Autoradio ontstoringsfilter aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Vanwege hoge pieptonen op m'n autoradio die toenemen wanneer ik gas geef en alleen hoorbaar zijn wanneer de motor draait heb ik een ontstoringsfilter gekocht die je voor de stroomtoevoer moet zetten. Het betreft dit filter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3WuNbfqsqi8H0PZLXj6x2kRa/medium.jpg
Nu schijn je 'm zo aan te moeten sluiten:
Rode draad op de te ontstoren +12V
Blauwe draad is +12V voor de verbruiker (autoradio, versterker...)
Zwarte draad op de massa (-12V)
Ik ga er vanuit dat ze het hier hebben over een serieschakeling (?) en niet parallel dus:
- ik heb de 12V van m'n iso-stekker losgehaald en op de rode draad van het filter geplaatst.
- ik heb de blauwe draad van het filter weer teruggelust naar de iso-stekker op de plek waar de 12V zat.

Mijn vraag is nu, hoe moet ik de massa aansluiten? Moet ik de massa die uit de iso-stekker komt op de zwarte draad van het filter aansluiten? Of moet ik de massa van de iso-stekker gewoon laten zoals deze is en de massa van het filter op het chassis oid aansluiten?

Beetje stomme vragen misschien maar ik heb er niet zoveel verstand van.

[ Voor 6% gewijzigd door temp00 op 14-08-2019 16:08 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Over wat voor auto en radio hebben we het hier?

De bedoeling is idd. in serie. Maar dit soort oplossingen zijn vaak niet echt effectief. Begin eerst eens met het controleren van de massa naar de radio, pak eens een massa rechtstreeks naar de carrosserie. Of sluit de radio eens aan buiten de ISO stekker om.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Het betreft een Opel Astra H GTC sport en de radio is een Xtrons Android radio
Mmm jammer had gehoopt dat dit wel zou werken. Het zou mooi zijn als ik het iig even kan testen, ik loop alleen vast op de aansluiting van die massa.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
De zwarte hoort gewoon los aan massa te liggen. het liefst op de plaats waar ook de radio zijn massa heeft ;)

[ Voor 39% gewijzigd door kendo op 14-08-2019 16:19 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Dan begrijp ik er nog niks van :P Moet ik de zwarte draad van het filter dus op de massa / - aansluiting van de iso-stekker aansluiten? Of moet ik dat ongemoeid laten en de zwarte draad van het filter op het chassis of een ander massapunt aansluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 14-08-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Direct aan massa(chassis) en eigenlijk zou de massa in je iso blok daar ook moeten zitten. Het kan namelijk zomaar zijn dat het fluiten wordt veroorzaakt door een slechte massa in je ISO blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ok thx. Ga ik dat even proberen (y)

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
kendo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:27:
Direct aan massa(chassis) en eigenlijk zou de massa in je iso blok daar ook moeten zitten. Het kan namelijk zomaar zijn dat het fluiten wordt veroorzaakt door een slechte massa in je ISO blok.
Toch zou je het filter juist op de massadraad zo dicht mogelijk bij je radio moeten plaatsen. Als de radio fatsoenlijk ontworpen is, is dat namelijk ook je referentie/ster-aarde voor de relevante elektronica. Door het filter zelf ergens aan de massa van de auto te hangen, creëer je juist een langer pad met extra weerstand.

Als je last hebt van een slechte massa bij je radio, moet je dat gewoon oplossen.

• kendo
  • Niet online
Probleem is vaak dat massa in ISO blokken nog wel eens te wensen over laat en de radio bv. via de antenne stekker ook massa gaat trekken. Ik heb de massa's van mijn radio, versterker, carkit ed. dan ook allemaal op 1 punt direct op de carrosserie.

zo'n filter is gewoon symptoom bestrijding, en lost het probleem niet op.
Daarom ook het advies om eerst de bedrading naar de radio eens goed te controleren.

• DieNIelzie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik weet niet of je ook nog gebruikt maakt van een versterker of iets dergelijks, maar bij sommige installaties treed dit probleem op als de massa van de radio/versterker rechtstreeks op de massa van de accu is aangesloten. Probeer eens om de massa via het chassis te laten lopen, wellicht heb je het hele filter dan niet nodig.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@DieNIelzie ik heb inderdaad een versterker. RCA-kabels gescheiden van de voeding aangelegd + massa op het chassis. Massa zit ook goed tegen het chassis aan dus ik denk niet dat het 'm daar in zit. Ik had eerst een El Cheapo versterker dus ik dacht dat het daar aan lag maar ik heb een tijdje geleden een nieuwe JBL gekocht en die doet precies hetzelfde. Gezien m'n radio zo'n chinees Android ding is (ook niet al te beste kwaliteit :P ) dacht ik dat het daar aan lag.

Gisteren geprobeerd:
- massa filter op chassis, geen verschil.
- massa filter op chassis + iso-stekker op dezelfde plek op het chassis, geen verschil.

Het enige wat ik nog kan proberen is toch wat @Comp-Freak zegt, massa iso-stekker op filter.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 22:22

InFamous

excommunicado

@temp00 je heb last van dynamo ruis. Welke versterker en welke draad heb je daarbij gebruikt?

Formerly known as Ragdoll

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:47

Rico

Wie dit leest is gek....

Denk dat het in de radio zit. Zou een betere kwaliteit radio kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Hoe ver liggen je rca kabels van je voedingskabels ( Links voeding, rechts rca?).
Het kan misschien ook zijn dat er toevallig stroomkabels origineel van de auto in de buurt liggen van je rca kabels.

Een andere mogelijkheid om te bepalen of de autoradio het probleem is:

neem een gsm/ipod/... media toestel met een 3,5" jack. Met een kabel van 3,5" jack naar rca sluit je dit aan op je versterker. Is de storing weg => probleem gaan zoeken aan je autoradio/bekabeling.
In het andere geval is het mogelijk dat je rca kabels niet goed liggen, of niet genoeg afscherming hebben.

Om een massa probleem uit te sluiten kan je ook de radio aarden op je chassis.
Meestal zit er ergens op de radio een schroef waar je een draad op kan aansluiten die je dan appart aard op je chassis.
Pagina: 1