Vraag over i7 processor ivm OEM-moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twanvanl
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-03-2022
Hallo,

Ik wil graag upgraden naar een i7-processor, momenteel heb ik een i5-7400 processor. Mijn vraag is eigenlijk, omdat ik OEM moederbord heb van MEDION, of dit mogelijk is? Ik weet dat de i5-7400 socket 1151 is, alleen ik vroeg mij af of dan alle i7-processoren met diezelfde socket ook passen?

Groet,
Twan

Alle reacties

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:19
je zou een i7 7700(k) kunnen proberen.

• twanvanl
is een i7-9700k of 8700k ook mogelijk? zijn namelijk zelfde socket

[ Voor 26% gewijzigd door twanvanl op 15-08-2019 01:04 ]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:19
twanvanl schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 01:03:
is een i7-9700k of 8700k ook mogelijk? zijn namelijk zelfde socket
Dat gaat niet werken helaas. 7700 is het beste waar je op kan hopen. de nieuwere intel cpu's komen met een nieuwere chipsets

• twanvanl
Dan zou ik mijn moederbord dus moeten vervangen?

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
twanvanl schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 01:23:
Dan zou ik mijn moederbord dus moeten vervangen?
Ja. Intel is beroemd voor het feit dat (vrijwel) elke nieuwe editie van processor, ook een nieuwe socket en/of chipset gebruikt. Dit betekend dat je het moederbord zal moeten vervangen als je zo'n nieuwere cpu gebruiken wilt.

• twanvanl
bluebear schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 02:47:
[...]

Ja. Intel is beroemd voor het feit dat (vrijwel) elke nieuwe editie van processor, ook een nieuwe socket en/of chipset gebruikt. Dit betekend dat je het moederbord zal moeten vervangen als je zo'n nieuwere cpu gebruiken wilt.
Is er eentje die je mij kan aanraden? Tegenwoordig zitten er aan moederborden ook USB aansluitingen enz, maar dat heeft een OEM-moederbord niet.. weet ook niet waar ik die aansluitingen kwijt zou moeten. Is er een uptodate moederbord zonder die aansluitingen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12

br00ky

Moderator Harde Waren
@twanvanl, juist ja, een Medion pc zonder USB aansluitingen? Welk model heb je? Zonder die info kunnen we je niet adviseren.

Verder, waarom denk je een i7, en meer specifiek, een 8 of 9 serie i7 nodig te hebben? Waarom is je huidige i5 niet meer voldoende. Wat gaat een i7 8700 of 9700 wel kunnen dat een 7700 niet kan?

Als laatste een schopje naar CAA, want dit is aankoopadvies.

• twanvanl
br00ky schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:10:
@twanvanl, juist ja, een Medion pc zonder USB aansluitingen? Welk model heb je? Zonder die info kunnen we je niet adviseren.

Verder, waarom denk je een i7, en meer specifiek, een 8 of 9 serie i7 nodig te hebben? Waarom is je huidige i5 niet meer voldoende. Wat gaat een i7 8700 of 9700 wel kunnen dat een 7700 niet kan?

Als laatste een schopje naar CAA, want dit is aankoopadvies.
Sorry, dat zonder USB was mijn fout. Verder: het model is Akoya P4603D. Mijn huidige i5 is niet meer voldoende omdat hij icm gaming en streaming het gewoon niet red, dat vergt teveel van mijn huidige processor. Dat geld overigens ook bij foto- en videobewerking, daar blijft bij af en toe soms ook hangen, CPU zit dan ook op redelijk hoge usage.

Verwijderd

Een i7 7700(K) wordt normaal gesproken zoveel voor gevraagd dat je zelfs een hexacore Ryzen met moederbord kunt kopen. Meer dan 75 euro is zo'n CPU echter niet meer waard.

Overigens kun je sowieso beter het streamen over laten aan de IGP of de videokaart. De CPU is hier, zoals jezelf al merkt, niet bepaald geschikt voor.

