Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade voor de Game PC - is het de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Huidige systeem is een Phenom X6 1090T Black. Draait lichtelijk overgeklokt met een oversizede koeler.
Zit 8GB ram in, ooit geprobeerd te upgraden maar mijn moederbord is ont-zet-tend kieskeurig met RAM.
Videokaart is een Radeon 280 (volgens mij niet de X, maar hoe kom ik hierachter?) met 3GB ram.
Zit een Corsair SSD'tje in en er hangt een 24" Full HD display aan. Allemaal lekker budget dus.

Ik game ermee, maar het mag geen naam hebben. Beetje WoW (ga wel weer classic spelen) en speel geen cutting-edge nieuwe games (heb latente interesse om weer eens iets zoals een recente iteratie van DOOM te proberen). De Phenom is geen strepentrekker (meer) en dat merk ik eigenlijk vooral bij het renderen van video's. Alhoewel ik film in Full HD moet ik renderen in 4k om te zorgen dat YT niet teveel kwaliteit wegstreept door het beperken van de bitrates, en dan staat het ding uuuuren te stampen (tegen 125w TDP :X).

Als ik de Budget BBG bekijk:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2019

zie ik dat de aanbevolen videokaart niet schokkend veel sneller is dan wat ik denk te hebben:

https://www.videocardbenc...gpu=Radeon+RX+570&id=3741

https://www.videocardbenc...gpu=Radeon+R9+280&id=3465

Zou ik dus alleen een CPU/Board/RAM refresh overwegen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 93,04€ 93,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,99

Die Ryzen is echter wel 3x vlotter dan wat ik heb, tegen de helft van de TDP. Ik probeer dus te beslissen of het me die 350 euro waard is om te upgraden, of de games er veel beter van gaan draaien en of het renderen dan substantieel veel sneller zou verlopen. Ik zou de huidige (vrijwel nieuwe) SSD, voeding, kast en dergelijke gewoon behouden. Ik ben dus niet zeker van het precieze type GPU maar uit de AMD software haal ik ook alleen maar dat het een R9 200 series 679A is met een core clock van 972 mhz, 240GB/sec bandbreedte en 3GB DDR5 geheugen. Device hunt zegt:

https://devicehunt.com/se...ci/vendor/any/device/679A

dus ik vermoed een non-x versie.

Overwegingen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:45
RX 570 is 50% sneller, is zuiniger, heeft Freesync ondersteuning en meer VRAM.

Welk merk en type voeding heb je?
Waarom een Mini-ITX moederbord. Past er niet groter in je kast?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:17:
RX 570 is 50% sneller, is zuiniger, heeft Freesync ondersteuning en meer VRAM.
Ga ik daar bij WoW classic of een verdwaalde FPS game echt 100/150 euro profijt van trekken?
Wat moet ik met freesync?
Welk merk en type voeding heb je?
pricewatch: Cooler Master Real Power M520
Waarom een Mini-ITX moederbord. Past er niet groter in je kast?
Jawel, maar ik vind het wel interessant te overwegen de boel later in een mini kastje te proppen. Huidige kast is een Sharkoon die vrij nieuw is en waar ik nul klachten over heb, het is gewoon een overweging en qua prijs scheelt het volgens mij niet veel?

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 13:13
@HTT-Thalan freesync zorgt ervoor dat je monitor/gpu beter communiceert. dus je hebt minder tearing/frametime. de fps is niet de factor in dit geval.

vervang a.u.b die voeding. dat ding is 80 plus. vreet stroom als een idioot. neem een gold voeding heb je betere betrouwbaarheid en garantie.

btw : ga shazzrah in. :D

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
agittunc schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:52:
@HTT-Thalan freesync zorgt ervoor dat je monitor/gpu beter communiceert. dus je hebt minder tearing/frametime. de fps is niet de factor in dit geval.
Dan moet de monitor dat ook ondersteunen neem ik aan? Ik ga die niet vervangen (is gratis scherm vanuit mijn werk).
vervang a.u.b die voeding. dat ding is 80 plus. vreet stroom als een idioot. neem een gold voeding heb je betere betrouwbaarheid en garantie.
Ik snap je punt over efficientie maar ik geloof echt niet dat ik de investering van 100+ euro in een nieuwe voeding terug ga verdienen in de resterende looptijd van het systeem tegen 18cent/kw.
btw : ga shazzrah in. :D
Heb daar een Orc Warlock aangemaakt idd :P.

• agittunc
@HTT-Thalan welke monitor heb je?

het is niet alleen efficientie. als jouw voeding zegt fYou dan kan die voeding ook je componenten meenemen naar de hel toe. had ik ook bijna.

je zou discord moeten joinen. veel mensen komen dan samen in een guild terecht :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
agittunc schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:31:
@HTT-Thalan welke monitor heb je?

het is niet alleen efficientie. als jouw voeding zegt fYou dan kan die voeding ook je componenten meenemen naar de hel toe. had ik ook bijna.

je zou discord moeten joinen. veel mensen komen dan samen in een guild terecht :)
Ik neem de gok wel :). Discord is een soort voice chat?

• agittunc
@HTT-Thalan chat/voice, je kan er vrij veel mee.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:45
Vooral doen. Je voeding is oud en van lage kwaliteit en daarom aan het einde van de levensduur en niet betrouwbaar meer. Ook zal er een te hoge ripple op de onderdelen los gelaten worden met een kortere levensduur van die onderdelen als gevolg. Daarnaast mist de voeding functies die vereist zijn icm de hardware van tegenwoordig zoals gescheiden spanningsregeling. De spanning op de lijnen wijkt af van de ATX specs zodat het systeem onstabiel kan worden.
Pagina: 1