Eigen bijdrage leaseauto hoger dan de bijtelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Goedenavond allemaal,

Vandaag heb ik een aanbod gehad van een werkgever, qua salaris en voorwaarden erg netjes, alleen verbaasde de lease voorwaarden mij nogal.

Het voorstel is dat de eigen bijdrage zo hoog is als het lease bedrag dat door Leaseplan direct wordt bepaald, dus een eigen bijdrage van 700 euro voor een BMW 3-serie of Tesla Model 3. Dat is ruim meer dan de bijtelling, die dan als ik het goed begrijp weggestreept wordt (eigen bijdrage kan je van de bijtelling aftrekken).

Nu is mijn vraag: waarom doet een werkgever zo'n voorstel? Dit lijkt volgens mij heel erg op private lease met een tankpas. Zitten hier verder nog voor- of nadelen aan?

Beste antwoord (via Thomas18GT op 15-08-2019 12:21)

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:36
Als ik op raet gooit https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen
Deze scenarios:

BMW van 50k
1. Bruto 4000, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 700, Auto van 50k (22%) = netto 1995 eur
2. Bruto 3300, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 0, Auto van 50k (22%) = netto 1995 eur

Tesla van 50k
1. Bruto 4000, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 700, Auto van 50k (4%) = netto 2104 eur
2. Bruto 3300, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 0, Auto van 50k (4%) = netto 2365 eur

Geen auto vd zaak
Bruto 4000 = netto 2804 eur

Dus in beste geval:
Is de tesla 439 eur per maand waard (Denk ik wel - maar zal ik niet beginnen als ik geen laadpal heb)
Is de bmw 809 eur per maand waard (Denk ik niet)

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 15-08-2019 10:08 ]

Life is too short to drive boring cars

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja in de hoop dat iemand er in trapt en zich er aan vast laat pinnen, daar lijkt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kijk goed naar de voorwaarde in de autoregeling ten aanzien van einde dienstverband, vaak vraagt men de auto over te nemen óf de eigen bijdrage voor een x periode af te kopen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:56
even een offerte bij private lease aanvragen
en naast elkaar leggen

maar beter even je financieel adviseur er naar laten kijken

want dit is vrij ingewikkeld ook in verband met je inkomsten om te bepalen of er een weg is om dit creatief op te lossen belastingtechnisch

moet je zelf je allemaal niet in willen verdiepen
daar heb je toch iemand voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 23:17

JaQ

Dit doet een werkgever om te zorgen dat het voor het bedrijf niets (onder voorwaarden) kost, en jou de helft ongeveer (je betaalt netto geld en dat mag je wegstrepen tegen bruto bijtelling). Die tesla kost je dus ongeveer 350-400 netto (afhankelijk van je belastingtarief op de top van je inkomen).

Let wel op wat er gebeurd met kosten vanuit de leasemaatschappij als je meer (of minder) kilometers rijd dan op contract staan.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zijn meer bedrijven die je gewoon een X bedrag aan salaris bieden en dan mag je zelf bepalen hoeveel je daarvan wilt uitgeven aan leasebudget.

Bijv: bij bedrijf 1 krijg je 4000 salaris en 800 leasebudget en bij dit bedrijf krijg je 4800 salaris.

Opzich vind ik het wel een relaxte benadering, want dan kan je zelf bepalen hoe belangrijk je een auto vindt. Bij mij krijg ik bijvoorbeeld geen budget terug bij onderbesteding van het leasebudget.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Bedankt voor de reacties.
Inderdaad even gaan bespreken met iemand die de belastingregels hieromheen kent voordat ik een keuze maak. :)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
Thomas18GT schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 06:39:
Bedankt voor de reacties.
Inderdaad even gaan bespreken met iemand die de belastingregels hieromheen kent voordat ik een keuze maak. :)
Als je gewoon in loondienst gaat is het niet zo spannend. Als de eigen bijdrage hoger is dan de bruto bijtelling dan betaal je de eigen bijdrage netto. Een Tesla heeft dus geen zin. Je kosten voor een 3 serie of Model 3 zijn dus gelijk. 700 netto. Dat is een flink deel wat je aan salaris kwijt bent dus.

Kun je ook berekenen op berekenhet.nl.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:39:
Kijk goed naar de voorwaarde in de autoregeling ten aanzien van einde dienstverband, vaak vraagt men de auto over te nemen óf de eigen bijdrage voor een x periode af te kopen.
Dat dus, want dan steek je je kop in een dure strop.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Inspired
Oogje schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:45:
[...]

Dat dus, want dan steek je je kop in een dure strop.
Klopt, maar dat is in dit geval niet anders dan een "normale" benadaring zonder hoge eigen bijdrage. Altijd goed om te checken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• SirLct
Als ik op raet gooit https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen
Deze scenarios:

BMW van 50k
1. Bruto 4000, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 700, Auto van 50k (22%) = netto 1995 eur
2. Bruto 3300, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 0, Auto van 50k (22%) = netto 1995 eur

Tesla van 50k
1. Bruto 4000, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 700, Auto van 50k (4%) = netto 2104 eur
2. Bruto 3300, Eigen bijdrage (aftrekbaar) 0, Auto van 50k (4%) = netto 2365 eur

Geen auto vd zaak
Bruto 4000 = netto 2804 eur

Dus in beste geval:
Is de tesla 439 eur per maand waard (Denk ik wel - maar zal ik niet beginnen als ik geen laadpal heb)
Is de bmw 809 eur per maand waard (Denk ik niet)

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 15-08-2019 10:08 ]

• Inspired
Maar als je de eigen bijdrage van bruto salaris af laten halen loop je wel andere zaken mis. Minder pensioen opbouw, minder vakantie geld, (eventueel) minder bonus/13de maand, (eventueel) lagere WW etc.

• SirLct
@Inspired Je hebt helemaal gelijk. Alhoewel al de zakken voor ieder anders zijn. Vakantie geld lijkt me niet echt een probleem want de 700 pm bruto verschil weegt niet op tegen de totale netto verschil.
(Netto ongeveer 260 eur pm = 3120 eur per jaar netto. Vakantiegeld = 700x12x0.08= 672 brutto = +/- 350 netto)
Maar als hij idd in een bedrijf zit met royale bonus regeling, riante pensioen regeling, dan kan het idd netto slechter zijn om lagere bruto salaris te kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door SirLct op 15-08-2019 10:39 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik durf wel te beweren dat je hier nat gaat als de belastingdienst hierop doorpakt. De voorwaarde van het aftrekken van de eigen bijdrage, is dat het gaat om het bedrag boven de "leasebedragnorm" aangevuld met wat eventuele kosten zoals een eigen risico.

Dit moet dan beschreven zijn in de arbeidsvoorwaarden en/of autoregeling. Een leaseregeling waarbij de berijder effectief een leasebedrag heeft van 0,- bestaat gewoon niet. Of het niet in "geest van de wet" is of misschien toch riekt naar fraude, laat ik aan de juristen over. Maar de vraag is natuurlijk wel of alleen de werkgever of ook de berijder hiervoor aansprakelijk is bij een eventuele rechtsgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14

pietje63

RTFM

PWM schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:47:
Ik durf wel te beweren dat je hier nat gaat als de belastingdienst hierop doorpakt. De voorwaarde van het aftrekken van de eigen bijdrage, is dat het gaat om het bedrag boven de "leasebedragnorm" aangevuld met wat eventuele kosten zoals een eigen risico.

Dit moet dan beschreven zijn in de arbeidsvoorwaarden en/of autoregeling. Een leaseregeling waarbij de berijder effectief een leasebedrag heeft van 0,- bestaat gewoon niet. Of het niet in "geest van de wet" is of misschien toch riekt naar fraude, laat ik aan de juristen over. Maar de vraag is natuurlijk wel of alleen de werkgever of ook de berijder hiervoor aansprakelijk is bij een eventuele rechtsgang.
Hier een jurist :+. Waarom zou de BD hier problemen mee hebben? Het voordeel voor de werknemer is toch afwezig / zeer beperkt door de hoge eigen bijdrage, bij afwezigheid van een voordeel hoeft er ook niets belast te worden? Het kan wel relevant zijn om vast te leggen waar de eigen bijdrage op ziet (privégebruik).

Overigens kun je niet onder nul uitkomen (Hoge Raad 26 maart 1997, rolnummer 31,548).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:32

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:47:

Dit is niet helemaal correct.
Een eigen bijdrage mag alleen worden afgetrokken van de bijtelling als het een eigen bijdrage voor privé gebruik is. Dit moet dan als zodanig worden omschreven in de autoregeling/arbeidsvoorwaarden. Dit omdat de bijtelling ook al een bijdrage is voor prive-gebruik, en het vreemd zou zijn als je hier als werknemer twee keer voor zou moeten betalen.

Een eigen bijdrage vanwege overschrijding van de leasenorm mag niet in mindering worden gebracht op de bijtelling. Hetzelfde geldt voor constructies waarbij het gehele leasebedrag wordt doorberekend aan de werknemer. Dat kan je op zich gewoon afspreken, maar dan mag je dat niet verrekenen met de bijtelling. Voor de werknemer is dat dus enorm ongunstig.

Wat in de praktijk wordt gedaan is dat (beperkte) overschrijdingen van normbedragen als een bijdrage voor prive-gebruik worden vastgelegd. Zolang het gaat om redelijke bedragen of percentages is er voor de belastingdienst weinig grond om hier een probleem van te maken, als je het als werkgever en werknemer zo afspreekt is moeilijk te bewijzen dat het in werkelijkheid gaat om een norm-overschrijding. Een constructie waarbij het volledige leasebedrag wordt geclassificeerd als eigen bijdrage 'voor privé gebruik' zal echter altijd afgekeurd worden.

De netto eigen bijdrage die je aan de werkgever betaald wordt afgetrokken van de bruto bijtelling. Effectief kun je dan op een netto bijtelling van 0 euro terecht komen. Dit wordt door de belastingdienst ook geaccepteerd. Een negatief bedrag is niet mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel op 15-08-2019 12:44 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Daniel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:57:
[...]

Dit is niet helemaal correct.
:$
Een constructie waarbij het volledige leasebedrag wordt geclassificeerd als eigen bijdrage 'voor privé gebruik' zal echter altijd afgekeurd worden.
Ok. De onderbouwing van mijn betoog was niet helemaal goed, maar de conclusie is dus wel hetzelfde :p

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Daniel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:57:
[...]

Een eigen bijdrage vanwege overschrijding van de leasenorm mag niet in mindering worden gebracht op de bijtelling. Hetzelfde geldt voor constructies waarbij het gehele leasebedrag wordt doorberekend aan de werknemer. Dat kan je op zich gewoon afspreken, maar dan mag je dat niet verrekenen met de bijtelling. Voor de werknemer is dat dus enorm ongunstig.
Ff nieuwsgierig: wat is die leasenorm?
Mijn werkgever heeft een leasebedrag van 900 euro (incl. brandstof), stel dat ik nu een auto lease van 1100 euro en dus 200 per maand bij moet betalen: kan ik die 200 niet aftrekken van de bijtelling?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Inspired
Van de bruto bijtelling ja. En mits men het als eigen bijdrage voor prive gebruik belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:32

Daniel

Kapitein NCC-1701
Pietervs schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:42:
[...]

Ff nieuwsgierig: wat is die leasenorm?
Mijn werkgever heeft een leasebedrag van 900 euro (incl. brandstof), stel dat ik nu een auto lease van 1100 euro en dus 200 per maand bij moet betalen: kan ik die 200 niet aftrekken van de bijtelling?
Formeel niet nee. Dat kan alleen als je met je werkgever vastlegt dat de overschrijding wordt gezien als een bijdrage voor prive-gebruik. Een eigen bijdrage van 200 euro per maand op een dergelijk leasebedrag is vrij plausibel en zal door de fiscus niet ter discussie worden gesteld.

Leg je niks vast dan is de overschrijding een luxe-bijdrage en niet aftrekbaar van de bruto bijtelling.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Daniel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:54:
[...]

Formeel niet nee. Dat kan alleen als je met je werkgever vastlegt dat de overschrijding wordt gezien als een bijdrage voor prive-gebruik. Een eigen bijdrage van 200 euro per maand op een dergelijk leasebedrag is vrij plausibel en zal door de fiscus niet ter discussie worden gesteld.

Leg je niks vast dan is de overschrijding een luxe-bijdrage en niet aftrekbaar van de bruto bijtelling.
Weer wat geleerd :)
Dank je wel!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1