• janban
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 17-08-2019
Hallo allemaal, ik heb een IT-carrière georiënteerde vraagje en dit leek me wel een gepast forum om het te vragen. Vanaf september ga ik beginnen aan de studie informatica aan de universiteit en ik vraag me af of het handig is om alvast een portfolio op te bouwen op GitHub. Zou ik me hiermee later goed kunnen onderscheiden van andere kandidaten bij het solliciteren (naar bepaalde functies)? Ik vind programmeren namelijk razend interessant, dat je vanuit het niets werkelijk gave dingen kunt maken is wat ik er zo tof aan vind. Ik heb in de laatste paar jaren wat Android apps gebouwd, sites geprogrammeerd en scripts in Python geschreven. Een follow-up vraagje is wat ik eigenlijk wel/niet op GitHub moet zetten en of ik alleen echt mijn beste werken online moet zetten. Is het trouwens ook mogelijk om aan een bijbaantje te komen als bijv. programmeur tijdens mijn studie, het liefst in mijn eerste jaar al? Helpt een portfolio daarbij? Ik begin mijn slecht betalende horeca bijbaantje namelijk wel zat te worden en moet ook wel wat meer zien te gaan verdienen aangezien ik op kamers ga. Als mensen hier tips op dit vlak voor hebben dan hoor ik dat ook graag.

Edit: kan je trouwens solliciteren op functies als je niet helemaal aan het functieprofiel doet? Voor een machine learning vacature kwam ik laatst bijv. tegen dat je 2-5 jaar ervaring als developer nodig hebt of een PhD. Stel dat ik later direct deze functie zou willen uitoefenen na een master, zou dat dan kunnen als ik relevante dingen heb gedaan met machine learning en dit kan aantonen? Ik heb bijvoorbeeld een goed begrip van unsupervised machine learning en het K-Means clustering algoritme, het maken van neurale netwerken, implementeren van perceptrons, etc. Heb hier ook dingen mee gemaakt, maar is dat dan voldoende om een afwijking van het functieprofiel te rechtvaardigen?

[Voor 22% gewijzigd door janban op 14-08-2019 23:42]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ePortfolio is een leuke term die ooit eens bedacht is in het MBO zodat studenten daar aan werkgevers konden laten zien wat ze allemaal gedaan hadden. Idee was leuk, maar er was echt geen hond die er naar keek. Volgens mij een zachte dood gestorven.
Als je al een github oid maakt, doe het dan vooral voor jezelf. Want handig is het wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• thetrueman2
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 00:29
Niet (helemaal) eens met hierboven. Een portfolio maken en bijhouden kan heel snel een indruk geven van wat jij al kan en hebt gedaan. Of github daar de beste tool voor is.. denk ik niet.

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een niet al te complexe website met daarop korte kopjes die uitleggen wat je aan projecten hebt gedaan en wat dat opgeleverd heeft. Maak het vooral kort en bondig. Er is geen werkgever op aarde die 30.000 regels code door gaat nemen op github, noch geeft dat een indruk van wat iets nou doet (tenzij ze het pullen en draaien)

Bijbaan in de ICT er bij kan zeker maar ik ken maar weinig mensen die echt levendveranderende functies uitoefenen naast hun studie. Vaak zijn het startersfuncties die net iets beter betalen dan de gemiddelde horecatent, of bevalt het werk zo goed dat de studie vaarwel wordt gezegd om carriere te gaan maken.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• msteggink
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:53

msteggink

2 tflops@home

thetrueman2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:55:
Er is geen werkgever op aarde die 30.000 regels code door gaat nemen op github, noch geeft dat een indruk van wat iets nou doet (tenzij ze het pullen en draaien)
Het geeft wel een indicatie van welke talen je gebruikmaakt en welk type software/scripts je ontwikkelt. En indien je pull requests doet naar projecten; dat je het concept ook begrijpt, code van enige kwaliteit hebt gemaakt (aanname :P ) en kunt samenwerken met andere personen.

