Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 08:58

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
De situatie:
Ik ben nu 28, heb een vaste baan, woon nog bij mijn ouders. Het begint sinds een tijd goed te jeuken om uit huis te gaan en heb inmiddels een leuk huis op het oog. Nu komt de grap: ik ben eigenlijk best wel uitgekeken op mijn huidige (1e) baan en heb dan ook al elders gesolliciteerd, en als ik wordt aangenomen zou ik daar volgend jaar kunnen beginnen.

De vraag:
Is het verstandig een huis te kopen, terwijl ik niet van plan ben mijn huidige baan te houden?

(En ja, ik heb huren ook kort overwogen, maar vind het toch een vrij hoog geld-door-de-plee-spoel-gehalte hebben)

Edit:
Qua financieel plaatje: Ik heb ongeveer voldoende voor de eenmalige kosten, maar spaargeld is er daarna niet meer. Voordeel is dat ik na de aanschaf geen kostgeld meer hoef te betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Echt niet. op 14-08-2019 14:38 . Reden: Extra info toegevoegd. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:18

RnB

Dat ligt eraan hoe groot jij de kans acht dat je direct een baan hebt met dezelfde, al dan niet betere voorwaarden. Het belangrijkste punt hierbij is dat je de vaste lasten (de hypotheek, nutskosten, boodschappen) kan blijven dragen.

Het is sowieso aan te raden eerst het huis te kopen en dan pas van baan gaan wisselen, gezien de hypotheekverstrekker het na de koop niet meer boeiend vind of je een baan hebt of niet, als je maar de lasten op tijd betaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Heb je nu een vast contract? Koop dan eerst een huis en wissel daarna van baan. Zodra je financiering rond is maakt die baanwissel voor je hypotheekverstrekker niet meer uit.

Heb je nog een tijdelijk contract en zijn je arbeidsvoorwaarden bij je nieuwe werkgever beter? Dan kan het verstandig zijn om eerst van baan te wisselen. Het verkrijgen van een hypotheek wordt dan iets gecompliceerder, men zal dan een intentieverklaring vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Ik haal er niet uit dat je een vriendin hebt, dus je hebt geen tweede inkomen om op terug te vallen.
Ik zeg doe het niet. Als je van baan wisselt krijg je toch weer een proeftijd of misschien bevalt je nieuwe baan niet en dan ben je het bokje.

Verder weet ik niets van je financielee situatie, hoeveel spaargeld, wat verdien je, wat betaal je je ouders... Maar je gaat de grootste uitgave van je leven doen terwijl je weet dat je inkomstenbron de komende 18 maanden onzeker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:04

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou als ik jou was eerst de hypotheek rond hebben en vanaf het moment dat je 1 maandje in dat huis woont pas gaan switchen qua werk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is inderdaad een risico dat je neemt, maar voor ons niet goed in te schatten hoe groot het risco is.

Een ding waar je wel rekening mee moet houden is inderdaad het goedgekeurd krijgen van de financiering, op zich hoeft het geen probleem te zijn, want meestal komt dat d.m.v. een intentieverklaring helemaal goed. Maar waar ik eens tegen aangelopen ben is dat ik precies de maand dat ik van werkgever verwisselde een huis gekocht heb. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik toen wel met mijn "nieuwe" ( ik had reeds eerder bij het bedrijf gewerkt, dus we waren wel bekend ) werkgever geregeld dat ik geen proeftijd had, aangezien dat wel een probleem kan vormen bij het goedkeuren van de hypotheek. De hypotheekverstrekker heeft toen wel een keer extra naar mijn werkgever gebeld om te valideren dat het allemaal correct was.

Ik zou ieder geval wel van te voren bij een potentiële werkgever aangeven dat je daar mee bezig bent, en vragen hoe ze staan tegenover het uitgeven van een intentieverklaring.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 14-08-2019 14:23 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
Ik heb nu een vast contract. Een vriendin heb ik inderdaad niet. Spaargeld heb ik niet echt, maar wel een hoop zzp'ers in mijn netwerk met wie ik verwacht een tijdje samen te kunnen werken, mocht het qua vast werk niet lekker lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe verwacht je dan een huis te kopen? Niet alleen inboedel, ook verhuiskosten, notariskosten, kosten koper e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Topicstarter
@Anoniem: 1240358 Heb ongeveer genoeg voor die kosten, maar dan is het wel weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Wat als je dan een financiele tegenvaller krijgt? Dan heb je geen reserve meer en moet je ergens geld vandaan zien te halen.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou eerst even bij de bank langsgaan om te kijken wat er allemaal bij komt kijken bij het kopen van een huis en hoeveel spaargeld zij adviseren. Ik ga er even van uit dat je geen huur betaalt aan je ouders (dat heb je nl niet vermeld). Je had dus eigenlijk tegen de klippen op kunnen sparen, maar dan heb je nu alsnog weinig spaargeld. Kopen is inderdaad goedkoper dan huren maar je gaat alsnog gigantisch in maandlasten omhoog t.o.v. thuis wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiceGuyIT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-07 22:21
Ik heb dit dus gedaan vorig jaar. 4 Juni overdracht bij de notaris en einde contract bij mijn oude werkgever,en 5 Juni begonnen op mijn nieuwe werk, ging prima. Beetje zoals @Ethiron al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Anoniem: 1240358 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:30:
Ik zou eerst even bij de bank langsgaan om te kijken wat er allemaal bij komt kijken bij het kopen van een huis en hoeveel spaargeld zij adviseren. Ik ga er even van uit dat je geen huur betaalt aan je ouders (dat heb je nl niet vermeld). Je had dus eigenlijk tegen de klippen op kunnen sparen, maar dan heb je nu alsnog weinig spaargeld. Kopen is inderdaad goedkoper dan huren maar je gaat alsnog gigantisch in maandlasten omhoog t.o.v. thuis wonen.
Wat als de TS 3 jaar geleden bij zijn eerste baan is begonnen. Van uitgaande dat er toen vrijwel geen spaargeld was. En hij nu genoeg heeft voor de K.K en de inboedel ga ik ervan uit dat er rond de 25.000 / 30.000 euro gespaard is. Heeft hij toch behoorlijk gespaard in die tijd. Nogmaals dit is fictief omdat er geen duidelijke cijfers zijn gegeven en ik geen glazen bol heb ;) .

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:33
Vaste baan geeft nog geen garantie.

Eigen ervaring: Had een vaste baan. Nieuwbouw woning gekocht samen met mijn partner.

Moment tussen contract tekenen en 1ste paal was een aantal maanden.
Rond het moment van slaan 1ste paal van het project kreeg ik in die week te horen dat het bedrijf failliet is.

Daar zit je dan "zonder" inkomen. ( had recht op WW uitkering, en mijn partner werkt gelukkig ook )

Nu had ik het geluk dat ik maar 3 dagen WW nodig had, en vrij snel een nieuwe baan had.

Een reserve is altijd verstandig om te hebben.

Heb je al advies ingewonnen bij een hypotheek verstrekker?

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 14-08-2019 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 06:11

Bejit

Svenska Faderland

Heb hetzelfde gedaan. Gewoon oude loonstroken en contract ingeleverd. 15 dagen na de aankoop begon ik met mijn nieuwe baan. Niemand die dit verder checkt.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zou er toch voor zorgen dat je genoeg spaargeld hebt om in ieder geval 3 maanden in je nieuwe huis uit te zingen. Kostgeld heb je dan niet, maar huiseigenaar zijn geeft buiten de hypotheek nog veel meer extra kosten. GWL, belastingen, gemeenteheffingen, etc. Dus maak een realistisch beeld van wat je per maand kwijt gaat zijn. Als je dit redt met je huidige salaris kan je kopen, maar ik zou pas nadat je even in je nieuwe huis woont van baan wisselen, gezien er altijd meer financiele zaken bijkomen als je verhuist... vloer, gordijnen, licht, decoratie, meubels... ff settlen en daarna van baan wisselen lijkt mij verstandiger.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Weet je wat je met je huidige salaris aan een hypotheek kan krijgen?
En heb je ook al gekeken wat voor soort woning / appartement je hiervoor zou kunnen kopen?

