Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• n0ss
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17-10 16:32
Mijn huidige (game) laptop is inmiddels al 7 + jaar oud en de beide Geforce 650M video kaarten trekken de meeste games niet meer. Verder merk ik ook dat deze PC z'n einde aan het naderen is.
Ik heb verder geen ervaring met het bouwen van een computer maar dit schijnt niet al te lastig te zijn, ik wil deze uitdaging daarom graag aangaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

• Gamen op 1440P (VR) ; AAA titles op Ultra met zo'n hoogst mogelijke FPS *
( GTA V, Monster Hunter World , Battlefield V , Metro Exodus , en more)
• Photoshop (amataur)
• Video bewerking (Sony Vegas) (amataur)
• Basis AutoCad
• Office work
• Virtuele Machines (1 a 2)
• Browsing

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 2500,- exclusief verzenden. Mijn huidige hardware lijst zit er ook al overheen maar als de meerprijs te verantwoorden is sta ik hier zeker voor open.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De gehele set-up, dus; muis,toetsenbord,cpu,moederbord,ram,videokaart,psu, e.t.c

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet gebonden aan een merk, ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk bij hetzelfde merk te blijven of dit goed is weet ik niet maar dit leek mij het beste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een goed presterende PC willen bouwen die minimaal 3 - 4 jaar mee gaat zonder upgrades.
Verder zou het fijn zijn als deze PC ook qua looks er goed uit ziet en dat de RGB componenten in 1 of max 2 applicaties te configureren zijn ( denk aan kleur instellingen e.t.c )

Deze build komt te staan op een bureau van 120CM lang bij 70CM breed, liefst dus niet al te groot aangezien er ook een 27inch scherm op komt te staan.

Ga je overklokken?
In het begin nog niet, wellicht in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?

Ik heb nog nooit 1 custom PC zelf bebouwd dus om goed uit te pakken heb ik hiervoor 2500,- gereserveerd. Zou graag voor dit bedrag een goede balans tussen performance en looks hebben.

Verder ben ik al een aantal weken aan het lezen op Tweakers en reviews/benchmarks aan het bekijken op Youtube. Echter zie ik door alle bomen het bos niet meer. Ik hoop dan dus ook dat jullie mij kunnen helpen om goede build in mekaar te zetten. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen beide video kaarten die in mijn lijst staan? de non x variant lijkt nieuwer, ik kan hierdoor dus weinig over vinden.

De tot nu geselecteerde hardware:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 344,-€ 344,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi€ 271,-€ 271,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming Trio€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 790,-€ 790,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 67,-€ 67,-
1BehuizingenNZXT H510 Elite Zwart€ 159,-€ 159,-
1MonitorenMSI Optix MAG271CQR Zwart€ 399,-€ 399,-
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Brown, US)€ 145,05€ 145,05
1MuizenCorsair Ironclaw RGB Gaming Mouse€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 114,90€ 114,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 88,35€ 88,35
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 143,99€ 143,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.578,19

• Mortov Molotov
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:29
ff een vraagje; klopt het dat je aan SLI gaat doen? Want ik zie twee, evenwel licht verschillende, GPU's staan

• n0ss
Mortov Molotov schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:32:
ff een vraagje; klopt het dat je aan SLI gaat doen? Want ik zie twee, evenwel licht verschillende, GPU's staan
Nee geen SLI. Reden hiervoor is omdat de een nog moet uitkomen en ik niet weet of het wachten hierop het waard is.

Dus 1 van de twee wordt het indien ik een betere alternatief als advies krijg.

• kgd92
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:41
2080 super lijkt me sowieso wat heftig voor 1440p. Als ik jou was zou ik eens naar de 2070 super of de 5700 XT kijken. Geld dat je uitspaart kun je in je zak steken, of investeren in bijv sneller RAM, een (nog) betere voeding (beter =/= meer W) of extra opslag.

• Mortov Molotov
Je doet er goed aan om wat gaming benchmarks te bekijken op gpucheck.com, waarbij je tot vier grafische kaarten kan vergelijken voor eenzelfde cpu.

Let goed op: kijk hierbij niet alleen naar de gemiddelde FPS.

• Elazz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:38
kgd92 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:19:
2080 super lijkt me sowieso wat heftig voor 1440p. Als ik jou was zou ik eens naar de 2070 super of de 5700 XT kijken. Geld dat je uitspaart kun je in je zak steken, of investeren in bijv sneller RAM, een (nog) betere voeding (beter =/= meer W) of extra opslag.
Of zelfs een 3900x nemen als je grote projecten wilt gaan renderen op de achtergrond terwijl je aan het gamen bent of simultaan wilt editen op een 2de scherm? Er draaien ook nog 1 a 2 VM's blijkbaar. Dat zijn weer 1 a 2 cores niet beschikbaar.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Elazz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Of zelfs een 3900x nemen als je grote projecten wilt gaan renderen op de achtergrond terwijl je aan het gamen bent of simultaan wilt editen op een 2de scherm? Er draaien ook nog 1 a 2 VM's blijkbaar. Dat zijn weer 1 a 2 cores niet beschikbaar.
Dat gaat ruim €200,- over budget.

@n0ss pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB deze is beschikbaar en is een prima SSD.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Elazz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:38
Hackus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Dat gaat ruim €200,- over budget.

@n0ss pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB deze is beschikbaar en is een prima SSD.
Dat is natuurlijk met de aanname dat er niet voor een 2080 Super wordt gekozen maar een 2070 Super / 5700 XT. Het verschil kan dan naar andere zaken gaan. In combinatie met een 2080 Super wordt het systeem wel een stuk duurder dan gewenst lijkt me.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Elazz ik lees dat alles buiten gamen op amateur staat, dan lijkt me de 3700X en 2080S ideaal.ook is er maar 16GB RAM gekozen ipv 32GB, dus neigt niets naar zwaar gebruik.

• kgd92
Elazz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

3900 lijkt me erg overbemeten voor de usecase. Amateurniveau eeldbewerking, autocad en max 2 virtuele machines zouden zelfs op een 3600 nog kunnen, 3700 lijkt me redelijk de sweetspot, zodat je naast je VM's alle andere dingen nog tegelijk kan uitvoeren, zou je hooguit richting de 32 GB RAM moeten gaan denken.

• n0ss
Hackus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:00:
@Elazz ik lees dat alles buiten gamen op amateur staat, dan lijkt me de 3700X en 2080S ideaal.ook is er maar 16GB RAM gekozen ipv 32GB, dus neigt niets naar zwaar gebruik.
Dit klopt, is echt op amateur niveau.
Buiten gamen ga ik niet hevig renderen, Ik ben wel van plan om Sony Vegas en Photoshop voor mijn hobby matige projecten gelijk te gebruiken maar geen gaming en renderen tegelijk.

Je SSD suggestie heb ik toegepast, bedankt.

Is de gekozen X variant een goede super? en klopt mijn lijst verder ook?

n0ss wijzigde deze reactie 13-08-2019 09:47 (9%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

n0ss schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:19:
[...]

Dit klopt, is echt op amateur niveau.
Buiten gamen ga ik niet hevig renderen, Ik ben wel van plan om Sony Vegas en Photoshop voor mijn hobby matige projecten gelijk te gebruiken maar geen gaming en renderen tegelijk.

Je SSD suggestie heb ik toegepast, bedankt.

Is de gekozen X variant een goede super? en klopt mijn lijst verder ook?
Ja hoor, deze HD is beter beschikbaar pricewatch: Seagate ST2000DM008, 2TB

• n0ss
@Hackus @kgd92 @Mortov Molotov

Dit is mijn huidige lijst tot nu toe, ik blijf bij mijn 3700x omdat ik wel ga renderen e.t.c maar geen heavy workloads ga draaien onder het gamen.

Qua videokaart richt ik op de 2080 super voor de FPS... maar hier moet ik qua benchmarks nog even induiken.
  • Gaat dit qua RGB beheer ook goed werken?
  • Verder weet ik dat Nvidia met GSync werkt echter is mijn scherm FreeSync. Dit FreeSync scherm is sindskort ook GSync compatible. Gaan mijn videokaart en 144hz scherm goed samen werken?
  • Is mijn lijst voor 2500,- een goede bang for buck of kan er nog wat verbeterd worden?
Mochten er nog adviezen zijn hoor ik dat graag.