• twanvanl
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:10:
Een i7 7700(K) wordt normaal gesproken zoveel voor gevraagd dat je zelfs een hexacore Ryzen met moederbord kunt kopen. Meer dan 75 euro is zo'n CPU echter niet meer waard.

Overigens kun je sowieso beter het streamen over laten aan de IGP of de videokaart. De CPU is hier, zoals jezelf al merkt, niet bepaald geschikt voor.
Mijn GPU is prima (Sapphire Radeon RX 580 8GB Nitro+), maar de CPU is bij zware programma’s al voor een groot deel in gebruik. Daarom dat ik aan een nieuwe i7 zat te denken, aan een PC die hapert bij fotobewerking heb ik weinig aan.

• twanvanl
Nog een andere vraag: kan ik/is het een goed idee om mijn huidige processorkoeler van de i5 te gebruiken, of is het beter om een nieuwe te kopen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Welke cpu wil je gaan plaatsen, en wat is het verschil in tdp met de huidige?

• twanvanl
i7-9700k, mijn huidige is i5-7400, verschil kan ik zo 123 niet vinden.

• Nielson
Zoals anderen al aangaven is je systeem alleen geschikt voor 6e en 7e generatie Core processoren, mits er ook bios ondersteuning voor is. 8e en 9e generatie (zoals de i7-9700k) gaan sowieso niet werken.

• twanvanl
Daarom ga ik ook een ander moederbord erin laten plaatsen, die wel voor 1151v2 geschikt is.

• Nielson
Check dan ook je voeding even, want vanaf de afbeeldingen die ik hier in de pw zie lijkt er geen standaard 24-pins (20+4) ATX stekker aan te zitten.

• twanvanl
Huidige voeding heeft 24 pin (heb ik vervangen vanwege andere GPU, deze is inmiddels 650 watt). Dus dat zit wel goed. Enige vraag is dus nog of ik een CPU-koeler bij mijn nieuwe moet bijbestellen of ik mijn huidige gewoon kan blijven gebruiken.

[ Voor 43% gewijzigd door twanvanl op 17-08-2019 18:44 ]

• Nielson
https://ark.intel.com/con...l?productIds=97147,186604

Ligt er een beetje aan hoeveel warmte je huidige koeler kan afvoeren, maar de tdp van de 9700k is wel aardig wat hoger. Helemaal als je 'm gaat overklokken, het is tenslotte een K versie.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33
twanvanl schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:43:
Huidige voeding heeft 24 pin (heb ik vervangen vanwege andere GPU, deze is inmiddels 650 watt). Dus dat zit wel goed. Enige vraag is dus nog of ik een CPU-koeler bij mijn nieuwe moet bijbestellen of ik mijn huidige gewoon kan blijven gebruiken.
De stock cooler van een 7400 is niet afdoende voor een 9700K, dus je zult er een moeten kopen.

• twanvanl
Wekko306 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:23:
[...]

De stock cooler van een 7400 is niet afdoende voor een 9700K, dus je zult er een moeten kopen.
Oke, bedankt! Is een cooler zoals deze: https://www.megekko.nl/pr...r-Hyper-212-Black-Edition dan voldoende?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Als ik dit zo lees zou ik stoppen met deze prebuild en overnieuw beginnen.
Je gaat nu een moederbord en CPU die eigenlijk al verouderd zijn en veels te duur zijn voor wat je krijgt proppen in een kast met voeding die er eigenlijk niet geschikt voor is.

Advies: verkoop je huidige pc en bouw een nieuwe ryzen.

• twanvanl
Elmo_b schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:59:
Als ik dit zo lees zou ik stoppen met deze prebuild en overnieuw beginnen.
Je gaat nu een moederbord en CPU die eigenlijk al verouderd zijn en veels te duur zijn voor wat je krijgt proppen in een kast met voeding die er eigenlijk niet geschikt voor is.

Advies: verkoop je huidige pc en bouw een nieuwe ryzen.
Nieuwe CPU + Moederbord kost me ongeveer €550, nieuwe PC met alles erop en eraan kost me €1500, scheelt nogal veel...

