Toon posts:

AAAH, gaat mn beeld ontploffen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mn beeldscherm word soms even helemaal zwart(1/4 sec. ofzo),
en dan komt er echt zo'n geluid vanaf van KNAK.
't klinkt echt electrisch.

en ik heb het gevoel dat zometeen al dat glas uit de computer knalt...

weet iemand of dit de kenmerken zijn van een monitor die zijn laatste daagjes heeft gehad?

Verwijderd

pruts EDAH merk zeker!!!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Zeker je monitor te ver opgevooerd. :)

Ik hoop dat je er een webcam op heb staan ik wil dat wel is zien zo'n knallende monitor.

:) :) :)

Eppie

• Diamon
  • Laatst online: 02-12 11:27

Diamon

The Weird One

Zodra je een zwaar irri geluid hoort, zet hem maar uit.
Anders begeeft hij het vlot.

Wil je weten wat ik bedoel, hang een 14 inch aan je videokaart, en zet de Refreshrate op bijvoorbeeld 75 >.

Mzzl Diamon

And The Only One

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een vraag, een vriend van me heeft een iiyama 22" gekocht, als je hem aanzet hoor je een heel hard geluid alsof hij zichzelf ontlaad, hoort dat? Mijn ctx heeft dat ook maar dan hoor je heel zacht ploing. Bij die iiyama schrok ik me de pleuris toen ik het voor de eerste keer hoorde.

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 12:11
ja dat is normaal bij die monitoren, heb ook een Iiyama 22" en die geeft ook zo'n "stoot".
ik schrok me helemaal lam toen ik hem voor het eerst aanzette.
ze mochten me wel waarschuwen toen ik hem kocht!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Die knal heeft met de voeding te maken weet niet precies hoe dat zit maar meende dat ie een hele hoge spanning in een keer moet leveren ofzo.

Correct me is I'm wrong.

Eppie

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik heb dit ook gehad.. enkele weken later gebeurde het ook en na een flinke knal was het gebeurd.

ik heb het ding opengemaakt, op een printplaat was een aansluiting doorgefikt. vastgesoldeerd en hij deed het weer.

ik zou hem openmaken (of het laten doen door een beetje technisch iemand) en kijken of alle aansluitingen van draden nog goed vast zitten en of er op de printplaten niks geks aans de hand is.

Verwijderd

ik heb hier een Dell 17", als je die aanzet hoor je ook "kloengggg", mijn IBM 17" hoor je zowat niet.....

• BrZ
  • Laatst online: 07-12 18:13

BrZ

Das normaal bij Dell monitoren... Heb hier op m'n werk heel veel 17" dell monitoren staan, die maken allemaal zo'n geluid bij het aanzetten...

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik zou wel de monitor uitzetten, was een keer bezig met een oude monitor waarvan het beeld niet helemaal recht stond en zo. Dus ik maak hem open en laat hem wel aan anders kan ik niet zien wat ik heb gedaan. Ik draai een beetje aan die potmetertjes en zo nou beeld kwam al aardig in de richting. Maar ik was nogal zenuwachtig omdat er _NOGAL_ wat stroom door zo'n beeldbuis gaat. En daardoor gleed ik met mijn mooie ijzeren nagelschaartje waarmee je makkelijk die potmetertjes kunt aandraaien een stukkie verder dan bedoelt was, BAM flinke kwal schrok me kapot. Zoiets doe ik dus (denk ik) nooit meer weer. Heb denk ik vet mazzel gehad had veel erger kunnen zijn. :) :)

Eppie

• aatos
een paar tips:

1 de beeldbuis staat alleen aan de binnenkant onder stroom, zolang je geen kabels of printen aanraakt kan er niks gebeuren.

2 koop plastic schroevendraaiers die speciaal gemaakt zijn voor die potmetertjes.
kost een knaak ofzo.

Verwijderd

Die "knal" die je hoort bij aanzetten van je Iiyama is het zogenaamde "DEGAUSS" (kun je ook oproepen via je bedieningsmenu).
Wanneer dit wordt uitgevoerd wordt je beelbuis heel eventjes aan de massa gelegt zodat eventuele restlading verdwijnt.
die restlading kan er voor zorgen dat je beeldkwaliteit minder wordt, vervorming van kleuren etc...
Dus die :"knal" komt juist tengoede van je monitor!

Verwijderd

Bekend verhaal, tenminste ik zie en hoor wel vaker "knallende" monitoren. (Eppie, bij der affe is dat ook)
O.a. de Maxtor monitoren (Belinea) hebben daar "last" van, maar het hoort blijkbaar zo :)

• aatos
ja maar er zijn ook andere knallen :( . als het zeg maar een geluid is als van een taser krgrgkgr ofzo dan is het niet goed. als het meer bzzzingbzz is dan is het veranderen van frequenties of degauss en is dus ok.

de geluiden zijn een beetje vaag op te schrijven.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
1 de beeldbuis staat alleen aan de binnenkant onder stroom, zolang je geen kabels of printen aanraakt kan er niks gebeuren.

2 koop plastic schroevendraaiers die speciaal gemaakt zijn voor die potmetertjes.
kost een knaak ofzo.
Als je uit schiet heeft zo'n plastic schroevendraaier niet echt veel zin. (Als je _ECHT_ uitschiet. :) :( :)

En die potmetertjes zaten echt onder de beeldbuis echt heel onhandig.

Eppie

Verwijderd

BAM flinke kwal schrok me kapot.
Als er bij jou een kwal in je PC zit, moet je toch maar eens teurg met dat ding :D

Mijn ViewPoint 17" scherm geeft alleen een tik als hij de resolutie veranderd. Verder is hij erg stil.

• MNM(tm)
  • Laatst online: 04-09 20:28
The Ultimate: Dat van die DEGAUSS heb je juist, alleen je uitleg van wat 't eigenlijk doet klopt niet: Als je je moni openmaakt, zie je dat er om de beeldbuis 'n zwarte, stugge ring loopt (soms gekruisd), waar twee draden uit komen. Dát is de DEGAUSS spoel. Die wordt tijdens inschakelen van de voeding (en ook bij 't indrukken van de DEGAUSS-knop), via een NTC, even aan de 230V gelegd, waardoor er een met 50Hz wisselend magnetisch veld ontstaat. Met dat veld wordt het metalen masker in de beeldbuis van een eventueel statisch magnetisch veld ontdaan (dat doet een cassette-recorder nl. ook als 'tie opneemt: met 'n hoge frequentie wordt dan de band eerst volledig ge-demagnetiseerd...) ;) :)

...With a touch of magic¿

Pagina: 1