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 790,-€ 790,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 57,47€ 57,47
1BehuizingenNZXT H510 Elite Zwart€ 159,-€ 159,-
1MonitorenMSI Optix MAG271CQR Zwart€ 399,-€ 399,-
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Brown, US)€ 145,05€ 145,05
1MuizenCorsair Ironclaw RGB Gaming Mouse€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 114,90€ 114,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 88,35€ 88,35
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 137,-€ 137,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.561,67

n0ss wijzigde deze reactie 13-08-2019 15:43 (4%)

• Mortov Molotov
kijk qua benchmarks eens op anandtech en gpucheck.com

• n0ss
Mortov Molotov schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:35:
kijk qua benchmarks eens op anandtech en gpucheck.com
Wat zijn de belangrijkste punten om bij een Benchmark op te letten? m.u.v de door jouw genoemde gemiddelde FPS.

• Mortov Molotov
Zeer goed kijken naar de 99 % percentiles: dit zijn de laagste FPS die in 99% vd gevallen worden behaald, met oog op bepaalde graad van grafische kwaliteit (medium - high - ultra) die je evt in game hebt.

Als ik GTA V wil draaien aan 60 FPS, dan moet ik niet kijken naar de gemiddelde FPS, maar naar die 99% percentielen. Immers, wat voor zin heeft het als je gemiddelde FPS 60 is, als je knap veel van de tijd eronder zit, omdat de 99% percentiel FPS rond de 40 hangt.

In de praktijk kijk je op gpucheck.com naar het laagste vd twee balkjes die eenzelfde gpu toont. Als dit boven de 60 FPS zit, zit je doorgaans goed op een 1080p monitor aan 60 Hz.

Maar als je een 1440p scherm hebt dat draait aan 144 hz, moet je 99% percentiel FPS ook rond de 144 zitten, wil je Vsync aanzetten (anders forceer je de gpu om te draaien op 144 FPS, terwijl die gpu dat niet aankan voor een bepaalde game, aan een bepaalde graad van grafische kwaliteit)

Snappie?

Mortov Molotov wijzigde deze reactie 14-08-2019 13:00 (10%)
Reden: Verduidelijking

• dfbt
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15-10 09:41
Wat is de reden voor dat moederbord?
pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi
is 50-70 euro goedkoper mis alleen die bluetooth 5 en heeft 2.1 en netwerkcontroller is wat anders. voor de rest nagenoeg t zelfde..

• n0ss
Mortov Molotov schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:55:
Zeer goed kijken naar de 99 % percentiles: dit zijn de laagste FPS die in 99% vd gevallen worden behaald, met oog op bepaalde graad van grafische kwaliteit (medium - high - ultra) die je evt in game hebt.

Als ik GTA V wil draaien aan 60 FPS, dan moet ik niet kijken naar de gemiddelde FPS, maar naar die 99% percentielen. Immers, wat voor zin heeft het als je gemiddelde FPS 60 is, als je knap veel van de tijd eronder zit, omdat de 99% percentiel FPS rond de 40 hangt.

In de praktijk kijk je op gpucheck.com naar het laagste vd twee balkjes die eenzelfde gpu toont. Als dit boven de 60 FPS zit, zit je doorgaans goed op een 1080p monitor aan 60 Hz.

Maar als je een 1440p scherm hebt dat draait aan 144 hz, moet je 99% percentiel FPS ook rond de 144 zitten, wil je Vsync aanzetten (anders forceer je de gpu om te draaien op 144 FPS, terwijl die gpu dat niet aankan voor een bepaalde game, aan een bepaalde graad van grafische kwaliteit)

Snappie?
Wat ik alleen niet begrijp dat hierboven door iemand wordt gezegd dat een RTX 2080 super voor 1440P overkill is terwijl ik heb aangegeven qua kwaliteit ultra te willen en qua scherm een 144hz scherm wil.

Volgens GPU check komen er ongeveer 6 oudere games uit die lijst boven de 144 1% FPS en de rest hier best ver onder.

Heb ik dan te veel eisen qua kwaliteit en FPS of is deze videokaart dan toch niet goed genoeg voor 144hz en ongeveer 144fps + 1440p gaming?

• n0ss
dfbt schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:57:
is 50-70 euro goedkoper mis alleen die bluetooth 5 en heeft 2.1 en netwerkcontroller is wat anders. voor de rest nagenoeg t zelfde..
Ben nog al een RGB freak :+ en vond dat de PRO versie beter uit de recencies kwam.
Maar 50-70 euro heb ik zo geen rekening mee gehouden en scheelt enorm.

bedankt voor de tip, ik zal hier nog even over nadenken.

@mods, sorry voor de dubbele post...

n0ss wijzigde deze reactie 14-08-2019 13:50 (3%)

• Mortov Molotov
@n0ss

Zoals beloofd verklaar ik me nader.

