CPU begint erg warm te worden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEverts
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de koeling. Ik heb een laptop met een Intel Core I7-9750h en een Nvidia GeForce RTX 2060 videokaart. Ik gebruik het programma CAM om de temperatuur van deze componenten bij te houden. (wat vinden jullie het beste programma om de hitte bij te houden?) Ik heb zelf niet zo veel verstand van laptops, maar wat zijn nog ''normale'' temperaturen tijdens gewoon gebruik en gamen?

Ik zit met gamen soms op 70/80 graden. Dan slaan de ventilatoren wel flink aan. Maar is dat niet schadelijk voor de laptop? Nogmaals ik weet heel weinig van laptops, misschien is dit een domme vraag.

Is het geen normale temperatuur? Wat kan ik er dan aan doen om hem koeler te krijgen/houden. Want de laptop gebruikt nog lang niet zijn maximale rekenkracht, maar wordt al wel zo warm.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,
T. Everts

[ Voor 3% gewijzigd door TEverts op 13-08-2019 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37

Nemesizz

Untouchable

Niet geheel ongebruikelijke temperaturen voor een laptop.

Koeling van veel laptops stelt niet veel voor tegenwoordig, mede omdat die dingen vaak zo plat als een dubbeltje moeten zijn. Vaak is het niet meer dan 1 heatpipe op de core van de processor naar een klein koelvinnetje met een kleine ventilator die als een malle moet blazen om de warmte een beetje af te voeren.

Je geeft geen model van laptop aan (of ik kijk er glad overheen), maar de meeste laptops hebben niet al te beste koeling vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEverts
Ik heb onderstaande laptop:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo Legion Y540-15IRH (81SX00AHMH)€ 1.349,-€ 1.349,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.349,-

Maar los van het feit dat een laptop minder goed koelt dan een PC. Welke temperaturen zijn gevaarlijk voor de CPU en de GPU? Mijn laptop gaat op zijn max tot 80 graden, maar is dit slecht voor de laptop?

En zou ik er iets aan kunnen doen zodat hij minder snel heel warm wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

TEverts schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:53:
Ik heb onderstaande laptop:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo Legion Y540-15IRH (81SX00AHMH)€ 1.349,-€ 1.349,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.349,-

Maar los van het feit dat een laptop minder goed koelt dan een PC. Welke temperaturen zijn gevaarlijk voor de CPU en de GPU? Mijn laptop gaat op zijn max tot 80 graden, maar is dit slecht voor de laptop?

Tegenwoordig is niets meer direct schadelijk. Beide gaan zelf gas terugnemen op het moment dat ze te heet worden.

Verder kun je niet veel doen, zorg dat je laptop op een rechte ondergrond staat, zodat de roosters niet verstikken
Je kunt nog zoiets overwegen :
https://www.coolblue.nl/p...laptop-cooling-stand.html?
cmt=c_a,cp_6445402984,a_74375617662,t_pla-787791755001,n_g,d_c&gclid=EAIaIQobChMIv7OOyY2A5AIVFODtCh2v_wImEAQYBCABEgIH1_D_BwE

Maar of dat echt veel scheelt weet ik niet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37

Nemesizz

Untouchable

Volgens de specs van Intel is max temp voor de CPU 100ºC , meestal gaan ze dan wel thermal throttelen, en als dat niet helpt valt de laptop (of PC) wel uit om schade te voorkomen.

En qua levensduur, meestal overleeft de CPU het langste, voor die tijd is een van de andere dingen al wel kapot gegaan (en dan ook vaak na een paar jaar, dus zou me daar niet zo druk om maken).

Die coolingstands helpen vaak niet of nauwelijks. Beetje afhankelijk van het design van de laptop, maar zijn veel modellen waar bijvoorbeeld de bodem dicht zit, en de lucht via de zijkant of bij het scherm schanier word aangezogen/uitgeblazen.

Ik zou me niet druk maken als dat ding 80ºC onder belasting word, want zoals gezegd is dat niet heel ongebruikelijk voor een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEverts
Bedankt Nemesizz en Heuveltje! Dus al wordt hij 100 graden, dan kan dit nog geen kwaad? Hij wordt echt heel erg warm tijdens het spelen van spellen. Zie onderste foto:

https://ibb.co/9YQZ6HV

Ik heb het spel toen maar afgesloten, want krijg steeds een melding van Windows dat hij boven de 80 graden komt en dat dit gevaarlijk kan zijn.

Ik heb de laptop net nieuw, kan het zijn dat de koeling niet goed is? 90+ Graden wat alleen maar oploopt is toch niet gewoon?

[ Voor 74% gewijzigd door TEverts op 13-08-2019 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:47
Gaming laptops worden nu eenmaal warm, de temperaturen die je krijgt kunnen opzich geen kwaad maar als je het iets koeler wilt hebben kun je altijd balanced mode ipv performance mode gebruiken. Op deze manier zou je cpu een paar graden koeler moeten draaien zonder al te veel performance in te leveren.
De 88c op de cpu en 75c op de gpu zijn normaal, de i7-9750H is een heethoofd en dat zie je terug in vrijwel elke laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 15:26
TEverts schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:16:
Bedankt Nemesizz en Heuveltje! Dus al wordt hij 100 graden, dan kan dit nog geen kwaad? Hij wordt echt heel erg warm tijdens het spelen van spellen. Zie onderste foto:

https://ibb.co/9YQZ6HV

Ik heb het spel toen maar afgesloten, want krijg steeds een melding van Windows dat hij boven de 80 graden komt en dat dit gevaarlijk kan zijn.

Ik heb de laptop net nieuw, kan het zijn dat de koeling niet goed is? 90+ Graden wat alleen maar oploopt is toch niet gewoon?
Je hoeft je hier helemaal geen zorgen om te maken, ja de laptop wordt warm en ik zou hem zeker niet op je schoot leggen ;) . Ik maak zelf ook gebruik van CAM op mijn computer en als het goed is, geeft CAM standaard een notificatie wanneer je CPU over de 70 graden gaat. Je zou dit kunnen verhogen naar 85 of 90 graden, dat zijn de temperaturen waarbij je wel moet gaan kijken of er misschien iets geblokkeerd wordt.

Zoals @Nemesizz ook al aangaf, 80 graden is niet erg voor een gaming laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 22:36
Je zou nog MSI afterburner kunnen installeren om een handmatige fan curve in te stellen voor je GPU. Op een pc werkt dat, weet niet of het slim is om bij een laptop te doen gezien de fabrikant meestal al een fan curve heeft ingesteld voor het design van de laptop.

De temperaturen zijn niet exorbitant hoog, ik zou gewoon de melding negeren en lekker doorgaan waar je gebleven was.

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
TEverts schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:53:
Eigenlijk niet, zorg dat de lucht er vrij in en uit kan.

Zo'n laptop cooling stand blaast tegen de onderkant aan, en niet de laptop in, dus dat effect is beperkt. (geen idee wat een paar graden verschil in fps doet btw) Grote voordeel is wel dat er iets tussen je bovenbenen en de laptop zit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEverts
Fijn, bedankt voor jullie berichten! Dit stelt mij gerust. ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Ik weet dat het een oud topic is, maar wou toch nog even reageren.
Mijn laptop heeft ook de i7 9750h, en dit samen met de GTX1660Ti.
Warmte was hier ook een issue, maar heb ik compleet opgelost, en wel met de volgende oplossingen:

1. FAN van automatisch halen indien mogelijk en fan profiel aanmaken. In mijn geval in MSI Dragoncenter.
2. Underclocken van CPU. 4.2ghz maximaal is leuk allemaal, maar in veel games geeft het niks geen FPS winst. Mijn sweet spot ligt in de meeste games rond de 3.6Ghz. Dit kan met het programma: throttlestop
2. undervolten de van cpu, -0.120mv op core en cache. Stabiel in elke stresstest. Te doen met: Throttlestop of Intel XTU. (Verwacht voor jouw laptop de waarde 0.120mv ook kan, maar -> testen )
3. FPS cap op 144fps. M'n externe monitor is 144hz, vandaar..
4. Koelpasta CPU en GPU vervangen met: Grizzly kryonaut

Hiermee heb ik zeker 10graden winst op full load, en geen therminal throttle.
Incl underclock CPU naar de 3.6GHz, zeker 15 tot zelfs 20graden verschil ;)
In de meeste games gewoon temps rond de 70graden, battlefield 5 tikt de cpu "soms" net de 80graden aan, maar blijft onder de 85graden wat volgens mij de throttle grenswaarde is.

Wellicht kun je wat met deze info, in jouw geval zou ik de FPS cap en fan profielen sowieso proberen.
Koelpasta zou je wellicht kunnen laten doen, als je dit zelf niet wilt uitvoeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Marsjee op 11-01-2020 22:59 ]

Pagina: 1