Het standaard ventilatierooster van Duco in onze woonkamer is zodanig vervuild (of misschien van binnen geblokkeerd met een cementkorrel o.i.d.) dat het open/dicht-schuifje (handbediend) niet meer werkt. Stofzuigen van het rooster en inspuiten met PTFE-spray helpt helaas niet. Als je aan de buitenkant gaat kijken, zie je dat het rooster continu in de maximaal geopende stand blijft staan. Ik denk dat de enige mogelijkheid om dit op te lossen een demontage van het rooster is, met vervolgens reiniging van de onderdelen en daarna opnieuw montage. Alleen: er zitten geen schroeven in het rooster, wel twee inkepingen, maar bij het indrukken hiervan komt het rooster niet los. Omdat het naderhand weer gemonteerd moet worden, wil ik het rooster ook niet beschadigen, dus het gebruiken van al te brute kracht lijkt me ook geen goed idee. Weet iemand op dit forum misschien hoe dit rooster gedemonteerd moet worden? Een speurtocht op internet bood helaas geen oplossing!
Vraag
Alle reacties
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Bij mij kun je aan de binnenkant het rooster omhoogduwen en dan naar boven kantelen.
De variant die ik heb heeft een soort aluminium profiel aan de binnenkant zitten over de gehele breedte van het rooster, dat kan ik er (met wat kracht) af trekken om de binnenkant te reinigen. Daarna ook met wat kracht weer terug te plaatsen.
Verdere demontage is mij niet mogelijk.
Verdere demontage is mij niet mogelijk.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Ik werk bijna dagelijks met ducos 
Duco's zijn van boven recht door de duco zelf op je raam geschroefd. De enige mogelijkheid is heel je afwerking rond je raam te slopen, hopen dat je er dan aan kan en dan met een dopje 8 een hoop bouten los halen. Dan kan je de duco eraf nemen.
Aan de zijkanten zitten iets van een 4 schroeven, die eruit halen en de duco valt uit elkaar.

Duco's zijn van boven recht door de duco zelf op je raam geschroefd. De enige mogelijkheid is heel je afwerking rond je raam te slopen, hopen dat je er dan aan kan en dan met een dopje 8 een hoop bouten los halen. Dan kan je de duco eraf nemen.
Aan de zijkanten zitten iets van een 4 schroeven, die eruit halen en de duco valt uit elkaar.
De Nederbelg !
Volgens mij wil hij enkel het rooster eraf hebben, niet dat hele ding uit het kozijn.Jellabie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:07:
Ik werk bijna dagelijks met ducos
@Anoniem: 1106631 Doorgaans kunnen roosters er gewoon afgehaald worden. Naar voren trekken en/of kantelen. Welk type heb je, of plaats anders eens een foto? Iets als YouTube: Martin legt uit: Ventilatieroosters schoonmaken
Heb hier de roosters onlangs ook losgehaald en gevuld met filters. Niet normaal wat er anders een stof, zand etc. binnen komt waaien. Weliswaar nu iets lagere luchtdoorvoer, maar het is wel prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 14-08-2019 18:15 ]
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Ja... En zoals TS ook al zei, alleen de voorste klep krijg je er af. Wil je verder moet je hem eraf halen.Bastien schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:13:
[...]
Volgens mij wil hij enkel het rooster eraf hebben, niet dat hele ding uit het kozijn.
@Anoniem: 1106631 Doorgaans kunnen roosters er gewoon afgehaald worden. Naar voren trekken en/of kantelen. Welk type heb je, of plaats anders eens een foto?
Heb hier de roosters onlangs ook losgehaald en gevuld met filters. Niet normaal wat er anders een stof, zand etc. binnen komt waaien. Weliswaar nu iets lagere luchtdoorvoer, maar het is wel prima.
De Nederbelg !
Ja oke. Maar als je het rooster aan de binnenkant eraf hebt kun je zo ongeveer overal wel bij, ook bij de klep en de bediening. Bij die van mij althans.Jellabie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:14:
[...]
Ja... En zoals TS ook al zei, alleen de voorste klep krijg je er af. Wil je verder moet je hem eraf halen.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Dit is een duco voor op het glas, waarschijnlijk is die van hem op het raam gemonteerd, zelfde principe.Bastien schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:16:
[...]
Ja oke. Maar als je het rooster aan de binnenkant eraf hebt kun je zo ongeveer overal wel bij, ook bij de klep en de bediening. Bij die van mij althans.

Op de zijkant zie je 2 schroeven, wil je aan die hendel geraken moeten die 2 schroeven er af en heel de duco van het raam.
Edit: al is die op het glas wel gemakkelijker, kwestie van even het glas eruit te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jellabie op 14-08-2019 18:18 ]
De Nederbelg !