Ik heb de essentie van jouw build hierboven even in een vergelijkende tabel van gpucheck.com gezet:

https://www.gpucheck.com/en-usd/compare/nvidia-geforce-rtx-2080-super-vs-amd-radeon-rx-5700-xt/amd-ryzen-7-3700x-vs-amd-ryzen-7-3700x/ultra/ultra/-vs-

Scroll even door naar 1440p en stel je instellingen in op ultra.

Dan zal je zien dat de 2080s in zowat alle benchmarks wat hoger scoort dan de 5700xt; maar anderzijds zal je ook zien dat vrijwel geen enkele game op 1440p & ultra settings een gemiddelde van 144 FPS haalt, laat staan een 99 percentiel, ook niet onder die 2080s.

Maar een gemiddelde is natuurlijk altijd maar een gemiddelde; je kan er rustig van uitgaan dat er dus op talloze momenten FPS van > 144 worden gehaald, in eerste instantie voor de 2080s, maar dus ook voor de 5700xt. Vandaar de opmerking dat de 2080s overkill is; deze opmerking zou pas foutief zijn mochten zowat alle games een 99 percentiel van 140+ FPS halen met die 2080s, quod non.

Wat je dus het best aanschaft, is een monitor die de standaard refresh rate van 144 Mhz laat mee schommelen met de FPS die je GPU op dat moment eruit peert. Als je in GTA V online bv een bezoekje aan het woud brengt met veel gras en boompjes, kan je aan een FPS drop << 100 verwachten (bv.... euhm... 87 FPS). Om dan tearing te mijden en stuttering minimaal te houden, zou je monitor refresh rate op dat moment moeten dalen tot... 87 MHz. En omgekeerd natuurlijk, mocht je langs de kust speedboaten aan 165 FPS; dan moet de frequentie van de monitor naar 144 MHz (het max.) en de FPS aldus gecapped op 144 FPS. Enfin, je begrijpt me wel intussen, hoop ik.

Heel wat moderne monitors hebben deze technologie; er zijn twee standaarden: het proprietaire G-Sync en de open standaard Freesync, respectievelijk van Nvidea en AMD. 't Probleem is wel dat voor zover ik weet geen enkele monitor de beide standaarden aan boord heeft. Jouw monitor maakt gebruik van freesync, en daar hoort dus een GPU van AMD bij.

Toevallig heeft AMD een GPU die 1440p aankan, nl. de 5700 XT. Krijgt goede reviews, met als opmerking dat de t° behoorlijk oploopt en de blower cooler wat archaïsch is qua concept; maar in de komende twee weken komen er varianten van partners uit met betere cooling systemen.

Of je zou ray tracing willen hebben natuurlijk, en daar heb je nvidia RTX kaarten (zoals de 2080) voor nodig. En in jouw geval dus ook: een andere monitor, die g-sync aan boord heeft.

Maar persoonlijk heb ik zo mijn bedenkingen bij ray tracing van nvidia: niet zozeer het beperkt aantal games die dat concept ondersteunen storen me, 'coz adoption is getting up as we speak. Maar wel het offer van de ongelooflijke FPS drop is een doorn in m'n oog. Zet RTX aan op alles wat minder is dan een peperdure 2080ti en je mag meteen gaan gamen op 20-30 FPS; dit is voor mij onaanvaardbaar, en daarom dat ik de komende drie jaar ray tracing links laat liggen.

En da's meteen ook de reden waarom ik mijn build heb gekozen voor de 5700 XT. More bang 4 the buck, gezien ray tracing me de komende 2-3 jaar dus Siberisch koud laat.

Achtergrond bij deze uitleg vind je hier.

heb je hier wat aan?

en aan de andere forumgangers: corrigeer me gerust als ik onze n0ss hier met een hoop onzin opzadel :)

mvg

Mortov Molotov

Mortov Molotov wijzigde deze reactie 14-08-2019 22:19 (97%)

• maikel7
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:24
n0ss schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Ben nog al een RGB freak :+ en vond dat de PRO versie beter uit de recencies kwam.
Maar 50-70 euro heb ik zo geen rekening mee gehouden en scheelt enorm.

bedankt voor de tip, ik zal hier nog even over nadenken.

