Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ninodebest
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:29
Hi,

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van goed advies.

Ik ben momenteel bijna 3 jaar werkzaam bij het bedrijf waar ik nu zit en ik heb het prima naar mijn zin. Echter, Ik heb 2 aanbiedingen via LinkedIn gekregen waarbij ik minimaal 10% meer kan gaan verdienen (hier kunnen nog bonussen bovenop komen).

Ik heb een aantal maanden geleden promotie gekregen, maar qua salaris was hier niets van te zien omdat het bedrijf 'niet het beste jaar achter de rug' heeft gehad. Mede hierdoor voel ik dat ik word onderbetaald voor de werkzaamheden en verantwoordelijkheden wat ik momenteel heb. Ook hebben mijn collega's welke dezelfde functie hebben gekregen voor het minder goede jaar een hoger salaris dan ik. De volgende salarisbesprekingen staan gepland voor volgend jaar april, maar ook hier verwacht ik niet veel.

Is dit iets om met mijn werkgever over te hebben?
Wat raden jullie aan?

Ninodebest wijzigde deze reactie 13-08-2019 11:25 (12%)

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:56
Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:24:
Ook hebben mijn collega's welke dezelfde functie hebben gekregen voor het minder goede jaar een hoger salaris dan ik.
hint: je wordt blijkbaar minder gewaardeerd dan je collega's. weggaan lijkt dan geen slecht plan

Tens wijzigde deze reactie 13-08-2019 11:27 (5%)

• iamzero456
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Er is meer in het leven dan geld/salaris. Ofwel: zijn er andere voordelen bij die 2 aanbiedingen die je lonken? Te denken valt aan: reiskosten, auto, voorzieningen, locatie (heel belangrijk), collega's, CAO, comfort, opleiding, doorgroeimogelijkheden, pensioen!.

Je zegt dat je het nu naar je zin hebt, dat is toch ook heel belangrijk? Je zou alles naast elkaar kunnen leggen en vergelijken.

Je collega's hebben een hoger salaris begrijp ik omdat ze voor jouw tijd verhoging gehad hebben toen het beter ging. Dat jij nu binnenkomt minder goed in minder goed jaar is dus gewoon pech eigenlijk zegt de werkgever?

• Ninodebest
Tens schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:26:
[...]

hint: je wordt blijkbaar minder gewaardeerd dan je collega's. weggaan lijkt dan geen slecht plan
Nee, collega's welke promotie hebben gekregen rond hetzelfde moment als ik hebben een vergelijkbaar salaris. Collega's welke promotie hebben gekregen vóór het 'slechte' jaar hebben een hoger salaris dan wij.

• Ninodebest
iamzero456 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:29:
Er is meer in het leven dan geld/salaris. Ofwel: zijn er andere voordelen bij die 2 aanbiedingen die je lonken? Te denken valt aan: reiskosten, auto, voorzieningen, locatie (heel belangrijk), collega's, CAO, comfort, opleiding, doorgroeimogelijkheden, pensioen!.

Je zegt dat je het nu naar je zin hebt, dat is toch ook heel belangrijk? Je zou alles naast elkaar kunnen leggen en vergelijken.

Je collega's hebben een hoger salaris begrijp ik omdat ze voor jouw tijd verhoging gehad hebben toen het beter ging. Dat jij nu binnenkomt minder goed in minder goed jaar is dus gewoon pech eigenlijk zegt de werkgever?
Dat ik promotie heb gekregen in een minder goed jaar is de reden dat zij mij geen mooie loonsverhoging kunnen geven, zegt de werkgever.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:56
Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:30:
[...]

Nee, collega's welke promotie hebben gekregen rond hetzelfde moment als ik hebben een vergelijkbaar salaris. Collega's welke promotie hebben gekregen vóór het 'slechte' jaar hebben een hoger salaris dan wij.
OK duidelijk.
Praten met die bedrijven die je een aanbieding doen blijft geen slecht plan natuurlijk

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

De volgende salarisbesprekingen staan gepland voor volgend jaar april, maar ook hier verwacht ik niet veel.
niemand verbied jou om eerder dan die door de werkgever vastgelegde datum, eens je werkgever aan te spreken op je salaris-situatie en aan te geven dat je daarmee niet tevreden bent en je het zelfs gewoon een onrecht vind.

Als je werkgever dan weer aangeeft dit salaris niet te kunnen of willen verhogen, en ook het gelijktrekken van jouw salaris met wat je collega's voor de gelijke werkzaamheden en takenpakket ontvangen niet in hem opkomt zou dat volgens mij redelijk snel betekenen dat je eens moet kijken wat er in de rest van de wereld te ontdekken valt...

