Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

zwevende schuur vloer hoe te maken ? (geisoleerd)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:23

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ik heb een houten schuur (4cm dikke wanden) die op stenen staat, echter de vloer (en dak) is erg temperatuur gevoelig, dus dit wil ik gaan isoleren. het dak ga ik met glaswol doen en folie)
de vloer wil ik graag zwevend hebben en niet vast aan de schuur en verwijderbaar (reden x.y.z)
de vloer is 2.70 x 2.70 en de "hoogte" is 13cm vanaf huidige vloer .

Nu heb ik nog 10cm dik EPS(100) liggen dus dat is mooi, dit wil ik voor de vloer gebruiken.

Zelf denk ik aan kuip te maken van vijverfolie, hierin iets met houten planken / balken en ertussen EPS en als toplaag OSB/betonplex ?
Misschien wat zand in de kuip om het vlak/waterpas te krijgen (geen fan van inverband met vocht vasthouden) maar onder het folie kan ook,
Vocht in de schuur is ook niet een issue, bovenop de "vloer" komt nog een zeil en het hout wat ik ga gebruiken zal ik wel in de grondverf zetten en misschien nog verven.

Maar is dit de beste manier ? en kan ik bv met planken ipv balken, dit omdat EPS100 ook best wel wat gewicht kan hebben, en hoe kan ik het beste te werk gaan om op 13cm uit te komen, is een "drainage" putje handig ? hoe "verlijm" ik dit met vijverfolie (zodat niet op ongewenste plek komt ..

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 17-09 23:13
Ik wil dit zelf ook nog doen, dus ik ga deze even volgen.

Ik had zelf bedacht gewoon eps op de vloer te leggen (evt verlijmen) en daarop underlayment te verlijmen.

Die vijverzeil kuip gaat denk ik op termijn meer in je nadeel werken. (vocht/rotting)

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:46

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Niet te moeilijk maken voor jezelf: https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-underlayment/
Kan ook goedkoper door de onderdelen zelf te halen, dus EPS platen en daarop underlayment of OSB verlijmen. Ik zou de EPS verder niet aan de stenen verlijmen, als je dat later weer wilt verwijderen is dat waarschijnlijk vanwege een verhuizing en kan je je tijd over het algemeen beter besteden dan aan het wegkrabben van 'piepschuim' van de tegels.

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 17:40
In de schuur ontgraven tot de juiste diepte, hier een laagje zand in +/- 5cm. Dit mooi egaliseren en verdichten, aanstampen. Daarna inderdaad vijverfolie of een andere dampdichte folie hierin leggen en langs de randen voldoende omhoog laten steken, dit kan je later precies afsnijden als de vloer gereed is.

Hierna de platen EPS uitleggen op het zand en daarna twee laags underlayment hierop leggen van 15 mm. (totaal pakket wordt dus 100+15+15 = 130 mm)Deze platen wel overlappen aanbrengen, deze platen verlijmd en geschroef aanbrengen.

Ik zou dan wel exterieurplaten gebruiken. Zo heb je een mooi vloertje, en voldoende sterkt om wat fietsen, scooter of ander dingen op te zetten. Je moet er natuurlijk niet met een auto in gaan.

Als je in de schuur met veel water ga werken kan je in het underlayment een putje aanbrengen, maar dat zeggende, als je met veel water in het schuurtje ga werken kan je er beter een betonvloertje op je EPS storten ipv er underlayment op gaan leggen.

rickerd01 wijzigde deze reactie 16-08-2019 14:56 (17%)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:23

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
ik ga het volgende doen,

De vloer is al verhard zand + stenen(40x40) erop.
tussen de stenen en de wanden zit een composiet balk, deze balk sluit niet "naadloos" aan, hier ga ik eerst langs een laagje kit (ertussen) aanbrengen. dit is puur zodat het zand niet wegvloeit, tijdens werkzaamheden.

- dan een laagje zand (ophoging) +/- 1cm
- vijver folie (met paar spijkers omhoog gehouden) in kuip vorm
- 44x94x270 balken (rechthoek) met 10cm eps (50x2m blokken) ertussen ..
met 6 (boven naar benenden) en 2 (links naar rechts) heb ik al een aardig frame .. met een HoH maat van 54
- het eps zal beweging van de balken tegen gaan (hopenlijk)

ik denk dat ik alleen OSB moet opletten dat het met het smalle stuk (34cm) niet over EPS loopt maar over een balk. dus ik zal van elke plaat denk paar cm eraf moeten halen .. zodat ik een mooi verband heb.

en dan osb (gronden en verven) er bovenop leggen .. en vervolgens zeil eroverheen

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 17-09 23:13
Zeil over het hout heen zou ik nooit doen.
Dit gaat ten eerste stuk.
En ten tweede is het ideaal om het zsm te laten wegrotten.
Je sluit vocht (uit de lucht, of lekkage) op tussen de 2 lagen zeil.

Hout wat gewoon droog in de schuur ligt en kan drogen aan de lucht rot niet, ook niet als het af en toe eens nat word.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:12
Houten frame tussen de EPS is niet nodig. EPS is drukvast genoeg, als je doet, zoals @rickerd01 aangeeft: twee lagen underlayment met overlappende naden. De underlayment verdeelt de puntlasten van b.v. een scooter op standaard goed genoeg.
Kaal hout gaat snel slijten. Als je er geen zeil op doet, dan op z'n minst een damp-open coating er op.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True