Toon posts:

Fibaro Dimmer 2 aansluiten op combinatie schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pete01
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 16-08-2019
Goedemorgen!

Momenteel zit ik met een vraag waarop ik het antwoord niet kon vinden op het forum/elders online. Mogelijk gebruik ik verkeerde zoektermen, maar vooralsnog kom ik er niet uit.

Mijn vraag; ik probeer een Fibaro Dimmer 2 aan te sluiten op een combinatie schakelaar (een stopcontact en schakelaar in een, zoals dit). 1 van de 2 schakelaars schakelt een plafond lamp die ik graag wil dimmen. Ik heb al vaker verschillende inbouw modules geïnstalleerd (Qubino, Fibaro, etc.), maar deze situatie is nieuw. Zie onderstaande afbeelding voor de huidige schakeling.

Zoals ik het nu begrijp moet ik de fase en de nul splitsen, zodat deze naar het stopcontact gaan en naar de Dimmer (L en N). De zwarte schakeldraad die nu verbonden is met de schakelaar moet op de Dimmer output (meest linker aansluiting). So far so good? Dan rest alleen nog de schakelaar op de Dimmer aan sluiten. De S1 sluit ik aan op de schakelaar (waar eerst de zwarte schakeldraad op zat aangesloten), maar wat moet er dan op de Sx? Ik vermoed de fase (wat zou betekenen dat de fase die nu naar het stopcontact gaat in drieën gesplitst moet worden), maar ben hier niet zeker van.

Ik begrijp dat er al vele vragen m.b.t. het aansluiten van dit soort modules zijn gesteld, maar een dergelijke (combinatie) schakeling ben ik nog niet tegengekomen. Ik hoop dat iemand kan bevestigen of mijn voorgestelde schakeling goed is, of niet natuurlijk.

[Voor 0% gewijzigd door Pete01 op 13-08-2019 12:14. Reden: Afbeelding]

Alle reacties

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:09
Heb je geen mogelijkheid om alles zo te laten zitten en de dimmer bij de lamp te plaatsen? Dan schakel je met de schakelaar de dimmer (die de lamp dimt zoals ingesteld)

• Pete01
Misschien begrijp ik je niet goed, maar op die manier zou ik met de wandschakelaar toch de voeding van de dimmer schakelen? Dat zou betekenen dat ik de dimmer niet kan aansturen (via een domotica controller) wanneer iemand de schakelaar heeft omgezet.

Mijn doel is uiteindelijk om de lamp te kunnen bedienen vanuit een domotica controller als wel via de wandschakelaar (wat mijns inziens ook mogelijk moet zijn met de dimmer).

• akatar
Je hebt gelijk, dit kan alleen met de switch versies, hiermee schakel je 230 op de input voor het schakelen. Dit werkt blijkbaar niet voor een dimmer.

Wat een optie zou kunnen zijn is de dimmer bij de lamp, de dubbele schakelaar vervangen voor een enkele en dan de gedimde lamp schakelen dmv een wandzender.

• Pete01
Ah oke! Hm ja, maar moet het niet ook mogelijk zijn de dimmer op de 'reguliere' manier achter de combinatieschakelaar te installeren? Ik wil de situatie het liefst zoveel mogelijk laten zoals hij is. En buiten het stopcontact om is het geen ingewikkelde (2-draads) schakeling; oftewel de dimmer zou er vrij standaard achter geplaatst kunnen worden, ware het niet dat ik niet weet hoe ik de wandschakelaar zelf op de dimmer moet aansluiten.

[Voor 0% gewijzigd door Pete01 op 14-08-2019 08:09. Reden: Typefout]

• akatar
De dubbele schakelaar zet 230 volt op de zwarte schakeldraad, hier kan je een fibaro switch mee schakelen, een dimmer dus niet.Als je 2 enkele schakelaars kan plaatsen en 1 draad kan bijtrekken, ben je er ook.

of....
je moet ruimte hebben om bij de lamp niet alleen de dimmer 2 te plaatsen maar ook een 230vac relais, dan ben je er ook.

Je schakelaar schakelt dan het 230vac relais en deze schakelt dan de dimmer 2.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee