Toon posts:

eenvoudige Sync tools voor backup doeleinden.

Pagina: 1
Acties:

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik ben me aan het orienteren om op een eenvoudige wijze lokaal een mirror systeem op te zetten.
voorwaarden:
- na eerste "kopie" alleen wijzigingen uitvoeren.volgens master-slave principe. Realtime is goed.
- moet netwerk (nass en PC interne schijven en externe usb schijven) kunnen handelen.
- encryptie vd backupdrive (mag ander programma zijn zolang de synctool gewoon werkt.)
- moet Duplicati niet verstoren (cloud opslag van interne dataschijf)

Op advies al gekeken naar Veracrypt en Bvckup2 wat vermoedelijk het ook gaat worden.

Zelf gevonden:
FreeFileSync
Goodsync
en wat erg simpel en direct lijkt:Synctoy: https://windowsreport.com/synctoy-windows-10/
twee folders met een mirror, master- slave, master-slave zonder delete functie (slave delete niks).
(werkt het ook met encryptie?) Deze kan ik dan gewoon de nass folders aanwijzen en de usb backup als slave.

En Syncback: (alleen pro versie doet encryptie)
"SyncBack bevat uitgebreide opties en filters om reservekopieën van bijvoorbeeld uw documenten en mail te maken. Compressie (kleiner maken) en encryptie (versleuteling) behoren tot de mogelijkheden. De backups kunt u wegschrijven naar onder andere een cd/dvd, externe harde schijf of een ftp-server."

Deze klinkt als een mooie all in one oplossing
als ik de uitleg goed begrijp kan ik verschillende profielen maken dus een echte backup die alles extra wegschrijft en niks weggooit ongeacht wat er op de master kant gebeurt en een spiegel die weg gooit in de backup wat je aan de masterkant weggooit.(handig voor media files die ik na kijken wel eens verwijder.)

https://www.pcworld.com/a...itor-to-time-machine.html
Dit is een beetje tussen de syncback en synctoy in denk ik. En 1e keus denk ik.
enige failsave door de verlate delete van files die niet meer in de master stan maar geen incrementals met versionering (niet nodig voor mijn mediafiles. echt belangrijke zaken zijn anders gebackupped.)

Als ik BVCK-2 gebruik en de externe backupschijf encrypt met Veracrypt heeft dat nog specifieke instellingen nodig? Je encrypt iets wat door een ander programma beheerd word, geeft dat geen problemen?

hier schijnt het vrij makkelijk te zijn.

Maar waar moet ik op letten als ik dit installeer en optuig?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• DAzN
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Geef eens wat meer informatie over jouw infrastructuur? Want onder *nix zou rsync mijn tool-to-go zijn.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Win10, nass synology ds211 als stream database voor tv via mediaplayer.
Back up pc via duplicati en transip.
Bedoeling 8TB externe usb3.0 via pc te gebruiken als mirror van de oude nass voor t geval dat. En een beetje opslag om pc leger te krijgen. 1tb transip is vol 🤔😋

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 26-11 20:16
Ik heb zo'n opzet draaien:
- Windows Filehistory maakt dagelijks een backup van (alleen) alle gewijzigde bestanden op C: naar een interne harddisk (Z:). dit is vrij goed configureerbaar in Windows zelf.
- Duplicatie 2 maakt elke werkdag om 11:00 een geëncrypte backup van dezelfde bestanden naar een gratis account op mega.nz.
Werkt prima.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:19:
Ik heb zo'n opzet draaien:
- Windows Filehistory maakt dagelijks een backup van (alleen) alle gewijzigde bestanden op C: naar een interne harddisk (Z:). dit is vrij goed configureerbaar in Windows zelf.
- Duplicatie 2 maakt elke werkdag om 11:00 een geëncrypte backup van dezelfde bestanden naar een gratis account op mega.nz.
Werkt prima.
Voor mn documenten en zo is mijn duplicatie 2 werkzaam, het gaat om mijn nass backup. die is oud en kan elk moment problemen gaan geven. (of nog 3 jaar probleemloos draaien.... :+ ) en dat is 4-6Tb.

Edit: BVCKUP2 is niet freeware ondanks wat de site zei. :-(
30 dollar voor basic en 50 voor pro....
andere dus...

[Voor 8% gewijzigd door copykat op 15-08-2019 17:18]

• Rafael V.
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:26:
En Syncback: (alleen pro versie doet encryptie)
SyncbackSE ook. Scheelt toch $ 15 in aankoop :+ Al sinds 2013 in gebruik hier, v6 v7 en nu op v8 blijven plakken. Van v9 ben ik niet weg, werkt prima, maar is naar mijn gevoel iets slomer dan v8 en de "nieuwe" interface is ook maar "zozo". Maar dat doet natuurlijk niets af aan de werking, die is prima :)

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
nope je moet een andere gebruikt hebben die je slecht vind. anders: 45 euro.
ik heb de freeware versie nu gedownload. hier
nog even kijken naar andere versies
Als veracrypt freeware is en niet een probleem opleverd voor sync app is dat goed.