(zeker een ongelijke betaling voor een gelijk takenpakket is gewoon een behoorlijke grote nono en zou ik nooit accepteren... verhaaltjes over "dat het bedrijf een slecht jaar heeft" zijn dan een nogal slecht excuus... het is alsof ze daarmee zeggen dat _jij_ dan de oorzaak bent voor dat slechte jaar, als kennelijk jij er een financiele benadeling voor krijgt, en die anderen niet)

RM-rf wijzigde deze reactie 13-08-2019 11:35 (11%)

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• Ninodebest
RM-rf schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:32:
[...]

niemand verbied jou om eerder dan die door de werkgever vastgelegde datum, eens je werkgever aan te spreken op je salaris-situatie en aan te geven dat je daarmee niet tevreden bent en je het zelfs gewoon een onrecht vind.

Als je werkgever dan weer aangeeft dit salaris niet te kunnen of willen verhogen, en ook het gelijktrekken van jouw salaris met wat je collega's voor de gelijke werkzaamheden en takenpakket ontvangen niet in hem opkomt zou dat volgens mij redelijk snel betekenen dat je eens moet kijken wat er in de rest van de wereld te ontdekken valt...

(zeker een ongelijke betaling voor een gelijk takenpakket is gewoon een behoorlijke grote nono en zou ik nooit accepteren... verhaaltjes over "dat het bedrijf een slecht jaar heeft" zijn dan een nogal slecht excuus... het is alsof ze daarmee zeggen dat _jij_ dan de oorzaak bent voor dat slechte jaar, als kennelijk jij er een financiele benadeling voor krijgt, en die anderen niet)
Je hebt helemaal gelijk! Ik ga denk even kijken of ik een gesprek kan hebben met de chef :)

Zou je hierbij ook in het gesprek direct de 2 aanbiedingen benoemen?

Ninodebest wijzigde deze reactie 13-08-2019 11:43 (4%)

• pkregting
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-11 22:36
Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Dat ik promotie heb gekregen in een minder goed jaar is de reden dat zij mij geen mooie loonsverhoging kunnen geven, zegt de werkgever.
In dat geval zijn er wellicht afspraken te maken over wat de werkgever wel een goed jaar vind en wanneer jij dan wel een mooie loonsverhoging gaat krijgen (indien je wilt blijven). Daarnaast zijn er andere arbeidsvoorwaarden naast het loon waar mogelijk enige vorm van compensatie in zit. Wellicht kun je meer vrijheden krijgen als andere collega's?

De vraag blijft natuurlijk of je op dit moment een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket krijgt. Is dit niet passend, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk aan je blijven knagen en als er geen vooruitzicht in zit zul je je op den duur minder gewaardeerd voelen. Dit hoort de werkgever ook te weten. Een open gesprek is dan het beste, al zullen de meeste mensen dit uit de weg gaan, omdat het confronterend kan voelen.

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08:22
Ik zat in een soortgelijke situatie. Ik wou graag doorgroeien en een hoger salaris. Daar heb ik het over gehad met mijn toenmalige werkgever. Deze ging er naar kijken en werd ik, voor mijn gevoel, aan het lijntje gehouden omdat het al een jaar duurde. En bij mijn vraag naar de status kreeg ik altijd een smoes. In die tijd heb ik ook aanbiedingen gehad via LinkedIn, daar ben ik op in gegaan en gesprekken gevoerd. Ik mocht toen bij 2 andere bedrijven ook beginnen.

Ik heb het hier met mijn leidinggevende over gehad en toen kon opeens alles. Nieuwe functie binnen het bedrijf, hoger salaris etc. Maar toen had ik er al geen goed gevoel meer bij. Want waarom kon het nu allemaal opeens wel?... dan had het ook eerder gekund. Dus ik heb een baan geaccepteerd bij een andere werkgever na lang twijfelen. En ik heb er geen spijt van.

Dus als ik advies mag geven: ga gewoon eens praten met die andere bedrijven. Kijk wat zij bieden en praat erover met je leidinggevende. Wellicht kan dan opeens een hoop meer ;)

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:04

Falcon

DevOps-Engineer

Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Ik ga denk even kijken of ik een gesprek kan hebben met de chef :)
Gooi geen schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Ga eerst maar eens in gesprek (dus op locatie) met die nieuwe werkgevers en over de afdeling.

Je zult niet de eerste zijn die oude schoenen weggeeft voordat de nieuwe lekker zitten (proeftermijn).

Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk.

"You never come second by putting other people first"

• Ninodebest
Falcon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Gooi geen schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Ga eerst maar eens in gesprek (dus op locatie) met die nieuwe werkgevers en over de afdeling.

Je zult niet de eerste zijn die oude schoenen weggeeft voordat de nieuwe lekker zitten (proeftermijn).

Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk.
Ik zat eraan te denken om mijn oude schoenen te vervangen voor nieuwe schoenen bij hetzelfde bedrijf. Als ze dat niet willen doen, dan 'koop' ik mijn nieuwe schoenen bij een ander bedrijf ;)

Ik woon en werk in het buitenland en hier doen ze niet echt aan secundaire arbeidsvoorwaarden.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:53

Yucon

*broem*

Als afgelopen jaar al een minder goed jaar was zit er fundamenteel iets fout bij dat bedrijf.

• NSG
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-11 23:22

NSG

Je weet niks!

Twee aanbiedingen, als in: Je bent op gesprek geweest, beide partijen waren positief en je bent met een contract dat je binnen x dagen moet onderteken naar huis gegaan?

Zo niet, heb je echt niks bijzonder om met je werkgever te bespreken.

• Ninodebest
NSG schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:49:
Twee aanbiedingen, als in: Je bent op gesprek geweest, beide partijen waren positief en je bent met een contract dat je binnen x dagen moet onderteken naar huis gegaan?

Zo niet, heb je echt niks bijzonder om met je werkgever te bespreken.
Nee, dat nog niet, maar wel 2 bedrijven die zeer concreet zijn, wat aansluit op mijn huidige baan en waarbij je moedertaal Nederlands dient te zijn (ik zit in buitenland, dus Nederlanders zijn schaars hier.)

• Falcon

Falcon

DevOps-Engineer

Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:49:
[...]

Ik zat eraan te denken om mijn oude schoenen te vervangen voor nieuwe schoenen bij hetzelfde bedrijf. Als ze dat niet willen doen, dan 'koop' ik mijn nieuwe schoenen bij een ander bedrijf ;)

Ik woon en werk in het buitenland en hier doen ze niet echt aan secundaire arbeidsvoorwaarden.
Als je dit dan weet waarom dit topic openen :? Tijd om die ballen van staal te gebruiken dan toch!

• Ninodebest
Falcon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:52:
[...]

Als je dit dan weet waarom dit topic openen :? Tijd om die ballen van staal te gebruiken dan toch!
Ik weet het nu pas nadat je je tip hebt gegeven. Ik pas alleen de volgorde aan ;)

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:33

Bossie

PSN = Patje_b_

Hi,

Ik ben momenteel bijna 3 jaar werkzaam bij het bedrijf waar ik nu zit en ik heb het prima naar mijn zin. Echter, Ik heb 2 aanbiedingen via LinkedIn gekregen waarbij ik minimaal 10% meer kan gaan verdienen (hier kunnen nog bonussen bovenop komen).
Ik zou linkedIn gewoon negeren tenzij het een corporate recruiter is, de overige 95-99% zijn simpelweg recruiters/cv-schuivers die met hagel aan het schieten zijn.

Als je tevreden bent bij je huidige werkgever dan zou er sowieso toch echt iets meer dan 10% moeten worden geboden voordat het minimaal mijn interesse zou wekken. Het fout dat je toch op dit soort minimale verhogingen wil reageren is naar mijn inziens een indicator dat je het waarschijnlijk toch niet prima naar je zin hebt ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

• RM-rf
  • Nu online
Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

Zou je hierbij ook in het gesprek direct de 2 aanbiedingen benoemen?
Niet echt, dat is een puur persoonlijke afweging waarbij je werkgever juist niks te maken heeft.

Wel kun je gewoon aangeven dat je je bezighoud met je toekomstmogelijkheden en dus een afweging aan het maken bent of je toekomst in dit bedrijf ligt of niet, waarbij natuurlijk een rechtvaardige salarisstructuur een belangrijke afwegingsgrond (van meerdere) is:
oftewel, niet ingaan op specifieke details, maar het juist abstract houden....

des te meer je specifiek inspelt op een eventueel vertrek, des te sterker zal bij de werkgever het idee ontstaan om zulk een 'bluf' te callen... immers, iemand die werkelijk wegwil houd je ook met een salarisverhoging niet tegen, anderszijds, als je dan vervolgens niet vertrekt, is je kans op een betere positie en beter salaris helemaal verkeken, immers heb je dan je hand overspeelt.

overigens, aanbiedingen op linkedin zijn lang geen alleszeggend iets, veel van de bedrijven die daarop werven gooien het gewoon op de quantiteit, die sturen een hoop interessant klinkende aanbiedingen uit in de hoop dat mensen erop 'happen'.

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• Ninodebest
Bossie schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Ik zou linkedIn gewoon negeren tenzij het een corporate recruiter is, de overigende 95-99% zijn simpelweg recruiters/cv-schuivers die met hagel aan het schieten zijn.

Als je tevreden bent bij je huidige werkgever dan zou er sowieso toch echt iets meer dan 10% moeten worden geboden voordat het minimaal mijn interesse zou wekken. Het fout dat je toch op dit soort minimale verhogingen wil reageren is naar mijn inziens een indicator dat je het waarschijnlijk toch niet prima naar je zin hebt ;)
1 van de 2 is een corporate recruiter. Ik heb het naar alle eerlijkheid prima naar mijn zin. Alleen mijn salaris is t.o.v. kosten van levensonderhoud niet hoog. Met 10% extra kan dat al veel verschillen. Bijkomend voordeel is dat de 10% extra minimaal is. Met bonussen kan het gaan om een maximale verhoging van 50%.

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:33

Bossie

PSN = Patje_b_

Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

1 van de 2 is een corporate recruiter. Ik heb het naar alle eerlijkheid prima naar mijn zin. Alleen mijn salaris is t.o.v. kosten van levensonderhoud niet hoog. Met 10% extra kan dat al veel verschillen. Bijkomend voordeel is dat de 10% extra minimaal is. Met bonussen kan het gaan om een maximale verhoging van 50%.
Dus 10% en de rest is bonus-afhankelijk, dan zal ik sowieso graag vooraf duidelijkheid willen hebben hoe deze bonusses berekend worden (individual performance, corporate/business unit performance etc) en of je sowieso volledig in aanmerking komt als je tijdens het boekjaar de overstap maakt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

• leon0013
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19-11 23:29

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Falcon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
Ik vind dit wel een lastige vergelijking... Hieruit zou je af kunnen leiden dat je je oude baan pas gaat opzeggen nadat je proeftermijn bij de nieuwe baas is verlopen. Dat geeft wat praktische problemen.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Falcon

Falcon

DevOps-Engineer

leon0013 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:17:
[...]

Ik vind dit wel een lastige vergelijking... Hieruit zou je af kunnen leiden dat je je oude baan pas gaat opzeggen nadat je proeftermijn bij de nieuwe baas is verlopen. Dat geeft wat praktische problemen.
Ja dat is inderdaad niet wat ik bedoelde. Waar ik op doelde is om het risico te verkleinen dat je in de proefperiode uit elkaar zou moeten gaan, redenen kunnen hiervoor heel divers zijn.

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:15
Ik heb hetzelfde gehad, ga gewoon op gesprek bij dat ander bedrijf maar wacht wel tot ze echt op papier een aanbieding doen.
Uiteindelijk zo 30% erbij gekregen (ben gebleven bij oude werkgever).

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:36
Zeker aan het begin van je carriere kan je bij een overstap altijd een paar honderd euro boven op je huidige loon krijgen. Ik zou je niet te blind staren daarom op hoe mooi die aanbiedingen zijn.

Dat gezegt je voelt dat je niet fair behandeld word omdat je een promotie gekregen hebt en (onvoldoende) loonsverhoging.
Zelfs als je huidige baas je nu 10% er bij geeft is de kans groot dat als je wisselt van werkgever je er 15% bij zou kunnen krijgen. Hoe zou je je dan voelen?

Als je je nu niet happy voelt zou ik gewoon weg gaan. Kijk iets langer wat je droombaan is en hap niet direct op linkedin. En realiseer je ook dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Ik ben zelf om die reden ook sterk aan het overwegen mijn linkedin account daarom te sluiten.
leon0013 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:17:
[...]
Dit geeft vaak ook contractuele problemen. Als je twee (normale fulltime loondienst) werkgevers hebt heb je kans dat je bij beide op staande voet ontslagen word. (De meeste contracten die ik heb hebben expliciet een verbod tegen nevenfuncties. En een werkgever kan denk ik ook aannemelijk maken dat je niet van plan bent fulltime bij hem te gaan werken als je een 2e fulltime contract hebt)

peltco wijzigde deze reactie 13-08-2019 16:09 (32%)

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 12:24

Sharky

Skamn Dippy!

Weeg het goed af maar staar je niet blind op het salaris. Ik heb een prima salaris bij m'n huidige werk en kreeg ook een aanbieding via LinkedIn. Even bakje koffie gedaan met persoon van bedrijf en ik paste precies, salaris zou fors omhoog gaan maar ik heb het niet gedaan. Ik zou veel meer moeten reizen en zou dus minder tijd voor vrouw en kinderen hebben. Achteraf blij dat ik het niet heb gedaan. 10 jaar geleden had ik wel gedaan.

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• Ninodebest
Sharky schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:09:
Weeg het goed af maar staar je niet blind op het salaris. Ik heb een prima salaris bij m'n huidige werk en kreeg ook een aanbieding via LinkedIn. Even bakje koffie gedaan met persoon van bedrijf en ik paste precies, salaris zou fors omhoog gaan maar ik heb het niet gedaan. Ik zou veel meer moeten reizen en zou dus minder tijd voor vrouw en kinderen hebben. Achteraf blij dat ik het niet heb gedaan. 10 jaar geleden had ik wel gedaan.
Ik ga sowieso niet blind staren op het salaris, maar mocht je ergens anders meer kunnen verdienen, dan luistert iedereen wel even, vermoed ik.

• Guise
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-11 10:20
Je hebt niet veel prijs gegeven over je huidige functie en salaris, dus bij voorbaat mijn excuses als ik onjuiste aannames maak.

Ik weet niet op welk punt in je carrière je staat, maar 10% verhoging vind ik persoonlijk onder het minimum voor een overstap en alle bijkomende onzekerheden. Als je nog vroeg in je carrière staat en nog geen riant salaris hebt (aanname), zou je grote sprongen moeten maken. Je hebt bij je huidige werkgever drie jaar ervaring opgedaan en promotie gekregen, daar mag best wat tegenover staan. Omdat je momenteel 2 aanbiedingen hebt liggen ga ik er ook vanuit dat er enige vorm van schaarste is voor je beroep. Misschien zit er met enig onderhandelen wel wat rek in? Het feit dat de bedrijven jou benaderen i.p.v. omgekeerd versterkt je onderhandelingspositie alleen maar. En daarnaast: waarom zou je keuze beperkt moeten zijn tot deze twee/drie bedrijven?

Ik heb bij een vorige werkgever ook een "promotie" gekregen zonder salarisverhoging. Van code monkey naar teamleider - een functie met behoorlijk andere vereiste (soft) skills en aanzienlijk hogere werkdruk (want verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van je team). Bij het eerste functioneringsgesprek was het "we kijken eerst even aan hoe het gaat, maar een verhoging behoort zeker tot de mogelijkheden". Bij het tweede gesprek was het "we kunnen ons de verhoging op dit moment niet permitteren". Na het tweede gesprek ben ik elders gaan kijken, omdat 1) ik mij ondergewaardeerd voelde en 2) ik mijn persoonlijke groei niet wilde laten belemmeren door slechte bedrijfsvoering waar ik nauwelijks impact op had. Ik heb nog steeds geen spijt van de keuze om een nieuwe baan te zoeken.

Bovenstaande is uiteraard maar anekdotisch en in jouw situatie zijn er weer hele andere parameters. Maar stel jezelf de volgende twee vragen: ben ik nog gelukkig/tevreden/gemotiveerd met mijn huidige baan? En welke voorwaarden* wegen voor mij op tegen het nemen van een sprong in het diepe (d.w.z. een nieuwe baan)?

* Waarvan salaris er één is, maar vergeet alle andere (secundaire) arbeidsvoorwaarden die eerder in dit topic genoemd zijn niet.

• arnovos
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Hi,

Ik heb een aantal maanden geleden promotie gekregen, maar qua salaris was hier niets van te zien omdat het bedrijf 'niet het beste jaar achter de rug' heeft gehad. Mede hierdoor voel ik dat ik word onderbetaald voor de werkzaamheden en verantwoordelijkheden wat ik momenteel heb. Ook hebben mijn collega's welke dezelfde functie hebben gekregen voor het minder goede jaar een hoger salaris dan ik. De volgende salarisbesprekingen staan gepland voor volgend jaar april, maar ook hier verwacht ik niet veel.

Wat raden jullie aan?
Bij beide bedrijven op gesprek gaan en goed kijken of de werkzaamheden, de sfeer op de afdeling/in het team bij jou past en duidelijkheid krijgen over je taken en interne doorgroeimogelijkheden. Praktische zaken als proeftijd en startdatum ook bespreken in tweede gesprek.

Past dit? Ga de salarisonderhandeling in met een of beide bedrijven, laat ze een conceptloonstrook maken als je het eens bent over het bruto salarisbedrag (incl. pensioen, leaseauto, vakantiegeld etc) en kijk of je er netto beter uitkomt ten opzichte van je huidige baan.

Is het allemaal top, ga dan met je huidige baas praten, leg het probleem + oplossing (nieuwe baan) tafel en geef hem vijf dagen om een tegenbod te doen. Geen tegenbod is tekenen bij je nieuwe werkgever per eerst mogelijke datum.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Staar je niet al te blind op de "aanbiedingen" via LinkedIn, vaak wordt salaris als lokmiddel gebruikt , maar het is net als de vraagprijs van een woning zonder de exacte staat en locatie verder te weten..
Er zijn zoveel variabelen (pensioen, bonus, vakantiedagen, thuiswerken, reiskostenvergoeding, contracturen) dat het salaris weinig zegt.

Als salaris het enige is wat je tegenzit zou ik niet overstappen, maar speelt er wellicht meer? Ik heb het ook prima naar mijn zin , maar ben toch om mij heen aan het kijken omdat ik van mening ben dat ik een stapje hoger kan met meer uitdaging :).

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:32
Mensen die een tegenbod aannemen vaan hun huidige baas, zijn meestal een jaar later alsnoh weg. Het is niet meer dan een pleister, een middeltje om wat tijd te rekken.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

t_captain schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:51:
Mensen die een tegenbod aannemen vaan hun huidige baas, zijn meestal een jaar later alsnoh weg. Het is niet meer dan een pleister, een middeltje om wat tijd te rekken.
Klopt, maar in dat jaar verdienen ze al meer, plus dat ze bij de volgende baan dus ook een hoger salaris krijgen :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:31:
Ik zou mezelf ook afvragen wat ik belangrijker vind; dat ik het werk inhoudelijk en de sfeer leuk vind, of het salaris dat ik krijgen zou... ;)
Ninodebest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:39:
Ik ga sowieso niet blind staren op het salaris, maar mocht je ergens anders meer kunnen verdienen, dan luistert iedereen wel even, vermoed ik.
Ik vind het belangrijk dat ik met plezier naar mijn werk ga. Dat ik kan zeggen dat ik vrienden heb daar en geen collega's. Als ik daarvoor 10% op salaris moet inleveren, prima.

EDIT:
Ook niet vergeten dat van die 10% ook een deel naar de belasting gaat en je, als je pech hebt, in een hogere belastingschaal komt (afhankelijk van jouw huidige salaris) en je dus wellicht minder overhoud dan met het huidige salaris. Tien procent is in elk geval geen noemenswaardige opslag, of je moet het echt dringend nodig zijn.

Een ander dingetje is dat je nu zekerheid hebt van een vaste baan (wat nodig is voor bijvoorbeeld een hypotheek) en je bij die ander dan wellicht wel 10% meer kan krijgen, maar je de eerste zeven maanden geen zekerheid hebt, waardoor een hypotheek regelen moeilijker is.

Het zou mij overigens ook niet verbazen als je gewoon een standaard reactie hebt gekregen van LinkedIn, ik krijg af en toe ook berichten (en zou dan zelfs meer dan 10% meer kunnen gaan verdienen...), maar dan hebben ze mijn profiel en CV niet bekeken en willen ze mij bijvoorbeeld als senior aannemen, terwijl ik op junior niveau zit. Het zijn vaak gewoon lekker makertjes omdat (vooral jonge) mensen er gemakkelijker door happen.

En niet vergeten dat het altijd recruiters zijn en die dus wel zouden willen dat je een zo hoog mogelijk salaris hebt, want vaak willen zij van het bedrijf waar jij dan komt werken vaak een vergoeding hebben ter hoogte van X procent (en die hoogte varieert) van jouw jaarsalaris.

CH4OS wijzigde deze reactie 14-08-2019 00:25 (79%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 14:40
CH4OS schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:15:
[...]
Ik zou mezelf ook afvragen wat ik belangrijker vind; dat ik het werk inhoudelijk en de sfeer leuk vind, of het salaris dat ik krijgen zou... ;)
[...]
Ik vind het belangrijk dat ik met plezier naar mijn werk ga. Dat ik kan zeggen dat ik vrienden heb daar en geen collega's. Als ik daarvoor 10% op salaris moet inleveren, prima.
Maar ook dat is weer afhankelijk van het salaris, jij en ik verdienen misschien genoeg dat het die 10% wel waard is, maar als je net begonnen bent met je loopbaan en je zit nog een stuk lager, dan kan die 10% wel heel veel verschil maken.
EDIT:
Ook niet vergeten dat van die 10% ook een deel naar de belasting gaat en je, als je pech hebt, in een hogere belastingschaal komt (afhankelijk van jouw huidige salaris) en je dus wellicht minder overhoud dan met het huidige salaris. Tien procent is in elk geval geen noemenswaardige opslag, of je moet het echt dringend nodig zijn.
Die hogere belastingschaal is dan wel alleen voor het stuk dat je in die hogere schaal zit, je zal niet netto slechter uitkomen doordat je bruto salaris hoger wordt (tenzij er toeslagen in het spel zijn).
Het zou mij overigens ook niet verbazen als je gewoon een standaard reactie hebt gekregen van LinkedIn, ik krijg af en toe ook berichten (en zou dan zelfs meer dan 10% meer kunnen gaan verdienen...), maar dan hebben ze mijn profiel en CV niet bekeken en willen ze mij bijvoorbeeld als senior aannemen, terwijl ik op junior niveau zit. Het zijn vaak gewoon lekker makertjes omdat (vooral jonge) mensen er gemakkelijker door happen.

En niet vergeten dat het altijd recruiters zijn en die dus wel zouden willen dat je een zo hoog mogelijk salaris hebt, want vaak willen zij van het bedrijf waar jij dan komt werken vaak een vergoeding hebben ter hoogte van X procent (en die hoogte varieert) van jouw jaarsalaris.
Dat zou mij ook niets verbazen, recruiters beloven vaak van alles, maar pas als er een arbeidsovereenkomst ligt weet je wat ze werkelijk bieden. Bij mijn laatste sollicitaties had ik aan recruiters ook duidelijk aangegeven wat ik wilde, uiteindelijke aanbod was 20% lager (al had ik ook wel een vrij forse stijging gewild), maar het is nog steeds een stijging en een stuk dichter bij huis, dus ik maak de stap wel. Bevalt het niet, ga ik weer verder kijken.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:26
Salaris is niet het enige wat telt. Voor het zelfde geval gooit het andere bedrijf je na 3 jaar weg omdat ze geen werk voor je hebben, je te duur bent of wat dan ook.

Als er bij je huidige werkgever baanzekerheid is en je fijne collega's hebt zou ik nooit er over na denken te vertrekken.

Software groothandel https://MyRis.nl

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:32
Baanzekerheid heb je misschien bij de overheid. Bij iedere onderneming kun je je afvragen of deze niet binnen tien of twintig jaar ten prooi is gevallen aan disruptie.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
De volgende salarisbesprekingen staan gepland voor volgend jaar april…

Wat houdt jou tegen om zelf het initiatief te nemen in plaats van braaf te wachten op je werkgever?

Wees eerlijk over hoe de vlag er bij hangt. Dat je liever niet weg wilt maar dat je voor eenzelfde functie elders 10 meer kunt verdienen met ook nog mogelijke bonussen.

Wat ik eerst wél zou uitzoeken is, dat wanneer je mogelijk overstapt, je ook daadwerkelijk die 10% extra krijgt. Wat voor bedrijven zijn het? Hoe is de cultuur binnen die bedrijven? Wat zegt het eigen personeel over die bedrijven?

Allemaal vragen. En dat voor een beetje meer geld. Hoe zit het daarna met je geluk?

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:18
Ook niet vergeten dat van die 10% ook een deel naar de belasting gaat en je, als je pech hebt, in een hogere belastingschaal komt (afhankelijk van jouw huidige salaris) en je dus wellicht minder overhoud dan met het huidige salaris.
Hoe kan je in een andere schaal van IB komen en minder overhouden? Wat wel kan gebeuren is dat iemand nu nog huurtoeslag krijgt en dat dit wegvalt, waardoor er netto minder overblijft. Van de andere kant, door die dip moeten mensen ook als ze verder willen.

• RM-rf
  • Nu online
Luchtbakker schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:07:
Salaris is niet het enige wat telt. Voor het zelfde geval gooit het andere bedrijf je na 3 jaar weg omdat ze geen werk voor je hebben, je te duur bent of wat dan ook.

Als er bij je huidige werkgever baanzekerheid is en je fijne collega's hebt zou ik nooit er over na denken te vertrekken.
mwah... ik heb in een gelijke situatie gezeten.... 6 jaar gewerkt bij een werkgever die een erg leuke werkomgevig bood, familiaire atmosfeer, leuke collega's, werk was ook zeer interssant (klanten met zeer grote namen, Apple, Toshiba, Bertelsmann, Sony, BMG, EMI .. vooral in de film en muziekbusiness, waarbij ik bv. de kans zelfs had om Lemmy van Motorhead privaat te ontmoeten na een concert, nadat we voor hen een klus gedaan hadden (nl. hun Stage Fright HD-DVD qua authoring opgezet met enige voorheen nog niet toegepaste functies op HD-medium)).

Enige punten aan het verhaal van TS herken ik echter daarbij... ook die werkgever betaalde niet heel goed, met exact dezelfde 'excuses' ;
namelijk dat er ondanks dat we voor absolute topfirma's werkten het management vaak aankwam met het verhaal dat het bedrijf net een moeilijk jaar doormaakte (dure investeringen in nieuwe technieken, of soms waren dan net een aantal grote opdrachten weggevallen, nadat bv de strijd tussen Blu-ray en HD-DVD beslecht was werden de budgets van de uitgeverijen stevig gesneden).

Op een gegeven moment heb ik toen voor mezelf besloten dat salaris gewoon -wél- een erg doorslaggevend iets is. Omdat dat samengaat met de waardering die 'uitgesproken' wordt dor je collega's en die van je werkgever in woorden vaak komt. (Of die je merkt aan je eigen productiviteit/opdrachtsberg)

Als je vaker hoort dat je goed werk doet, (en je ook merkt dat je altijd genoeg te doen hebt en je gewoon zelf dik in het werk zit, en ook vaker overuren maakt) is het normaal te verwachten dat die wardering ook terug te zien valt op je salarisstrook.
als dat echt uitblijft kun je het qua gevoel best naar je zin hebben, maar is die waardering te eenzijdig.

Ik heb ik die situatie (nadat ik 6 jaar met veel plezier gewerkt heb bij die werkgever) besloten toch gewoon te vertrekken naar en andere baan die duidelijk meer financiele beloning bood.
Nee, daarna nooit meer bij een dusdanig 'leuk' bedrijf gewerkt, maar toch geen seconde spijt gehad van mn keuze, omdat ik weet dat het vor mijn verdere ontwikkeling verdomd goed was... zelfs als ik binnen 10 maanden vertrok bij de baan die ik aangenomen had omdat ik er persoonlijk moeilijk kon aarden en het bedrijf gewoon niet fijn vond op het niveau van omgang met collega's (maar waar ik wel veel geleerd heb en mn ervaring gewoon verbreed heb).

Ik heb nog wel een aantal vrienden en goede bekenden bij die 'leuke' werkgever eraan overgehouden waarmee ik nog steeds contact heb... deze vertellen ook dat ik "op het juiste moment vertrokken ben", en op eentje na zijn ze ook allemaal er niet meer werkzaam waarbij voor eigenlijk allen de slechte betaling doorslaggevend was.

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• Guise
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-11 10:20
Pietervs schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:11:
[...]

Klopt, maar in dat jaar verdienen ze al meer, plus dat ze bij de volgende baan dus ook een hoger salaris krijgen :)
Je nieuwe werkgever heeft een beperkt budget en zal een aanbod doen dat in zijn optiek aansluit bij jouw vaardigheden en de werkzaamheden. Er is geen enkele garantie dat dit hoger is dan je huidige loon.

Als je nu 30k verdient, en je wil 50k verdienen, hoef je niet eerst ergens 40k te verdienen. Waar het om draait is: als je alles bij elkaar optelt (ervaring, kunde, opleiding, situatie van de arbeidsmarkt, etc.), ben jij dan die 50k waard? Dat je nu 30k verdient, zou daar geen impact op moeten hebben.

Als je je huidige loon bekend maakt bij een salarisonderhandeling, sta je naar mijn mening al met 0-1 achter.

• n3z
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20-11 10:10
Schrijf de voor en nadelen op.

Persoonlijk vind ik 10% erg weinig voor een overstap.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

[...]

EDIT:
Ook niet vergeten dat van die 10% ook een deel naar de belasting gaat en je, als je pech hebt, in een hogere belastingschaal komt (afhankelijk van jouw huidige salaris) en je dus wellicht minder overhoud dan met het huidige salaris.
De belasting schijven zijn progressief, dus een hoger bruto uitkering betekent altijd een hoger netto loon. (pensioen ed uiteraard niet meegenomen).

• Ninodebest
Ik weet in ieder geval genoeg. Bedankt iedereen!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

De belasting schijven zijn progressief, dus een hoger bruto uitkering betekent altijd een hoger netto loon. (pensioen ed uiteraard niet meegenomen).
Dat wel, maar de toeslagen zijn niet in dezelfde mate afbouwend. Zie het middeninkomen topic. Het kan zijn dat jij op je totaal besteedbaar inkomen inteert terwijl jij bruto meer gaat verdienen.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Pizza_Boom schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:18:
[...]
Dat wel, maar de toeslagen zijn niet in dezelfde mate afbouwend. Zie het middeninkomen topic. Het kan zijn dat jij op je totaal besteedbaar inkomen inteert terwijl jij bruto meer gaat verdienen.
Theoretisch mogelijk, in de praktijk komt het niet heel veel voor. Sowieso uit mijn hoofd alleen als je ronde de 30k bruto verdient, aangezien het vooral met het in een keer wegvallen van huurtoeslag te maken heeft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True