• Nielson
Ben het wel met @Elmo_b eens, je gaat straks high-end onderdelen in een goedkope behuizing met niet al te beste airflow stoppen. Daarbij past een beetje koeler zoals die Hyper 212 er qua hoogte waarschijnlijk niet eens in.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 20:34
Om maar een budget kast optenoemen:
pricewatch: Sharkoon Skiller SGC1 Zwart
voila 35 euro

De voeding heb je al vervangen naar ik begrijp.
Blijft over processor, moederbord en nieuw ddr4 geheugen.

Daar ga niet dood van.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 225,05€ 225,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX432C18FB2K2/16€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,95

Zoals je zie een 2700X als processor. 6 cores voor het gamen en 2 voor het streamen.

[ Voor 81% gewijzigd door D-dark op 17-08-2019 21:03 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Kan je evengoed een 3600 kopen? Zelfde prijs ongeveer? Betere prestaties?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• D-dark
@SadisticPanda

Er zit nu een AMD 580 in zijn pc.
Wil je gaan streamen dan zou ik eerder een 8 core pakken dan een 6 core processor.

Voor prestaties kan ook een 3700X erin.
pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Niet gelezen dathij ook gebruikt wordt om te streamen. Dan is de 2700x mss beter. Al,gebruiken meeste games toch niet alle threads. In theorie zou je ook met 6 cores toekomen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• twanvanl
D-dark schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:14:
@SadisticPanda

Er zit nu een AMD 580 in zijn pc.
Wil je gaan streamen dan zou ik eerder een 8 core pakken dan een 6 core processor.

Voor prestaties kan ook een 3700X erin.
pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
Klopt inderdaad, er zit nu een AMD RX 580 GPU in, is prima qua prestaties e.d. dus zie ook geen reden om een nieuwe te kopen. Heb er nu 2 8GB DDR4 RAM sticks inzitten, dus in principe zou ik dat mee kunnen nemen naar die nieuwe kast etc net zoals al mijn harde schijven etc. Alleen de cardreader en dvd-cd speler/brander wordt een ander verhaal denk ik?

• D-dark
twanvanl schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:39:
[...]

Klopt inderdaad, er zit nu een AMD RX 580 GPU in, is prima qua prestaties e.d. dus zie ook geen reden om een nieuwe te kopen. Heb er nu 2 8GB DDR4 RAM sticks inzitten, dus in principe zou ik dat mee kunnen nemen naar die nieuwe kast etc net zoals al mijn harde schijven etc. Alleen de cardreader en dvd-cd speler/brander wordt een ander verhaal denk ik?
Geheugen kan in theorie mee naar het nieuwe moederbord. Ben alleen bang dat het Medion's kennende erg traag 2133 of 2400 Mhz geheugen is.

Harde schijven moet ook wel lukken. DVD / CD speler en kaart reader. Dat hangt van de uitvoering en aansluitingen af.
Anders nog geen man overboord
pricewatch: Asus DRW-24D5MT (bulk)
pricewatch: Digitus USB 2.0 Multi-kaartlezer
pricewatch: LogiLink Internal 3.5" USB 2.0 All-in-One Card Reader CR0012

• twanvanl
D-dark schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:50:
[...]

Geheugen kan in theorie mee naar het nieuwe moederbord. Ben alleen bang dat het Medion's kennende erg traag 2133 of 2400 Mhz geheugen is.

Harde schijven moet ook wel lukken. DVD / CD speler en kaart reader. Dat hangt van de uitvoering en aansluitingen af.
Anders nog geen man overboord
pricewatch: Asus DRW-24D5MT (bulk)
pricewatch: Digitus USB 2.0 Multi-kaartlezer
pricewatch: LogiLink Internal 3.5" USB 2.0 All-in-One Card Reader CR0012
Zijn inderdaad 2400 MHz zoals ik kan zien. Verder zag ik dat het moederbord dat je stuurde een B450 model is, maar ik las ergens dat de nieuwste AMD processoren het beste werken op X570 moederborden, klopt dat?

