Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 17:40
M'n vriendin is op zoek naar een laptop, en ik mag haar helpen. Altijd leuk natuurlijk, maar ze heeft een paar eisen waar ik m'n twijfels over heb. Omdat mijn technische know-how gelimiteerd is, hoop ik dat jullie even als klankbord willen fungeren.

Ze gebruikt voor haar studie/werk programma's als ACAD en Maya. Ze heeft nu een 5/6 jaar oude laptop met een i7 (model niet paraat), een gemiddelde videokaart (merk + model niet paraat) en 16 GB RAM. Ze draait nog Windows 8.1.

Als ze volop aan het renderen is, klaagt ze dat de CPU en RAM standaard 100% worden benut. Hierom wilt ze nu een laptop met een i7 8750H, GTX 1050, 1TB SSD en 32 GB RAM. Die i7, GTX en SSD kan ik nog in meekomen, maar 32 GB RAM lijkt me volstrekt overbodig. Mede doordat Windows 10 een stuk efficiënter met RAM omgaat.

Wat is jullie ervaring met RAM? In hoeverre biedt 32 GB een meerwaarde tegenover 16 GB bij zware renders in programma's als Maya?

[ Voor 10% gewijzigd door DW23 op 13-08-2019 13:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03
De recommended specs voor Autocad zeggen 16GB. Je kunt natuurlijk ook als uitgangspunt 16GB nemen, maar wel met als eis dat je moet kunnen uitbreiden naar 32. Dan kun je altijd nog upgraden als dat nodig lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
We kunnen daar weinig over zeggen, dat is namelijk afhankelijk van hoe zwaar de files en scenes zijn die ze draait, en wat ze tegelijk open heeft.

Tijdens renderen 100% cpu is normaal en hoort juist. 100% ram gebruik kan wel vertragen. Check even goed of ze tijdens het werken en renderen vaak dicht bij die 16GB zit. (ram als cache telt niet) Ook als ze graag veel open heeft staan dan kan het aantikken.

Ik zou zelf waarschijnlijk wel voor 32GB gaan met dit soort gebruik..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 00:03
Hoe ingewikkelder het model en textures etc., hoe meer geheugen het zal eten.
Daarnaast wil je er vast ooit nog wel eens een browser met documentatie naast open hebben etc.

Ik zou ook voor 32 GB gaan (momenteel zijn de ram prijzen ook weer wat lager) en anders wat anbonl aangeeft zorgen dat je zeker weet dat je naar 32GB kunt uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als de recommended specs 16GB zeggen, dan wil je daar het liefste een stap boven zitten zodat je ook andere apps kan gebruiken in de tussentijd. In dit geval zou dat dus 24 of 32 zijn, en 32 zal in laptops de eerste stap omhoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Daarnaast zouden 2 reepjes van 16 GB ook nog snelheidsvoordeel kunnen hebben tov 1 reepje van 16, bijv. doordat er dan Dual Channel mogelijk is. De vraag is of het merkbaar is en met 16 GB in totaal zou je ook 2x8GB kunnen toepassen. Maar dan is natuurlijk wel weer de vraag hoe de laptop standaard geleverd wordt, met 2x8 of 1x16. Met 2x8 wordt later upgraden naar 2x16 weer een stukje lastiger en prijziger.

Ik zou persoonlijk voor 2x16 gaan, op het geheel is die meerprijs verwaarloosbaar en dan weet je zeker dat het optimaal werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 13-08-2019 13:38 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
De volgende versie van Maya zijn de recommended specs ineens 32 GB en heb je spijt.
Plus dat je met 32 GB zeker twee tabs meer open kan hebben in Chrome :P .

@Taro merkt terecht op dat alleen de hoeveelheid tegenwoordig niet zoveel zegt over de totale prestaties van je geheugen. Check dat even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 16:37
Vergeet niet om te kijken welke software / methode ze precies gebruikt om te renderen. Je kan bijvoorbeeld met Maya ook met de GPU renderen, wat een héél stuk sneller gaat dan met de CPU, dus het zou de moeite waard kunnen zijn om voor een betere GPU te gaan.

Wat betreft geheugen / geheugengebruik: compleet afhankelijk van wat ze er mee doet. Het argument "Win 10 is efficient met geheugen" lijkt mij niet echt sterk, dat scheelt niet genoeg om echt invloed te hebben. Vergeet niet dat puur geheugengebruik van het programma zelf niet alles zegt: als haar renderprogramma's nu over de +- 10GB heen gaan, zou ik sowieso voor de 32GB gaan. Vergeet niet dat er ook zat ruimte moet blijven voor de disk caching, en dat je ruimte wil houden om in de komende jaren nog te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

DW23 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:20:
M'n vriendin is op zoek naar een laptop, en ik mag haar helpen. Altijd leuk natuurlijk, maar ze heeft een paar eisen waar ik m'n twijfels over heb. Omdat mijn technische know-how gelimiteerd is, hoop ik dat jullie even als klankbord willen fungeren.

Ze gebruikt voor haar studie/werk programma's als ACAD en Maya. Ze heeft nu een 5/6 jaar oude laptop met een i7 (model niet paraat), een gemiddelde videokaart (merk + model niet paraat) en 16 GB RAM. Ze draait nog Windows 8.1.

Als ze volop aan het renderen is, klaagt ze dat de CPU en RAM standaard 100% worden benut. Hierom wilt ze nu een laptop met een i7 8750H, GTX 1050, 1TB SSD en 32 GB RAM. Die i7, GTX en SSD kan ik nog in meekomen, maar 32 GB RAM lijkt me volstrekt overbodig. Mede doordat Windows 10 een stuk efficiënter met RAM omgaat.

Wat is jullie ervaring met RAM? In hoeverre biedt 32 GB een meerwaarde tegenover 16 GB bij zware renders in programma's als Maya?
Of het nodig is, ligt aan de grote van wat je rendert en met wat voor textures. Je kunt aan 4GB genoeg hebben, of aan 32GB nog niet genoeg.

Windows 10 efficienter in ram in welk opzicht ?

Als het nu al 16GB ram gebruikt, lijkt me het sterk dat het dat bij W10 niet zou doen.
Zeker met de prijzen van ram ATM lijkt me het niet heel zinnen om daar op te beknibbelen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 21:09

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Als je CAD / Render software gebruikt zou je dan niet eerder naar een CAD kaart ipv een GTX1050 (Gaming) kaart kijken?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
@crzyhiphopazn Zo'n Dell met een Quadro wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 21:09

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Ja Quadro of Fire Pro kaarten.
Die zijn geoptimaliseerd voor 2D berekeningen.

BTW 32GB kan geen kwaad en je bent op zich beter bestendig voor toekomstige applicatie updates.

[ Voor 16% gewijzigd door crzyhiphopazn op 13-08-2019 14:48 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

crzyhiphopazn schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:47:
[...]
Ja Quadro of Fire Pro kaarten.
Die zijn geoptimaliseerd voor 2D berekeningen.

BTW 32GB kan geen kwaad en je bent op zich beter bestendig voor toekomstige applicatie updates.
Zeker dit, maar als je om wat voor reden dan ook toch 16GB wilt, dan wel 1x16GB... de kans is namelijk groot dat jouw vriendin uiteindelijk toch naar 32GB wil gaan. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 12:06
Als je begint met 2x8 met de mogelijkheid om te upgraden. Aftermarket is vaak goedkoper dan als upgrade bij dell oid.
En meeste rendercapaciteiten haal je toch uit een dedicated gpu, dus die moet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIBSS
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:49
Voor maya zou ik zeker voor de 32GB gaan met de textures van tegenwoordig, minimaal...

Kiezen wat voor een CPU is heel moeilijk met deze programma's, ik wil ook een nieuwe build specifiek voor deze programma's en kom er ook niet uit.

Een zo snel mogelijke single core cpu (intel dus) is beter voor animaties, textures en sculpting. Rendering is weer meer multi core gericht (amd).
Pagina: 1