Nieuwe build start niet. Dram led op moederbord blijft aan.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 17:17
Ik ben voor mijn broer een nieuwe build in elkaar aan het puzzelen.
Alles aangesloten.
PC start niet en begint zelfs niet aan de BIOS (debug led blijft op 00 staan en er gebeurd niets)
alsook de videokaart start niet op (geen led's die branden en de fans beginnen ook niet te draaien of zo)

Maar op het moederbord bleef de LED van Dram branden.
QVL nog eens gecheckt en idd. mijn geheugen kit stond er niet in.
Retour en nieuwe ram kit besteld welke wel op de QVL lijst staat.
na plaatsing blijft hetzelfde probleem
Dram led op moederbord blijft branden EN de videokaart start zelfs niet op
geen bios post en de debugleds waarop normaal de verschillende posts verschijnen blijft op 00 staan

Nog eens gecontroleerd en het moederbord is wel degelijk revisie 1.1. welke out of the box ryzen 3000 ready zou moeten zijn.

Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn?

Moederbord : Gigabyte X470 Aorus gaming 7 Wifi (Rev.1.1. AMD3000ready)
CPU : AMD 3600
Ram : Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Deze vervangen door : Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 welke wel op de QVL staan.
Voeding : Corsair RM550x
Videokaart : MSI radeon RX 570 Armor 8G OC
SSD Crucial MX500 1TB

alle tips zijn welkom.

Hartelijk dank op voorhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ram in de juiste slots? Probeer anders eerst met 1 reepje. Eventueel een reset proberen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
@pjot1
Heb de RAM zoals vermeld in de handleiding in slot 1 en 2.
Op dit moederbord betekent dit het meest rechtse, een leeg slot er tussen en dan nog een
De volgorde op het moederbord van kinks naar rechts is: 4,2,3,1
Ikzelf heb ze in slot 1 en 2.
Nu even proberen opstarten met 1 reepje.
update volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:38

Nemesizz

Untouchable

welke out of the box ryzen 3000 ready zou moeten zijn.
Als ik de CPU support lijst kijk niet hoor, is wel degelijk een BIOS update nodig om Zen2 CPU's werkend te krijgen.

Dat 'x CPU ready' zetten moederbord fabrikanten al jaren bij hun bordjes op de doos en dergelijke, maar moet je nog wel een BIOS update installeren wanneer je die CPU's daadwerkelijk wil gebruiken.

Dit zag je bijvoorbeeld al bij oude Core2 Duo bordjes "45nm ready" , maar out of the box waren die niet support en moest je gewoon eerst een BIOS update doen.
(even ter voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
Heb net even geprobeerd met 1 reepje.

Moederbord met CPU en koeler
enkel de 8pin voor CPU en 24 pin voor moederbord aangesloten
en 1 reepje ram

Dram led licht op
5tal seconden later switch hij even naar de CPU led en dan opnieuw de Dram led.

op de bios post leds blijft 00 staan
dus ik verwacht dan ook niet dat er iets gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
Op de Site van Gigabyte staat de Revisie 1.1 van deze moederborden wel op AMD 3000 ready

Zou er dan toch nog een BIOS update nodig zijn?

Damn

Dit staat op de site van Gigabyte bij Rev.1.1.

GET READY FOR AMD RYZEN™ 3000-SERIES

GIGABYTE AM4 motherboards are ready to support the latest AMD Ryzen™ 3000 Processors and are backwards compatible with AMD Ryzen™ 2000 and 1000 Processors. With a rich list of features on GIGABYTE AM4 motherboards such as Ultra Durable™ Armor for PCIe/ memory slots, USB Type-C™ interfaces on select boards, refined audio quality, high speed Ethernet, and the latest standard WIFI design, GIGABYTE AM4 motherboards are perfect for users looking to build the best AMD platform systems.

AMD Ryzen™ 2000, 1000 Series Compatible

[ Voor 68% gewijzigd door J Z V op 14-08-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:12
Het moederbord was al ver voor Ryzen 3xxx op de markt. Je hebt biosversie F40 nodig, op dit bord zal F5, F7, F8, F30 of F31 staan. Een biosupdate lijkt mij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 22:54
Uszka schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:35:
Het moederbord was al ver voor Ryzen 3xxx op de markt. Je hebt biosversie F40 nodig, op dit bord zal F5, F7, F8, F30 of F31 staan. Een biosupdate lijkt mij logisch.
Dit....

Meestal staat er op de bios chip een stickertje met de versie die er momenteel op staat.
Kijk dat even fysiek na op het moederbord.

