Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meer pit voor een oud beestje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrxtreem
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-11 20:28
In 2014 heb ik zelf mijn pc bij elkaar geklust als hobby. Sindsdien al een aantal PC's samen gesteld voor familie maar dan vooral voor de huis, tuin en keuken activiteiten. Ikzelf wil daarnaast nog weleens een potje gamen en merk dat de PC nu toch echt lastig krijgt om mee te komen. Vandaar dat ik jullie wil vragen om eens mee te denken over het vervangen van componenten. Het is niet mijn bedoeling om een complete nieuwe pc te bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
huis, tuin en keuken activiteiten met op zijn tijd een spel. Ik hoef geen 4k of 60 fps maar gewoon een leuk potje kunnen gamen. Spellen die ik recent speel zijn: Cities Skylines, Dota 2 en PUBG.

Wat mag de upgrade gaan kosten?
Geen vast budget, ik zat zelf te denken aan een upgrade van een videokaart a 150 euro maar geen idee of dat de prestatiewinst gaat opleveren die ik zoek.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Systeem bestaat nu uit:

kast: Chieftec Mesh Series CT-01B - - minitowermodel - micro ATX 350 Watt ( ATX12V 2.3/ PS/2 )
Moederbord (weet ik niet meer zeker maar ik geloof deze): ASRock H87M Pro4 - Moederbord - micro ATX
processor: Intel Core i3 4150 / 3.5 Ghz - 3 MB cache - LGA1150 Socket
Videokaart: MSI N750Ti TF 2GD5/OC - Grafische kaart - GeForce GTX 750 Ti - 2 GB GDDR5
Intern geheugen: Crucial Ballistix Sport - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V
Hardeschijf: SSD + HDD
Voeding: Coolermaster G450M

Mocht ik verder dingen nog missen dan hoor ik het graag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen een nieuwe videokaart of CPU evt. met een uitbreiding van intern geheugen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Om onverklaarbare redenen heb ik de voorkeur voor Intel en Nvidia gehad. Geen idee waarom en als je met een goede reden komt om overstappen dan kan ik dat overwegen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In het begin had ik deze videokaart uitgezocht omdat deze geen externe voeding nodig had. Toen zat er nog een oude voeding in. Inmiddels is deze vervangen door eentje die dit wel mogelijk maakt.
Ik zou wel het energie verbruik binnen de perken willen houden. Ook overklokken is niet mijn hobby.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Geld speelt geen rol maar het moet voor mij gewoon in het plaatje passen. Lukt dat niet dan gaan we overwegen om een nieuwe build te maken. Al weet ik niet of ik die moeite op dit moment ga nemen om het door te zetten. De PC functioneert, naast het gamen dan ook prima.

Alle reacties

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:19
cpu : V&A aangeboden: Intel Core i5-4690K Tray
iets meer oephmff zonder je halve systeem te vervangen.

Rest van 't geld gebruiken voor een schappelijke 2ehands videokaart?
bijvoorbeeld : V&A aangeboden: Gigabyte GTX 1650 OC 4G

En als derder iets meer intern geheugen als je 't ergens kan scoren voor een leuke prijs

[ Voor 30% gewijzigd door PROnline op 14-08-2019 14:07 ]

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Een i5 gaat inderdaad al veel verbetering geven tov die i3.

qua videokaart zou ik eerder een tweedehands gtx 970 voor rond de €100,- pakken. Veel prestatie voor de prijs. En je voeding kan het prima aan.

• mrxtreem
Dank voor je reactie, ik snap dat ik beiden kan upgraden maar mijn vraag zou zijn is dat nodig? Waarschijnlijk zal 1 van de twee blocking zijn verwacht ik.

Ik ben ook een beetje huiverig voor 2de hands onderdelen. Helaas zijn ze nieuw niet meer te verkrijgen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
PROnline schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:05:
cpu : V&A aangeboden: Intel Core i5-4690K Tray
iets meer oephmff zonder je halve systeem te vervangen.
Met zo'n CPU zal een spel als PUBG nog steeds niet soepel draaien, deze is gewoon ook te traag. i7 4770 wil je minimaal, zo'n CPU is zo'n 50 euro waard tweedehands. Helaas zijn er een aantal mensen die denken dat hun CPU veel meer waard is. Waardoor je soms goedkoper uit bent een nieuwe Ryzen 5 hexacore te kopen met een nieuw moederbord...
Rest van 't geld gebruiken voor een schappelijke 2ehands videokaart?
bijvoorbeeld : V&A aangeboden: Gigabyte GTX 1650 OC 4G
Voor dat geld heb je bijna ook een nieuwe snellere RX 570.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik heb zelf mijn pentium G3420 vervangen met een ryzen 5 2400G set omdat deze aanzienlijk beter was en een behoorlijk upgradepad had, maar als je op budget zit is het een dure upgrade.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

mrxtreem schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:42:
Dank voor je reactie, ik snap dat ik beiden kan upgraden maar mijn vraag zou zijn is dat nodig? Waarschijnlijk zal 1 van de twee blocking zijn verwacht ik.
Voor games ontkom je er niet aan dat je beide gaat upgraden. Jouw i3 is aan de lichte kant voor moderne games en je videokaart is gewoon oud (en zwak). Hou alleen wel in het achterhoofd dat je voeding geen topmodel videokaart aan kan.
Ik ben ook een beetje huiverig voor 2de hands onderdelen. Helaas zijn ze nieuw niet meer te verkrijgen.
Waarom huiverig? Het is niet alsof CPU's en GPU's op en gegeven moment bij bosjes stoppen met werken door ouderdom. Daarnaast heeft V&A gewoon een rating voor de betrouwbaarheid van verkopers.

🖥️ | 🚗

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Als je een nieuw systeem wilt maken zou je kunnen overwegen om het volgende te bouwen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09)€ 198,-€ 198,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,30

Uitgaande dat je je HDD, SSD, Voeding en kast gewoon meeneemt naar deze build. Zelf zou ik liever een MSI B450 moederbord adviseren - maar die zijn een stukje duurder.

Deze PC is wel instaat om PUBG en dergelijke games goed te kunnen draaien, nu maar ook in de toekomst.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• mrxtreem
MadMarky schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

Voor games ontkom je er niet aan dat je beide gaat upgraden. Jouw i3 is aan de lichte kant voor moderne games en je videokaart is gewoon oud (en zwak). Hou alleen wel in het achterhoofd dat je voeding geen topmodel videokaart aan kan.

[...]

Waarom huiverig? Het is niet alsof CPU's en GPU's op en gegeven moment bij bosjes stoppen met werken door ouderdom. Daarnaast heeft V&A gewoon een rating voor de betrouwbaarheid van verkopers.
Daar was ik al bang voor. ik was toch benieuwd of we het oude beestje een beetje pit konden geven. Als ik de rest zo lees dan kan ik beter rigoureuzer te werk gaan.

Voor wat betreft de V&A weet ik het niet. Ik koop wel een 2de hands auto maar met andere dingen toch minder. Misschien komt het door het overklokken en mining maar is eigenlijk een beetje irrationeel O-) .

• mrxtreem
-The_Mask- schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:02:
[...]

Met zo'n CPU zal een spel als PUBG nog steeds niet soepel draaien, deze is gewoon ook te traag. i7 4770 wil je minimaal, zo'n CPU is zo'n 50 euro waard tweedehands. Helaas zijn er een aantal mensen die denken dat hun CPU veel meer waard is. Waardoor je soms goedkoper uit bent een nieuwe Ryzen 5 hexacore te kopen met een nieuw moederbord...
[...]

Waarom is je CPU te traag, met mijn huidige i3 draait het ook. Ik ga niet zeggen dat het heel soepel loopt maar het werkt :9 .

• -The_Mask-
  • Niet online
De reden staat in het stukje wat je quote. Je behoudt dus het probleem dat het niet soepel draait. Beter wel, maar nog steeds hapert het door slechte frametimes.

AMD Nieuwsdiscussie

• mrxtreem
-The_Mask- schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:15:
De reden staat in het stukje wat je quote. Je behoudt dus het probleem dat het niet soepel draait. Beter wel, maar nog steeds hapert het door slechte frametimes.
Snap ik maar als ik een nieuwe pc koop dan zal het nog beter zijn. Ik zal de vraag anders stellen, als ik overstap naar een modernere videokaart plus i5 zal de overstap naar een i7 dan nog steeds veel betere prestaties geven? ik kan me voorstellen dat de videokaart dan weer de beperkende factor is en zo kun je door blijven gaan.

ik zie ook dat de i7 4770k niet voor de 50 euro aangeboden wordt in V&A die jij schetst. Eerder 150 dat is nogal een verschil met de 50-60 euro voor een i5.

