Monitor (VGA) > Laptop (HDMI) met VGA/HDMI kabel werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:20

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik probeer mijn laptop met HDMI aansluiting op een 10+ jaar oude Packard Bell monitor aan te sluiten. Deze monitor heeft een VGA en DVI-D aansluiting, en mijn laptop USB-C en HDMI. Aanvankelijk sloot ik deze aan met een HDMI kabel en DVI-D adaptertje, maar dat gaf geen signaal. Ik dacht, wellicht komt dat doordat de output van het scherm kapot is of de DVI-D adapter niet lekker is (HDMI kabel werkt, getest). Zonet probeer ik het met een vers aangeschafte VGA > HDMI kabel, en ook dat geeft geen beeld. Dezelfde monitor werkt wel via deze VGA poort op een desktop PC (VGA > VGA). De HDMI poort van de laptop werkt ook gewoon (geeft beeld op een TV via de oorspronkelijke HDMI kabel).

De poorten op zowel monitor als laptop lijken dus te werken. Waar zit hem dan de crux? Heb ik dikke pech en een kapotte kabel gekocht (naast een al kapotte DVI-D adapter), of kan er nog een andere oorzaak zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 13-08-2019 15:29 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:55
Dvi-d / hdmi zou moeten werken
Vga / hdmi niet. Dat gaat alleen werken met een kastje die het signaal omzet.

Edit: op welke resolutie probeerde je het met dvi-d m hdmi? Ik neem aan dat je oude scherm maar een max resolutie aan kan...

[ Voor 36% gewijzigd door Dacuuu op 13-08-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dacuuu schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:33:
Dvi-d / hdmi zou moeten werken
Vga / hdmi niet. Dat gaat alleen werken met een kastje die het signaal omzet.

Edit: op welke resolutie probeerde je het met dvi-d m hdmi? Ik neem aan dat je oude scherm maar een max resolutie aan kan...
Waarom verkoopt de lokale PC-boer dan kabels met aan de ene kant een HDMI uitgang, en aan de andere een VGA? :D Ben toch even nieuwsgierig wat daar dan het nut van is.

Edit: ik heb nog geen optie om voor een bepaalde resolutie te kiezen; het scherm geeft simpelweg "no signal" weer en gaat vervoglens in standby modus.

[ Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 13-08-2019 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:55
LankHoar schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Waarom verkoopt de lokale PC-boer dan kabels met aan de ene kant een HDMI uitgang, en aan de andere een VGA? :D Ben toch even nieuwsgierig wat daar dan het nut van is.

Edit: ik heb nog geen optie om voor een bepaalde resolutie te kiezen; het scherm geeft simpelweg "no signal" weer en gaat vervoglens in standby modus.
https://www.replacedirect...naar-hdmi-kabel-niet.html

Toch zijn deze kabels wel op de markt gekomen omdat in sommige apparaten het signaal automatisch om wordt gevormd van analoog naar digitaal. Echter is dit bij veel apparaten niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Aha, dus dan zou het DVI-D output nog defect kunnen zijn, of het DVI-D > HDMI verloopje.

Ik heb dus 15 EUR uitgegeven voor een waardeloze kabel. Hopelijk kan ik hem nog terugbrengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:10
Waarschijnlijk is je oude monitor DVI-A en moet je een actieve adapter hebben.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
chaoscontrol schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:59:
Waarschijnlijk is je oude monitor DVI-A en moet je een actieve adapter hebben.
Het lijkt echt DVI-D Dual Link wanneer ik dit plaatje bekijk. Komt exact overeen met de connectoren in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:10
@LankHoar het staat vast in het boekje van de monitor. Als je het model weet kun je dit vast zo vinden. De connector aan de monitor kant betekend niet perce iets, dat is meer dat alle kabels passen. Dat plaatje geeft aan welke pinnen er daadwerkelijk gebruikt worden per connector.

Helaas is DVI een warrige standaard met verschillende poorten en signalen en maakt het allemaal niet duidelijker. :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zojuist de kabel teruggebracht en geruild voor een ander DVI - HDMI adapter. Deze werkt ook niet. Nu kan het dus enkel nog aan de DVI poort van de monitor liggen lijkt me?

@chaoscontrol boekje zal ik niet kunnen vinden. Hij zal er vast nog zijn, maar mijn ouders kennende ligt die ergens in een chaos van andere boekjes, (ik woon niet meer thuis dus daar heb ik geen controle over). Denk dat ik die niet zomaar terug vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:54

jgj82

Ja, maar = nee

LankHoar schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:32:
Zojuist de kabel teruggebracht en geruild voor een ander DVI - HDMI adapter. Deze werkt ook niet. Nu kan het dus enkel nog aan de DVI poort van de monitor liggen lijkt me?