Rooster trek je er zo af met goede grip in het midden, maar het systeem opent en sluit niet er zit wat vast denkt TS. rooster kan er af en reinigen, dan kijk je wat er achter zit. en nooit spray achter het rooster spuiten
(Olie of andere zooi)
(Olie of andere zooi)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Foto’s van het type Duco dat ik heb:Hackus schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:20:
Foto's van de situatie ?
(uploaden via oa https://imgbb.com/)
https://ibb.co/vD7wktH
https://ibb.co/6NPhJZ5
'trekstokje' er uit halen en in het midden goed vastgrijpen. als je goede grip hebt, haal je het rooster er zo af. met je duim onder klap je hem om. of met je vingers van boven
[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 14-08-2019 22:02 ]
DucoFit 50 ‘ZR’ of EasyFit 50 ‘ZR’. Ik denk dat het de EasyFit 50 ‘ZR’ zal zijn, omdat ons kozijn van hout is. Het is een houten kozijn met dubbele openslaande houten deuren. Het ventilatierooster is daarboven aangebracht. Zie ook de link naar foto’s die ik in mijn vorige post heb opgenomen.
Nou in de handleiding van de easyfit vind ik dit:
DucoFit 50 ‘ZR’ / EasyFit 50 ‘ZR’
• Neem het insectenwerende afneembare binnenrooster af dmv een platte schroevendraaier.
• Verwijder de linker- en rechterbediening.
• Verwijder de ventilatieklep uit het binnenrooster.
• Reinig het afneembare binnenrooster en de greppel met een stofzuiger en daarna mooi uitvegen met een vochtige doek
(water en zeep (bv. een allesreiniger)).
• Het verwijderen van de vervuiling aan de binnenzijde van het ventilatierooster wordt het best uitgeblazen of gereinigd
met een stofzuiger, kwast of stof/vochtige doek. Controleer ook aandachtig of er mogelijke vuilophoping in de hoeken is
ontstaan. Indien dit het geval is, verwijder deze ook.
• Plaats de ventilatieklep opnieuw correct in het binnenrooster.
• Plaats de linker- en rechterbediening correct terug.
• Plaats het binnenrooster terug op het ventilatierooster.
Hoe moeilijk wil je het hebben, er staan zelfs filmpjes online.
https://www.duco.eu/nl-nl...ilatie/nl-nl-easyfit-50zr
DucoFit 50 ‘ZR’ / EasyFit 50 ‘ZR’
• Neem het insectenwerende afneembare binnenrooster af dmv een platte schroevendraaier.
• Verwijder de linker- en rechterbediening.
• Verwijder de ventilatieklep uit het binnenrooster.
• Reinig het afneembare binnenrooster en de greppel met een stofzuiger en daarna mooi uitvegen met een vochtige doek
(water en zeep (bv. een allesreiniger)).
• Het verwijderen van de vervuiling aan de binnenzijde van het ventilatierooster wordt het best uitgeblazen of gereinigd
met een stofzuiger, kwast of stof/vochtige doek. Controleer ook aandachtig of er mogelijke vuilophoping in de hoeken is
ontstaan. Indien dit het geval is, verwijder deze ook.
• Plaats de ventilatieklep opnieuw correct in het binnenrooster.
• Plaats de linker- en rechterbediening correct terug.
• Plaats het binnenrooster terug op het ventilatierooster.
Hoe moeilijk wil je het hebben, er staan zelfs filmpjes online.
https://www.duco.eu/nl-nl...ilatie/nl-nl-easyfit-50zr
[ Voor 4% gewijzigd door franssnarf op 14-08-2019 22:16 ]
Ik heb dezelfde, je kunt ze er gewoon uit trekken/wringen. Zit best stevig vast geklikt. Onder de bediening zit een kleine uitsparing, daar kun je eventueel voorzichtig een schroevendraaier (met een doek eronder tegen beschadigingen) onder steken om het geheel een klein beetje van je kozijn te lichten zodat je wat meer houvast hebt.
[ Voor 58% gewijzigd door marc.r op 15-08-2019 06:19 ]
Ok mensen, hartelijk dank voor jullie hulp! Ik kan dus toch het rooster eraftrekken via de uitsparingen; ik was bang dat dat de boel zou beschadigen, maar dat is dus toch dé manier om het te doen. Ik ga ermee aan de slag!
Wat heb je er aan filters in gezet ?Bastien schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:13:
[...]
Volgens mij wil hij enkel het rooster eraf hebben, niet dat hele ding uit het kozijn.
@Anoniem: 1106631 Doorgaans kunnen roosters er gewoon afgehaald worden. Naar voren trekken en/of kantelen. Welk type heb je, of plaats anders eens een foto? Iets als YouTube: Martin legt uit: Ventilatieroosters schoonmaken
Pagina: 1