Kans is zeer aanwezig dat het niet de juiste bios is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
dank voor de snelle reactie.

Geen sticker te zien op BIOS chip
Ook de doos nog eens volledig gecontroleerd en nergens vermelding van de BIOS versie

Straks nog wat meer opzoekwerk over het updaten van de bios op een gigabyte moederbord en eens proberen of dat helpt.

Update volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
D0 of 00 is een CPU error code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 14:51
Dat zou dus suggereren dat de cpu niet goed in het socket zit. Haal de koeler eraf cpu eruit en kijk even dat je alle pinnetjes nig netjes in het gelid hebt staan. Als er een paar een beetje verhogen zijn is dat meestal nog wel te fixen, maar verklaard wel waarom het bord niet verder komt dan 00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:11
J Z V schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:44:
dank voor de snelle reactie.

Geen sticker te zien op BIOS chip
Ook de doos nog eens volledig gecontroleerd en nergens vermelding van de BIOS versie

Straks nog wat meer opzoekwerk over het updaten van de bios op een gigabyte moederbord en eens proberen of dat helpt.

Update volgt
Bios update most likely idd. Je board heeft geen flashback dus je zult een 1000 of 2000 serie CPU nodig hebben om te flashen.
Dus wellicht heb je die zelf? Anders via AMD https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100 of via de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
Alle parts zijn gekocht bij Megekko.
Even via e-mail gevraagd wat zij te bieden hebben om dit BIOS update probleem aan te pakken.
Tijdens de bestelling werd er nergens een tip of opmerking gegeven over incompatibiliteit

Als je een moederbord kiest staan er onderaan wel suggesties om de aankoop te combineren met andere producten die misschien nodig zijn zoals daar zijn : Antistatische armband, Busje perslucht, ....
Maar geen suggestie om de BIOS te laten updaten.

Nergens ook vermeld dat er mogelijk een BIOS update nodig is

Net even gecheckt en bij Alternate staat deze opmerking wel ergens onderaan de Spec sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
@ExiZTeNcE
Bedankt voor de link maar heb bij Megekko toch maar eerst eens nagevraagd wat zij kunnen regelen om dit probleem op te lossen.

Als ik meer nieuws heb kom ik hier nog op terug.

Ook even gecontroleerd wat de voorwaarden zijn om een vervang CPU te krijgen.
Het is een ganse lijst van dingen die je moet doen.

Had ik het geweten dan had ik een X570 bord gekocht.
Probleem daarvan was dat ik dan minder had voor meer geld.
en zo is het altijd iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
Hierbij het antwoord van Megekko:

Bedankt voor je mail.
Wij bieden hiervoor een BIOS Flash service aan. Wij rekenen hiervoor € 15,- en flashen dan de BIOS van je moederbord naar de nieuwste versie.

Mocht je hiervan gebruik willen maken dan kan je een retour aanvragen via: https://www.megekko.nl/info/retouren

Vermeld bij de aanvraag duidelijk dat je gebruik wilt maken van de flash service a € 15.-
Wij zullen je daarna verdere informatie toesturen over de betaling en de verdere afhandeling.
We hopen je met deze informatie voldoende te hebben geïnformeerd.

Ben niet echt tevreden over Gigabyte en Megekko.
Voor het bestellen had ik opgezocht of deze CPU zou werken op dit moederbord.
Volgens de site van Gigabyte is dit moederbord Ryzen 3000 compatible
maar nergens staat vermeld welke BIOS versie is voorgeinstalleerd.

Ook bij het bestellen bij de winkel geen opmerking gekregen over deze combinatie van moederbord + CPU of informatie over de mogelijkheid om de BIOS te updaten voor 15 euro.
Straffer, op de website is nergens iets te vinden dat ze deze service aanbieden.

Gevraagd wat de totale prijs zou zijn inclusief transportkosten.
Afwachten nu, waarschijnlijk tot morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Waarom zouden ze jou daarover moeten informeren? Wie weet heb je een oudere AMD processor waarmee je kunt flashen. Als zij iedere klant achter de broek aan mogen zitten of ze wel weten wat ze bestellen, dan gaan hun prijzen ook omhoog, want dat kost manuren.

Wat ik vreemd vind is dat bij iedere Z370 bord gewaarschuwd werd voor een noodzakelijk BIOS update wanneer je er een i9 in wilde zetten, maar bij AMD gebeurt dat totaal niet. Ligt dat dan aan de winkel, de moederbord fabrikant of de chipmaker van CPU/Chipset?

[ Voor 4% gewijzigd door bierschuit op 14-08-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@J Z V Het is gebruikelijk dat er extra kosten zijn voor bios-update. Zen2 ryzen 3000 is alleen op X570 of een MSI MAX versie gelijk te gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Z V
Ik begrijp dat er kosten zijn aan het updaten van de BIOS
Maar dat er nergens sprake is van de noodzaak is een andere zaak
erger nog, op gans de website is er geen spoor van deze service te vinden.

als koper ben je verplicht te weten of jouw moederbord deze update nodig geeft terwijl er nergens info te vinden is over welke BIOS versie er voor geïnstalleerd staat op het moederbord.

In dit specifiek geval is het een revisie 1.1.
Dus er is iets geupdate aan het moederbord
maar wat dat staat niet specifiek vermeld
ik dacht dat het dus de BIOS was die reeds zou geupdate zijn, wat me vrij logisch leek.
Niet dus

Als koper word je dus aan je lot overgelaten door zowel de producent van de processor, de producent van het moederbord, en de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
gigabyte heeft er een handje van om na elke revisie zo ongeveer meer goedkope onderdelen op de moederbord te solderen :) dat staat los van de bios verder. Als het niet op de moederbord zelf staat welke bios versie erop staat dan moet je eens op de doos kijken, normaal gesproken staat het er wel bij ergens op een sticker.

En verder is het gewoon nou eenmaal zo dat een 400 serie nou eenmaal uit is gekomen met de 2000 ryzen cpu's. hopelijk heb je er wat van geleerd :) Intel heeft ook vaak genoeg series uit gebracht met de zelfde gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Een webwinkel als bijvoorbeeld Megekko is helemaal niet verplicht om te melden of je moederbord wel of niet compatible is (out-of-the-box) met Ryzen 3rd gen.

Helaas staat er ook nooit ergens op de doos of moederbord vermeld met welke BIOS versie je moederbord geleverd wordt. (Als webshop kun je dat dan ook niet weten...)

''Aan je lot overgelaten'' is niet compleet waar, zie: https://www.amd.com/en/su...m-Processor-Loan-Boot-Kit

Nu komen er wel meer 3rd gen Ryzen compatible moederborden uit, zoals de MSI B450 Tomahawk MAX bijvoorbeeld...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AORUS – GIGABYTE hieraan kun je vragen wat de versie inhoud die jij hebt gekocht @J Z V 1.0 of 1.1
ik weet wel dat Gigabyte snel zgn versies uitbrengt(wat je bij een ander merk zelden ziet)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:22
bierschuit schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:28:
Waarom zouden ze jou daarover moeten informeren?
Omdat het voor henzelf uiteindelijk ook goedkoper is, zij weten of een mobo geschikt is voor de laatste AMD's en zoiets even bij de specs op de website zetten kost haast niks en maakt het voor iedereen gemakkelijker.

Nu heeft het bedrijf zeer waarschijnlijk meerdere keren retouren gehad en telefoontjes en mailtjes over dat wat er net gekocht is niet werkt. Iets wat zomaar meer tijd kost dan even de specs op de website aanpassen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tens schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:39:
[...]

Omdat het voor henzelf uiteindelijk ook goedkoper is, zij weten of een mobo geschikt is voor de laatste AMD's en zoiets even bij de specs op de website zetten kost haast niks en maakt het voor iedereen gemakkelijker.

Nu heeft het bedrijf zeer waarschijnlijk meerdere keren retouren gehad en telefoontjes en mailtjes over dat wat er net gekocht is niet werkt. Iets wat zomaar meer tijd kost dan even de specs op de website aanpassen.
Vermelding bij aankoop van Zen2 is wel zo handig, het moet niet. alle advertenties wijzigen van moederborden voor AM4 lijkt me wat overdreven. Verder zitten 'wij' hier ook om te adviseren, en kun je ook advies vragen vooraf.

lees dit net bij bekende shop

Ryzen 3600

Pluspunten

Standaard wordt de Wraith Stealth koeler meegeleverd
Zeer geschikt voor multitasking dankzij de 6 cores
Beschikt over Precision Boost 2.0 wat voor nog hogere kloksnelheden kan zorgen
Processor is ook compatible met de AMD 300/400-serie moederborden (na eventuele bios-update)

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 15-08-2019 10:04 ]

• Thoams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 17:19
Kijk even of je processorkoeler niet te hard aangespannen is
Pagina: 1