Als je wat leuks ziet dat binnen dat budget past, dan zou ik nu eerst kopen en dan pas switchen.

Kan je niks leuks vinden dat binnen budget valt, dan zou ik eerst switchen en dan over een tijdje kijken naar iets dat wel bevalt en binnen je budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:46
Echt niet. schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:22:
Ik heb nu een vast contract. Een vriendin heb ik inderdaad niet. Spaargeld heb ik niet echt, maar wel een hoop zzp'ers in mijn netwerk met wie ik verwacht een tijdje samen te kunnen werken, mocht het qua vast werk niet lekker lopen.
Tenzij je hier expliciete afspraken over hebt gemaakt zou ik hier niet teveel vanuit gaan. Die ZZP'ers zijn hierin ook weer afhankelijk van opdrachtgevers. Opdrachtgever heeft ook z'n acceptatieprocedures, en moet ook maar net voldoende werk hebben liggen. Je bent zo een maand verder voordat je aan die klus kan beginnen, en dan nog weer een maand voordat je een factuur kan sturen, gevolgd door een maand betalingstermijn.

Ergo, zorg dat je in ieder geval voldoende buffer hebt om >=3 maanden door te komen en je hypotheek te betalen. Voorkomt je een hoop zorgen en telefoontjes met je hyptoheekverstrekker die je liever niet wil voeren (zeker niet in het eerste jaar van je hypotheek).

Oh, en ik zou je fallback als ZZP'en niet, of uitsluitend heel tactvol, vertellen aan je bank. Zo'n bank wordt extreem alert als ze de indruk krijgen dat ze met een (potentiele) ZZP'er te maken hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Freeaqingme op 14-08-2019 14:54 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik heb alles nieuw gedaan. Eerste huis gekocht (tijdens oude job) en een week later bij de nieuwe job begonnen. Daarnaast ook een nieuwe auto gekocht. Maar dat was in 2007. Toen waren de k.k. anders. M.a.w. ik hoefde zelf niets op te hoesten.

Job en auto zijn niet meer. Het huis woon ik nog steeds in.
Wel flink verbouwt in de tussentijd met spaarcentjes.

Het is een risico wat je neemt en je zou moeten kijken of je het financiëel dragen kunt mocht de baan tegenvallen. Bovendien heb je kans dat je misschien te snel een woning koopt die misschien achteraf tegenvalt, omdat je die stok van einde contract achter de deur hebt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:58
Het kan zeker, of het verstandig is is een tweede. Als al je spaargeld op is na de koop van het huis en inrichten daarvan dan zou ik het niet doen. Er zijn altijd nog wel wat gebreken in een huis waar je later pas achter komt. Soms kan je ze verhalen op de verkoper, soms niet. En die kosten kunnen aardig oplopen...

Ook heb je diverse belastingen waar je nu nog geen last van hebt maar als je een eigen huis hebt wel. Je moet altijd een buffer hebben, misschien zit er nu een koelkast/vaatwasser/oven etc in het huis, maar die kan volgende maand kapot gaan. Of je ouders moeten je financieel kunnen en willen ondersteunen wanneer je het nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-07 08:29
Vorig jaar heb ik ontslag genomen bij mijn vorige werkgever, omdat ik met dat loon geen fatsoenlijke hypotheek kon krijgen.
Met het loon van mijn nieuwe werkgever kon ik dit wel, heb toen gelijk een huis gekocht.

In mei begonnen, in juni/juli met hypotheekadviseur alles geregeld.
Werkgever heeft wel intentieverklaring moeten tekenen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het risico is evenredig met de kans dat je binnen je proeftijd bij je nieuwe baan wordt ontslagen denk ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:43
Kijk ook even naar de vragen op de werkgeversverklaring. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of er voornemens zijn om het dienstverband binnenkort te beëindigen. Ook wordt er gevraagd of er sprake is van een proeftijd.
Als je een hypotheek wil krijgen is het handig om er voor te zorgen dat de situatie zo is dat deze vragen met NEE worden beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06
Doe het stap voor stap, niet tegelijk zou ik zeggen..... Dus of eerst nieuw huis kopen en dan van werkgever wisselen of andersom dus van baan wisselen en dan een huis kopen. In beide gevallen zou ik er voor zorgen en reserve te hebben van ongeveer 3 maanden vaste lasten. Verder zou ik pas kopen als je uit je proeftijd bent/een vast contract hebt. Je kunt ook bij je hypotheek een verzekering afsluiten die de kosten van je hypotheek dekken mocht je werkloos raken. Als je een beroep hebt waar de banen voor het opscheppen zijn (lees een technische functie) dan kun je wat meer risico nemen.

Overigens, ik ben iemand die op safe speelt... Ik heb zo'n baan (headhunters bellen om de maand ongeveer), maar zou toch op safe spelen....

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Is er genoeg werkgelegenheid en wil je voor langere tijd in deze plaats/huis wonen. Stel je ziet een gave vacature 100km verderop. Wil je dan nog steeds in je huis blijven zitten. Alle antwoorden ja, dan huis kopen.

Ik heb ongeveer in dezelfde situatie gezeten, maar midden in de crisis. Heb toen 2 jaar gehuurd en ben in die tijd van baan veranderd (40km verder) en een nieuwe relatie die absoluut niet in mijn woonplaats wilde wonen. Ik heb huren nooit als weggegooid geld gezien. Ik had geen onderhoud, weinig schoonmaken, weinig stookkosten en was extreem flexibel. Door die flexibiliteit ben ik naar betere baan verhuist met veel doorgroei mogelijkheden.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gedaan, baan gewisseld terwijl ik over een huis aan het onderhandelen was. Een intentieverklaring voor een vast contract na het eerste jaarcontract van de nieuwe werkgever was voldoende voor de hypotheek.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn hypotheek gelijk redelijk laag was (60% max) en ik voor een buffer van 6 maanden gezorgd had. Hiervoor heb ik pas na 6 maanden bij de nieuwe baan bepaalde dingen voor het huis gekocht omdat ik toen wel wist dat het goed zat.

[ Voor 4% gewijzigd door marshallq op 15-08-2019 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -R-R-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-07 23:30
Vergeet niet dat een huis kopen/ verhuizen voor de meeste mensen een erg stressvolle periode is. Je moet in korte tijd veel regelen, zeker als je het voor het eerst doet. Een baan hebben waar je eigenlijk op uitgekeken bent kan dan juist wenselijk zijn, omdat je energie dan vooral kan richten op verhuizen/ inrichten nieuwe woning.

Afgezien van de veranderde arbeidsvoorwaarden (b.v. contract type, salaris), zou ik dit ook in meewegen mocht de wisseling van huis/ werkgever rond dezelfde periode plaats gaan vinden.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
Mwah, er zijn ook banken die genoegen nemen met een UWV verklaring waarin het loon van de afgelopen 3 jaar wordt gemiddeld. Als er gewoon een keurig en stabiel inkomen is, is er niks aan de hand.

Bij mijn verklaring zat nog een gat van mijn studie waardoor ik 10k onder mijn werkelijke jaarsalaris kwam, dat was geen issue. Helpt wel dat mijn vriendin een vast contract heeft.

Ik zou mij eerder druk maken om het achter de hand hebben van geld, er komt aardig wat bij kijken. Vergeet niet dat je na je kosten koper alle vaste lasten in ieder geval ook nog moet bufferen.

• Freeaqingme
FlowSnake schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:27:
Mwah, er zijn ook banken die genoegen nemen met een UWV verklaring waarin het loon van de afgelopen 3 jaar wordt gemiddeld. Als er gewoon een keurig en stabiel inkomen is, is er niks aan de hand.
Een aantal banken gebruikt inderdaad geen werkgeversverklaring meer, maar gebruikt in plaats daarvan de getallen van het UWV.

Alleen, als je een overzicht van 't UWV opstuurt die bestaat uit 34 maanden loondienst, en 2 maand ZZP, dan zal iedere bank toch nog wel wat vragen stellen hoor. Als je 12 maanden loondienst + 24 maanden ZZP aanlevert en 't blijkt dat je iedere maand een zelfde salaris ontvangen hebt, dan is het weer geen enkel probleem.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
Freeaqingme schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:53:
[...]

