Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC start niet meer op tenzij ATX stekker overbrugd is

Pagina: 1
Acties:

• Daveth
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18:57
Hallo Tweakers,

Probleem!
Ik wilde mijn pc in een nieuwe behuizing, na het plaatsten van dit moederboord (zie de hardware gegevens onderaan in deze reactie) in een nieuwe behuizing reageert deze pc/moederboord nergens meer op (fans gaan niet draaien, leds gaan niet aan).
Alle componenten zoals CPU, geheugen en SSD zijn niet los geweest en zijn 1 op 1 met het moederboord over gezet naar een nieuwe behuizing.
Alleen de behuizing is nieuw.

Ik heb deze handelingen gedaan om het geheel te testen:
- Alles terug gebouwd na hoe het voorheen zat maar hier reageert het moederboord ook niet meer.
- Voeding getest door de pin 16 (PS_ON#) met ground te verbinden, de voeding start op.
- Voeding van de andere behuizing reageert precies het zelfde met dit moederboord, met een ander moederboord werkt deze voeding wel goed.

Nu komt het vreemde ik ben bij toeval achter gekomen als ik de pin 16 van de ATX stekker van de voeding met ground verbind (en deze overbrugging laat zitten) terwijl deze stekker in het moederboard zit en dan de aan/uit knop in druk van de behuizing de pc dan wel op start.
Deze overbrugging is geen ideale oplossing want als de pc uit gaat gaan alle fans op z'n max draaien en blijven de harde schijven draaien, want de voeding is overbrugt en blijft stroom leveren aan het moederboord en alle componenten.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit oplos?

Dit is mijn hardware:
- MSI H81I - Moederbord
- Intel Core i5 4590 - 3.3 GHz
- Crucial Ballistix Sport - Geheugen 2x 8 GB

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

[Voor 12% gewijzigd door Daveth op 14-08-2019 16:52]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Welke oude behuizing?
Welke nieuwe behuizing?
Welke voeding?
Heb je nog een videokaart of gebruik je de igpu?

• Daveth
Dit moederboard komt uit een behuizing met een ATX voeding en gaat in een behuizing met een andere 24 pins atx voeding.
De behuizingen zijn een merkloos type en de ATX voeding is Be quiet!
Videokaart is onboard
Maar ik begrijp je vragen niet zo zeer omdat de behuizing zelf niet de oorzaak is, ik heb het probleem terug kunnen brengen tot het moederboard, want alles andere componenten werken wel met een andere moederboard en het moederboard werkt ook zolang ik de overbrugging maakt op de ATX stekker van welke voeding dan ook.

• maubaan
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 16:01
heb je de washers (kleine schoeven die ruimte maken) tussen het moederbord en de behuizing geplaatst?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Daveth
@maubaan
Ja ook als het moederboard los ligt op een kunstof plaat reageert die het zelfde, er zit zeker 4 mm tussen de soldeer verbindingen en de behuizing.

• maubaan
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 16:01
probeer het type nummer van je moederbord op te zoeken, en daarna kijken of je alles goed hebt aangesloten. mogelijk is dat er een connectie van de PSU naar het moederbord fout zit of van de aan knop naar het moederbord. heb je de PSU van de CPU ook aangesloten op het moederbord?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Daveth
@maubaan
Het type moederbord staat in de eerste reactie maar als de 12V CPU voeding niet goed zit (deze kan er sowieso maar op 1 manier op) dan komt er rook uit je CPU en doet deze het nooit meer.
Alle stekker zitten 100% goed anders werkt dit moederbord ook niet met de overbrugging.
het gekke is dat dit moederboard perfect werkt zolang de power connectie op de ATX stekker overbrugt is, ook werken dan alle knoppen en alle leds van de behuizing goed. :?

Ik werkt al meer dan 20 jaar met PC's en heb er aardig wat verstand van maar dit is iets wat ik nog nooit eerder ben tegen gekomen.
Vandaar dat ik hoopt hier een expert tegen te komen die me kan vertellen wat dit veroorzaakt en hopelijk een oplossing heeft.

[Voor 29% gewijzigd door Daveth op 14-08-2019 16:44]

• Daveth
Dit is een link waar dit probleem ook omschreven word door iemand anders.
Het komt vaker voor maar ik heb nog nergens een oplossing gevonden.

https://www.motherboardpo...manually-grounded.252533/
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True