@mods, sorry voor de dubbele post...
Kijk deze video even: YouTube: Affordable X570 VRM Thermal Performance, Warning: One Board Sucks!
Ik zou wellicht voor een ander moederbord kiezen :)

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

n0ss schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:13:
[...]
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet gebonden aan een merk, ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk bij hetzelfde merk te blijven of dit goed is weet ik niet maar dit leek mij het beste.
[...]
Om even hierop terug te komen: merkcompatibiliteit maakt geen fluit uit. MSI en Corsair zullen het leuk vinden maar je bereikt er verder niets mee.

PC | BMW Z3 Coupe

• maartendd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14:56
dfbt schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:57:
Moet de YouTube even vinden, maar in de test kwam deze que vram en temps hiervan als slechtste uit de bus.
Temps die erg heet waren. Concurrent in zelfde prijs asus als gigabyte waren dik 10 tot 20 graden koeler.

• agittunc
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:10
Die H510 Elite is niet echt een case dat 150 euro+ waard is. het is namelijk een h500 met meer glas en RGB. verder is de tray aan de voorkant aangepast en deze gaan makkelijk stuk.

Neem anders de h510 normaal. kost je niet zoveel.

Source : Gamersnexus.

• Soepergrover
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13:01

Soepergrover

Je staat op m'n cape

@maartendd Deze?
YouTube: Affordable X570 VRM Thermal Performance, Warning: One Board Sucks!

Commentaar is redelijk vernietigend. Goedkoper dan het bord dat de TS aangeeft, maar zeker geen aanrader.

Soepergrover wijzigde deze reactie 15-08-2019 11:44 (26%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@maartendd
@maikel7

Gaming Edge Wifi is geen Pro Carbon WiFi.

• Ollievssn
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-10 13:11
Mortov Molotov schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:40:
@n0ss

Heel wat moderne monitors hebben deze technologie; er zijn twee standaarden: het proprietaire G-Sync en de open standaard Freesync, respectievelijk van Nvidea en AMD. 't Probleem is wel dat voor zover ik weet geen enkele monitor de beide standaarden aan boord heeft. Jouw monitor maakt gebruik van freesync, en daar hoort dus een GPU van AMD bij.

Toevallig heeft AMD een GPU die 1440p aankan, nl. de 5700 XT. Krijgt goede reviews, met als opmerking dat de t° behoorlijk oploopt en de blower cooler wat archaïsch is qua concept; maar in de komende twee weken komen er varianten van partners uit met betere cooling systemen.

Of je zou ray tracing willen hebben natuurlijk, en daar heb je nvidia RTX kaarten (zoals de 2080) voor nodig. En in jouw geval dus ook: een andere monitor, die g-sync aan boord heeft.
Jouw bron klopt niet helemaal meer. Sinds begin dit jaar kan je met een aantal Freesync monitoren ook gebruik maken van Gsync. Zie dit nieuwsbericht van Tweakers van begin dit jaar: Nieuwsbericht

Verder een duidelijk verhaal Mortov Molotov _/-\o_

Steam | Masteroverwatch

• maikel7
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:24
Hackus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:40:
@maartendd
@maikel7

Gaming Edge Wifi is geen Pro Carbon WiFi.
Klopt, maar omdat de goedkopere versie wordt voorgesteld en ik die toevallig in deze video had gezien laat ik het even weten.

• maartendd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14:56
Soepergrover schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:39:
@maartendd Deze?
YouTube: Affordable X570 VRM Thermal Performance, Warning: One Board Sucks!

Commentaar is redelijk vernietigend. Goedkoper dan het bord dat de TS aangeeft, maar zeker geen aanrader.
Ja precies,!!! was op mijn werk dus kon niet zo snel youtube op. Door de naam wel op verkeerde been gezet want de TS had de carbon. Helaas lijken de namen erg op elkaar.

Reden van voorzichtigheid is meer omdat de opbouw van de PWM in deze prijs klasse borden vaak herbruikt worden en puur de extra's op het bord veranderen. Is dus wel handig om even te onderzoeken of dit bord het koelen beter aanpakt dan het goedkopere model. Qua plaatjes LIJKT namelijk het zelfde systeem te worden gebruikt.!!

• n0ss
maartendd schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

Ja precies,!!! was op mijn werk dus kon niet zo snel youtube op. Door de naam wel op verkeerde been gezet want de TS had de carbon. Helaas lijken de namen erg op elkaar.

Reden van voorzichtigheid is meer omdat de opbouw van de PWM in deze prijs klasse borden vaak herbruikt worden en puur de extra's op het bord veranderen. Is dus wel handig om even te onderzoeken of dit bord het koelen beter aanpakt dan het goedkopere model. Qua plaatjes LIJKT namelijk het zelfde systeem te worden gebruikt.!!
Bedankt voor de tip, ik heb de video inmiddels bekeken en schrok daar inderdaad wel een beetje van. Nu wordt er in de video gesproken over de EDGE versie als ik het goed begrijp en ik heb dat de PRO versie in mijn lijst staan. Ik ga in de tussentijd opzoek naar wellicht iets anders
Mortov Molotov schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:40:
@n0ss

Zoals beloofd verklaar ik me nader.

Ik heb de essentie van jouw build hierboven even in een vergelijkende tabel van gpucheck.com gezet:

https://www.gpucheck.com/en-usd/compare/nvidia-geforce-rtx-2080-super-vs-amd-radeon-rx-5700-xt/amd-ryzen-7-3700x-vs-amd-ryzen-7-3700x/ultra/ultra/-vs-

Scroll even door naar 1440p en stel je instellingen in op ultra.

Dan zal je zien dat de 2080s in zowat alle benchmarks wat hoger scoort dan de 5700xt; maar anderzijds zal je ook zien dat vrijwel geen enkele game op 1440p & ultra settings een gemiddelde van 144 FPS haalt, laat staan een 99 percentiel, ook niet onder die 2080s.

Maar een gemiddelde is natuurlijk altijd maar een gemiddelde; je kan er rustig van uitgaan dat er dus op talloze momenten FPS van > 144 worden gehaald, in eerste instantie voor de 2080s, maar dus ook voor de 5700xt. Vandaar de opmerking dat de 2080s overkill is; deze opmerking zou pas foutief zijn mochten zowat alle games een 99 percentiel van 140+ FPS halen met die 2080s, quod non.

Wat je dus het best aanschaft, is een monitor die de standaard refresh rate van 144 Mhz laat mee schommelen met de FPS die je GPU op dat moment eruit peert. Als je in GTA V online bv een bezoekje aan het woud brengt met veel gras en boompjes, kan je aan een FPS drop << 100 verwachten (bv.... euhm... 87 FPS). Om dan tearing te mijden en stuttering minimaal te houden, zou je monitor refresh rate op dat moment moeten dalen tot... 87 MHz. En omgekeerd natuurlijk, mocht je langs de kust speedboaten aan 165 FPS; dan moet de frequentie van de monitor naar 144 MHz (het max.) en de FPS aldus gecapped op 144 FPS. Enfin, je begrijpt me wel intussen, hoop ik.

Maar persoonlijk heb ik zo mijn bedenkingen bij ray tracing van nvidia: niet zozeer het beperkt aantal games die dat concept ondersteunen storen me, 'coz adoption is getting up as we speak. Maar wel het offer van de ongelooflijke FPS drop is een doorn in m'n oog. Zet RTX aan op alles wat minder is dan een peperdure 2080ti en je mag meteen gaan gamen op 20-30 FPS; dit is voor mij onaanvaardbaar, en daarom dat ik de komende drie jaar ray tracing links laat liggen.

En da's meteen ook de reden waarom ik mijn build heb gekozen voor de 5700 XT. More bang 4 the buck, gezien ray tracing me de komende 2-3 jaar dus Siberisch koud laat.

Achtergrond bij deze uitleg vind je hier.

heb je hier wat aan?

en aan de andere forumgangers: corrigeer me gerust als ik onze n0ss hier met een hoop onzin opzadel :)

mvg

Mortov Molotov
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg, dit waardeer ik enorm.

Raytracing laat mij inderdaad ook koud, dus dan zou de 5700XT een goede keuze zijn.
Echter kom ik er niet helemaal uit qua keuze... lastig....

De reden voor mijn in eerste instantie keuze voor een FreeSync scherm en Nvidia kaart was vanwege de compatabiliteit met elkaar. Een GSync scherm kost al gauw 200/300 euro duurder met dezelfde specs.
Terwijl mijn FreeSync scherm sinds kort ook compatible hoort te zijn met Nvidia.

Ik zou graag voor 2500 euro de meeste performance er uit willen persen, nu zie ik dat de 5700xt meer waarde voor je geld brengt echter weet de 2080S toch meer frames er uit te persen.

Qua geld besparen denk ik aan de 5700XT maar aan de meeste FPS denk ik aan de 2080S. :+

Ik laat het even bezinken en ga even verder lezen.
kgd92 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:19:
Wat zou je suggestie zijn voor sneller ram? ik lees hier verschillende verhalen over.
CL14 en Latency <9 zou goed zijn maar hier betaal je de hoofdprijs voor.
Verder is RGB voor mij ook belangrijk (het oog wil ook wat) en ik snap dat je hier meer voor betaald.
agittunc schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:37:
Die H510 Elite is niet echt een case dat 150 euro+ waard is. het is namelijk een h500 met meer glas en RGB. verder is de tray aan de voorkant aangepast en deze gaan makkelijk stuk.

Neem anders de h510 normaal. kost je niet zoveel.

Source : Gamersnexus.
Ik heb gisteren reviews bekeken over deze case en zelfs de populaire YT channels raden je af om deze duurdere aan te schaffen. Ik heb inmiddels de H500 in mijn lijst gezet, is de H510 veel beter?
Ik kan hier namelijk bijna niets over vinden.

Iedereen bedankt voor de hulp tot zo ver!

Mijn to do's:
  • 5700XT VS 2080S verder inlezen en beslissing maken
  • RAM verder onderzoeken, wellicht is een snellere variant betaalbaar.
  • X570 moederbord keuze/research,
  • Lijstje controleren en verbeteren waar nodig.
Het lijkt allemaal eenvoudig maar komt veel bij kijken, maar heb er wel veel zin in om mijn desktop te gaan bouwen.

n0ss wijzigde deze reactie 16-08-2019 09:36 (4%)

• agittunc
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:10
@n0ss de h510 zelf is een 2019 versie van de h500. min of meer.

• kgd92
n0ss schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:38:

Wat zou je suggestie zijn voor sneller ram? ik lees hier verschillende verhalen over.
CL14 en Latency <9 zou goed zijn maar hier betaal je de hoofdprijs voor.
Verder is RGB voor mij ook belangrijk (het oog wil ook wat) en ik snap dat je hier meer voor betaald.
Je hebt een aantal opties. Beste bang for buck is een setje 3200MHz CL16 zoals je al geselecteerd hebt en dan hopen dat de latjes goed genoeg zijn om zelf de timings nog strakker te kunnen zetten. Alternatief kun je naar 3200MHz CL14 kijken, dat is volgens mij het goedkoopste RAM waarbij je zeker weet dat het samsung B-die is en kan meestal dus nog wat sneller lopen dan die 3200 MHz.

Ga je puur voor zoveel mogelijk CPU power unlocken, moet je bij Ryzen 3 eigenlijk richting 3600 MHz RAM gaan kijken, dit is echter een paar% meer performance voor meestal een flinke meerprijs, al vind ik deze nog vrij betaalbaar: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZNC

• DeadKennedy
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:07
Voor moederbord research:
https://linustechtips.com...rd-tier-list-x570-update/
https://forums.tomshardwa...omparison-tables.3110172/

en de extreem gedetailleerde über google sheet: https://docs.google.com/s...yzd1o/edit#gid=2112472504

De Pro Carbon is beter dan de Edge modellen

i5 4690K, 16 GB DDR, Gigabyte GTX 970, 512GB SSD | HTC Vive | Macbook Air 2013

• n0ss
kgd92 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:09:
[...]

Je hebt een aantal opties. Beste bang for buck is een setje 3200MHz CL16 zoals je al geselecteerd hebt en dan hopen dat de latjes goed genoeg zijn om zelf de timings nog strakker te kunnen zetten. Alternatief kun je naar 3200MHz CL14 kijken, dat is volgens mij het goedkoopste RAM waarbij je zeker weet dat het samsung B-die is en kan meestal dus nog wat sneller lopen dan die 3200 MHz.

Ga je puur voor zoveel mogelijk CPU power unlocken, moet je bij Ryzen 3 eigenlijk richting 3600 MHz RAM gaan kijken, dit is echter een paar% meer performance voor meestal een flinke meerprijs, al vind ik deze nog vrij betaalbaar: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZNC
Bedankt, ik wil inderdaad de meeste performance er uit halen.