• -The_Mask-
  • Niet online
Met een i7 4770(k) ga je de genoemde games iig weer soepel draaien in combinatie met een videokaart zoals de RX 480, RX 570, RX 580 of GTX 1060 6GB. Met een i5 blijf je haperingen krijgen om de CPU zware momenten. Dus dan de vraag, wil je een paar honderd euro uitgeven voor een haperende game? Ik zou dat niet doen.

Wat betreft de 150 euro voor een i7 4770(k) dan mag die wel een gouden heatspreader hebben, want anders is die echt niet meer waard dan zo'n 50 euro. Een pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler is bijvoorbeeld al iets van 50% krachtiger en kost maar 100 euro. Dan kun je wel nagaan dat een tweedehands CPU, zonder garantie, die ook een stuk langzamer is ook een stuk minder waard is.

AMD Nieuwsdiscussie

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:19
-The_Mask- schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:02:
[...]

[...]
te traag? De i5 4690 en i7 4770 zijn clock voor clock identiek! Hier zie je dat je 2c/4t en 4c/4t al weinig verschil maakt.

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/r/711x457/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9NL1cvNzcwNjQ4L29yaWdpbmFsL1BVQkctRlBTLTE5MjB4MTA4MC1VbHRyYS1NU0ktR1RYLTEwNjAtQXJtb3ItT0MtNkcuZ2lm

Maar prijstechnisch is de i5 de grote winnaar als we naar het gestelde budget kijken, want dat is de snelste i5 die op 't bord past. De i i 4770/4790 zijn al boven budget zonder videokaart.
Ik zei bijvoorbeeld, maar in PUBG komt de 1060 er beter uit dan de rx570 volgens een snelle google
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1660/bench/PUBG.png

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt niet één moment van misschien één minuut uit een game pakken en dan zeggen dat je volledige prestaties in game hebt gemeten. Ik zou zeggen zoek wat praktijk ervaring op en je zult zien dat mensen met een i5 quadcore klagen over framedrops en een niet soepele game.

AMD Nieuwsdiscussie

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
de TS lijkt graag een simpele upgrade te willen, dan is een andere GPU de beste keuze want die heeft hij sowieso nodig en kan hij meenemen naar een toekomstig nieuw systeem. Een 2ehands 970 / 1060 of een nieuwe 570 liggen mooi binnen het budget.
Daarna kan de TS alsnog kiezen voor een cpu upgrade waarbij €50 voor een i5 misschien niet de ultieme game ervaring geeft maar wel een stuk goedkoper is dan een i7 of een nieuwe ryzen set (cpu+mobo+ram)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:50
Om een goede indruk te krijgen wat een quadcore met een rx 570 nog aan kan : YouTube: Ryzen 3 1200 paired with an RX 570 - Enough For 60 FPS? - 15 Games T...

Ik zou om te beginnen een rx 570 er in plempen : pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC en kijken hoe dat uitpakt qua gameplay. Flink tweaken aan de settings zou zomaar nog egzins acceptabele gameplay op kunnen leveren. Anders kun je met een gerust hart een quadcore van V&A plukken. Doe dit bij een verkoper met veel goede reviews dan loop je echt nooit tegen problemen aan.

V&A aangeboden: Intel Core i5-4570 Tray

Er staat ook nog een aardig geprijsde i7 op V&A : V&A aangeboden: Intel Xeon E3-1230 V3

Staat op de lijst met supported cpu's : https://www.asrock.com/mb/Intel/H87%20Pro4/index.asp#CPU

• mrxtreem
Kijk en daarom heb ik het toch even hier op Tweakers gedropped. Ik zal altijd compromissen moeten sluiten en dat vind ik ook helemaal prima en/of ik nou 150 of 200 euro ga uitgeven dat maakt ook niet veel uit voor mij.

Ik vind vooral de discussie waardevol ik zal van het weekend eens uitzoeken wat i5 vs i7 doet maar als V&A mij geen concurrende i7 kan bieden voor een aantrekkelijke prijs dan zal ik toch voor de i5 gaan die @PROnline adviseerde.
Pagina: 1