anoniem surfen in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limbelg
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-05-2020
Mijn pc hangt thuis in een netwerk met meerdere computers op één router die dan naar de router van onze provider gaat (Scarlet). Ik ken er zelf niet zoveel van maar blijkbaar kun je via de software van de router een lijst bekijken welke websites via welke PC bezocht worden. Surfen via het incognitovenster van je browser helpt dan niet.

Als 19-jarige jongen met "gezonde interesses" kom ik nogal eens op sites waarvan ik liever niet heb dat mijn ouders dat weten. Probleem is echter dat mijn vader de router ingesteld heeft en veel van computers kent en hij dus wel zal weten hoe hij die info via de router kan bekijken. (ik weet niet of hij dat ingesteld heeft of niet, maar durf het ook niet te vragen omdat ik dan verdacht overkom en hij daardoor net gaat kijken naar mijn surfgeschiedenis). Ik zou me dus wat meer op mijn gemak voelen als hij vanaf nu niet meer kan controleren welke sites ik bezoek.

Wat ik al gevonden heb:
Ik heb via internet al wat opzoekwerk gedaan en met VPN-software zou ik mijn surfgedrag volgens mij wel anoniem kunnen maken, maar ik snap het niet goed en wil zeker zijn voordat ik dit uitprobeer. Een VPN zorgt er in de eerste plaats voor dat ik anoniem blijf voor de websites die ik bezoek. Maar ik wil dat ik anoniem blijf voordat mijn informatie de router bij me thuis bereikt ...

1. Vermits mijn internetverkeer eerst naar buiten moet via onze router om via een VPN-server een versleuteling te krijgen, is het dan niet mogelijk dat wie aan de info van de router kan toch nog kan onderscheppen welke sites ik bezoek?

2. Kan mijn vader ook mijn pc nog op andere manieren in de gaten houden? Vermits er bijvoorbeeld ook een NAS aanhangt waar elke computer in ons huis aankan, kan hij dan ook niet zomaar met zijn pc in mijn pc "kijken" en op een of andere manier observeren of loggen wat ik allemaal op mijn computer doe?

3. Is een VPN installeren dus een goede oplossing voor mij? Of zijn er misschien alternatieven die mijn probleem oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Er zijn allerlei nuances te maken, maar in principe:
1. Nee
2. Nee
3. Ja, ja: zie toevoeging van @Joran (hotspot via je telefoon).

[ Voor 25% gewijzigd door MrAcid op 14-08-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Een VPN versleuteld het verkeer op je PC / laptop en dat gaat dan naar de router, dus dat zal inderdaad werken voor je. De router krijgt dan alleen maar versleutelde pakketjes voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:30

Joran

<3 natalee

MrAcid schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:34:
1. Nee
2. Nee
3. Ja, nee.
Aanvulling op 3: Hotspot via je telefoon, oftewel een andere internetverbinding

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:51

Rmg

Och er zijn zoveel oplossingen, VPN, proxy over SSL, hotspot, torbrowser.

Zelfs een grote kans als je de DNS server van je PC veranderd (naar die van google of cloudflare bijvoorbeeld) het al niet eens meer in de routerlog verschijnt.

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 14-08-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02

Gertjuhjan

Software Engineer

MrAcid schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:34:
1. Nee
2. Nee
3. Ja, ja: zie toevoeging van @Joran (hotspot via je telefoon).
2. Ja

Als hij software op jou pc installeert die bijvoorbeeld keyaanslagen (een zogenaamde keylogger) of jou internetgebruik logt.

Maar waarom zou jou vader het interresant vind op welke websites je bezoekt. Je zegt zelf dat je 19 bent. Dan ben je volwassen?

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27

Yucon

*broem*

Zie je in die logfiles dan niet dat je een VPN gebruikt?

edit: hoewel, wat dan nog. Ik zou het als ouder nog wel waarderen als m'n kind me niet al teveel tot op URL niveau met de details van het opgroeien zou vermoeien. Maargoed, ik ben dan ook niet zo'n ouder die die logfiles doorspit dus ik denk dat m'n mening niet geheel representatief is.