@chaoscontrol boekje zal ik niet kunnen vinden. Hij zal er vast nog zijn, maar mijn ouders kennende ligt die ergens in een chaos van andere boekjes, (ik woon niet meer thuis dus daar heb ik geen controle over). Denk dat ik die niet zomaar terug vind.
Kijk even achterop de monitor en gooi die info door Google. Waarschijnlijk heb je snel een digitaal boekje of specsheet te pakken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
jgj82 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:35:
[...]

Kijk even achterop de monitor en gooi die info door Google. Waarschijnlijk heb je snel een digitaal boekje of specsheet te pakken. ;)
Done. Dit is hem: pricewatch: Packard Bell Maestro 190W (19", 8ms, D-sub/DVI-D, Speakers, Zwart...

Lijkt dus toch echt DVI-D te zijn. Dan snap ik niet waarom mijn adapter niet werkt (heb er dus 2 geprobeerd). Hoe kom ik erachter of deze monitor een digitaal signaal automatisch om kan zetten naar analoog (i.e. die HDMi > VGA kabel)?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Iemand nog een idee? Anders denk ik dat ik vanmiddag met laptop, verloopstukjes, kables en monitor naar de lokale PC winkel ga. Hij zei dat hij het wel interesant vond, "eens wat anders dan Windows installeren" :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Staat de source van de monitor op automatisch of geforceerd op DVI? Forceren wil nog wel eens werken.

Verder, over welke laptop hebben we het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb een oude beamer en die zit met een VGA-HDMI verloopje op de HDMI poort van mijn laptop en af en toe een androidboxje aangesloten - en dat werkt prima.

Er zijn dus wel degelijk toepassingen waar HDMI naar VGA prima werkt, en dat is geen actieve adapter.

Gewoon zo'n plugje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0174/1800/products/HDMI_to_VGA_1_of_2_1024x1024.JPG?v=1454596727

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:20:
Er zijn dus wel degelijk toepassingen waar HDMI naar VGA prima werkt, en dat is geen actieve adapter.
Om van HDMI (digitaal) naar VGA (analoog) of omgekeerd te gaan heb je altijd een actieve adapter nodig.

Anoniem: 472287

Nielson schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:37:
[...]
Om van HDMI (digitaal) naar VGA (analoog) of omgekeerd te gaan heb je altijd een actieve adapter nodig.
Kan je mij het bestaansrecht van bovenstaand verloopje dan eens uitleggen en als je dan toch bezig bent, even bij mij thuis komen uitleggen welke zwarte magie er toegepast is op mijn beamer-setup?

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De adapter kan actief zijn omdat hij gevoed wordt uit de HDMI-stekker.....

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
br00ky schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:15:
Staat de source van de monitor op automatisch of geforceerd op DVI? Forceren wil nog wel eens werken.

Verder, over welke laptop hebben we het?
Volgens mij kan de source alleen maar op "automatisch", want zodra er geen signaal komt schakelt ie zichzelf na een paar seconden in standby. Op "menu" klikken etc. helpt niets, dan gebeurt er niets.

Het betreft een Lenovo T470.
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

Kan je mij het bestaansrecht van bovenstaand verloopje dan eens uitleggen en als je dan toch bezig bent, even bij mij thuis komen uitleggen welke zwarte magie er toegepast is op mijn beamer-setup?
Waarschijnlijk is dit de reden voor jouw "zwarte magie": Dacuuu in "Monitor (VGA) > Laptop (HDMI) met VGA/HDMI kabel werkt niet" ;)

[ Voor 33% gewijzigd door LankHoar op 15-08-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:48
Hier worden twee dingen door elkaar gehaald. Wat @Anoniem: 472287 gebruikt is een HDMI->VGA adapter, maar deze link heeft het over VGA->HDMI.
Het is makkelijker om met "simpele" electronica van digitaal HDMI naar analoog VGA te gaan dan andersom.

Ik weet ook dat je bij de Action voor 3,50 een verloopje van HDMI->VGA kunt halen en dat deze ook redelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07-2022
Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Ik probeer zelf met een simpele action hdmi naar vga adapter een oude tv aan een kastje aan te sluiten zonder resultaat.

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-06 16:42
@tweakersid ik heb ook die action hdmi-> vga adapter en bij mij deels resultaat. Op een laptop(dell precision) werkt het wel en op mijn eigen laptop(toshiba satellite) werkt het niet. Wellicht hebben wij allebei het probleem dat onze hmdi de adapter niet voedt zoals @Rieverst zegt? Heb jij inmiddels al een oplossing gevonden?
Pagina: 1