Een aantal banken gebruikt inderdaad geen werkgeversverklaring meer, maar gebruikt in plaats daarvan de getallen van het UWV.

Alleen, als je een overzicht van 't UWV opstuurt die bestaat uit 34 maanden loondienst, en 2 maand ZZP, dan zal iedere bank toch nog wel wat vragen stellen hoor. Als je 12 maanden loondienst + 24 maanden ZZP aanlevert en 't blijkt dat je iedere maand een zelfde salaris ontvangen hebt, dan is het weer geen enkel probleem.
Ja, goede nuance, maar nu vergeet je een niet minder belangrijke nuance; als het ZZP inkomen de laatste 2 maanden betreffen, wel. Als je 34 maanden loondienst als laatste hebt, lijkt me dat de relevantie wel weg is, net zoals mijn studie eigenlijk.

Maar gebruiken ze die tool niet juist voor ZZP-ers? Of zeg ik nu iets heel doms, omdat het UWV geen inzicht heeft in jouw inkomen als zijnde ZZP-er?

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
Ik zit momenteel ook in de fase van een huis kopen (ben alleen een paar keer fors overboden nu, terwijl ik zelf al boven de vraagprijs ging zitten. |:( ;( ), maar mijn hypotheekadviseur wist mij te vertellen dat je met een nieuw contract in de basis de eerste periode geen hypotheek krijgt. Je moet ergens 2-3 maanden zitten wil een geldverstrekker weer geld aan je lenen. De vraag aan jou is dan: Wil je dat risico lopen. Zo lang je in je proeftijd zit krijg je volgens mijn hypotheekadviseur überhaupt geen hypotheek.

Je hebt het trouwens ook over je buffer, eenmalige kosten kan je dekken. Bij een huis van 250k krijg je 15k extra. Als je al een paar jaar thuis woont, zou je toch op zijn minst wel 25-30k gespaard moeten hebben. Of ga je in de ouwe bende van een ander zitten? En hoe ga je dan meubels kopen?
Nee, je hoeft dan geen kostgeld te betalen... Je moet alleen wel hypotheek betalen (bij 250k zit je dan richting de 800 euro per maand), gas, licht en water, uitwaterende sluizen, WOZ en eigen woning forfait (die voel je hard binnen komen door de lage rentestanden), afvalheffing, je moet iedere dag eten, je moet drinken, je moet wassen (of ga je iedere week met je wasmand naar je moeder?). Bij een appartement krijg je ook nog VVE kosten erbij. Tenzij je nieuwbouw koopt moet je geld reserveren voor onderhoud.

• Freeaqingme
FlowSnake schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:01:
[...]

Ja, goede nuance, maar nu vergeet je een niet minder belangrijke nuance; als het ZZP inkomen de laatste 2 maanden betreffen, wel. Als je 34 maanden loondienst als laatste hebt, lijkt me dat de relevantie wel weg is, net zoals mijn studie eigenlijk.
Hmz, ik realiseer me (nu) dat dit helemaal niet over ZZP'en ging en dat ik dit er zelf bijhaalde. In mijn geval stond ik net op het punt een huis te gaan kopen, en besloot ik toen te gaan ZZP'en. Paar maanden daarna ging ik weer over dat huis nadenken, maar kon ik 't wel een tijdje vergeten...
FlowSnake schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:01:
[...]
Maar gebruiken ze die tool niet juist voor ZZP-ers? Of zeg ik nu iets heel doms, omdat het UWV geen inzicht heeft in jouw inkomen als zijnde ZZP-er?
Volgens mij is het ook voor niet-ZZP'ers. Het scheelt papierwerk, nabellen van referenties, en in de UWV data heb je ook meteen historische looncijfers. Voor de meeste ZZP'ers zal die data weinig inzicht bieden, omdat die (doorgaans) allerlei premies niet afdragen welke bij normaal personeel wel afgedragen worden.

Pagina: 1