[ Voor 72% gewijzigd door Yucon op 14-08-2019 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Rmg schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:38:
Och er zijn zoveel oplossingen, VPN, proxy over SSL, hotspot, torbrowser.

Zelfs een grote kans als je de DNS server van je PC veranderd (naar die van google of cloudflare bijvoorbeeld) het al niet eens meer in de routerlog verschijnt.
Nou als je natuurfilms met TOR wil gaan kijken, dan wordt het een lange avond. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:51

Rmg

dehardstyler schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:42:
[...]

Nou als je natuurfilms met TOR wil gaan kijken, dan wordt het een lange avond. _O-
Gewoon old skool jpeg'jes dan, net als in het 56k6 tijdperk. Waar een zin is is een weg he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welk model router betreft het? Dan kun je snel genoeg ontdekken welke mogelijkheden tot logging die heeft en wat je dus moet doen om dat te omzeilen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:40
Kan je niet in de router iets van DPI of Traffic Analyzer, Web Hisstory of iets in die strekking uitzetten?
Zo staat het bij mij op mn Asus router.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tXKzHE1.png

[ Voor 36% gewijzigd door Dacuuu op 14-08-2019 16:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik ben vader van een paar 18 plussers.
Ik heb ook de routers ingesteld en direct gekeken of ik lijsten kon vinden van bezochte websites, en dat leek me niet het geval. Goed!
De laptops en telefoons mijn kinderen raak ik niet aan sinds ze 15 zijn of zo.
Op jonge leeftijd stond er bij ons één vaste computer in huis waarvan het scherm van ver zichtbaar was. Niet dat ik chats kon lezen, maar wel om ze te "helpen" als ze op verkeerde websites terecht kwamen.

(mijn dochter van 10 tikte eens poesjes in bij Google, en dat hoorden we snel, en toen hebben we ook een paar dingen moeten uitleggen, naast dat we blijkbaar in google konden instellen dat zware adult content niet meer bij de standaard zoekresultaten staat.

Waarom schrijf ik dit...
Als je vader niet in een grot is opgegroeid dan weet hij dat tieners al eens interessante websites gaan bezoeken. Als vader hoef ik dat allemaal niet te weten en te zien, dus ik ga er ook niet naar op zoek, en ik heb ook nooit loggers of zo ingesteld.

Stel je een andere vraag: wat gaat je vader doen als hij een paar van die sites tegen komt in een logfile (als die al bestaat)?
Ik zou zeggen: "Ja pa, ik ben gewoon gezond, en laat me die lijst eens bekijken. Ja, die eerste 3 sites heb ik bezocht, maar die 4de, dat moet jij geweest zijn. Discussie closed zeker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als het om af en toe anoniem een pagina bezoeken gaat, dan kan je ook via een proxy de pagina`s aanroepen zonder dat DNS verzoeken in de router zichtbaar zijn buiten die van de proxy zelf (hidemyass.com, hide.me etc)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27

Yucon

*broem*

Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:46:
Ik zou zeggen: "Ja pa, ik ben gewoon gezond, en laat me die lijst eens bekijken. Ja, die eerste 3 sites heb ik bezocht, maar die 4de, dat moet jij geweest zijn. Discussie closed zeker.
Whehe briljant _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
En met deze site maak je de lijst gewoon onoverzichtelijk lang....

http://makeinternetnoise.com/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je volwassen bent dan zal het (vanwege de avg privacy-wetgeving) illegaal zijn om je nog stiekem te volgen. Al betekent dat natuurlijk niet dat het niet gebeurt, als de ouders al weten dat het niet zou mogen.

Maar een VPN lost het op ja. I.c.m. de Privacte browsing functie van je Firefox browser (en de deur dicht doen). Al zie verder @Tommie12, ook al wil je vast niet weten dat ouders donders goed weten dat het kan/zal voorkomen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
F_J_K schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:33:
Als je volwassen bent dan zal het (vanwege de avg privacy-wetgeving) illegaal zijn om je nog stiekem te volgen. Al betekent dat natuurlijk niet dat het niet gebeurt, als de ouders al weten dat het niet zou mogen.

Maar een VPN lost het op ja. I.c.m. de Privacte browsing functie van je Firefox browser (en de deur dicht doen). Al zie verder @Tommie12, ook al wil je vast niet weten dat ouders donders goed weten dat het kan/zal voorkomen.
Dat het ook in huis niet mocht wist ik niet eens. Brieven van kinderen zal ik nooit open maken.

Ik zou me eerder zorgen maken als ze er nooit naar kijken.
Stel dat ik op een lijst zou stoten, mijn reactie zou zijn: Vrouw, we hebben kinderen met een gezonde dosis hormonen.
Maar niet iedereen is zo breeddenkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:41:
[...]
Dat het ook in huis niet mocht wist ik niet eens.
offtopic:
Het is een beetje een grijs gebied. Kinderen hebben recht op privacy, maar ouders hebben een zorgplicht/opvoedplicht. Daar is een afweging nodig. Bij een 9-jarige volgen wat er gebeurt zou zondemeer moeten mogen, maar bij 19 kan die afweging niet meer uitkomen op volgen wat zoon/dochter doet me dunkt.

En hoe dan ook is er de wet en is er gewoon netjes met elkaar omgaan, zodra je je ouders op de wet gaat wijzen heb je grotere problemen zou ik zeggen :+

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 14-08-2019 17:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
Wat @Tommie12 al zegt; Je bent 19 en hebt gezonde interesses. Als je vader daar over zou vallen is dat in mijn ogen een groter probleem dan dat hij die lijst kan zien.

Of het moet zijn dat je interesses hebt op het gebied van hetzelfde geslacht en daar (nog) niet over gesproken hebt met je ouders, dan kan ik me het voorstellen dat je het hier lastig mee hebt.

Maar download dan de TOR browser, dan is er niets zichtbaar in de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 21:43
Grote kans dat als je niet de ingebouwde DNS-server gebruikt maar die van google (8.8.8.8 / 8.8.4.4) of 1.1.1.1 van cloudfare dat je er al omheen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let met VPN wel op dat je DNS verkeer niet alsnog lokaal wordt afgehandeld door de router. Best kans dat de logging (deels) daarop gebaseerd is. Op je PC een externe DNS server instellen (die van Google of zo) zou er voor moeten zorgen dat dat verkeer ook via de tunnel gaat.

offtopic:
@F_J_K verwerken van persoonsgegevens binnen de privésfeer is volgens mij juist expliciet uitgezonderd van de AVG:
[q]• Verwerkingen door een natuurlijke persoon bij de uitoefening van een zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteit
De Verordening is niet van toepassing op verwerkingen in het kader van zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteiten. Er is sprake van zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteiten wanneer u persoonsgegevens alleen voor uw privédoelen gebruikt en dit gebruik niet samenhangt met zakelijke activiteiten.[/q]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 22:31
Of een paar "is mijn vader wel mijn biologische vader" of "moeder gaat vreemd" of "xtc verkopen op het darkweb" termen in google gooien. Altijd leuk voor de eetkamertafeldiscussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
__fred__ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:06:
Of een paar "is mijn vader wel mijn biologische vader" of "moeder gaat vreemd" of "xtc verkopen op het darkweb" termen in google gooien. Altijd leuk voor de eetkamertafeldiscussies.
Wel een leuke voor discussies, maar met alleen “domeinen” tracker zie je dat niet en een router zou normaal https verkeer ook niet zien, dus geen zoektermen.. of papa moet al eigen certificaten op de computers hebben geïnstalleerd en een mitm-attack uitvoeren.

Zover gaat het hopelijk niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 22:31
BernardV schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:15:
[...]

Wel een leuke voor discussies, maar met alleen “domeinen” tracker zie je dat niet en een router zou normaal https verkeer ook niet zien, dus geen zoektermen.. of papa moet al eigen certificaten op de computers hebben geïnstalleerd en een mitm-attack uitvoeren.

Zover gaat het hopelijk niet...
Dat is waar. Nou ja, dat is even zoeken dan naar een dns naam waar zoiets instaat ;-)
Pagina: 1