Webstek

• thetrueman2
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 00:29
Mee eens! Maar zet dan liever een kort overzichtje ergens neer met een link naar github, in plaats van te zeggen "nou dit is mijn account, succes met lezen en uitzoeken" :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• msteggink
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:53

msteggink

2 tflops@home

thetrueman2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 00:14:
[...]

Mee eens! Maar zet dan liever een kort overzichtje ergens neer met een link naar github, in plaats van te zeggen "nou dit is mijn account, succes met lezen en uitzoeken" :)
Inderdaad, ik ga als werkgever ook niet iemands hobbyproject linten :+ . Ik scan gauw door iemands profiel om te zien wat iemand zoal heeft gedaan en hoe actief die is.

Webstek

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:37
Als je een Github handle hebt met daar een paar scripts op geplempt, wat abandoned repros en een hoop willekeurig ogende meuk die voor niemand behalve jezelf relevant is, dan zou ik dat niet bij een sollicitatie vermelden. Mocht je er één of meerdere leuke hobbyprojecten op na houden dan kan dat echter zeker meerwaarde bieden. Dat kunnen eigen projecten zijn of bijdragen aan grotere open sources projecten. Voordeel van dat laatste is naamsbekendheid; een paar commits aan de linux kernel staat natuurlijk prima. Sowieso vind ik dat iemand met een hoop Github activiteit (of elders) uitstraalt passie voor z'n vakgebied te hebben, want het gaat hier vaak om hobbymatige inzet.

Ook een grote variëteit aan talen/frameworks/types project kan aantonen dat je je gemakkelijk veel eigen maakt. Daarmee kun je dus demonstreren ervaring te hebben danwel snel zaken op te kunnen pakken.

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08-12 13:14
Een Android app gaat je niet helpen als je iets in machine learning will doen. Vaak zijn er wat keuzemogelijkheden voor minoren in je opleiding, wellicht zit daar iets bij voor die richting. Anders kun je voor stage of afstuderen hier opdrachten bij zoeken. Dat is veel relevantere ervaring dan code waar je je wellicht over een paar jaar voor gaat schamen als je je papiertje op zak hebt :+

• Barnagma
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 30-03 08:24
janban schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:16:
Edit: kan je trouwens solliciteren op functies als je niet helemaal aan het functieprofiel doet? Voor een machine learning vacature kwam ik laatst bijv. tegen dat je 2-5 jaar ervaring als developer nodig hebt of een PhD.
Kan nooit kwaad om iets hoger te schieten dan dat je bent opgeleid. Als ze potentie in je zien nodigen ze je sowieso wel uit.

Over de portfolio. Het is al gezegd, niemand die alles aandachtig gaat doornemen. Maar ik zelf vind het altijd wel prettig om iets te hebben om te laten zien aan potentiële werkgever.

Edit.
Ik kom zelf uit de grafische sector, dus daar is het hebben van een portfolio een standaard. Voor de IT is het (zo ver ik het mij heb laten vertellen) een leuk iets om te hebben :+

[Voor 12% gewijzigd door Barnagma op 15-08-2019 09:02]

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01-12 11:20

matthewk

Ubernoob

Hallo allemaal, ik heb een IT-carrière georiënteerde vraagje en dit leek me wel een gepast forum om het te vragen. Vanaf september ga ik beginnen aan de studie informatica aan de universiteit en ik vraag me af of het handig is om alvast een portfolio op te bouwen op GitHub. Zou ik me hiermee later goed kunnen onderscheiden van andere kandidaten bij het solliciteren (naar bepaalde functies)? Ik vind programmeren namelijk razend interessant, dat je vanuit het niets werkelijk gave dingen kunt maken is wat ik er zo tof aan vind. Ik heb in de laatste paar jaren wat Android apps gebouwd, sites geprogrammeerd en scripts in Python geschreven. Een follow-up vraagje is wat ik eigenlijk wel/niet op GitHub moet zetten en of ik alleen echt mijn beste werken online moet zetten. Is het trouwens ook mogelijk om aan een bijbaantje te komen als bijv. programmeur tijdens mijn studie, het liefst in mijn eerste jaar al? Helpt een portfolio daarbij? Ik begin mijn slecht betalende horeca bijbaantje namelijk wel zat te worden en moet ook wel wat meer zien te gaan verdienen aangezien ik op kamers ga. Als mensen hier tips op dit vlak voor hebben dan hoor ik dat ook graag.

