Windows 10 HTPC, deel van beeld valt weg op tv (overscan)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 06:34
Op mijn tv valt een deel van het beeld weg als ik kijk via hdmi. Als ik via VGA kijk dan kan ik de positie van het beeld instellen op de tv, deze instellingen zijn niet beschikbaar op hdmi.

Ik gebruik windows 10 en een displayport naar hdmi verloop op een HP Compag Elite 8200 SFF (XL510AV), de tv is een Samsung LE-32M61B (HD ready), zie ook mijn inverntaris.

Ik kan in de drivers van de igp (Intel HD 2000) de schermpositie niet instellen als ik de aanbevolen resolutie gebruik. Als ik de niet-aanbevolen resolutie gebruik dan verschijnen er soms schuifbalken in de intel-software, maar die kan ik dan niet ver genoeg verschuiven om het beeld goed te krijgen.

Overigens zijn verschillende onderdelen van Windows 10 het niet met elkaar eens wat de aanbevolen resolutie is. Als ik naar beeldscherminstellingen ga dan zou 1366x720768 de optimale resolutie zijn, maar als ik clear lettertype instel dan krijg ik de melding dat 1360x720768 de optimale resolutie is. Maf.

Hoe krijg ik dit goed?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Moet de resolutie niet gewoon op de resolutie staan die het scherm aankan (1280×720)

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 13-08-2019 10:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Kun je de overscaling niet aanpassen in de driver voor je videokaart?
Afbeeldingslocatie: https://cdn2.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/styles/er_main_wide/public/2016/02/intel_hd_graphics_overscan.png?itok=NKmSD_w7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
@Vinny1994
Nee, die instellingen heb ik niet. Ik kan de schermpositie alleen ietsje veranderen als ik opzettelijk de 'verkeerde' resolutie kies, maar dan kom ik niet ver genoeg.

@HKLM_
Ik heb ook al andere resoluties geprobeerd. Overigens geeft de pricewatch info 1366 x 768 aan als native resolutie.

• necessaryevil
Ik heb nog even het een en ander uitgeprobeerd. Als ik de VGA kabel losmaak en ik zet de resolutie vast op 1280x720 dan kan ik de scaling instellen, maar ik kom verticaal niet ver genoeg. Horizontaal lukt wel.

Vaag dat je met zoiets nog moet klooien in 2019. Ik snap sowieso niet waarom je zoiets nodig hebt op een digitaal systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-06 14:03

nIghtorius

Poef!

Meestal even kijken bij de optie(s) van de televisie. iig met mijn TV (samsung) kon ik daar de overscan uitschakelen en paste het beeld precies en pixelscherp.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik heb nu met de combinatie van instellingen op de pc en op de tv het beeld passend gekregen, scherp is het nog niet, vga is beter. Ik ga nog eens even neuzen in de handleiding van de tv, mocht ik daar overscan echt niet kunnen uitschakelen dan kan ik nog in het service-menu kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 20:21

DarkSide

theres no place like ::1

Met de oude GPU geeft dit onder W8/W10 wel meer issues.
Mijn oude HTPC deed het ook prima op W7. Maar op W8 en W10 moest ik het register in.
Was wel een radeon.

Om zo de goede resolutie, etc in te stellen. Anders ook geen vol beeld. Omdat Over-/underscan niet beschikbaar was.

Kan zo snel de settings niet meer terugvinden?
Maar misschien een google search iets oplevert.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:51
Dit ligt niet aan Windows of de grafische kaart, de HDMI ingang van deze tv is simpelweg enkel bedoelt voor AV apparatuur die de gebruikelijke HD resoluties (bv 720p) gebruiken, niet voor 1:1 pixelmapping die je voor pc gebruik graag wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfighter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 08:13

Bitfighter

To Switch Or Not To Switch

Overscan uitschakelen op de tv is wel gewenst, overigens hoeft dit niet overscan te heten op de tv. kijk in de handleiding of google het hoe het bij jou type tv uit gezet kan worden. soms zit die optie goed verstopt.

PSN ID: Bitplanet Wii Code:1486-5351-7096-1324 Mijn Spellijst

Pagina: 1