Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlimonade
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 13:58
Hallo,

Ik ben op zoek naar een 4K HDR TV, maar loop daar wat bij vast. Op verschillende plekken (zoals bij CNET) op het internet heb ik gelezen dat HDMI versie 2.0a als eerste HDR ondersteunt. Versie 2.0b ondersteunt daarnaast ook nog HLG.

Daaruit maak ik op dat apparaten met HDMI 2.0 en eerder geen HDR signaal kunnen verwerken. Als ik in de Pricewatch kijk zijn er heel veel TV's met HDR (en zelfs HLG) op HDMI 2.0. Er zijn zelfs TV's met HDR die niet hoger dan HDMI 1.3 of 1.4 ondersteunen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? Daarnaast zou ik graag willen weten waar ik wel (en vooral niet) op moet letten bij het uitzoeken van een HDR TV.

Beste antwoord (via Superlimonade op 16-08-2019 16:04)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Superlimonade schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:29:
Daarnaast zou ik graag willen weten waar ik wel (en vooral niet) op moet letten bij het uitzoeken van een HDR TV.
Zoals iedereen hier zegt, zodra een tv HDR ondersteunt (in welke vorm dan ook) hoef je je niet zoveel zorgen te maken over HDMI versies. HLG is leuk, maar zou een HDR standaard voor televisie uitzendingen moeten worden. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Waar je echt op moet letten of de tv ook daadwerkelijk in staat is HDR weer te geven en niet gewoon een marketing gimmick is. Zo moet een tv een 10 bit paneel hebben voor de brede HDR kleurweergave, een hoge piekhelderheid kunnen halen voor het heldere wit en ook nog eens een goede zwartwaarde hebben, dus een goed contrast.

Gechargeerd kan een tv van 55"onder de € 1.000 HDR niet goed weergeven. Omdat het geen 10 bit paneel heeft, omdat de hoge piekhelderheid van HDR niet weer kan geven of het contrast gewoon prut is. Dan ondersteunt de tv wel een HDR signaal, maar verschil met SDR ga je amper zien.

Moderne LCD tv's met een FALD scherm en OLED tv's zijn in staat om een mooi HDR plaatje neer te zetten. Dat zijn doorgaans de high-end tv's in een wat hoger prijssegment. Edge lit LCD's (het gros van de LCD tv's) zijn eigenlijk niet geschikt voor HDR, omdat het contrast van die tv's niet top is door de manier van local dimming.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Denk dat je goed je best moet doen om nu nog een tv uit te zoeken die niet geschikt is voor de basis HDR formaten (HDR10 en HLG; HLG is gewoon het HDR formaat die de standaard voor tv uitzendingen is/wordt, zó bijzonder is het niet dat een tv dat inmiddels ondersteund).
Tv's met HDMI 1.3/1.4 zijn waarschijnlijk die van Sony waarop HDR enkel icm een Playstation werkt over HDMI en verder alleen op de interne Netflix app.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 14:50
Heel veel fabrikanten zetten daarnaast gewoon HDMI 2.0 neer zonder te specificeren of dat 2.0, 2.0a of 2.0b is.

• Superlimonade
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 13:58
Bijna alle TV's ondersteunen inderdaad wel een vorm van HDR. Omdat ik denk dat ik voornamelijk zal kijken via HDMI, vind ik het belangrijk dat die ook HDR ondersteunt (en niet alleen via een interne app).
Hoe kan ik bepalen of een HDR TV ook via HDMI HDR ondersteunt, of alleen via interne apps? Of kan ik over het algemeen aannemen dat een HDR10 en HLG met HDMI 2.0 eigenlijk 2.0b is?

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 04:55
Als je een tv hebt gevonden die HDR10 en HLG ondersteunt dan hoef je je geen zorgen te maken over de hdmi poorten. Mocht je er lang mee willen doen dan zou je ook kunnen kijken naar HDR10+ en dolby vision. Afhankelijk wat je verwacht nodig te hebben.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Superlimonade schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:29:
Daarnaast zou ik graag willen weten waar ik wel (en vooral niet) op moet letten bij het uitzoeken van een HDR TV.
Zoals iedereen hier zegt, zodra een tv HDR ondersteunt (in welke vorm dan ook) hoef je je niet zoveel zorgen te maken over HDMI versies. HLG is leuk, maar zou een HDR standaard voor televisie uitzendingen moeten worden. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Waar je echt op moet letten of de tv ook daadwerkelijk in staat is HDR weer te geven en niet gewoon een marketing gimmick is. Zo moet een tv een 10 bit paneel hebben voor de brede HDR kleurweergave, een hoge piekhelderheid kunnen halen voor het heldere wit en ook nog eens een goede zwartwaarde hebben, dus een goed contrast.

Gechargeerd kan een tv van 55"onder de € 1.000 HDR niet goed weergeven. Omdat het geen 10 bit paneel heeft, omdat de hoge piekhelderheid van HDR niet weer kan geven of het contrast gewoon prut is. Dan ondersteunt de tv wel een HDR signaal, maar verschil met SDR ga je amper zien.

Moderne LCD tv's met een FALD scherm en OLED tv's zijn in staat om een mooi HDR plaatje neer te zetten. Dat zijn doorgaans de high-end tv's in een wat hoger prijssegment. Edge lit LCD's (het gros van de LCD tv's) zijn eigenlijk niet geschikt voor HDR, omdat het contrast van die tv's niet top is door de manier van local dimming.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Superlimonade schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:52:
Bijna alle TV's ondersteunen inderdaad wel een vorm van HDR. Omdat ik denk dat ik voornamelijk zal kijken via HDMI, vind ik het belangrijk dat die ook HDR ondersteunt (en niet alleen via een interne app).
Hoe kan ik bepalen of een HDR TV ook via HDMI HDR ondersteunt, of alleen via interne apps? Of kan ik over het algemeen aannemen dat een HDR10 en HLG met HDMI 2.0 eigenlijk 2.0b is?
Afgaand op de tabel hier betekend dat als er HLG op zit het idd standaard een 2.0b is.
Enige belangrijke verder is de bandbreedte van de HDMI poort maar ook dat is tegenwoordig standaard minimaal wel één met de volle 18Gbps.

HLG is al in gebruik bij de BBC bijv.
Pagina: 1