Toon posts:

Upgrade van R9 290 videokaart om systeem weer stabiel te mak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kaas
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik heb mijn huidige pc in 2015 samengesteld en deze lijkt de laatste tijd wat vaker vast te lopen. Ik zie regelmatig dat de beeldschermdrivers crashen en opnieuw starten en heb daardoor het idee dat mijn videokaart het aan het begeven is.
Naast dat ik graag een nieuw systeem wil gaan samenstellen, wil ik er eerst voor zorgen dat dit systeem weer stabiel wordt zodat mijn vrouw deze kan gaan gebruiken. Ik hoop dit te kunnen doen door een nieuwe videokaart aan te schaffen. Ik heb geen merk voorkeur, maar zou wel graag een nieuwe kaart willen kopen. Budget tot 200 euro lijkt me redelijk, maar aangezien er weinig games mee worden gespeeld hoeft het geen topmodel te zijn. Als ik er maar niet op achteruit ga.

#CategoryProduct
2MonitorenSamsung Syncmaster 2443BW Zwart
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart
1VoedingenSeasonic G-series 450 watt
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB
2Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
1Interne harde schijvenWD Green WD30EZRX

Alle reacties

• Sirhc_95
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:15
Heb je dit issue ook als je je monitor aansluit op de HDMI aansluiting op je mobo (en dus de in de processor geïntegreerde GPU gebruikt)?

• Kaas
  • Niet online
Sirhc_95 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:42:
Heb je dit issue ook als je je monitor aansluit op de HDMI aansluiting op je mobo (en dus de in de processor geïntegreerde GPU gebruikt)?
Oh wat stom, ik had nog helemaal niet bedacht dat ik het ook kan testen. Alleen jammer dat ik dan maar van 1 scherm gebruik kan maken, maar ik ga het wel proberen.

Edit:
Het lijkt erop dat het inderdaad aan de videokaart ligt. Ik heb met de geïntegreerde GPU namelijk nog geen probleem ervaren.

[Voor 26% gewijzigd door Kaas op 22-08-2019 22:39]

• Kaas
  • Niet online
Toch een kleine bump.

Ik heb mijn pc een week getest met de geïntegreerde GPU en heb in deze tijd geen enkele vastloper gehad. Sinds gisteren weer gewisseld naar de R9 290 (zelfs ook maar 1 scherm aangesloten ipv 2) en heb vandaag al weer een vastloper gehad.

Dan is de vraag nu alsnog welke videokaart een goede vervanging zal zijn?

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-10 16:00
Het kan ook nog de voeding zijn die aan ze einde is... een onstabiele levering aan een stroomvreter als een 290 zorgt hier ook voor.

Hoelang draaid Windows al?
Je zou nog een volledige schone installatie kunnen proberen zodat je zeker weet dat er geen driver issue is

• Kaas
  • Niet online
Begin van het jaar heb ik een upgrade naar Windows 10 gedaan met een volledige schone installatie. Hiermee had ik gehoopt het probleem op te lossen, maar dat was het blijkbaar niet.
De voeding is een stuk lastiger te controleren op een defect, dus ik denk dat het vervangen van de videokaart een goede start is.

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-11 04:24
Kaas schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:02:
Begin van het jaar heb ik een upgrade naar Windows 10 gedaan met een volledige schone installatie. Hiermee had ik gehoopt het probleem op te lossen, maar dat was het blijkbaar niet.
De voeding is een stuk lastiger te controleren op een defect, dus ik denk dat het vervangen van de videokaart een goede start is.
Het vervangen van de videokaart zal, indien het probleem met de voeding te maken heeft, niets oplossen. De voeding zal verder degraderen of totaal kapot gaan, wat dan weer verdere problemen kan geven (oudere voedingen hebben niet dezelfde beveiligingen als de huidige nieuwe hebben).
Ik zou eerst kijken wat nu echt de boosdoener is, eer je geld gaat uitgeven. De GPU zou maar zo prima kunnen zijn.

• Frunz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 30-11 10:13
Wat ik nog wel eens heb meegemaakt bij diverse videokaarten, is dat in de loop der tijd de videokaart niet meer helemaal goed contact maakt. Mogelijk door enigszins verzakken van de kaart door het gewicht van de koeler, wat ook vastlopers tot gevolg heeft.

Heb je al geprobeerd de videokaart even uit het systeem te halen en opnieuw op het moederbord te prikken.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• dylan111111
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 16:16
Wellicht dat je de GPU in een andere pc kan testen om het uit te sluiten ?

Je hebt een goede voeding (voldoende beveiligingen, 5 jaar garantie, double ball-bearing fan, ripple prestatie meer dan goed, goede interne componenten.) dus ik zou inderdaad de videokaart gaan vervangen.

Als je een budget hebt van rond de 200 euro en er niet op achteruit wilt gaan + nieuw dan zou ik kijken naar een RX 580 kaart. Deze zijn +- 10/15% sneller dan je R9 290.