Edit: kan je trouwens solliciteren op functies als je niet helemaal aan het functieprofiel doet? Voor een machine learning vacature kwam ik laatst bijv. tegen dat je 2-5 jaar ervaring als developer nodig hebt of een PhD. Stel dat ik later direct deze functie zou willen uitoefenen na een master, zou dat dan kunnen als ik relevante dingen heb gedaan met machine learning en dit kan aantonen? Ik heb bijvoorbeeld een goed begrip van unsupervised machine learning en het K-Means clustering algoritme, het maken van neurale netwerken, implementeren van perceptrons, etc. Heb hier ook dingen mee gemaakt, maar is dat dan voldoende om een afwijking van het functieprofiel te rechtvaardigen?
Hier bij verschillende bedrijven gewerkt:

Begin er niet aan.

Niemand vraagt er naar, niemand interesseert het écht

Consultant - Autogek

• Yodah
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08-12 08:40
Het hebben van een portfolio helpt niet echt. Het klussen aan opensource software om kennis op te doen wel! Dus vooral doen, maar niet met als doel een portfolio te hebben om aan een werkgever te overleggen. Als wij sollicitanten spreken die helemaal niets geprogrammeerd hebben naast hun werk dan roept dat wel vraagtekens op. Wij zijn vooral op zoek naar mensen die gepassioneerd zijn over techniek en programmeren. Hobbymatig hier tijd aan besteden toont dat aan. Of dat nou met home-automation, programeerbare lego of projecten op github aangetoond wordt zal me verder een zorg zijn. Als men er maar enthousiast over is. Zie het vooral als kans om te leren en niet als certificaat dat je nodig hebt om aan een werkgever te overhandigen.

• Rob Wu
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:47
[...] Een follow-up vraagje is wat ik eigenlijk wel/niet op GitHub moet zetten en of ik alleen echt mijn beste werken online moet zetten. Is het trouwens ook mogelijk om aan een bijbaantje te komen als bijv. programmeur tijdens mijn studie, het liefst in mijn eerste jaar al? Helpt een portfolio daarbij?
Zet iets op GitHub als je denkt dat het mogelijk interessant is voor anderen (inhoudelijk, of om te zien wat voor vaardigheden je hebt). Het hoeft niet je beste werk te zijn; ik heb nu 85 publieke GitHub repositories, een groot deel daarvan zijn forks van projecten waar ik wel eens een pull request heb ingediend. Ook een hoop hobbyprojecten en wat open-source projecten waar ik aan heb bijgedragen.

Zelfs al tijdens je eerste jaar kan je best een bijbaan als programmeur hebben. Potentiële werkgevers moeten je alleen wel (1) vinden en (2) je vaardigheden kunnen beoordelen. Een portfolio kan hierbij helpen; als je bijvoorbeeld een project hebt gedeeld (of actief bijdraagt aan een ander bekend project), dan kunnen anderen je toevallig tegenkomen en zien wat je kan. Ga geen portfolio maken om het hebben van een portfolio; de ROI daarvoor is twijfelachtig. Maar als je toch al iets heb gemaakt uit persoonlijke interesse, dan is het een kleine moeite om het ook nog eens te delen/publiceren.

Als je het interessant vind kan ik het je zeker aanraden om deel te nemen aan grote open-source projecten. Je leert er heel veel, en je inzet heeft vaak een groot bereik. Hierbij ontmoet je ook mensen die je later misschien kunnen helpen in je carrière.

Los van het bovenstaande kan je ook aan je kenniskring of medestudenten vragen of ze nog een bedrijf/persoon kennen die nog mensen zoeken. Ik heb tijdens mijn informaticaopleiding aan de TU/e veel studenten gezien die programmeren als bijbaan, en niet zelden bij een bedrijf waar een andere medestudent ook werkte.

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:20
janban schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:16: Ik heb in de laatste paar jaren wat Android apps gebouwd, sites geprogrammeerd en scripts in Python geschreven. Een follow-up vraagje is wat ik eigenlijk wel/niet op GitHub moet zetten en of ik alleen echt mijn beste werken online moet zetten.
Kan prima. Een duidelijk CV is essentieel.

Persoonlijke website is de kers op de taart, net als github link. Ik zou dat laatste niet speciaal voor sollicitatie redenen aanmaken.

Ik denk je hoeft je weinig zorgen te maken. Een bedrijf is best idioot als ze je niet aannemen voor een bijbaantje zo te zien.

Mijn tweakblog over de toekomst

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online

Solliciteren mag altijd. Daar zijn geen wetten tegen. Ik zou ook kunnen solliciteren naar een baan als PA van de koning. Wordt ik dan afgewezen? Zeker, want daar kan ik niks van.

Als jij een functie ziet waarvan jij overtuigd bent dat je de ervaring er voor hebt, stuur er een brief uit. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zorg er dan uiteraard voor in je brief aan te geven waarom je denkt dat je er de capaciteiten voor hebt.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:53
Als een kandidaat een github-link in z'n CV heeft staan en ik moet een technisch interview afnemen scan ik daar wel even doorheen.

Sowieso insights tab scannen, inactief? dan gaat het tabblad weer dicht en gaat het technisch interview puur af op wat op je CV staat.
Bij actieve projecten kijken hoe commits gedaan worden, en een beetje matchen naast het CV.

Iemand die 5 jaar ervaring met OOP programmeren beweert te hebben in zn CV maar er niets van laat zien op github is zeker iets om dieper op in te gaan en andersom ook.

Dus ja, doorslaggevend? nee maar het kan je leven makkelijker maken bij een technische interview ronde. :+

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 06-12 16:41
Ik kijk er vooral naar bij kandidaten die geen formele opleiding hebben of bij kandidaten waar ik niet goed weet wat ik van hun opleiding mag verwachten. Ik heb al kandidaten gezien die met enkel zelfstudie een zeer hoog niveau halen (ook qua structuur van hun software), maar ook kandidaten die niet verder komen dan spaghetticode. Dat zie je vrij snel met een blik op hun persoonlijke projecten.

Ik begin wel niet willekeurig in iemands GitHub te zoeken, maar vraag de kandidaat een of een paar projecten voor te stellen (en mij te vertellen waarom hij die koos).

• .Peter.
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 25-09 15:51
De kracht van een platform als GitHub is het samenwerkingsaspect. Als je enkel eigen projecten erop dumpt in tegenstelling tot bijdragen aan andere projecten, dan zal dat een minder sterk over kunnen komen. Probeer de "rockstar" imago te voorkomen waar je als solo programmeur het wiel telkens opnieuw uit probeert te vinden.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen kleine eigen projecten moet publiceren, integendeel zelfs. Het kan aantonen wat jouw interesses zijn, en het soort vakgebieden waar je ervaring mee hebt. Zeker als je van plan bent om kennis of een tool te delen kan het handig zijn om de broncode op GitHub te plaatsen.

Doe het niet voor het creëren van een portfolio, die komt vanzelf wel op natuurlijke wijze. Ik kan je aanraden om mee te helpen aan een project wat je zelf gebruikt. In mijn eerste jaar Technische Informatica aan de TU/e raakte ik betrokken bij een opensource project dat initiatieel in Bash geschreven was, en later naar C werd omgezet. Hier heb ik een hoop plezier aan gehad met medeontwikkelaars en een hoop geleerd (C, domeinspecifieke details zoals power management in de Linux kernel, etc.). Als je de software (of de toepassing ervan) kent, dan is het makkelijker om gemotiveerd te blijven, punten van verbetering te herkennen en betrokken te blijven.

