Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf overzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hermant53
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-02-2024
Mijn vraag
...

Ik heb een asus R510C laptop hij is 5 jaar oud, maar het moederbord is kapot,
Nu wil ik ter vervanging een andere goedkopere kopen, maar is het mogelijk dat de harde schijf van mijn asus in een andere laptop kan en dat het werkt?
Of moet het ook een zelfde asus wezen?
Ik zou heel graag willen hoe dat dan zit.

Alvast vriendelijk dank voor alle hulp

Groet Herman
...

...

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er even vanuitgaande dat het een standaard SATAdisk is kun je het gewoon overprikken. Of je OS het leuk vindt is wat anders, maar tegenwoordig werkt het best redelijk.

Maar waarom niet een externe behuizing van 2 tientjes waar je die disk induwt? Hoef je ook je nieuwe notebook niet open te maken.

• Hermant53
Hallo Terw_DAN,

Dus als ik het goed begrijp past mijn SSD niet in een merk laptop waar een Sata disk in zit?
Maar vertel eens over die externe behuizing?
Hoe werkt dat en hoe heet dat en waar kun je dat kopen? En hoe zit dat met de aansluiting, ik heb nu windows 10 erop staan.

Groet Herman

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hermant53 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:19:
Hallo Terw_DAN,

Dus als ik het goed begrijp past mijn SSD niet in een merk laptop waar een Sata disk in zit?
Maar vertel eens over die externe behuizing?
Hoe werkt dat en hoe heet dat en waar kun je dat kopen? En hoe zit dat met de aansluiting, ik heb nu windows 10 erop staan.

Groet Herman
Het is bij een laptop maar de vraag of je er überhaupt nog iets bij kan prikken.
Daarnaast weet ik niet om wat voor schijf het gaat, de enige versie van je laptop waar het bij syond sprak over een 5400 toeren HDD, dan zou ik bij voorbaat al zeggen: niet overzetten.

Gaat het om een hdd? Ssd? M.2 ssd?

Externe behuizingen (gewoon een klein metalen kastje met een usb snoer eraan) zijn te koop voor alle varianten en voor allerlei budgetten, denk dat dat je best bet is als het neerkomt op het principe dat je alleen je data wil behouden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ten eerste moet je disk dezelfde aansluiting hebben. Je hebt SATA, mSATA, M.2 SATA en M.2 NVME wat je in notebooks tegen kunt komen tegenwoordig. Dus je moet wel weten wat voor aansluiting je disk heeft.

Een externe behuizing is niets meer dan een kastje met een USBkabeltje eraan waar je je schijf indrukt, en die via USB aansluit op je computer. Afhankelijk van wat voor disk je hebt kun je ze bijna op iedere hoek van de straat vinden. categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

• Hermant53
Hallo TERW_DAN,

Ik heb nu een SSD schijf van kingstone
Maar als je dat aansluit dan werk je met 2 misschien verschillende harde schijven.
Geef dat conflicten met drivers of wat anders?
Maar ik heb nu windows 10 home, dus die andere laptop moet het zelfde opzitten?

Gr Herman

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat je wilt doen is het OS gebruiken op de interne disk van je notebook. De externe disk gebruik je alleen voor de data die erop staat. Het OS dat daarop staat gebruik je niet. Dus je hoeft je niet druk te maken om driver conflicten of wat dan ook, je hebt gewoon een extra schijfletter in Windows waar de data van je oude notebook opstaat.

• Hermant53
TARW_DAN,

Wat voor soort merk kastje zou jij mijn dan aanraden?
En past er in die kastjes behuizing alle soorten harde schijven in? Of zit daar nog verschil tussen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je moet een behuizing hebben waar je huidige schijf inkan. Waarschijnlijk is dat een 2.5" SATAdisk.
Welke je pakt maakt in de regel niet zo gek veel uit, in bijna al die dingen zit toch de goedkoopste chip die de fabrikant kon vinden, dus dat ontloopt elkaar ook niet schrikbarend veel.

• Hermant53
Past in die 2.5 " sata disk mijn SSD disk dan?
Wat zou het eigenlijk kosten om het moederbord te vervangen?
Ik denk zelf veel te duur om dat te laten doen. Is het moeilijk om zelf te doen?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Trek even de schijf uit je defecte laptop, maak er een foto en post die hier.
Maakt het leven een stuk makkelijker en hoeven wij niet te gokken welke schijf het is.
Van een 5 jaar oude laptop het motherboard laten vervangen?
hedde drugs op?
Mocht je het toch willen proberen, hier kan je ze kopen:
https://www.ebay.com/sch/...sus%20r510c%20motherboard
en hier heb je de handleiding
YouTube: Replacement of motherboard on ASUS laptop

[ Voor 61% gewijzigd door Bushie op 14-08-2019 00:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Harde schijven en SSD's zijn opslagtechnologie en aangezien Overige Hardware geen dumpbak is mogen die in hun eigen subforum - Opslagtechnologie - besproken worden.

Move OH -> OT

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hermant53 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:58:
Past in die 2.5 " sata disk mijn SSD disk dan?
Er vanuitgaande dat je een 2.5" SSD hebt (wat het meest gangbare is) wel. Maar trek je notebook open en je weet het zo.
Ik denk zelf veel te duur om dat te laten doen. Is het moeilijk om zelf te doen?
Het is niet per se heel makkelijk. Het vervelende is namelijk je notebook open te maken, zonder flatcables kapot te maken of de klipjes waarmee het ding vastklikt te slopen. Maar met wat geduld is het goed te doen.
Je klinkt echter alsof je er weinig/geen ervaring mee hebt, dus ik zou 't laten.

Weet je trouwens zeker dat het moederbord stuk is?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
- bij een 5 jaar oude laptop is de harddisk vrijwel altijd van het type 2,5" SATA qua aansluiting.
Je komt daar achter door het typenummer van die harddisk in te tikken op internet en in de specs te lezen of de schijf "SATA" of "IDE/PATA" is.
- ja, die kan je vrijwel altijd zo in een andere recente laptop prikken. Of de Windwos op die harddisk dan nog legaal/lekker werkt is de vraag ….
- terecht wordt hierboven gesteld dat dat overzetten in een andere laptop niet slim is omdat 2,5" SATA SSD's tegenwoordig erg goedkoop zijn en die een factor 1000 sneller kunnen zijn dan zo'n oude harddisk.
- daarom wordt voorgesteld om de oude harddisk in een externe 2,5" USB2 of USB3 behuizing te gebruiken, bv. voor data-opslag of als backupschijf.

Voorbeeld van zo'n behuizing waarin de oude harddisk zou passen als het een SATA-disk betreft:
pricewatch: LogiLink USB 3.0 External Case 2.5" Sata Zwart
Als je de oude harddisk daarin zet, kan je de schijf gewoon via USB gebruiken op een laptop.
Pagina: 1