• D-dark
twanvanl schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Zijn inderdaad 2400 MHz zoals ik kan zien. Verder zag ik dat het moederbord dat je stuurde een B450 model is, maar ik las ergens dat de nieuwste AMD processoren het beste werken op X570 moederborden, klopt dat?
Verschil tussen B450/X470 en X570 qua prestaties voor de nieuwe generatie AMD processoren is minimaal.
Daarvoor heb je echt geen ultraduur x570 moederbord nodig.

Zelfs in de nieuwe Best Buy guide is een B450 Max de default keuze
[BBG] 1440p gamesysteem tot 1500 euro

[ Voor 17% gewijzigd door D-dark op 17-08-2019 22:11 ]

• twanvanl
D-dark schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:00:
[...]

Verschil tussen B450/X470 en X570 qua prestaties voor de nieuwe generatie AMD processoren is minimaal.
Daarvoor heb je echt geen ultraduur x570 moederbord nodig.
Oke, thanks, ga ik hier even naar kijken denk ik. Aangezien er bij de AMD 3700X een koeler bijzit hoef ik die geen extra te kopen zie ik al. Mijn huidige kast is inderdaad niet al te groot. Moet wel even kijken hoe ik dat ga doen met de voeding enz, moet gewoon passen neem ik aan (dat er schroeven bijzitten e.d.)?

• D-dark
@twanvanl
Bij een nieuwe kast worden schroeven meegeleverd. Daar hoef je je niet druk om te maken.
Wat betreft de voeding en de rest van de onderdelen. Kijk of je de type nr's kan achterhalen en post wat foto's. Dan zien we snel genoeg wat er over kan.

• twanvanl
Voeding is Corsair RM650x 80+ Gold
Extra SSD die ik erbij heb geplaatst is Samsung 850 EVO 250GB SSD
Op de standaard SSD en HDD die er in de PC zaten staan niet echt een nummer, maar zijn wel gewoon 2,5”, dus kunnen neem ik aan ook gewoon mee over (aangezien die extra ssd ook 2,5” was). RAM kan ik via taakbeheer zien dat de snelheid 2400 MHz is.

• Operations
  • Laatst online: 23-01 09:38
Probeer dit nou niet verkeerd op te vatten, maar is er niemand in jouw omgeving die iets meer kennis op dit gebied heeft dan jij?

Je stelt namelijk echte basis vragen, uiteraard mag dat maar we streven hier naar een iets / redelijk wat hoger niveau.

Daar komt bij dat het voor jou persoonlijk (denk ik) ook prettiger is om iemand te hebben om over de echte basis vragen te kunnen sparren. Waar jullie niet uit komen kan je dan uiteraard hier kwijt.

Een nieuwe pc bouwen is geen rocket science maar het is zeker de eerste keer toch wel fijn als er iemand bij is die net iets meer kennis heeft dan jij op dit moment hebt. Al is het alleen maar om te voorkomen dat je bijvoorbeeld je nieuwe processor in een verkeerde socket probeert te drukken of iets anders stukt maakt.

Nogmaals ik probeer niet naar te doen of je weg te jagen, en iedereen moet/mag dit leren uiteraard. Maar iemand erbij lijkt mij voor jou echt het beste. Verbaast mij ook een beetje dat dat nog niet gezegd is, meestal wordt dat namelijk al vrij snel geopperd bij dit soort vragen.

Inhoudelijk advies: Nieuw ryzen systeem met behoud van een aantal oude onderdelen lijkt mij ook het beste voor jou.
RM650/RX580/EVO 850 zijn inderdaad prima nog bruikbare onderdelen. Als die andere schijf een SATA aansluiting heeft (zelfde als de 850 EVO) dan kan die ook over naar de nieuwe machine.

Een X570 moederbord is echt een stuk duurder dan een B450 moederbord, en qua performance ga jij dat niet merken. Dus zoals eerder gezegd kies een B450 bordje en je gaat er echt op vooruit! Qua processor zou je qua prijs een beetje kunnen kijken tussen een 2de generatie ryzen (2700x bijvoorbeeld) of een 3de generatie (3700x). Maar het advies van een 2700x is een prima advies opzich.

