Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hai,

Pas een Asus Prime Z390-A moederbord met daarop een 9700k aangeschaft.

Nu merk ik dat er onder CPU load een (zacht) krassend en soms fluitend geluid van, waarschijnlijk, de VRM sectie afkomt. Zogenaamde coil-whine. Tijdens het draaien van een benchmark van XTU schrok ik helemaal, want dat klonk zoals in deze video: YouTube: 9900k with Aorus Gaming 7 XTU benchmark noise .

Om het 'fluit toontje' te reproduceren zou je in AI Suite 3 dat animerende linker menu kunnen open en dichtklappen.

Ik heb het board al een keer omgeruild, maar ook de nieuwe heeft het dus. In de BIOS het op 'Disabled' zetten van 'Asus Multicore Enhancement' maakt het geluid wat zachter.

Is dit normaal? Ga ik dit ook krijgen als ik bijv een Gigabyte board zou nemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 11:55
Dat hoeft niet, kan wel. Zou het Asus bordjes sowieso terugsturen en geld terug vragen. Gigabyte doet de laatste jaren heel goed.
Kijk anders even of buildzoid een review heeft van het bordje, hij doet namelijk goed onderzoek naar de vrm.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Meestal komen dit soort geluiden van je videokaart en niet van je moederbord. Zit er ook een videokaart in je systeem?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Blaat schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:23:
Meestal komen dit soort geluiden van je videokaart en niet van je moederbord. Zit er ook een videokaart in je systeem?
Nee. Ik gebruik CPU graphics.