Wifi traag op smartphone, wel goed op laptop en tablet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:43
Een aantal maanden geleden zijn wij overgestapt van KPN naar T-mobile. Sindsdien hebben we het probleem dat de Wifi op onze smartphones traag is, terwijl de signaalsterkte goed is. Als we vlak na elkaar een speedtest doen op een laptop en een smartphone dan haal ik op de laptop >90Mbit download, op telefoon komt deze niet verder dan 25Mbit. Smartphones zijn een OnePlus 3T en een iPhone 8. Beiden vertonen hetzelfde probleem.

Wat ik geprobeerd heb:
- Splitsen SSID's van 2,4 en 5 Ghz. Op 5Ghz. werkt de verbinding wel snel, maar daarvan is het bereik alleen de begane grond, voor ons niet werkbaar.
- Uitschakelen IPv6 DHCP, geen resultaat
- Wisselen van automatische kanaaltoewijzing naar handmatig kanaal. Verschillende kanalen (op basis van Wifi analyzer app) geprobeerd, geen resultaat. Er draait ook een Zigbee netwerk hier in huis (Homey als controller), dus heb ik specifiek ook de niet-overlappende kanalen geprobeerd, maar ook dat lijkt niet te werken. Overigens heb ik het idee dat als het met kanalen te maken heeft mijn laptop er ook last van zou moeten hebben.

Ik kan geen opties meer verzinnen. Het gekke is dat we hier met KPN geen last van hebben gehad. Hebben jullie nog tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

sentinel0809 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:58:
Splitsen SSID's van 2,4 en 5 Ghz. Op 5Ghz. werkt de verbinding wel snel
Dat klopt als een bus. Snelheid zit in 5GHz
maar daarvan is het bereik alleen de begane grond, voor ons niet werkbaar.
En bereik in 2.4GHz.

Ik vermoed dat de laptop en tablet verbinden op 5GHz doordat ze een grotere/betere antenne hebben. Met name iOS heeft er een handje van om “het beste” signaal te kiezen (en dat is vaak een sterk 2.4GHz signaal)
Uitschakelen IPv6 DHCP, geen resultaat
Klopt, doet niks
Wisselen van automatische kanaaltoewijzing naar handmatig kanaal.
Zou kunnen werken, welk kanaal heb je gebruikt in 2.4 GHz?
Verschillende kanalen (op basis van Wifi analyzer app) geprobeerd, geen resultaat.
Zegt die app ook iets over RSSI dBm van je 5GHz signaal? Dichter bij 0mis beter. Op de iPhone kan het met de Airport Utility App (gratis downloaden uit App store, instellingen inschakelen WiFi scanner)
Ik kan geen opties meer verzinnen. Het gekke is dat we hier met KPN geen last van hebben gehad. Hebben jullie nog tips?
Wat voor router/kastje heeft T-mobile geleverd en waar staat dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel0809
@Anoniem: 1225620

Laptop zit inderdaad op 5Ghz, stom dat ik dat niet gezien heb 8)7

Kanaal wat ik heb gekozen als handmatig is o.a. 11, omdat die geen interferentie met Zigbee zou hebben. Ook 2 en 3 geprobeerd op aanraden van de app.

Wifi analyzer app noemt -59 dBm ongeveer.

Router is een Huawei HG659. Deze staat in de meterkast (MDF ombouw) bij de voordeur.

We hadden met ons vorige abonnement dezelfde telefoons, en daarbij geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:09
De reputatie van de HG659 ken ik niet maar ik weet wel dat de Wifi van de KPN ExperiaBox10 echt zeer goed is. Ik heb een ubiquiti accesspoint en een Experiabox maar qua bereik wint de experiabox het.

Lijkt erop dat het hierzelfde aan de hand is. Je kunt zelf een accesspoint kopen en deze kun je dan ook het beste buiten de meterkast op een strategische plek hangen. (of terug naar kpn ;))

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sentinel0809 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:35:
Kanaal wat ik heb gekozen als handmatig is o.a. 11, omdat die geen interferentie met Zigbee zou hebben. Ook 2 en 3 geprobeerd op aanraden van de app.
Wat gebeurt er als je Homey uitzet (en 1-voor-1 eventuele andere bronnen van interferentie?)
https://support.apple.com/nl-nl/HT201542

Woon je in een drukke buurt qua WiFi? Zie je veel SSID’s?

Je moet volgens Apple voor je WiFi beleving ook niet achter kogelvrijglas gaan zitten, maar ik ga ervan uit dat het zo erg nog niet is :)
Wifi analyzer app noemt -59 dBm ongeveer.
En dan pakt de iPhone niet 5GHz? Zou wel moeten:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Of heb je nu alleen beneden gemeten? Het gaat uiteraard om alle plekken waar je WiFi wilt hebben.

