Ruit vervangen van schuifraam in jaren '80 appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 23:10
Laatst heb ik tijdens het verbouwen per ongeluk een ruit (glasplaat) van een schuifraam in mijn appartement kapot gestoten. Het betreft een appartement uit de jaren '80. Het schuifraam stamt volgens onze aankoopmakelaar ook uit deze tijd; het betreft een soort voorloper van dubbel glas. Het zijn twee ruiten die apart van elkaar kunnen worden open geschoven. Aangezien een reparatie door een glaszetter me wat duur lijkt, probeer ik deze ruit nu zelf te vervangen aangezien het er niet heel moeilijk uit ziet. De ruit schuift aan de boven- en onderkant in een kier. Nu heb ik drie vragen:

1. Hoe kan ik een deel van het venster/kozijn er af halen zodat ik de gebroken ruit kan verwijderen en een nieuwe kan plaatsen?
2. Moet ik de witte randen aan weerszijden van de ruit ook vervangen? Het lijkt erop dat dit is vastgelijmd, dus ik weet niet of ik dit in zijn geheel kan demonteren en weer kan vastzetten op een nieuwe ruit.
3. Wat voor nieuwe ruit heb ik nodig? Betreft dit een 'gewone' doorzichtige ruit/glasplaat van de bouwmarkt die qua dikte even dik moet zijn als de andere glasplaten, of moet ik nog rekening houden met aparte vereisten?

Ik heb zelf al geprobeerd te zoeken op internet hoe ik zoiets kan vervangen, maar ik krijg alleen instructies over modernere ramen waar bijvoorbeeld met glaslatten wordt gewerkt. Dat is in mijn geval niet van toepassing.

Om het duidelijker te maken heb ik een drietal foto's gemaakt (zie link).
- Op foto 1 is het vooraanzicht van het raam te zien (let niet op het zwarte vlak, vriendinlief wilde via de reflectie in het raam niet zichtbaar zijn :P ). De grijze stukken tape heb ik gebruikt om de barsten in glas af te plakken om zo verwondingen te voorkomen.
- Op foto 2 is de onderkant van het venster te zien. Hier is ook de kier zichtbaar waar het de ruit doorheen schuift. Ik heb al geprobeerd om 1 van de witte strips los te wrikken met een schroevendraaier, maar het klinkt nou niet echt alsof het er helemaal voor gemaakt is om op deze manier los te komen (alhoewel ik dat gevoel tijdens verbouwingen wel vaker heb waarna het uiteindelijk toch de juiste manier blijkt te zijn).
- Op foto 3 is de bovenkant van het venster te zien. Hier zit een soort van aluminium strip die zit vastgeschroefd (zie rode cirkels) en waar het venster aan de bovenkant langs schuift. Het betreffen hier volgens mij inbus bouten, maar dan met vier kanten in plaats van de gewone 'zeskant' inbussen. Deze strip zit vervolgens ook min of meer vastgeklemd in het kozijn zelf, dus ik vraag mij af of deze strip zomaar loskomt wanneer ik de bouten los schroef (naast het feit dat ik ook geen vierkant inbussen heb, dus die zou ik dan moeten bestellen).
EDIT 12-08: De 'vierkante inbus' schijnt een zogenaamde Robertson bit te zijn welke in Europa weinig voorkomt.

Ik ben benieuwd of iemand vaker met dit soort ramen heeft gewerkt en waar ik moet beginnen met het loshalen van de ruiten.

EDIT 13-08: Het raamsysteem is een zogenaamd PH schuifraam. Deze link beschrijft onder andere hoe je de ramen kunt verwijderen en de kozijnen kunt reinigen/onderhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Vossie94 op 13-08-2019 13:11 ]

Beste antwoord (via Vossie94 op 13-08-2019 12:53)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Heeft de VvE hier geen glasverzekering voor?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59

digiman

reboot...

