Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology NAS, volume vergroten en enkele vragen.

Pagina: 1
Acties:

• crazyke
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-11 17:21
Hallo allemaal.

Ik heb een Synology 1513+ NAS met 5 3TB WD red schijven. Ik heb deze nu ongeveer 5 jaar in gebruik en twee van de 5 schijven beginnen nu I/O fouten te geven. Het volume staat in SHR2 geconfigureerd.

Nu heb ik enkele vragen waar ik tegenstrijdige berichten van vind op het internet:
- De WD schijven zouden een MTBF van 1.000.000 uur, maar de mijne beginnen al fouten te geven vanaf 50.000 uur. De garantieperiode van 3 jaar is echter al wel afgelopen. Ik vind dit redelijk tegenstrijdig. Is het te verwachten dat de schijven maar enkele jaren meegaan? Welke schijven zijn dan wel betrouwbaar?

- Ik wou ook het volume vergroten. Op de site van Synology staat dat je dan minstens twee grotere schijven moet steken. Maar als ik de calculator gebruik vergroot het volume niet met grotere schijven. Je gaat gewoon ongebruikt volume gebruiken. Weet iemand een oplossing om dan wel het volume te vergroten?

- Is het vervangen van de schijven kwestie van PnP, rebuild de NAS zelf alle data?

- Is er nog een mogelijkheid om de indeling (momenteel SHR2) te veranderen naar SHR zonder alle data kwijt te zijn?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
SHR2 is 2 schijven als parity, dus 2 grotere schijven toevoegen is sowieso zonder enige vergroting van het volume.

Logischerwijs zouden dat er minimaal 3 moeten zijn, maar volgens de Raid calculator geeft:
5x3: 9TB opslag, 6 beveiliging
2x3 en 3x4: 9 TB opslag, 6 beveiliging en 3 verloren ruimte
Pas bij 4 grotere schijven wordt het:
1x3 4x4: 11 TB opslag en 8 beveiliging.

Blijkbaar werkt SHR2 pas bij minimaal 4 schijven en dus ook pas bij 4 grotere schijven.

https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR
Om de 2-schijvenredundantie van SHR te gebruiken hebt u minstens 4 schijven nodig om een volume te maken. Wanneer u een 2-schijvenredundant SHR-volume wilt uitbreiden zal de nieuwe opslag onmiddellijk beschikbaar zijn nadat u vier schijven aan het SHR-volume toevoegt of de vier bestaande schijven uitbreidt.
Synology ondersteunt geen SHR2 naar SHR conversie, alleen andersom.

Rebuilden is gewoon 1 schijf er uit trekken en vervangen door een andere. Of je dan de opdracht tot rebuild en moet geven weet ik niet, maar gezien de Synology interfave/software zal hij dit of zelf voorstellen of is het met 5 muisklikken geregeld.

Het probleem met veel WD-schijven (blue en green) is dat ze hun koppen zeer vaak parkeren en daardoor snel slijten. Maar volgens mij voorkomt Synology dit standaard. WD Reds zijn gemaakt voor in een NAS en volgens mij zijn die wel aardig betrouwbaar.

• crazyke
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-11 17:21
Dank je voor de uitgebreide uitleg!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
crazyke schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:07:
- Is er nog een mogelijkheid om de indeling (momenteel SHR2) te veranderen naar SHR zonder alle data kwijt te zijn?
Uhm, geen idee of het kan met de hoeveelheid data, maar wellicht eerst je volume degraded maken door schijven te trekken.
Nieuwe schijven toevoegen waar alles op past, en die dan als SHR volume aanmaken, alle data kopieren.
Oude volume opheffen en de schijven toevoegen aan je nieuwe shr volume.

Uhm. Zorg wel voor backups.