Een medeontwikkelaar aan dat project liet ook nog weten dat ze mensen zochten, dus zo had ik ook een van de eerdere bijbanen in softwareontwikkeling. GitHub is dus goed voor "exposure", maar niet zo zeer vanwege het publiceren van projecten, maar meer vanwege het netwerken/samenwerken met anderen.

En wat hierboven ook al gezegd is, opensource softwareontwikkeling of een bijbaan erin is zeer leerzaam en zeker aan te raden naast je studie. Het geeft je een enorme voorsprong op anderen die "geen ervaring" hebben.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik als werkgever een sollicitatiegesprek van een uurt heb met een potentiele werknemer, neem ik vooraf zijn cv op keywords door en vraag ik specifieke dingen. Ik ga niet zelf zitten kijken naar wat ie heeft staan. Als ik echt iets als referentie wil zien is dat sowieso pas voor ronde twee en mag ie dat ook prima tussendoor opleveren. Tijd is te kostbaar om inhoudelijk in een stuk code te gaan zitten grutten.
Waar ik wel op zou letten is op hoe snel iets opgeleverd wordt nadat de vraag is gesteld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SpeedyTrack
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 15-08-2019
Nee, de grootste bedrijven willen op je cv zien dat je die specifieke vaardigheden hebt uitgeoefend bij concrete (andere) bedrijven.

Als je je wilt onderscheiden zou ik me focussen op zo veel mogelijk mee doen aan van die studentenwedstrijden/hack-a-tons/business casedagen bij de grote bedrijven en die proberen te winnen (of althans bij de top 3 te eindigen met een team).

[Voor 48% gewijzigd door SpeedyTrack op 15-08-2019 21:12]

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20:08
Zoals al meerdere malen benoemd is, mensen bij bedrijven die interviews/sollicitaties afnemen hebben weinig tijd voor sollicitanten. De voorbereiding is meestal niet al te best. De kans dat ze je code op detail niveau gaan doornemen is niet heel groot. Je cv daarentegen moet op orde zijn.

Waar ik wel altijd naar kijk / vraag / zoek zijn mensen die actief zijn met hun vak en daar enthousiast over zijn. De grote vraag is altijd, zie ik deze jongen/dame in het team meedraaien. Een eigen portfolio getuigd van initiatief en de wil om te ontwikkelen. Dikke pluspunten dus. Zeker als je geen ervaring hebt maar wel een portfolio kan je er naar verwijzen. In de praktijk moet je het dan gaan waarmaken. De professionals filteren je er zo uit als je liegt over je vaardigheden in de praktijk. Uiteraard als je net start moet je nog veel leren, qua werkwijze's maar ook soft skills (hoe werk je met anderen). Zie het niet als zwakte maar als een frisse wind en sta open voor anderen hun tips.

Eigenlijk ben je al heel goed bezig. Als je een bijbaantje wil in de ict. Klop gewoon bij meerdere bedrijven aan, totdat er eentje hapt. Als je enthousiasme maar overkomt, dan wil vast wel iemand je kans geven. Zeker omdat er een flink tekort is van goede mensen tegen een betaalbaar tarief. Als je vervolgens in de toekomst een full time baan zoekt, heb je al een streepje voor.

Daarnaast je toekomst perspectief. Zorg dat je een profiel krijgt, waar je de onderwerpen pakt waar je naartoe wil groeien. Dat werkt altijd. Eerst investeren in jezelf om vervolgens te oogsten. Dat kan zijn in de vorm van projecten, stage's, vrijwilligerswerk, cursussen, minors etc. en met een portie passie / enthousiasme / netwerken kom je er wel.

Vergeet er vooral niet ook van te genieten!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee