Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC voor een vriend 2 tot 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is voor een vriend die vooral games speelt zoals GTA V, BF V, dat soort games, hij heeft hiervoor een 1440p scherm met 144Hz

Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute prijs is 1200 euro, maar het liefst wil hij natuurlijk hier iets onder zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enige wat hij meeneemt is de monitor, toetsenbord en muis. De rest is gewoon nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon een normale gaming PC, RAID, SLI/Crossfire is allemaal niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, er is geen voorkeur hij staat open voor alles

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij wil gewoon een solid systeem, geluid maakt ook niet zoveel uit omdat hij toch met een headset gamede.

Ga je overklokken?
Nee, ik zal voor hem alleen het XMP profiel instellen en daar houdt het wel mee op.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil voor mijzelf duidelijk hebben wat nu op dit moment het beste bang for buck is, en dan vooral voor zijn configuratie op 144Hz met 1440p.

Ik zelf had deze twee systemen in gedachte (eventueel kan de opslag naar een pricewatch: Intel 660p 1TB ), van beide kampen 1 (Radeon / Nvidia) de Processor heb ik bij beide systemen wel gewoon AMD.

Build met AMD:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 417,-€ 417,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,90€ 49,90
1VentilatorenFractal Design Dynamic GP-12 White blades, 120mm€ 10,68€ 10,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 93,-€ 93,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 69,95€ 69,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,49

Build met Nvidia:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 549,-€ 549,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,90€ 49,90
1VentilatorenFractal Design Dynamic GP-12 White blades, 120mm€ 10,68€ 10,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 93,-€ 93,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 69,95€ 69,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,49

Is de 130 euro meer te verantwoorden qua build? En is het beter om nog even te wachten totdat ze andere koelers hebben van de 5700XT???

Alle reacties

• Riddled
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-11 18:40
Voor 1440p is een 5700XT genoeg voor de vermelde games. Je haalt er vlotjes 60fps mee op de hoogste settings en zal dat de komende jaren ook nog wel kunnen doen. Waarom zou je dan 130 euro meer uitgeven voor gemiddeld minder dan 10% meer frames? Wacht wel up de custom varianten, de XT met blower kan anders heel warm worden en last hebben van throttling.

Wel nog een suggestie voor de voeding:
pricewatch: Corsair TX550M V2 is iets goedkoper maar wel beter in kwaliteit.

Hou er ook rekening mee dat het moederbord een BIOS update nodig heeft om te werken met Ryzen 3600. Daar zijn nogal wat problemen mee gemeld (alhoewel het bij veel mensen ook gewoon werkt) om het via de flashback te doen zonder CPU. Als je geen risico wil moet je het dus oftewel in de winkel waar je besteld de BIOS laten updaten, of je moet voor de MAX versie gaan. Van de Mortar is die nog niet uit, van de Tomahawk (ATX versie) wel, maar dan moet je ook een andere case pakken.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Riddled schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:49:
Voor 1440p is een 5700XT genoeg voor de vermelde games. Je haalt er vlotjes 60fps mee op de hoogste settings en zal dat de komende jaren ook nog wel kunnen doen. Waarom zou je dan 130 euro meer uitgeven voor gemiddeld minder dan 10% meer frames? Wacht wel up de custom varianten, de XT met blower kan anders heel warm worden en last hebben van throttling.

Hou er ook rekening mee dat het moederbord een BIOS update nodig heeft om te werken met Ryzen 3600. Daar zijn nogal wat problemen mee gemeld (alhoewel het bij veel mensen ook gewoon werkt) om het via de flashback te doen zonder CPU. Als je geen risico wil moet je het dus oftewel in de winkel waar je besteld de BIOS laten updaten, of je moet voor de MAX versie gaan. Van de Mortar is die nog niet uit, van de Tomahawk (ATX versie) wel, maar dan moet je ook een andere case pakken.
De TS wil alleen 144fps, geen 60fps. Anders heeft dat 144mhz scherm geen zin. En dan kom je dus op het punt waarbij eigenlijk de 2070 super het ook niet gaat redden.

• Riddled
pepsiblik schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:01:
[...]

De TS wil alleen 144fps, geen 60fps. Anders heeft dat 144mhz scherm geen zin. En dan kom je dus op het punt waarbij eigenlijk de 2070 super het ook niet gaat redden.
Afgaande van de games neem ik aan dat 144fps niet echt nodig is (tenzij je GTA competitief speelt ofzo), maar daar ga je met het budget nooit aan komen.

Next best thing is 1440p op 60+fps met freesync (aannemende dat zijn monitor dat ondersteund, anders is het gewoon op 60fps). Dat is wel haalbaar met een budget van 1200 euro en hetgeen ik aanneem dat TS wil afgaande van de games dat hij post. Het is niet omdat je een 144Hz scherm hebt dat je er per se op 144fps op wil gamen. Zeker voor 1440p zou ik eerder zeggen dat het is om een goede freesync range te hebben zodat je iets bent met LFC onder de 48fps (wat de adaptive sync ondergrens is voor de meeste monitors).

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Riddled schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:49:

Ik houd de voeding in mijn achterhoofd, de BIOS update is geen probleem dit doe ik al jaren zelf en zal ook nu wel lukken.

Is er al enig inzicht in wanneer de aftermarket koelers voor de 5700 uitkomen?
pepsiblik schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:01:
[...]

Dat hij geen 144Hz zal halen op ultra weet hij, en heb ik hem ook aangegeven. Ik wil vooral weten of het te verantwoorden is om voor een 2070 Super te gaan voor het extra geld dat het kost. Hij speelt ook wel andere games maar die zijn minder zwaar en ouder (bijvoorbeeld SMITE, League of Legens, CS-GO) hier zou hij dan wel 144hz mee kunnen halen.
Riddled schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:17:
[...]

Afgaande van de games neem ik aan dat 144fps niet echt nodig is (tenzij je GTA competitief speelt ofzo), maar daar ga je met het budget nooit aan komen.

Next best thing is 1440p op 60+fps met freesync (aannemende dat zijn monitor dat ondersteund, anders is het gewoon op 60fps). Dat is wel haalbaar met een budget van 1200 euro en hetgeen ik aanneem dat TS wil afgaande van de games dat hij post. Het is niet omdat je een 144Hz scherm hebt dat je er per se op 144fps op wil gamen. Zeker voor 1440p zou ik eerder zeggen dat het is om een goede freesync range te hebben zodat je iets bent met LFC onder de 48fps (wat de adaptive sync ondergrens is voor de meeste monitors).
FreeSync zit inderdaad op het scherm, (ik zal het scherm zo even opzoeken om te linken) Gevonden: pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

[ Voor 20% gewijzigd door Knee-Buckler op 13-08-2019 12:21 ]

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Riddled schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:17:
[...]

Lijkt mij een mooie vraag voor de topic starter om te beantwoorden. Wat is de bedoeling van dat 144Hz scherm? Is dat gewoon omdat dat is wat er is, of wil men ook daadwerkelijk op 144Hz spelen? En wat is dat dan waard?

@Knee-Buckler Uw bijdrage graag :)

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
pepsiblik schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Lijkt mij een mooie vraag voor de topic starter om te beantwoorden. Wat is de bedoeling van dat 144Hz scherm? Is dat gewoon omdat dat is wat er is, of wil men ook daadwerkelijk op 144Hz spelen? En wat is dat dan waard?

@Knee-Buckler Uw bijdrage graag :)
Vergeet hierbij niet dat <144fps niet per se 60fps is. Het is ook 80, 100 en 120fps, wat allemaal prima op 144Hz te spelen is, net zoals je prima 40fps op een 60Hz monitor speelt.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:04
Jongens even voor de duidelijkheid. 144hz heeft niet alleen voordeel als je 144fps of hoger haalt, maar ook op lagere fps is het gewoon al een stuk vloeiender en daarom rustiger voor de ogen. Zeker tegenwoordig is de meerprijs voor 144hz tov 60hz iig op 1080P vrij verwaarloosbaar dus zou zeker niet voor minder gaan.

En @Knee-Buckler, je kunt altijd wel vragen of iets het waard is of niet maar dat ligt aan de eindconsument, in dit geval jou vriend wat hij er voor over heeft. Je kunt altijd 100-200 euro extra uitgeven en krijgt daar zeker waarde voor terug, de vraag is eerder of het nodig is en gebruikt gaat worden en dat weet alleen de gebruiker zelf, jou vriend dus.

@Stoelpoot zie dat je mij voor was haha :D

[ Voor 3% gewijzigd door Scrtz op 13-08-2019 12:44 ]

• Riddled
Knee-Buckler schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:19:
[...]

Ik houd de voeding in mijn achterhoofd, de BIOS update is geen probleem dit doe ik al jaren zelf en zal ook nu wel lukken.

Is er al enig inzicht in wanneer de aftermarket koelers voor de 5700 uitkomen?

[...]

Dat hij geen 144Hz zal halen op ultra weet hij, en heb ik hem ook aangegeven. Ik wil vooral weten of het te verantwoorden is om voor een 2070 Super te gaan voor het extra geld dat het kost. Hij speelt ook wel andere games maar die zijn minder zwaar en ouder (bijvoorbeeld SMITE, League of Legens, CS-GO) hier zou hij dan wel 144hz mee kunnen halen.

[...]

FreeSync zit inderdaad op het scherm, (ik zal het scherm zo even opzoeken om te linken) Gevonden: pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
Deze week zouden de eerste aftermarket koelers moeten uitkomen. 15 Augustus is de datum meen ik, de vraag is alleen of ze dan ook in de EU overal onmiddelijk beschikbaar zijn.

Ik zou zeggen kijk naar de Sapphire Pulse, is een goed merk voor AMD kaarten en hij zou maar ~10€ duurder zijn dan de reference. Maar het is dus nog een paar dagen afwachten op beschikbaarheid en prijzen in de EU.

Voor zover ik zie gaat de RX 5700 XT spellen zoals CSGO en LoL wel trekken op 200+fps, zelfs op 1440p en ultra settings, dus daar zou ik me ook geen zorgen over maken dan. Voor GTA V en BF5 is de 2070S repsectivelijk 15% sneller en 3.5% trager (op 1440p Ultra, volgens de tweakers review), aan jou vriend om te kiezen of dat het geld waard is. Persoonlijk zou ik zeggen van niet, maar voor mij is het al goed als de 1% min boven de 60 zit en meer heb ik niet nodig.
Pagina: 1