• Kaas
  • Niet online
Frunz schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:42:
Heb je al geprobeerd de videokaart even uit het systeem te halen en opnieuw op het moederbord te prikken.
Bedankt voor de tip, dit heb ik ook geprobeerd, maar loste het probleem helaas niet op.
dylan111111 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:53:
Wellicht dat je de GPU in een andere pc kan testen om het uit te sluiten ?

Je hebt een goede voeding (voldoende beveiligingen, 5 jaar garantie, double ball-bearing fan, ripple prestatie meer dan goed, goede interne componenten.) dus ik zou inderdaad de videokaart gaan vervangen.

Als je een budget hebt van rond de 200 euro en er niet op achteruit wilt gaan + nieuw dan zou ik kijken naar een RX 580 kaart. Deze zijn +- 10/15% sneller dan je R9 290.
Andere pc is helaas niet mogelijk. Ondertussen zijn de wensen ook weer iets aangepast. Ik maak nu namelijk al een tijdje gebruik maak van de interne videokaart en deze is blijkbaar voldoende voor de dingen die ik er nu mee doe. Als ik dit systeem dus doorgeef aan mijn vrouw hoeft er helemaal geen dure kaart a 200 euro in. Het enige wat ik dan zou willen is dat ze er 2 monitoren op aan kan sluiten. Als het enigzins mogelijk is zou het mooi zijn om de kaart passief te koelen.

Misschien is dit te combineren met een andere wens die ik heb om ook 4k content op mijn htpc af te kunnen spelen. Daar zit momenteel een AMD 5450 in. Ik kan het zo niet testen, maar ik mag wel verwachten dat deze kaart 2 schermen een beetje fatsoenlijk aan kan sturen?

Deze zou ik kunnen verplaatsen naar mijn huidige pc en vervolgens een nieuwe kaart voor de htpc kunnen aanschaffen?

#CategoryProduct
1BehuizingenSilverstone Milo ML03B
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 300W
1MoederbordenMSI H61M-E33 (B3)
1ProcessorsIntel Pentium G620 Boxed
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
1VideokaartenSapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI
1Solid state drivesCrucial BX200 240GB

Mijn vraag is nu dus eigenlijk veranderd.

1. Is de AMD 5450 voldoende om fatsoenlijk 2 schermen aan te sturen met mijn huidige systeem, of kan ik daar beter iets geld in investeren zodat mijn vrouw er ook nog af en toe een simpel spelletje mee zou kunnen spelen?

2. Welke (passief) gekoelde videokaart zorgt ervoor dat mijn htpc 4k kan afspelen?

• Rem_NL
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 25-08 21:06
Wellicht is het toch het proberen waar om even Display Driver Uninstaller te gebruiken. Ik raad je wel aan om de "Recommended Usage" aan te houden (staat beschreven). En even opnieuw de laatste driver te downloaden, en na gebruik van DDU te installeren. Kost misschien even tijd, maar je verkleind wel de kans dat het gewoon een software probleem is: https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html
edit: de 290 heeft volgens mij ook 2 biossen, met switch boven op de kaart. Je kan eventueel de bios updaten naar de laatste versie.

[Voor 13% gewijzigd door Rem_NL op 30-08-2019 15:07]

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12:18
categorie: Videokaarten

Passief gekoelde videokaarten met 4K ondersteuning.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Kaas
  • Niet online
Rem_NL schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:05:
Wellicht is het toch het proberen waar om even Display Driver Uninstaller te gebruiken. Ik raad je wel aan om de "Recommended Usage" aan te houden (staat beschreven). En even opnieuw de laatste driver te downloaden, en na gebruik van DDU te installeren. Kost misschien even tijd, maar je verkleind wel de kans dat het gewoon een software probleem is: https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html
edit: de 290 heeft volgens mij ook 2 biossen, met switch boven op de kaart. Je kan eventueel de bios updaten naar de laatste versie.
Ik heb toch nog maar een poging gedaan om zeker te weten dat het niet aan de drivers ligt. Deze week dus maar eens kijken of het beter gaat.

edit: nou dat ging binnen 1 uur al mis. Ik heb ook nog even gekeken naar een switch op de kaart, maar deze kan ik zo snel niet vinden. Morgen nog maar eens kijken en bedenken wat ik met de kaart wil doen.
arbraxas schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:14:
categorie: Videokaarten

Passief gekoelde videokaarten met 4K ondersteuning.
Ik vond het aantal resultaten en beetje tegenvallen en zag dat dit puur en alleen 4k is, ik heb de zoekopdracht dus uitrgebreid met "Cinema 4k"

categorie: Videokaarten (4k en Cinema 4k)

Mijn oog is gevallen op de volgende kaart om mijn htpc te upgraden:

pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G

edit: en deze is nu ook besteld :-)

[Voor 6% gewijzigd door Kaas op 02-09-2019 21:12]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee