to be illigal or not illigal?

Pagina: 1
Acties:

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 20:52

MrE

Sugardaddy take me home..

Topicstarter
In dit [topic=193945] topic wordt gevraagd hoe je een beveiligde muziek cd kan kopieren. Zover ik weet is het niet verboden om muziek cd's van jezelf te kopieren voor jezelf.
(de topicstarter zegt daar verder niets over dus ga ik ervan uit dat hij het legaal bedoelt, anders kunnen we het scriptvragen ook wel bannen omdat je dat ook ten kwade kan aanwenden).

Het feit dat het topic dan ook door Tom gesloten word met de woorden
houdoe...
Lees de FAQ, geen illegale dingetjes doen hier
vind ik wel erg kort door de bocht.

Ik heb de algemene faq (in die van AVH kon ik 1-2-3 niets vinden) dan ook doorgenomen en daar staat alleen in dat mp3 en divx formaten niet illigaal zijn, maar dat ik niet mag linken naar zulk materiaal. Dat gebeurt hier niet. Hooguit kan de topicstarter verweten worden dat 'ie naar een bestandje vraagt wat misschien onder warez valt.
Ik vind dan ook dat hierover wel wat meer duidelijkheid mag komen zowel in de faq's als onder de modereters.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 01:17
In theorie heb je gelijk. Alleen wijst de praktijk uit dat 99,99% van de kopieën uiteindelijk in het "illegale circuit" komen. Daarom zal er snel gereageerd worden in doe trant. Helaas moeten zoals vaak de goede 0.01% lijden onder de 99,99% die ter kwader trouw bezig zijn.

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 20:52

MrE

Sugardaddy take me home..

Topicstarter
Maar zoals ik al zei : dan kan je dus scripts en dergelijke ook al gaan bannen omdat dat illigaal gebruikt kan worden. Of je kan mensen die vragen hebben over een m$ Os gaan bannen omdat 99,99% van die gebruikers geen licencie hebben.
Ik kom misschien onbedoeld bot over, Zeef, (mijn oprechte excuses dan alvast) maar ik vind jouw antwoord geen argument bevatten om mij te overtuigen dat het topic terecht werd gesloten.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• zeef
  • Laatst online: 29-11 01:17
Tsja, je moet ergens een grens trekken. En bij kopieren ligt de illegale grens nou eenmaal hoger dan bij scripts en M$ produkten.

Ik ben het met je eens dat er een zuivere discussie zou moeten kunnen zijn, helaas wordt deze mogelijkhied hier door medegebruikers aangewend voor verkeerde zaken, en zo worden 2 onschuldige, nee 3 onschuldige partijen de dupe van deze figuren :

1 topic starter -> geen antwoord op vraag
2 serieueze posters -> geen discussie
3 GoT -> ruzie met BSA

Helaas maar 't is niet anders, de goeden lijden onder de kwaden.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik weet niet precies hoe de regels daarover zijn, het was ook eigenlijk niet echt mijn gebied (Audio, Video & HiFi forum). Ik dacht dat het illegaal was dat soort beveiligingen te kraken, maar kan het natuurlijk mis hebben.

Het lijkt mij beter dat Jag (moderator) of Kaj. (HGA) hierover een oordeel geeft en die thread eventueel alsnog open gooit.

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 21:55
We hebben laatst ook een aantal topics gehad over de beveiliging omzeilen van die videoband die je maar twee keer kon kijken.
Daar had ook niemand problemen mee.

De playstation ombouwen om de beveiliging wederom te omzeilen is ook niet verboden, je garantie op het apparaat vervalt hoogstens.

Ik denk idd dat niemand GoT iets kan aanrekenen als er topics zijn over hoe je beveiligingen kunt omzeilen.

Ik heb zelfs mijn bedenkingen over de policy van GoT t.a.v. het plaatsen van warez-sites.
Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer die op GoT gepost worden, GoT daar problemen mee krijgt.
Zolang ze zelf maar niet illegale software op hun server hebben staan.

Maar ik ben geen jurist, ik kan het mis hebben. :)

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is de nieuwe policy ineens dat alles standaard op slot gaat en als het toch legaal blijkt te zijn weer geopend moet worden? :?

No offense Tom, maar als je niet precies weet hoe de regels zijn.. bemoei je er dan ook niet mee. ICQ Jag en laat hem het uitzoeken ofzo...

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op zondag 29 juli 2001 15:30 schreef Chaos het volgende:
Is de nieuwe policy ineens dat alles standaard op slot gaat en als het toch legaal blijkt te zijn weer geopend moet worden? :?

No offense Tom, maar als je niet precies weet hoe de regels zijn.. bemoei je er dan ook niet mee. ICQ Jag en laat hem het uitzoeken ofzo...
Ja

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 29 juli 2001 14:48 schreef Tom het volgende:
Het lijkt mij beter dat Jag (moderator) of Kaj. (HGA) hierover een oordeel geeft en die thread eventueel alsnog open gooit.
Mag ik er ook over oordelen? :+

Het is een beetje een moeilijk gevalletje. Ik zal het even simpel proberen uit te leggen:

Als je een audiocd'tje kopieert naar een minidisc of een andere audiocd, en je doet dit digitaal, dan schrijft het apparaat op de gekopieerde schijf een zogenaamde "copybit". Als je van deze schijf dan weer een digitale kopie wil maken, dan kan dat dus gewoon niet, omdat de cd- en md spelers/writers gewoon botweg weigeren van zo'n kopie een digitale kopie te maken.

Nu zijn er sommige audiocd's waarin in het origineel al een copybit ingebouwd zit. Hiervan kan je dus niet eens een kopie maken |:(. Dat (vind ik) is redelijk onzin. Punt is wel, dat je (als je er een aanpassing voor vindt) met zo'n apparaat dan ook gewoon kopien van kopien kan maken.

Dit hierboven geldt dus alleen voor de "audio-cd-writers" zoals philips en Yamaha ze maken voor in een stereotoren. cd-writers in een cd-rom speler trekken zich van de hele copy-bit bende helemaal niets aan. En op audio-cd's staat naar mijn beste weten nooit het bestandje "CDFS.VXD" zoals in dat originele topic staat. Dus volgens mij was dat een beetje een verkapte manier om te vragen hoe je een beveiligde data-cd kan kopieren, want audio-cd's kan je altijd met je pc kopieren.

Topic blijft dus dicht.
Op zondag 29 juli 2001 15:17 schreef Artwido het volgende:
We hebben laatst ook een aantal topics gehad over de beveiliging omzeilen van die videoband die je maar twee keer kon kijken.Daar had ook niemand problemen mee.
Neuh, dat vind ik heel wat anders. Daarmee kopieer je niet dingen. Je koopt zo'n band, en wat je met die band zelf doet, zal me een worst wezen.
De playstation ombouwen om de beveiliging wederom te omzeilen is ook niet verboden, je garantie op het apparaat vervalt hoogstens.

Ik denk idd dat niemand GoT iets kan aanrekenen als er topics zijn over hoe je beveiligingen kunt omzeilen.
Nee, maar dit was duidelijk bedoeld voor illegale doeleinden. En verdere weet ik niet hoe er met playstation ombouwen omgegaan wordt, DVD's regiovrij laten maken mag iig gewoon besproken worden.
Ik heb zelfs mijn bedenkingen over de policy van GoT t.a.v. het plaatsen van warez-sites.
Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer die op GoT gepost worden, GoT daar problemen mee krijgt.
Zolang ze zelf maar niet illegale software op hun server hebben staan.

Maar ik ben geen jurist, ik kan het mis hebben. :)
Dat doet er niet toe. De policy zegt dat we het niet willen hebben. Dat is echt niet alleen omdat het illegaal is, maar ook omdat, als het toegestaan wordt, er gelijk een hele grote golf bezoekers bijkomt, die alleen maar in SA topics als: "waar kan ik windows XP downloaden" gaan openen. Dat soort topics zijn in mijn ogen behoorlijk schraal. Dat is dus ook een reden. Dit is een tech-forum, en geen warezforum.
Op zondag 29 juli 2001 15:30 schreef Chaos het volgende:
Jezus, probeer je dan altijd alles zo negatief mogelijk uit te leggen? :( Alsof tegenwoordig alles op slot gaat, totdat het tegendeel bewezen is. Nee, dit gebeurt nu eens één keertje, en gelijk duik je erbovenop om kritiek te geven! :(
Waarom mag tom zich er niet mee bemoeien? Dit was duidelijk een twijfelgeval.. Dat dat dan even op slot gaat is toch niet zo heel erg? De illegaliteit droop er mijns inzien ook vanaf, en wat mij betreft blijft-ie ook op slot. (tenzij Kaj. iets anders in z'n hoofd haalt, of als Jag ineens wat anders besluit als-ie terug komt).

Ow, ps. Ik denk dat ik best veel over audiospul weet, maar als Leemhuizen mij één audio-cd aanwijst waar dat bestandje (wat ik hierboven noem) opstaat ben ik wel benieuwd...

Feit blijft dat het topic dichtblijft, omdat je ook de beveiliging van data-cd's zo kan ontlopeen (vermoed ik.. Ik heb amper een cd-writer, en zit daar niet zo op :P).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 00:59

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Op zondag 29 juli 2001 22:19 schreef JvS het volgende:
[..]
Mag ik er ook over oordelen? :+
[...]
want audio-cd's kan je altijd met je pc kopieren.
[..]
JvS, ik ben het voor het grootste gedeelte wel met je eens, maar mag ik je wijzen op het volgende berichtje op tweakers.net van 20 juli:
nieuwe kopieerbeveiliging

Blijf je bij je bewering dat audio cd-s altijd met je pc te kopieren zijn?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 29 juli 2001 22:30 schreef The_Sukkel het volgende:

[..]

JvS, ik ben het voor het grootste gedeelte wel met je eens, maar mag ik je wijzen op het volgende berichtje op tweakers.net van 20 juli:
nieuwe kopieerbeveiliging

Blijf je bij je bewering dat audio cd-s altijd met je pc te kopieren zijn?
Ja ;)kijk maar ;)).

Van dat geintje was ik idd niet op de hoogte. Ik ken alleen die cd van Herman Brood, waarop die copybit zit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Op zondag 29 juli 2001 22:19 schreef JvS het volgende:

[knip scheur plak]

die alleen maar in SA topics als: "waar kan ik windows XP downloaden" gaan openen. Dat soort topics zijn in mijn ogen behoorlijk schraal. Dat is dus ook een reden. Dit is een tech-forum, en geen warezforum.

[/knip scheur plak]
Hum, dit probleem kan gemakkelijk opgelost worden door een link naar een betrouwbare warezsite in de FAQ te zetten :+ ;).

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op zondag 29 juli 2001 14:38 schreef zeef het volgende:

3 GoT -> ruzie met BSA
Dit wordt overal maar te pas en te onpas bij gehaald. "T.net krijgt anders problemen met ..."

T.net zal pas wat te verwijten zijn als er actief aan illegale praktijken wordt meegwerkt. Dat zijn dus licence-keys, links naar warez-sites en dergelijke.

Praten over het kopieeren van cd is dat zeker niet. Het aanbieden of vragen naar kopieen is dat wel.

Het wordt tijd dat iemand van de crew eens de regels doorneemt. Zou een hoop onvrede voorkomen.

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Neuh, dat vind ik heel wat anders. Daarmee kopieer je niet dingen. Je koopt zo'n band, en wat je met die band zelf doet, zal me een worst wezen.
En als ik een audio CD koop mag ik daar niet mee doen wat ik wil? Of met de serial die ik krijg als ik win2k koop? Beetje kromme redenering dit. Het aanpassen van 2view videobanden is net zo illegaal en daarbij is dus absoluut niet consequent gemod.
Het wordt tijd dat iemand van de crew eens de regels doorneemt. Zou een hoop onvrede voorkomen.
Precies. Sluiten van illegale dingen is prima.. maar je moet niet je best gaan doen om ergens iets illegaals in te zien.
Pagina: 1