]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Slux
  • Niet online
Mijn excuses dat ik het verkeerd heb gepost, en voor mijn botte reactie, ik dacht ik hou het simpel zonder er van alles bij te halen.
Jullie hebben gelijk, ik zou zelf ook met die vragen komen op de manier hoe ik het stelde.

Ik had alleen moeten posten of het mogelijk was om in het register van windows het pipe symbool toe te staan in bestanden en mappen.

Het antwoord is dus nee, vroeger kon je hier nog wel eens oplossingen vinden die je niet op google kon vinden vandaar mij vraag, maar times change.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mac gebruikt onderhuids ook een Unix variant en ook die kent een pipe als een speciaal teken. Maar laat het wel toe om hem in een bestand te gebruiken, omdat je daar gewoon op de commandline kunt escapen of quoten. Kan in windows overigens ook, alleen niet via de verkenner. Maar dat het kan en mag wil nog niet zeggen dat het een goed idee is ;)
Dit probleem moet je idd aanpakken aan de bron. Als die vage applicatie dat doet dan zou ik die eens aanpakken. Probleem bestaat namelijk al even ;)

vwb het renamen: denk dat je dat het makkelijkste met een script zonder wildcards op kunt lossen.
mac command line:
ls -laR om resursive alle bestanden op te vragen.
grep waarbij je de lines met het pipe teken er uit filtert.
ouptut daarvan zijn de bestanden die gerenamed moet worden. Daar kun je verder mee aan de slag. Ik zou per bestand gewoon 1 line maken, oude naam (escapen / quotes er om) en nieuwe naam (pipe vervangen door iets anders). En dan uitvoeren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 14:44
chaoscontrol schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

De bestanden renamen is 1 regel powershell.
Geef die regel dan eens op een manier dat die ook uitgevoerd kan worden...
Want afaik ondersteunt alleen Windows powershell.

Sowieso zegt 1 regel helemaal niets, je kan de hele broncode van windows op 1 regel kwijt door gewoon alle line-endings eruit te halen.

• chaoscontrol
Gomez12 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

Geef die regel dan eens op een manier dat die ook uitgevoerd kan worden...
Want afaik ondersteunt alleen Windows powershell.

Sowieso zegt 1 regel helemaal niets, je kan de hele broncode van windows op 1 regel kwijt door gewoon alle line-endings eruit te halen.
gci -filter "*|*" -recurse | Move-Item {$_.name.Replace("|","_")} -Force

Powershell werkt ook in Linux maar TS geeft aan gewoon toegang te hebben tot windows machines dus kan hier vast ook vanaf renamen.

En je opmerking over windows source is natuurlijk een beetje gek, dat werkt niet op 1 regel.

[Voor 7% gewijzigd door chaoscontrol op 15-08-2019 13:51]

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Tsja.
Dit is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de driver die de Owncloud (Webdav?) commando's vertaald, maar die driver heeft hier kennelijk geen rekening mee gehouden. Er is niet toevallig andere software om Windows te kunnen verbinden naar Owncloud?
Lukt dat niet, dan moet je een workarround verzinnen die in jou situatie het meest handig is. De files geautomatiseerd renamen klinkt dan niet zo gek.

• Gomez12
chaoscontrol schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:50:
[...]
gci -filter "*|*" -recurse | Move-Item {$_.name.Replace("|","_")} -Force

Powershell werkt ook in Linux maar TS geeft aan gewoon toegang te hebben tot windows machines dus kan hier vast ook vanaf renamen.

En je opmerking over windows source is natuurlijk een beetje gek, dat werkt niet op 1 regel.
Windows powershell werkt anders ook niet met jouw ene regel...

Ik vroeg expliciet om iets wat uitgevoerd kan worden...
gast schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:50:
Tsja.
Dit is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de driver die de Owncloud (Webdav?) commando's vertaald, maar die driver heeft hier kennelijk geen rekening mee gehouden. Er is niet toevallig andere software om Windows te kunnen verbinden naar Owncloud?
Lukt dat niet, dan moet je een workarround verzinnen die in jou situatie het meest handig is. De files geautomatiseerd renamen klinkt dan niet zo gek.
Die driver kan hier geen rekening mee houden, Windows heeft de kleinste set qua toegestane karakters in bestandsnamen.
Super simplistisch gezegd kent macOS 52 karakters per karakter in een filenaam (als ik even van a-z uitga), aangezien macOS en linux etc gewoon case-sensitive zijn. Windows is niet case-sensitive en die ondersteunt er dus maar 26.

Oftewel als je op MacOS de volgende 2 files opslaat : BESTAND1.docx en bestand1.docx, hoe wil je daar dan ooit eens rekening mee houden dat windows dat kan verwerken als die geen verschil ziet en de kleinste set qua mogelijkheden biedt.

• chaoscontrol
Gomez12 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:03:
[...]

Windows powershell werkt anders ook niet met jouw ene regel...
Open powershell, navigeer naar map met bestanden. plak die regel. enter.

Simpeler kan niet, kan niet verzinnen waarom je dit niet kan uitvoeren. :O

• mhoogendam
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 10:27
PowerShell:
1
gci -filter "*|*" -recurse | Rename-Item -NewName {$_.name.Replace('|','_')} -Force

Delerium Steam Profile BF4 profile

• Gomez12
chaoscontrol schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:14:
[...]
Open powershell, navigeer naar map met bestanden. plak die regel. enter.