Volgende stukje gratis advies: Koop nooit meer een Medion pc :p Bouw voortaan gewoon lekker jouw eigen pc, betere kwaliteit onderdelen vaak net zo duur/ goedkoper maar bovenal een stuk leuker :)

[ Voor 22% gewijzigd door Operations op 18-08-2019 00:13 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• twanvanl
Operations schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:56:
Probeer dit nou niet verkeerd op te vatten, maar is er niemand in jouw omgeving die iets meer kennis op dit gebied heeft dan jij?

Je stelt namelijk echte basis vragen, uiteraard mag dat maar we streven hier naar een iets / redelijk wat hoger niveau.

Daar komt bij dat het voor jou persoonlijk (denk ik) ook prettiger is om iemand te hebben om over de echte basis vragen te kunnen sparren. Waar jullie niet uit komen kan je dan uiteraard hier kwijt.

Een nieuwe pc bouwen is geen rocket science maar het is zeker de eerste keer toch wel fijn als er iemand bij is die net iets meer kennis heeft dan jij op dit moment hebt. Al is het alleen maar om te voorkomen dat je bijvoorbeeld je nieuwe processor in een verkeerde socket probeert te drukken of iets anders stukt maakt.

Nogmaals ik probeer niet naar te doen of je weg te jagen, en iedereen moet/mag dit leren uiteraard. Maar iemand erbij lijkt mij voor jou echt het beste. Verbaast mij ook een beetje dat dat nog niet gezegd is, meestal wordt dat namelijk al vrij snel geopperd bij dit soort vragen.

Inhoudelijk advies: Nieuw ryzen systeem met behoud van een aantal oude onderdelen lijkt mij ook het beste voor jou.
RM650/RX580/EVO 850 zijn inderdaad prima nog bruikbare onderdelen.

Een X570 moederbord is echt een stuk duurder dan een B450 moederbord, en qua performance ga jij dat niet merken. Dus zoals eerder gezegd kies een B450 bordje en je gaat er echt op vooruit! Qua processor zou je qua prijs een beetje kunnen kijken tussen een 2de generatie ryzen (2700x bijvoorbeeld) of een 3de generatie (3700x). Maar het advies van een 2700x is een prima advies opzich.

Volgende stukje gratis advies: Koop nooit meer een Medion pc :p Bouw voortaan gewoon lekker jouw eigen pc, betere kwaliteit onderdelen vaak net zo duur/ goedkoper maar bovenal een stuk leuker :)
Oh ik vat het zeker niet verkeerd op hoor, en ik weet zeker ook wel wat van bepaalde onderdelen af aangezien ik het een en ander al vervangen heb (voeding, gpu). En zoals je ziet weet ik (gelukkig) dat je voor bepaalde processors andere socket nodig hebt, dus daar ligt het niet aan. Alleen een nieuwe pc bouwen vanaf het begin af aan heb ik nog nooit gedaan, vandaar. Ben ook nooit meer van plan om een medion pc te kopen, dat staat al vast (alleen had ik toen snel een pc nodig), kasten zien er ook redelijk ongeorganiseerd uit van binnen.

• Operations
twanvanl schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:14:
[...]

Oh ik vat het zeker niet verkeerd op hoor, en ik weet zeker ook wel wat van bepaalde onderdelen af aangezien ik het een en ander al vervangen heb (voeding, gpu). En zoals je ziet weet ik (gelukkig) dat je voor bepaalde processors andere socket nodig hebt, dus daar ligt het niet aan. Alleen een nieuwe pc bouwen vanaf het begin af aan heb ik nog nooit gedaan, vandaar. Ben ook nooit meer van plan om een medion pc te kopen, dat staat al vast (alleen had ik toen snel een pc nodig), kasten zien er ook redelijk ongeorganiseerd uit van binnen.
Okee nou vooruit ;) kom maar op wat wil je nu nog weten / waar loop je tegen aan?

