Nieuwe macbook pro voor gebruik FL Studio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 23:28
Mijn vraag
Mijn zoon is behoorlijk driftig aan het produceren met FL Studio op een oude Mac Book Pro Retina uit 2012 (2.3 GHZ intel i7, 8 GB). Voor mobiel gebruik is hij bijna niet meer geschikt omdat de Batterij na 7 jaar heel snel leeg is.

Nu zat ik te kijken voor een vervangende Mac Book Pro en zie wat aanbiedingen voorbij komen van een Mac Book Pro 1,4 ghz intel i5 Quad Core 8 GB. is dit een vervanger waar FL Studio op zou draaien? Want ondanks dat het aantal GHZ minder is, zou deze nieuwe Mac Book toch sneller moeten zijn? Of moet ik echt een stap hoger maken naar een 2,4 GHZ versie? Ergens had ik gelezen dat FL studio minimaal 2,0 GHZ processor moet hebben, maar aangezien het programma ook goed werkt op zo'n oud beestje dacht ik misschien werkt het dan ook op de 1,4 ghz processor. Wie kan me antwoord geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 04:24
FL en andere DAW's hebben baat bij een goede processor (liefst met veel cores) en een berg werkgeheugen.
Vooral als je "driftig" werkt met veel sporen (20 zit je zo op).
Mijn ervaring is dat een 1,4Ghz (wss low power i5) je heeft veel frustratie geeft bij het laden starten en opnemen van grote projecte.

De laatste keer dat ik FL gebruikte op een trage laptop (Bij een leerling van mij) was ik na een uurtje blij dat ik weer naar huis kon.

Een desktop met een leuke ryzen cpu is wellicht ook het overwegen waard. Voor de mensen die logic gebruiken misschien niet, maar FL werkt gelukkig ook wel prima onder windows.

Geen idee wat je budget en wat je verwachtingen zijn, maar soepel lopen is een rekbaar begrip vooral als je een goeie cpu gewend bent, dan kan het al snel traag aanvoelen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Dank je wel voor je antwoord @s0ulmaster een desktop is niet echt een optie omdat hij ook naar Les gaat en dus mobiel moet zijn. Maar ik begrijp je punt, de instap versie is niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MFR90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 10:23
Eens met s0ulmaster dat een 1.5 QC waarschijnlijk wat mager is. Zeker wanneer je zoon naast meerdere sporen ook de nodige plug ins wil gaan gebruiken.

imho:
Als je zoon (nog) niet tegen een tekort aan capaciteit aanloopt, is het de moeite waard om de batterij in de 2012 MBP te vervangen voor een nieuwe? Eventueel zou je nog aan een upgrade naar 16 GB ram en een SSD kunnen denken. In dat geval zou je voorlopig vooruit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ik weet niet wat je budget is en waar je tegenaan loopt (anders dan de accu) en of OSC ook een must is, maar in de windows categorie is genoeg te vinden voor macbook prijzen

om maar eens iets willekeurigs te noemen

pricewatch: HP Envy x360 15-ds0760nd

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
ik had budget rond de €1500 in gedachten. Bij ons thuis is alles al apple, zoals iphones, ipad, Imac en dus heeft de macbook pro ook voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MFR90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 10:23
Leapp heeft voor ~ 1250 euro een 15" QC i7 2.0 GHz (8GB ram en 256 GB SSD). Dat is nogsteeds geen geweldenaar en zou een bottleneck kunnen worden bij intensief FL Studio gebruik, maar geeft meer waar voor het geld dan de QC 1.4 GHz i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44
Leapp is veel te duur!
Kijk dan even op V&A, voor €1600,- heb je een zeer snelle MBP.
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Zilver
Succes! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mixpower op 14-08-2019 18:40 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Mixpower schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:39:
Leapp is veel te duur!
Kijk dan even op V&A, voor €1600,- heb je een zeer snelle MBP.
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Zilver
Succes! :)
Pas wel op met dit soort aanbiedingen. Stock foto's, goeie prijs....maar als je hem op kan halen geen slechte deal.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44
s0ulmaster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:39:
[...]

Pas wel op met dit soort aanbiedingen. Stock foto's, goeie prijs....maar als je hem op kan halen geen slechte deal.
Klopt, maar in dit geval is het een Tweaker met goede beoordelingen dus dat zit wel goed.
En daarbij inderdaad zou ik dit soort producten nooit op laten sturen maar altijd afhalen. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MFR90 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:07:
Leapp heeft voor ~ 1250 euro een 15" QC i7 2.0 GHz (8GB ram en 256 GB SSD). Dat is nogsteeds geen geweldenaar en zou een bottleneck kunnen worden bij intensief FL Studio gebruik, maar geeft meer waar voor het geld dan de QC 1.4 GHz i5.
8GB is niet echt aan te raden als je met Fruity Loop aan de slag wil. Maar bovendien...

Met een budget van 1500 euro heb ik een veel beter idee:
Een Mac Mini met 3,0 Ghz 6-core Core i5- processor (€1249) met de 8GB extra geheugen uitbreiding. Zit je totaal op €1489 maar dan heb je een flink stevigere machine voor dit werk dan elke macbook in dit prijssegment. Wat je natuurlijk daarnaast nog nodig hebt is toetsenbord, beeldscherm, muis en speakersetje. maar hier kun je elk willekeurig 2e handsje aan hangen (let wel even op de aansluitingen).

Qua prijs/prestaties zijn desktops nu eenmaal onverslaanbaar als het om dit soort steviger werk gaat dus ik zou zeker geen macbook of andere laptop variant nemen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 13:50
DeNachtwacht schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:52:
[...]

Met een budget van 1500 euro heb ik een veel beter idee:
Een Mac Mini ...

...Qua prijs/prestaties zijn desktops nu eenmaal onverslaanbaar als het om dit soort steviger werk gaat dus ik zou zeker geen macbook of andere laptop variant nemen.
TS Heeft al aangegeven dat het mobiel moet zijn ivm meenemen naar lessen.
j.f.otten schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:49:
Dank je wel voor je antwoord @s0ulmaster een desktop is niet echt een optie omdat hij ook naar Les gaat en dus mobiel moet zijn. Maar ik begrijp je punt, de instap versie is niet echt een optie.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ah oeps. In dat geval is het antwoord simpel. Koop de MacBook pro 2019 (basisprijs €1499) maar spaar wel even door om de 16gb geheugen upgrade te kopen.

Deze moderne processoren zijn onvergelijkbaar met de modellen uit 2012. Ten eerste is het quad core, maar ten tweede gaat deze ook heel efficiënt om met energie en de 1.4 GHz modus Is dus alleen als je op de batterij werkt en bijv. Wat zit te browsen of typen in word.

Fruity Loops doe je natuurlijk altijd aan de stroomkabel en niet op de batterij, en dan gaat de machine tot max 3,9 GHz met 4 cores met hyperthreading. Kortom dat blaast je 2012 MacBook pro helemaal weg en is sowieso een goede upgrade.

youtube.com/@hisrep

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

DeNachtwacht schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 01:43:
Ah oeps. In dat geval is het antwoord simpel. Koop de MacBook pro 2019 (basisprijs €1499) maar spaar wel even door om de 16gb geheugen upgrade te kopen.
Maar voor die upgrade moet je je Mac weer inruilen ;) er is geen enkel upgradebaar onderdeel op de MacBook Pro.

Meteen 16GB kopen of anders een kijkje nemen bij bijv. macvoorminder.nl voor een leuke jong gebruikte quad core 13".

I reject your reality and substitute my own

• j.f.otten
dank jullie voor alles adviezen, het lijkt er op, dat het verstandiger is om nog even door te sparen. Dan hoeft hij geen basis te kiezen en kan er ook gelijk extra geheugen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 11:15
Ik maak ook muziek met een macbook pro welke al weer aardig wat jaartjes oud is. Beestje was destijds wel aardig snel. 8Gb geheugen, 2.4ghz dual core uit mn hoofd.

Ik loop zelden tegen de limieten van de CPU aan, eerder met IO als ik veel (audio tracks) moet laden. Maar dat hoef niet real-time dus is meestal niet zo'n probleem.

Voor mij was de grootste verademing een fatsoenlijke audio interface. Dat maakt voor mijn workload veel meer uit dan de processor. Maar mijn workload is dan ook het tracken van veelal fysieke instrumenten (hardware synthesizers in mijn geval). Software instrumenten gebruik ik ook wel maar zelden veel te gelijk. Ik gebruik dan wel weer software effecten maar ook dat trekt zelden mijn CPU onderuit.

In bepaalde gevallen helpt een goede geluidskaart je CPU te ontlasten en in bepaalde gevallen niet. Ook gaat er geen CPU in de wereld oneindig veel instrumenten realtime kunnen draaien. Soms zul je dus gewoon moeten "freezen" zoals dat heet, dan maak je van moeilijke berekende sporen (tijdelijk) gewoon audio tracks. Een laptop van 10 jaar geleden kan ook multitracken dus dat moet altijd een optie zijn.
Pagina: 1