Probeer dit nou niet verkeerd op te vatten, maar is er niemand in jouw omgeving die iets meer kennis op dit gebied heeft dan jij?
Je stelt namelijk echte basis vragen, uiteraard mag dat maar we streven hier naar een iets / redelijk wat hoger niveau.
Daar komt bij dat het voor jou persoonlijk (denk ik) ook prettiger is om iemand te hebben om over de echte basis vragen te kunnen sparren. Waar jullie niet uit komen kan je dan uiteraard hier kwijt.
Een nieuwe pc bouwen is geen rocket science maar het is zeker de eerste keer toch wel fijn als er iemand bij is die net iets meer kennis heeft dan jij op dit moment hebt. Al is het alleen maar om te voorkomen dat je bijvoorbeeld je nieuwe processor in een verkeerde socket probeert te drukken of iets anders stukt maakt.
Nogmaals ik probeer niet naar te doen of je weg te jagen, en iedereen moet/mag dit leren uiteraard. Maar iemand erbij lijkt mij voor jou echt het beste. Verbaast mij ook een beetje dat dat nog niet gezegd is, meestal wordt dat namelijk al vrij snel geopperd bij dit soort vragen.
Inhoudelijk advies: Nieuw ryzen systeem met behoud van een aantal oude onderdelen lijkt mij ook het beste voor jou.
RM650/RX580/EVO 850 zijn inderdaad prima nog bruikbare onderdelen. Als die andere schijf een SATA aansluiting heeft (zelfde als de 850 EVO) dan kan die ook over naar de nieuwe machine.
Een X570 moederbord is echt een stuk duurder dan een B450 moederbord, en qua performance ga jij dat niet merken. Dus zoals eerder gezegd kies een B450 bordje en je gaat er echt op vooruit! Qua processor zou je qua prijs een beetje kunnen kijken tussen een 2de generatie ryzen (2700x bijvoorbeeld) of een 3de generatie (3700x). Maar het advies van een 2700x is een prima advies opzich.
Volgende stukje gratis advies: Koop nooit meer een Medion pc

Bouw voortaan gewoon lekker jouw eigen pc, betere kwaliteit onderdelen vaak net zo duur/ goedkoper maar bovenal een stuk leuker
[
Voor 22% gewijzigd door
Operations op 18-08-2019 00:13
]
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5