Bij voorkeur maak je een SSID specifiek voor 2.4 en 5 met een andere naam. “Vergeet” het 2.4 GHz op de iPhone en verbindt met 5 GHz

Kan je nog eens meten met de Airport App? Staat ook uitgelegd in de link hierboven.
Router is een Huawei HG659. Deze staat in de meterkast (MDF ombouw) bij de voordeur.
We hadden met ons vorige abonnement dezelfde telefoons, en daarbij geen problemen ondervonden.
De meterkast is in meer dan 90% van de gevallen de plek waar mensen een WLAN router neerzetten en in meer dan 90% van de gevallen is dat de slechtste plek voor een AP. Blijkbaar is de Huawei minder effectief om je 5GHz probleem op te lossen dan de Experia.

Wat neem je af bij T-mobile? Wat is je max snelheid bedraad?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1225620 op 13-08-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:09
@Anoniem: 1225620 ik denk dat die -59 dBm op een 2.4 signaal slaat (aangezien hij het met dezelfde app over kansal 2,11 had). Ssid spitsen is idd goeie tip maar begreep ts dat die dit al gedaan had.

Verder 100% eens mbt je stelling meterkast.
Ik heb nog verder zitten over die huwaei en lees alleen drama verhalen. Ik zou hem dus nog niet eens verplaatsen maar een fatsoeijk ap kopen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laurens0619 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:46:
@Anoniem: 1225620 ik denk dat die -59 dBm op een 2.4 signaal slaat (aangezien hij het met dezelfde app over kansal 2,11 had). Ssid spitsen is idd goeie tip maar begreep ts dat die dit al gedaan had.
Ik vroeg om meetresultaten in 5, dus daar ga dan vanuit.

@sentinel0809 Is die -59 in 2.4 of 5 gemeten? Van de 2.4 weten dat je bereik hebt, maar het gaat nu even om bereik 5 GHz door je huis heen. Ook op de plekken waar je het wilt, maar niet hebt.

Snelheid 2.4 is waarschijnlijk meer een interferentieprobleem i.c.m. de prestaties van de Huawei. Daarom ben ik benieuwd of de snelheid beter wordt met het uitschakelen van bekende bronnen.

Splitsen staat er specifiek omdat de iPhone zelf aan band steering doet, maar dat betekent meestal dat iOS kiest voor 2.4 GHz. Je kunt alleen zien met welke SSID je bent verbonden. Om 5 te forceren moet je dus zeker weten dat je met een 5 GHz SSID bent verbonden.
Verder 100% eens mbt je stelling meterkast.
Ik heb nog verder zitten over die huwaei en lees alleen drama verhalen. Ik zou hem dus nog niet eens verplaatsen maar een fatsoeijk ap kopen :)
Wie weet. Mensen berichten op internet zelden over de goede prestaties en vooral over slechte prestaties. Daar zit nogal een selectiebias. Ik zou toch echt beginnen met een oorzaakanalyse en eventuele kostenloze oplossingen.

Wil je het gelijk goed doen, en speelt geld geen rol, koop dan vooral meerdere AP’s en sluit die bedraad aan zodat je overal 5GHz WiFi hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Zit jouw smartphone in een hoesje? Zo ja, haal deze eens uit het hoesje en kijk eens of de snelheid beter wordt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel0809
Dank voor alle reacties!

Meting was inderdaad van 5Ghz netwerk. Dat netwerk is al -68 op de eerste verdieping en loopt op tot -78 op zolder.

Homey aan of uit lijkt geen verschil te maken. Opmerkingen over de meterkast snap ik, maar ik leefde blijkbaar in de illusie dat AP's van providers wel soort van vergelijkbaar zijn.
Er staat nog een monteur van T-mobile ingepland, wie weet heeft die nog een gouden tip, of een ander AP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MulhollandDrive
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-06 22:30
ik had dit probleem ook, op de telefoon (Nokia 5.2) niet vooruit te branden met wifi (langzaam, time-out meldingen etc).., op de andere apparaten (ipad, chromecast etc), gaat de wifi prima.

Ik denk dat ik het ontdekt heb bij mij:
In mijn router zag ik dat de netwerkschijf IP adres 192.168.1.10 gebruikte en dit adres gebruikte mijn telefoon ook, toen heb ik op mijn telefoon het te gebruiken IP adres bij wifi instellingen veranderd en op statisch gezet
Nu gaat de wifi op de telefoon ook weer prima.

vr gr
Pagina: 1