De kunststof strip is waarschijnlijk een borstelprofiel om tocht tegen te houden.
Als je alles goed doet en niets beschadigd hoef je deze ook niet te vervangen.
Ik herken het merk kozijn niet maar in de jaren 89 kwam heel veel van dit soort spul van Eland-Brandt.
Normaal gesproken moet je het schuivende deel er uit kunnen tillen. Wellicht zit er ergens een uittilbeveiliging (niet gebruikelijk in de jaren 80, nu gelukkig wel) boven in het kozijn maar dat is op de foto’s niet te zien.
Met het deel wat je er dan als het goed is uitgetild heb (Check ook YouTube!) kan je naar de glashandel voor een nieuwe ruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:08
Niet om vervelend te doen, maar is dit niet het juiste moment om het kozijn te vervangen voor een nieuw (kunststof?) kozijn met hr++ glas?
Je gaat er dan in comfort en stookkosten ook op vooruit.

Je bent aan het verbouwen, de muren zijn nog kaal, nu heb je geen last van een kozijn vervanging.
Als je er woont is dat toch wel een heel project, ondanks dat je dat laat doen.

Dit wat je nu hebt is 2x enkel glas, in aluminium isolatiewaarde 0.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
digiman schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:26:
De kunststof strip is waarschijnlijk een borstelprofiel om tocht tegen te houden.
Als je alles goed doet en niets beschadigd hoef je deze ook niet te vervangen.
Ik herken het merk kozijn niet maar in de jaren 89 kwam heel veel van dit soort spul van Eland-Brandt.
Normaal gesproken moet je het schuivende deel er uit kunnen tillen. Wellicht zit er ergens een uittilbeveiliging (niet gebruikelijk in de jaren 80, nu gelukkig wel) boven in het kozijn maar dat is op de foto’s niet te zien.
Met het deel wat je er dan als het goed is uitgetild heb (Check ook YouTube!) kan je naar de glashandel voor een nieuwe ruit.
Bedankt voor je reactie. Ik ga hier vanavond of morgenavond eens goed naar kijken. Ik heb net al wel geprobeerd om de ruit eruit te tillen, maar ik kan de ruit net niet ver genoeg naar boven tillen om het er zo uit te kunnen wippen. Wellicht dat de witte strips aan weeszijden van de ruit hier een rol in spelen, maar volgens mij kan de ruit zelf ook niet verder omhoog worden getild omdat ik dan al tegen het kozijn/venster aan zit. Ik ga echter eens googlen op Eland-Brandt om te zien of er wellicht wat op youtube te vinden is. Jammer genoeg gaan de meeste filmpjes allemaal over moderne raamsystemen, dus het wordt wellicht even goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
FrankBlom schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:08:
Niet om vervelend te doen, maar is dit niet het juiste moment om het kozijn te vervangen voor een nieuw (kunststof?) kozijn met hr++ glas?
Je gaat er dan in comfort en stookkosten ook op vooruit.

Je bent aan het verbouwen, de muren zijn nog kaal, nu heb je geen last van een kozijn vervanging.
Als je er woont is dat toch wel een heel project, ondanks dat je dat laat doen.

Dit wat je nu hebt is 2x enkel glas, in aluminium isolatiewaarde 0.
Bedankt voor je reactie. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar dit valt allemaal onder de verantwoordelijkheid van de VVE. Aangezien die groep zo hard op de centen zit, plus het feit dat ook nog eens de helft van de appartementen hier sociale woningbouw betreft, geef ik het weinig kans. Daarnaast maakt het me ook niet heel veel uit omdat ik hier op de derde etage zit in een tussenappartement (dus met twee buren). Ik word dus van alle kanten bestookt met warmte; ik gok dat mijn totale verbruik jaarlijks uitkomt op 500-600 m3 gas. En dat is nog berekend op de gegevens voordat ik mijn 20 jaar oude CV-ketel heb laten vervangen door een nieuwer en veel zuiniger model. Het raam is ook nog eens gesitueerd in de slaapkamer waar wij nooit de verwarming aan hebben staan, dus ik betwijfel hoeveel ik met HR++ glas zou besparen, maar desalniettemin bedankt voor de tip. Mijn raam in de woonkamer is namelijk van hetzelfde model en daar is het kozijn aan de buitenkant gaan roesten. Wellicht dat ik die wel door de VVE kan vervangen door HR++ glas. Ik denk dat ik daar wel wat ga merken qua besparing op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Wil je het schuifgebeuren behouden? Anders zou je ook nog een voorzetraam kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:28:
Haha hier heb ik zelf nog geen eens aan gedacht, mede door het feit dat de VVE vaak heel erg star doet over onderhoud en alles op de bewoners zelf probeert af te schuiven (zie ook mijn reactie hierboven). Ik ga er echter eens in duiken, want er zijn wel enkele verzekeringen waar ik via de VVE voor betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
Anoniem: 93248 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:53:
Wil je het schuifgebeuren behouden? Anders zou je ook nog een voorzetraam kunnen overwegen.
Het schuifsysteem vind ik wel erg fijn ja, vooral in de o zo hete weken van de afgelopen tijd. Ik ben dus ook een beetje bang dat als dit vervangen wordt door de VVE, ik een gewoon raam krijg dat niet meer open kan worden geschoven. Heeft iemand hier misschien ervaring mee; zijn dit soort schuiframen tegenwoordig nog gangbaar of is normaal 'gesloten' HR++ glas tegenwoordig een goedkopere optie (in dat geval denk ik namelijk dat de VVE daar voor kiest, ik zou dan natuurlijk wel iets kunnen overleggen met een meerprijs die ik betaal waardoor ik alsnog een schuifsysteem krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
De VVE dat ben je zelf ;-)

In principe kan 't bestuur niet zomaar beslissen om grote veranderingen te doen. Dus je behoort hetzelfde terug te krijgen wat je nu al hebt. Tenzij je collectief op een ALV besluit het te gaan vervangen door raamkozijnen.

Maar dit is zoals @Señor Sjon al aangeeft, gewoon gedekt via de glasverzekering. Dus niet zelf gaan rommelen. Want het zijn niet jou kozijnen, die zijn allemaal van de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Vossie94 Wil je voortaan je reacties in één bericht zetten in plaats van meerdere keren onder elkaar te reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:16:
[mbr]@Vossie94 Wil je voortaan je reacties in één bericht zetten in plaats van meerdere keren onder elkaar te reageren?[/]
Excuus, ik zal daar voortaan op letten.
PROnline schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:12:
De VVE dat ben je zelf ;-)

In principe kan 't bestuur niet zomaar beslissen om grote veranderingen te doen. Dus je behoort hetzelfde terug te krijgen wat je nu al hebt. Tenzij je collectief op een ALV besluit het te gaan vervangen door raamkozijnen.

Maar dit is zoals @Señor Sjon al aangeeft, gewoon gedekt via de glasverzekering. Dus niet zelf gaan rommelen. Want het zijn niet jou kozijnen, die zijn allemaal van de VVE.
Ik heb net even gekeken in de verzekeringen en volgens mij is er een eigen risico van 125 euro per aanspraak. Ik ga dit echter voor de zekerheid nog wel even navragen bij de VVE. Mitros heeft bij ons ruim de helft van de appartementen (en daarmee ook de stemmen op de ALV) in handen. Ik heb niet het gevoel dat ze staan te springen om nog eens heel veel te investeren in de appartementen, aangezien ze nu vrijwel alle appartementen die vrijkomen via een uitpondproject op de woningmarkt verkopen. In ieder geval bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Vossie94

Ik was in de veronderstelling dat je het net gekocht had.

Als je actief meedoet met de VVE vergaderingen valt er vaak meer voor elkaar te krijgen.
Zeker als je een "functie" krijgt.

Uiteindelijk is het onderhoud, en moet het een keer toch gebeuren.
Met oog op het hele van het gas af onzin, is het misschien toch wel eens verstandig kozijnen te gaan vervangen. (beetje kosten smeren over meerdere jaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit is gewoon een glasvervanging, ze gaan niet opeens het hele pand verduurzamen omwille van één glasbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Señor Sjon Eens, was ook niet bedoeld dat dat nu meteen zou moeten.

Die ruit moet nu gewoon vervangen.
En daarna kan je natuurlijk wel actief mee gaan vergaderen, blijkbaar is er toch wat achterstallig onderhoud.
(roestend kozijn in de woonkamer, en gewoon de ouderdom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
Vossie94 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Excuus, ik zal daar voortaan op letten.

[...]

Ik heb net even gekeken in de verzekeringen en volgens mij is er een eigen risico van 125 euro per aanspraak. Ik ga dit echter voor de zekerheid nog wel even navragen bij de VVE. Mitros heeft bij ons ruim de helft van de appartementen (en daarmee ook de stemmen op de ALV) in handen. Ik heb niet het gevoel dat ze staan te springen om nog eens heel veel te investeren in de appartementen, aangezien ze nu vrijwel alle appartementen die vrijkomen via een uitpondproject op de woningmarkt verkopen. In ieder geval bedankt voor de info.
Een glasverzekering en het vervangen van een raam is niet een vergaderstuk op een VVE, als het in de voorwaarden staat dat je verzekerd bent dan is dat gewoon het geval. Gewoon vervangen dus en niet teveel tijd aan besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Vossie94 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:33:
[...]
Ik heb net even gekeken in de verzekeringen en volgens mij is er een eigen risico van 125 euro per aanspraak. Ik ga dit echter voor de zekerheid nog wel even navragen bij de VVE.
Dat eigen risico is dus in principe ook voor de VVE, want het glas en de polis is van de VVE.
Om zeker te weten moet je in t splitsing reglement kijken. Maar in de meeste modelreglementen is glas/kozijn in de schil voor rekening van de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38
PROnline schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

Dat eigen risico is dus in principe ook voor de VVE, want het glas en de polis is van de VVE.
Om zeker te weten moet je in t splitsing reglement kijken. Maar in de meeste modelreglementen is glas/kozijn in de schil voor rekening van de VVE.
Topic starter heeft het glas van de vve kapotgestoten en is dus mogelijk aansprakelijk (en daarvoor verzekerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
FrankBlom schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:44:
@Vossie94

Ik was in de veronderstelling dat je het net gekocht had.

Als je actief meedoet met de VVE vergaderingen valt er vaak meer voor elkaar te krijgen.
Zeker als je een "functie" krijgt.

Uiteindelijk is het onderhoud, en moet het een keer toch gebeuren.
Met oog op het hele van het gas af onzin, is het misschien toch wel eens verstandig kozijnen te gaan vervangen. (beetje kosten smeren over meerdere jaren)
Dat is inderdaad een goede tip. Helaas worden er maar 1 keer per jaar VVE vergaderingen gehouden en zijn deze vaak ook op onmogelijke tijdstippen (midden op de dag op een doordeweekse dag i.p.v. in de avond/het weekend 8)7 ). Ik ga met de tips uit dit topic eens even zien wat mijn mogelijkheden zijn. Hopelijk doen ze niet al te moeilijk en kan het gewoon vanuit de servicekosten gerepareerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
Update: Net gebeld met de VVE, valt gelukkig gewoon kosteloos onder de verzekering. Probleem opgelost dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59

digiman

reboot...

Ook goed opgelost zo. Wel ff opletten voor ons tweakers hoe ze ‘m straks vervangen hè 😉
Ben stiekem wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
digiman schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:53:
Ook goed opgelost zo. Wel ff opletten voor ons tweakers hoe ze ‘m straks vervangen hè 😉
Ben stiekem wel benieuwd.
Ik zal het eens navragen als ze de ruit gaan vervangen. Zie ook de edit in mijn beginpost, daar staat in één van de links hoe je deze ruiten schijnt te kunnen verwijderen.

UPDATE: Raam is eruit gehaald door de glasmonteur. Het is inderdaad een kwestie van het raam naar boven tillen (bovenste lat waar de schroefgaten in zitten is in te drukken) en het glas er dan uit tillen, alhoewel het in het geval van mijn raam meer op trekken dan op tillen leek.

[ Voor 25% gewijzigd door Vossie94 op 20-08-2019 17:07 ]

Pagina: 1