[Voor 13% gewijzigd door copykat op 15-08-2019 17:34]

• Rafael V.
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:33:
nope je moet een andere gebruikt hebben die je slecht vind. anders: 45 euro.
ik heb de freeware versie nu gedownload. hier
:?

SyncbackSE $ 39.95, SyncbackPro $ 54.95. Scheelt volgens mij toch echt wel $ 15, terwijl SE ook kan wat jij wil dus ik snap je € 45 opmerking niet? Omgerekend kost de SE je wss ongeveer € 45, maar jij zei dat enkel de Pro kon wat jij wil en die is nog wat duurder...

En ik ben absoluut wel zeker dat ik v9 minder goed vind dan v8 ;)

[Voor 10% gewijzigd door Rafael V. op 15-08-2019 17:43]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Rafael V. schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:42:
[...]

:?

SyncbackSE $ 39.95, SyncbackPro $ 54.95. Scheelt volgens mij toch echt wel $ 15, terwijl SE ook kan wat jij wil dus ik snap je € 45 opmerking niet? Omgerekend kost de SE je wss ongeveer € 45, maar jij zei dat enkel de Pro kon wat jij wil en die is nog wat duurder...

normale offer voor se
De discount voor se

Of ik lees het verkeerd dat kan ook. :)

• Rafael V.
  • Niet online
We zitten een beetje langs elkaar te praten denk ik :+ In post #1 zei je dat enkel de "Pro" versie encryptie deed, ik gaf enkel aan dat de "SE" versie dat ook kan en je op die manier $ 15 kan besparen ;) In dollars zit "SE" op $ 39,95 en "Pro" op $ 54,95 (zie hier). In Euro in het idd "SE" voor € 44,95 en "Pro" voor € 61,95. Kort samengevat: "SE" kan ook wat je wil en is € 17 goedkoper dan de "Pro" waar je naar verwees in #1. Dat was mijn enige punt.... :)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon robocopy. Eventueel met watch folders, een config file. Of scheduled task. Gratis en werkt perfect.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
"We zitten een beetje langs elkaar te praten denk ik :+"

lol , ja ik ga er van uit dat een freeware programma goed genoeg moet zijn om gewoon sourcefolders op mn nass (bereikbaar via winverkenner als "folder" dus niks moeilijks) en die als master slave mirror op een externe disk via usb op mn pc backupped.

Backupfreev7 of FreeFileSync ben ik nu aan t vergelijken.

Veracrypt dan om de externe schijf te beveiligen

[Voor 17% gewijzigd door copykat op 15-08-2019 18:04]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Rafael V. schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:42:
[...]
J ik heb syncbackfree setup v8 gevonden

Freefilesync is handmatig activeer syncactie wat eigenlijk best praktisch is omdat ik dan af en toe een sync doe als ik weet dat er veel is veranderd. (ik zal in principe nooit uitwerpen hangt achter in dus aangewezen schijfletter zal blijven) ik kan niet vinden of FreeFileSync ook externe usb drive kan volgen als letter wijzigt zoals BVCKup-2. maar ze hebben een oplossing.
Goede tutorials

SynBackFree v8.6.7.6
is nl ondersteund qua taal interface (FreeFileSync niet geloof ik)

redelijk simpel

Tis een beetje 50 50 welke.

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 26-11 20:16
copykat schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:15:
[...]

Voor mn documenten en zo is mijn duplicatie 2 werkzaam, het gaat om mijn nass backup. die is oud en kan elk moment problemen gaan geven. (of nog 3 jaar probleemloos draaien.... :+ ) en dat is 4-6Tb.

Edit: BVCKUP2 is niet freeware ondanks wat de site zei. :-(
30 dollar voor basic en 50 voor pro....
andere dus...
???
Ik heb het echt nérgens over BVCKUP2 ....

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Renault schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:30:
[...]

???
Ik heb het echt nérgens over BVCKUP2 ....
Weet ik, die kwam uit een andere plek en het leek freeware maar is het niet.
Was één van de opties die er goed uit kwam.
Ik bedoelde dat als je v8 nog zoekt van freefilesync staat hij daar. gezien het feit dat je v9 minder vond. en de officiele site geen v8 download heeft.:)

[Voor 20% gewijzigd door copykat op 16-08-2019 21:20]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee