zigbee licht schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronsmitsnl
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-08-2019
Hoi

Ook ik heb de stap genomen om langszaam mijn huis slimmer te maken. Ik gebruik een aantal raspberry pi's met domoticz, raspbee (deconz) en een met node-red (die is nog niet in "productie")

Ik zoek naar een licht schakelaar waarmee ik traditionele lampen smart kan maken en toch nog steeds de schakelaar kan gebruiken. Ik heb gekeken naar sonoff en shelly. Ik zie daar echter twee problemen mee:
1) het grootste probleem is dat het geen zigbee protocol is maar standaard wifi. Een sonoff of shelly zal dus niet bijdragen aan de zigbee mesh.
2) de wanddozen in mijn huis zijn (volgens mij) te klein om naast de inbouw schakelaar ook een sonoff (dat is volgens mij de kleinste) te kunnen bevatten.

Het liefst verving ik de volledige schakelaar met een smart schakelaar. Ik kan die echter nergens vinden? bestaan ze al?

R

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zoiets?
https://www.robbshop.nl/i...nE1pPSOnXj-EaAiHeEALw_wcB

Vind er eigenlijk best veel....
https://www.elektrobode.n...dHN9GRiwzHkEaAl-7EALw_wcB

Geen ervaring mee verder.

[ Voor 36% gewijzigd door prein2 op 14-08-2019 12:58 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronsmitsnl
Yup dat is zigbee maar het zal niet echt passen in de inbouwdoos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Wat ik doe, is Xiaomi schakelaars gebruiken.

Ik plaats een slimme lamp en pas de normale wandschakelaar niet aan. Vervolgens heb ik voor een deel van de lampen losse Xiaomi knoppen hangen (ronde, 5cm rond) waarmee ik het smart deel alsnog kan besturen zonder smartphone/pc/whatever.

Voordeel: doe ik de normale schakelaar aan en uit, dan pakken bijna alle slimme lampen de vorige setting / default setting en heb je dus licht. Wil je ze aan maar heb je geen telefoon oid dan druk je op zo'n rond knopje die hier vaak aan de zijkant van de kast verstopt zitten, onder een plank, en zelfs in een lade ergens. Die dingen kan je gebruiken voor veel opties namelijk 1,2,3,4,5 keer drukken, kort drukken, lang drukken..
Goedkoop, werkt uitstekend, en je kan van alles..

Nadeel: met de gewone schakelaar de lamp UIT doen, is echt uit. Ook niet meer smart.

Die hierboven genoemde webshop verkoopt overigens de ali spullen tegen een stevige opslag, als je kan wachten scheelt het veel geld.

Oh xiaomi / ali heeft ze ook inbouw. Zie hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Tasma op 14-08-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:25
Als je niet voldoende ruimte hebt achter je schakelaar dan zou je hem eventueel ook bij de plafond kunnen plaatsen. (mits daar de ruimte wel is en het en plafond lamp betreft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Die inbouw van xiaomi passen niet in de Nederlandse inbouwdozen. Daar heb je Chinezen vierkante dozen voor nodig...
Tasma schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:11:
Wat ik doe, is Xiaomi schakelaars gebruiken.

Ik plaats een slimme lamp en pas de normale wandschakelaar niet aan. Vervolgens heb ik voor een deel van de lampen losse Xiaomi knoppen hangen (ronde, 5cm rond) waarmee ik het smart deel alsnog kan besturen zonder smartphone/pc/whatever.

Voordeel: doe ik de normale schakelaar aan en uit, dan pakken bijna alle slimme lampen de vorige setting / default setting en heb je dus licht. Wil je ze aan maar heb je geen telefoon oid dan druk je op zo'n rond knopje die hier vaak aan de zijkant van de kast verstopt zitten, onder een plank, en zelfs in een lade ergens. Die dingen kan je gebruiken voor veel opties namelijk 1,2,3,4,5 keer drukken, kort drukken, lang drukken..
Goedkoop, werkt uitstekend, en je kan van alles..

Nadeel: met de gewone schakelaar de lamp UIT doen, is echt uit. Ook niet meer smart.

Die hierboven genoemde webshop verkoopt overigens de ali spullen tegen een stevige opslag, als je kan wachten scheelt het veel geld.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:01
Tasma schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:11:
<snip>
Ik heb mijn schakelaars ook vervangen voor Xiaomi schakelaars, maar dan moet je wel een slimme lamp (Hue oid) al hebben. Even kabels doorverbinden achter de schakelaar met een lasklem en you're done.

Let er op dat de schakelaar met draad die hier boven staan meestal niet in een NL huis passen. Ze zijn vierkant en passen waarschijnlijk dus niet!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

ronsmitsnl schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:02:
Yup dat is zigbee maar het zal niet echt passen in de inbouwdoos :(
Die tweede wel..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik verwacht beide wel. Je moet de schakelaar namelijk vervangen door een pulsschakelaar en die zijn kleiner waardoor ruimte vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronsmitsnl

• ronsmitsnl
Ik heb er een besteld en zal hier laten weten hoe het werkt :)

• daxy
Sethro schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:55:
[...]

Ik verwacht beide wel. Je moet de schakelaar namelijk vervangen door een pulsschakelaar en die zijn kleiner waardoor ruimte vrij komt.
De eerste en tweede zijn geen inbouw maar opbouw. Die werkt op batterij :)
Dat is wat ik zei, haal je oude schakelaar er helemaal af, verbind de kabels dmv een lasklem (lamp = altijd aan), en schakel je smart lamp met de draadloze schakelaar die je over je inbouwdoos kan schroeven.

De laatste paar gebruiken je bedrading en steken dus uit aan de achterkant. Het gedeelte wat uitsteekt is vierkant (China specifiek) en is groter dan het gat van de gemiddelde NL inbouwdoos. 9 van de 10x gaat dit dus NIET passen.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• prein2

prein2

Ik bedoel deze
https://www.elektrobode.n...dHN9GRiwzHkEaAl-7EALw_wcB

Das toch gewoon inbouw..?

PVoutput

• Sethro
daxy schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

[...]

De eerste en tweede zijn geen inbouw maar opbouw. Die werkt op batterij :)
Ahum, nee. Beide zijn inbouw.

• daxy
Sethro schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:18:
[...]

Ahum, nee. Beide zijn inbouw.
Welles-nietus, en ik ga winnen >:)

Even voor de duidelijkheid, ik had het over deze.

Klik eens op het eerste plaatje en kijk wat er boven verschijnt: Wireless. Ik heb hier een screenshot met cirkeltje als bewijs ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IUrR6EQcl7UNqlZyYRtjweO9/thumb.png

Deze is dus echt wireless, werkt met een batterij, precies zoals ik beschreven had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Dan moet je mijn quote nog maar is goed bekijken want het ging over deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:10

JB

Cédric roelt!

Is daar sowieso iets voor icm een kruisschakeling waarvan 1 van de 3 een LED dimmer is :? In onze keuken zou ik ook graag alles vervangen (8x GU10 LED) om het smart te maken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonson
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 14:53

• RoelDozer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 18:41
ronsmitsnl schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:06:
Ik heb er een besteld en zal hier laten weten hoe het werkt :)

[...]
Hi Ron,

werkte dit zoals gewenst?
Pagina: 1