Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LIjk geen gebruik te kunnen maken USB (Keyboard,Boot device)

Pagina: 1
Acties:

• Regter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-02-2022
Hoi

Vandaag ontving ik mijn 5700 XT met de Asrock B450m PRO

Alles netjes volgens de gebruikelijke stappen aangesloten en ik start de boel op.
Het viel mij al op dat ik niet de toetsen kon gebruiken om een keuze te maken. Wel ga ik direct door naar de BIOS. Hier kan ik geen gebruik maken van mijn USB apparaten. Ik heb google inmiddels uitgespeeld en wordt er niet wijzer van hoe ik dit moet oplossen.

Wat heb ik al gedaan:

CMOS reset (jumper en batterij)
Andere toetsenborden/muizen gebruikt
Andere " Cschijf" van mijn vorige PC erin gedaan (daar blijf ik hangen in het windows logo wat op zich logisch is maar ik wilde weten wat het effect ervan is, hij boot dus ergens wel door maar waarom niet op USB niveau)

Ik ben al uren bezig en ten einde raad. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos of waar ik naar moet kijken?

Ik kom bij het opstarten dus direct in de BIOS en thats it. kan er niks mee. Hij lijkt USB mank te zijn.

Mvg,
Patrick.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13

jgj82

Ja, maar = nee

Welke systeemcomponenten? Welk OS? Dit is lastig meedenken zo..

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 22:09
Op basis van de omschrijving ga ik uit van een nieuwe build, die nog geen OS schijf kan vinden. Ook dan zou het spul eigenlijk niet in de bios moeten eindigen, maar moeten melden dat er geen boot disk is.

Zonder USB wordt het lastig installeren, maar een PS/2 muis moet het doen.

Eerste idee is dat je bij het plaatsen van de kaart de USB header van het moederbord hebt losgemaakt of in de eerste plaats niet geplaatst? Mogelijk niet goed teruggeplaatst? Wat gebeurt er als je een USB poort op het I/O shield gebruikt?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naast wat @jgj82 en @Sandwalker aangeven:

Sluit je USB apparaten (toetsenbord en muis) op de achterkant aan de zwarte USB 2.0 aansluitingen, boven de PS/2 muis/toetsenbord aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mLLniaIXc3NAcBAYv29Nl9Mh/full.png

Herstart de computer na het aansluiten. Als je in de BIOS kunt komen, maar de muis en toetsenbord doen niets, dan is het moederbord niet in orde. In dat geval: terugsturen.

Er zijn nog meer opties om het te laten werken: de tweede omcirkelde groep USB poorten gebruiken of de derde omcirkelde groep USB poorten of via interne USB 2 of 3 headers voor front USB aansluitingen. AMD gebruikt de APU structuur; USB zit voor sommige poorten in de chipset en voor sommige poorten in de processor.

Als je nog een oud toetsenbord of muis hebt met PS/2 aansluiting kun je die op PS/2 poort aansluiten op het moederbord (achterkant, linksonder) en zo verder kijken wat er aan de hand is.

Als in ieder geval het toetsenbord werkt in de BIOS dan moet je verder kunnen gaan. Boot vanaf USB stick op een USB 2.0 aansluiting waarmee je Windows kan installeren.

Windows kan in principe van een oude c-schijf starten in een nieuw systeem. Misschien moet je wel wat aanpassingen doen zoals nieuwe drivers plaatsen. Als je de C-schijf terugplaatst in je oude PC kun je debug aanzetten (Control Panel, Device Manager, Advanced, Startup and Recovery) en alvast alle nieuwe drivers downloaden en ze uitpakken in subdirectories (bijvoorbeeld C:\install) en een ervan proberen te installeren door te laten zoeken vanaf C:\install. Daarna de c-schijf op de nieuwe computer aansluiten. Met wat geluk weet Windows de nieuwe drivers zelf te vinden en worden ze gebruikt om Windows volledig op te starten. Windows zoekt naar *.inf bestanden van drivers.

Bij Windows 7 en 8 kun je tijdens het opstarten op F8 drukken om in safe boot te komen. Dan kun je drivers installeren.

Bij Windows 10 gaat het anders. Geef het wel de tijd om op te starten. Dat kan heel lang duren als Windows drivers mist, niet te vroeg opgeven. Na 3x niet kunnen opstarten zou Windows 10 automatisch in de reparatie modus moeten komen.