Simpeler kan niet, kan niet verzinnen waarom je dit niet kan uitvoeren. :O
Ik zou zeggen, probeer het maar eens...

Waarschijnlijk heeft het in 1e instantie te maken met wat mhoogendam zegt, dat je Rename-Item moet hebben Move-Item, alleen ook al pak je die van mhoogendam dan krijg je alsnog foutmeldingen over invalid characters in path...

• chaoscontrol
Gomez12 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Ik zou zeggen, probeer het maar eens...

Waarschijnlijk heeft het in 1e instantie te maken met wat mhoogendam zegt, dat je Rename-Item moet hebben Move-Item, alleen ook al pak je die van mhoogendam dan krijg je alsnog foutmeldingen over invalid characters in path...
Ik kan het niet testen want ik heb geen bestanden met een pipe in de naam op windows. ;) Met een ander teken werkt mijn one-liner hier. Heb je een exacte foutmelding?

Beetje verwarrend ook dat jij niet TS bent maar wel met hetzelfde bezig bent?

• Slux
  • Niet online
Het is niet zo moeilijk om ze te hernoemen met windows of mac, het duurt het wel lang uren, en loopt regelmatig vast.
https://apple.stackexchan...le-names-and-folder-names

Maar wat ik al aangaf ik had ze liever behouden zodat windows er ook mee om kan gaan, een paar autisten hier gaan hier namelijk in storing als het streepje weg is, voor sommige moeilijk voor te stellen maar het is echt zo.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10:54
Je kunt een symbolic link maken met de oude naam. Zo blijven ze allebei bestaan.
Synchroniseren hiervan is alleen een probleem, want de meeste synchronisatieprogramma's negeren symlinks.

• chaoscontrol
Slux schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:53:
Het is niet zo moeilijk om ze te hernoemen met windows of mac, het duurt het wel lang uren, en loopt regelmatig vast.
https://apple.stackexchan...le-names-and-folder-names

Maar wat ik al aangaf ik had ze liever behouden zodat windows er ook mee om kan gaan, een paar autisten hier gaan hier namelijk in storing als het streepje weg is, voor sommige moeilijk voor te stellen maar het is echt zo.
Tsja je kan natuurlijk zelf een font maken waarbij je de _ weergeeft als een |. Moet je dan wel op alle OS'en doen en gaat waarschijnlijk voor veel meer gezeik zorgen. :P

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Slux schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:53:
Ik hoor dat argument zó vaak en doorgaans valt het uiteindelijk allemaal ontzettend mee. Als ik dat moet geloven werkt de hele wereld met alleen maar autistische gebruikers. En zo "autistisch" blijken die gebruikers dan opeens niet te zijn. Los daarvan kunnen óók (echte) autisten omgaan met verandering; dat 't soms wat lastiger is, maakt 't niet onmogelijk. Ik vind 't een compleet non-argument.

Gewoon even door de zure appel en in de toekomst blij zijn dat je 't gedaan hebt.

[Voor 10% gewijzigd door RobIII op 15-08-2019 15:42]

Over mij

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

^^^ Dat idd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Slux
  • Niet online
RobIII schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:41:
[...]

Ik hoor dat argument zó vaak en doorgaans valt het uiteindelijk allemaal ontzettend mee. Als ik dat moet geloven werkt de hele wereld met alleen maar autistische gebruikers. En zo "autistisch" blijken die gebruikers dan opeens niet te zijn. Los daarvan kunnen óók (echte) autisten omgaan met verandering; dat 't soms wat lastiger is, maakt 't niet onmogelijk. Ik vind 't een compleet non-argument.

Gewoon even door de zure appel en in de toekomst blij zijn dat je 't gedaan hebt.
Is ook zo, maar het was makkelijker geweest als het wel zou kunnen, het zou me een hoop tijd en gezeur schelen, en tijd kost geld vandaar dat ik een makkelijke oplossing zocht. ;)

ik laat ze de komende tijd offline in hun eigen omgeving werken zodat de windows en andere mac gebruikers nu in ieder geval verder kunnen.
Al ben ik nog niet eens op 5% zo te zien, duur erg lang even een symbooltje vervangen in 650 duizend bestanden. ja ik weet het, welke gek heeft er nou zoveel bestanden nodig, wij dus. :P

• wouter_va
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 04-11 08:48
Even pragmatisch: pipe vervangen door hoofdletter "i" al dan niet met underscores rond (spaties vind ik dan weer niks ;) )

Edit: en op keymap niveau iets uithalen dat de pipe op toetsenbord hetzelfde neerzet om het helemaal af te werken, voor de gebruikers. Geen idee of dat in Windows kan...

[Voor 41% gewijzigd door wouter_va op 15-08-2019 20:25]

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ergens in de Unicode karakterset staan wel vertikale strepen die eruit zien als pipe symbolen maar het strikt genomen niet zijn. En aangezien Windows gewoon Unicode bestandsnamen ondersteunt is er best een oplossing te bedenken.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat klopt idd, mar dan rijst de vraag of het idd een pipe teken of een ander teken is. En of dat vage programma dat ze veroorzaakt heeft er dan mee om kan gaan.

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

@Slux Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar dat mysterieuze stuk software. Kun je daar iets meer over vertellen / de naam geven?

Over mij

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Archaische versie van AFAS? :P

* The Eagle rent

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee