Monitor upgrade, 1080p 144Hz?

Pagina: 1
Acties:

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:50
Ik gebruik nu al 4 a 5 jaar een budget 1080p monitor en ik vond het dus tijd worden om misschien eens te kijken naar iets nieuws. Qua opties heb ik dus een hogere resolutie, of een hogere refreshrate, of beide kan natuurlijk ook.
Mijn pc gebruik ik voornamenlijk om mee te gamen. Netflix, Twitch en Youtube te kijken. En zo nu en dan wat grafisch werk, denk hierbij aan photoshop, tekenen, 3d modeling en dergelijke. Een hogere resolutie is dus voor content consumptie en grafisch werk wel leuk, maar aangezien ik voornamenlijk game en hoge graphics wel mooi vind, ga ik meer uit een 1080p 144Hz monitor halen denk ik.
Op dit moment heb ik een 27" IPS monitor, ik zou dan ook graag dit willen behouden. Maar omdat mijn huidige monitor een budget monitor is zou een monitor zoals deze, pricewatch: AOC C27G1 Zwart, al veel beter moeten zijn qua kleurweergave en dergelijke, desontdanks dat het geen IPS is.
Ik zou wel erg graag IPS willen houden en dan blijven er dus twee opties over, namenlijk:
pricewatch: LG 27GL650F-B Zwart
pricewatch: Asus VG279Q Zwart
Nu is het probleem dat de LG nog niet uit is en dat het er ook niet op lijkt dat deze binnenkort beschikbaar is, desontdanks dat hij al vrijwel een maand te koop is in de VS. De Asus monitor is nog eens tien euro duurder dan de LG bij de winkels waar die is uitverkocht. (329 euro voor de LG en 339 voor de Asus). Bij beide monitoren is het prijskaartje gewoon vrij hoog voor een 1080p monitor. Maar dan heb je wel weer het neusje van de zalm als het aankomt op 1080p monitors.

TL;DR
Een monitor kiezen is best moeilijk en ik kom er gewoon niet meer uit.

Ik zoek een?
Nieuwe monitor

Wat is je budget?
Budget is vrij flexibel, maar, laten we het onder de 400 euro houden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Kleurweergave moet goed zijn. Heb op dit moment een IPS monitor en zou dus graag weer IPS willen. 144Hz klinkt ook wel leuk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 344,-€ 344,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,90€ 499,90
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 38,99€ 38,99
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs€ 118,-€ 118,-
3KabelsAkasa PWM fan splitter€ 3,90€ 11,70
1ProcessorkoelingCryorig H7 Quad Lumi€ 0,-€ 0,-
2VentilatorenPhanteks PH-F120MP Zwart/Wit, 120mm€ 14,90€ 29,80
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 114,90€ 114,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 112,-€ 112,-
1CableMod Basic Cable Extension Kit 6+2 White----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.467,29

• Miyazono
Een kleine update, de pricewatch: LG 27GL650F-B Zwart is zojuist uitgekomen en ik heb toch wel een beetje de neiging om deze volgende week te kopen. Tenzij er nog andere suggesties zijn.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Persoonlijk vind ik op een bureau 1080P een te lage resolutie voor een 27" scherm, dit omdat je er relatief dicht opzit. Ik heb zelf een 27" scherm met een 1440P resolutie en de hoeveelheid extra scherm ruimte is heerlijk voor allerhande taken. Met jouw videokaart en grafische kaart hoef je helemaal niet zo heel veel frames in te leveren. Vaak is het verschil tussen high en ultra alleen maar zichtbaar bij side-to-side comparison. De extra pixels zorgen er ook voor dat strategie spellen er mooier uitzien omdat er meer detail mogelijk is.

• Miyazono
Brilsmurfffje schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:47:
Persoonlijk vind ik op een bureau 1080P een te lage resolutie voor een 27" scherm, dit omdat je er relatief dicht opzit. Ik heb zelf een 27" scherm met een 1440P resolutie en de hoeveelheid extra scherm ruimte is heerlijk voor allerhande taken. Met jouw videokaart en grafische kaart hoef je helemaal niet zo heel veel frames in te leveren. Vaak is het verschil tussen high en ultra alleen maar zichtbaar bij side-to-side comparison. De extra pixels zorgen er ook voor dat strategie spellen er mooier uitzien omdat er meer detail mogelijk is.
Zelf gebruik ik nu dus al een 27" 1080p monitor waar ik geen enkele problemen mee ondervind als het op de grote aankomt. Daarnaast gaat ivm een nieuw bureau de monitor binnenkort ook nog eens een stukje naar achteren toe waardoor dit probleem dus nog kleiner wordt. Ik zit nu op zo'n 60cm kijkafstand en dat zal richting de 80cm gaan met het nieuwe bureau.

Als het op resolutie aankomt zie je toch al terug dat de 1070 bij sommige games moeite begint te hebben op 1440p. Op 1080p ga ik er wel van uit dat ik met gemak boven de 60fps komt voor de komende jaren.
1440p is inderdaad wel erg mooi, m'n vader heeft een 1440p scherm waar ik elke dag naar kan kijken maar als ik tussen de twee wissel dan valt het mij eigenlijk niet echt op. Daarom denk ik dus dat ik meer van 144hz ga merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Miyazono op 15-08-2019 13:30 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Miyazono schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:14:
[...]

Zelf gebruik ik nu dus al een 27" 1080p monitor waar ik geen enkele problemen mee ondervind als het op de grote aankomt. Daarnaast gaat ivm een nieuw bureau de monitor binnenkort ook nog eens een stukje naar achteren toe waardoor dit probleem dus nog kleiner wordt. Ik zit nu op zo'n 60cm kijkafstand en dat zal richting de 80cm gaan met het nieuwe bureau.

Als het op resolutie aankomt zie je toch al terug dat de 1070 bij sommige games moeite begint te hebben op 1440p. Op 1080p ga ik er wel van uit dat ik met gemak boven de 60fps komt voor de komende jaren.
1440p is inderdaad wel erg mooi, m'n vader heeft een 1440p scherm waar ik elke dag naar kan kijken maar als ik tussen de twee wissel dan valt het mij eigenlijk niet echt op. Daarom denk ik dus dat ik meer van 144hz ga merken.
Als het scherm een stuk naar achteren gaat zou je ook een maatje groter kunnen gaan:
pricewatch: AOC Q3279VWFD8 Zilver, Zwart

75HZ ervan uitgaande dat je videokaart op 1440p niet ver boven de 75fps uitkomt.

• Miyazono
Brilsmurfffje schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:40:
[...]

Als het scherm een stuk naar achteren gaat zou je ook een maatje groter kunnen gaan:
pricewatch: AOC Q3279VWFD8 Zilver, Zwart

75HZ ervan uitgaande dat je videokaart op 1440p niet ver boven de 75fps uitkomt.
Persoonlijk vind ik dunne randen best wel mooi en zou ik ook de mogenlijkheid willen hebben om de hoogte te verstellen. Misschien dat het anders interessant is om een paar tientjes bij te leggen voor 1440p en 144hz, het enige wat ik dan niet heb is een IPS paneel.
pricewatch: LG UltraGear 32GK650F Zwart
In de wat lichtere games en eSport games waar een 1070 makkelijk boven de 60 fps komt op 1440p kan ik gebruik maken van de 144hz. En in de RPG en strategy games en dergelijke waar de fps meer rond de 60 zit heb ik nog steeds het mooie van 1440p.

• Miyazono
De MediaMarkt zou de pricewatch: LG UltraGear 32GK650F Zwart op vooraad moeten hebben dus ik ga maandag maar eens even een kijkje nemen. Als het VA paneel nu teleurstellend is ga ik denk ik toch voor de pricewatch: LG 27GL650F-B Zwart. Dan ga ik qua resolutie er niet op vooruit maar als het op kleurweergave en snelheid komt is het een ander verhaal.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:23
Miyazono schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:04:
De MediaMarkt zou de pricewatch: LG UltraGear 32GK650F Zwart op vooraad moeten hebben dus ik ga maandag maar eens even een kijkje nemen. Als het VA paneel nu teleurstellend is ga ik denk ik toch voor de pricewatch: LG 27GL650F-B Zwart. Dan ga ik qua resolutie er niet op vooruit maar als het op kleurweergave en snelheid komt is het een ander verhaal.
Een monitor (of televisie) beoordelen op beeldkwaliteit in een winkel is geen goed idee... winkels zijn altijd goed verlicht met TL's e.d., dan is het beoordelen van contrast e.d. heel erg lastig. Dan kan je zodra je thuis bent wel eens voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan omdat bijvoorbeeld blijkt dat bij minder licht de zwartwaarden heel slecht zijn.

• Miyazono
MicGlou schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:09:
[...]

Een monitor (of televisie) beoordelen op beeldkwaliteit in een winkel is geen goed idee... winkels zijn altijd goed verlicht met TL's e.d., dan is het beoordelen van contrast e.d. heel erg lastig. Dan kan je zodra je thuis bent wel eens voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan omdat bijvoorbeeld blijkt dat bij minder licht de zwartwaarden heel slecht zijn.
Dat is inderdaad het geval ja. Nu maak ik mij om contrast en zwartwaarden niet heel erg zorgen omdat deze veel beter zijn dan bij een IPS paneel. En ook al valt het tegen als het aankomt op in de winkel vergeleken met thuis, het zal alsnog stukken beter zijn dan wat ik nu heb. Het gaat er voornamenlijk om of het er een beetje mooi uit ziet en hoe het nu is met de kijkhoeken vergeleken met een IPS paneel.
En ja, valt het nu tegen, dan hou ik gewoon dat extra geld in m'n zak en koop ik het 1080p scherm ipv 1440p.

• Miyazono
Kleine update weer, mijn vader is zo lief geweest om mijn budget te vergroten. Ik heb nu dus besloten om de pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart te kopen als deze uitkomt.

• Miyazono
Hallo, daar ben ik dan weer met een kleine update. Zojuist de LG 27GL850 besteld, ben alleen dit weekend niet thuis dus krijg hem maandag binnen. Dus ik zal nog laten weten of de monitor wat is voor mensen die hier geintereseerd in zijn :)
Pagina: 1