Via Youtube kan je trouwens duizenden How to Build a pc videos vinden, dus het kan opzich ook wel alleen hoor.

Om nog wat te besparen zou je via:

https://tweakers.net/aanbod/

Op zoek kunnen gaan naar een compleet 2700x setje. Doordat er nu een 3de generatie is, zijn er altijd mensen die hun huidige setje weg doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Operations op 18-08-2019 00:29 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• twanvanl
Operations schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:16:
[...]

Okee nou vooruit ;) kom maar op wat wil je nu nog weten / waar loop je tegen aan?

Via Youtube kan je trouwens duizenden How to Build a pc videos vinden, dus het kan opzich ook wel alleen hoor.

Om nog wat te besparen zou je via:

https://tweakers.net/aanbod/

Op zoek kunnen gaan naar een compleet 2700x setje. Doordat er nu een 3de generatie is, zijn er altijd mensen die hun huidige setje weg doen.
Opzich ben ik nu al redelijk ver geholpen denk ik zo, moet nu alleen nog even kijken hoe ik het ga doen met de koelpasta, aangezien het niet erg verstandig is om daarmee in aanraking te komen. Ik zit nog te twijfelen tussen de 2700X en 3700X. 3700X bied denk ik voor gamen en streamen tegelijkertijd wel betere prestaties.

• Operations
twanvanl schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:49:
[...]

Opzich ben ik nu al redelijk ver geholpen denk ik zo, moet nu alleen nog even kijken hoe ik het ga doen met de koelpasta, aangezien het niet erg verstandig is om daarmee in aanraking te komen. Ik zit nog te twijfelen tussen de 2700X en 3700X. 3700X bied denk ik voor gamen en streamen tegelijkertijd wel betere prestaties.
Koelpasta aanraken kan geen kwaad, gewoon van je vingers afvegen. Je moet er inderdaad geen kilo's van op eten. Als je een nieuwe processor koopt dan zit daar al koelpasta onder.

Verschil tussen 2700x/3700x kan je vaak per specifieke game wel googlen. Maar over het algemeem genomen zal de nieuwere het inderdaad beter doen maar daar betaal je dan ook logischerwijs meer voor. En ben je bereid om voor die extra winst te betalen... Je moet niet vergeten dat je videokaart wel okee is maar niet top / high end. Dus je zal op een gegeven moment eerder tegen de beperkingen van je videokaart dan van je nieuwe processor aanlopen. Je kan het beste zorgen dat al je onderdelen een beetje in verhouding zijn. Een ferrari motor in een Polo is ook niet heel nuttig zeg maar ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Operations op 18-08-2019 01:05 ]

• twanvanl
Operations schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:51:
[...]

Koelpasta aanraken kan geen kwaad, gewoon van je vingers afvegen. Je moet idd geen kilo's er van op eten. Als je een nieuwe processor koopt dan zit daar al koelpasta onder.

Verschil tussen 2700x/3700x kan je vaak per specifieke game wel googlen. Maar over het algemeem genomen zal de nieuwere het inderdaad beter doen maar daar betaal je dan ook logischerwijs meer voor. En ben je bereid om voor die extra winst te betalen...
Als ik toch mijn pc wil bouwen wil ik het ook goed doen dat ik er een paar jaar mee vooruit kan, dus dan kan ik misschien beter voor de 3700X gaan in mijn ogen. Denk dat het voor de rest gewoon het (zorgvuldig) uithalen van de onderdelen uit de andere PC is en plaatsen in de nieuwe kast. Aangezien bij de nieuwe kast brackets zitten, kan ik daar de schijven makkelijk inplaatsen. Koelpasta hoef ik dan dus niet extra bij te bestellen? Gewoon de CPU op de juiste manier in de socket plaatsen is voldoende hierbij?

• Operations
twanvanl schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 01:05:
[...]

Als ik toch mijn pc wil bouwen wil ik het ook goed doen dat ik er een paar jaar mee vooruit kan, dus dan kan ik misschien beter voor de 3700X gaan in mijn ogen. Denk dat het voor de rest gewoon het (zorgvuldig) uithalen van de onderdelen uit de andere PC is en plaatsen in de nieuwe kast. Aangezien bij de nieuwe kast brackets zitten, kan ik daar de schijven makkelijk inplaatsen. Koelpasta hoef ik dan dus niet extra bij te bestellen? Gewoon de CPU op de juiste manier in de socket plaatsen is voldoende hierbij?
Dat is uiteraard een redelijk goede reden om voor een 3700x te gaan. Ja in alle beetje kwaliteit kasten zitten brackets/plekken voor schijven/ssd's.

Ja de CPU op de juiste manier plaatsen is voldoende. Check hierbij het boekje bij intel staat er bijvoorbeeld een driehoekje op de CPU en die kant moet dus ook echt linksonder. Bij Ryzen weet ik dat niet, aankomende week ga ik mijn eerste Ryzen build in elkaar zetten.

Let er ook op dat er vaak een plastic laagje onder de cpu koeler zit, over de koelpasta heen. Die moet er wel tussen uit anders wordt de cpu heel heet omdat er geen contact tussen koeler en cpu gemaakt wordt :)

Draai ook de schroeven van de koeler niet te vast op het moederbord. Is en blijft plastic, gewoon goed vast is prima.

• twanvanl
Operations schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 01:11:
[...]

Dat is uiteraard een redelijk goede reden om voor een 3700x te gaan. Ja in alle beetje kwaliteit kasten zitten brackets/plekken voor schijven/ssd's.

Ja de CPU op de juiste manier plaatsen is voldoende. Check hierbij het boekje bij intel staat er bijvoorbeeld een driehoekje op de CPU en die kant moet dus ook echt linksonder. Bij Ryzen weet ik dat niet, aankomende week ga ik mijn eerste Ryzen build in elkaar zetten.

Let er ook op dat er vaak een plastic laagje onder de cpu koeler zit, over de koelpasta heen. Die moet er wel tussen uit anders wordt de cpu heel heet omdat er geen contact tussen koeler en cpu gemaakt wordt :)

Draai ook de schroeven van de koeler niet te vast op het moederbord. Is en blijft plastic, gewoon goed vast is prima.
Thanks voor de tips! Volgende onderdelen zijn inmiddels besteld en worden woensdag geleverd:
AMD Ryzen 7 3700X
MSI B450 GAMING PRO CARBON AC
Sharkoon Case SKILLER SGC1
Kingston DDR4 HyperX FURY Black 2x8GB 3200MHz

Dan gaan we aan de slag :)

• Operations
twanvanl schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 01:26:
[...]

Thanks voor de tips! Volgende onderdelen zijn inmiddels besteld en worden woensdag geleverd:
AMD Ryzen 7 3700X
MSI B450 GAMING PRO CARBON AC
Sharkoon Case SKILLER SGC1
Kingston DDR4 HyperX FURY Black 2x8GB 3200MHz

Dan gaan we aan de slag :)
Wel een boxed variant van cpu genomen toch(geen tray)?

• twanvanl
Operations schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 01:38:
[...]

Wel een boxed variant van cpu genomen toch(geen tray)?
https://www.megekko.nl/pr...D-Ryzen-7-3700X-processor hier heb ik hem besteld, lijkt me een boxed variant. Tenminste toen ik de prijsvergelijking deed stond deze erbij.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 22:23
Is idd boxed! Leuke build zo, succes met bouwen! Goed de handleiding volgen en als je twijfelt googelen, moet dat goed komen!

Zorg btw wel even dat je je bios update van je nieuwe moederbord. Bij deze MSI kan dat zonder CPU, maar update je hem niet dan doet hij niets waarschijnlijk aangezien hij de 3700x pas ondersteund vanaf een recente bios. Hoe dat werkt staaf bij msi op de site

Succes!

• twanvanl
BIOS-update kan heel makkelijk met USB stick zie ik, dus dat moet geen probleem zijn, als ik maar het juiste model kies :). Moet voor de rest wel goed komen!
Pagina: 1