Ik heb geprobeerd te achterhalen of bovenstaande Gskill Samsung B-die is, echter zie ik alleen onderstaande RGB sets als Samsung B-die, klopt dit?

via:
https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

https://i.imgur.com/xW5sFyv.png
https://i.imgur.com/aVVQid0.png

Dan kom ik uit op +-50 euro duurder
https://tweakers.net/pric...re/721497;1436304;721519/

Is de door jou gelinkte dan wel B-die of niet?
Veel specificaties!! bedankt ik ga hier induiken en hopelijk iets van opsteken :+

n0ss wijzigde deze reactie 16-08-2019 13:27 (20%)

• kgd92
Het blijft altijd een beetje gokken wat betreft welke chips er op een latje RAM zitten. Tot voor kort was het in ieder geval zo dat 3200C14 en 3400/3600C16 volgens mij gegarandeerd B-die was aangezien andere chips dat niet haalden. Of dat nog steeds het geval is durf ik niet zeker te zeggen.

• n0ss
kgd92 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:04:
Het blijft altijd een beetje gokken wat betreft welke chips er op een latje RAM zitten. Tot voor kort was het in ieder geval zo dat 3200C14 en 3400/3600C16 volgens mij gegarandeerd B-die was aangezien andere chips dat niet haalden. Of dat nog steeds het geval is durf ik niet zeker te zeggen.
Heb een aantal webshops benaderd maar verwacht niet dat ik hier garantie uit kan krijgen.

Wat denk jij? Kan ik beter die van 140 halen en hopen op Samsung B-die chips of een set halen van 190 met zekerheid op die chips?

• kgd92
Het gaat hooguit om enkele procenten prestatiewinst, ligt er net aan wat jou dat waard is, beide zal prima werken ;)

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:03

aex351

I am the one

n0ss schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:40:
[...]

Heb een aantal webshops benaderd maar verwacht niet dat ik hier garantie uit kan krijgen.

Wat denk jij? Kan ik beter die van 140 halen en hopen op Samsung B-die chips of een set halen van 190 met zekerheid op die chips?
Is het niet verstandig om voor een Intel systeem te gaan? Je kan dan voor 160 euro 32 GB DDR4-3200 geheugen kopen met een 9700k. En dan heb je een moederbord voor 160 euro. Wat netto gezien een stuk goedkoper is. Daarnaast heb je geen vervelende chipset fan van van de x570 moederbord plus de hitte dat het systeem zal produceren (je kamer zal warm en luidruchtig zijn, wat een gegeven is met een nieuwe AMD systeem). :)

< dit stukje webruimte is te huur >

• kgd92
aex351 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 01:19:
[...]

Is het niet verstandig om voor een Intel systeem te gaan? Je kan dan voor 160 euro 32 GB DDR4-3200 geheugen kopen met een 9700k. En dan heb je een moederbord voor 160 euro. Wat netto gezien een stuk goedkoper is. Daarnaast heb je geen vervelende chipset fan van van de x570 moederbord plus de hitte dat het systeem zal produceren (je kamer zal warm en luidruchtig zijn, wat een gegeven is met een nieuwe AMD systeem). :)
Leuk dat je de alternatieve optie even aankaart, maar geef dan wel correcte informatie. Nee een Intel is geen optie in mijn ogen. Minder krachtig, minder zuinig onder load en dus juist warmer en luidruchtiger. Voor mensen die de chipset fan een probleem vinden draait een ryzen 3000 systeem echter ook nog gewoon prima op b450/x470 bordjes, dus dat in dit geval een Intel set iets goedkoper zou kunnen zijn zit hem in de (inmiddels weloverwogen) keuzes die de op maakt.

• aex351

aex351

I am the one

kgd92 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Leuk dat je de alternatieve optie even aankaart, maar geef dan wel correcte informatie. Nee een Intel is geen optie in mijn ogen. Minder krachtig, minder zuinig onder load en dus juist warmer en luidruchtiger. Voor mensen die de chipset fan een probleem vinden draait een ryzen 3000 systeem echter ook nog gewoon prima op b450/x470 bordjes, dus dat in dit geval een Intel set iets goedkoper zou kunnen zijn zit hem in de (inmiddels weloverwogen) keuzes die de op maakt.
De gegeven informatie is correct. AMD is luidruchtiger en warmer. Een x470 moederbord heeft inderdaad geen chipset fan. Maar verder heeft het alle eerder genoemde kenmerken. Kortom, als je graag een warme kamer en absoluut geen stille pc wil, dan is AMD een goede keuze. Onder load wordt het alleen maar erger. Intel mag onder load dan wel iets minder zuinig zijn, al is dat verschil niet extreem, het is wel een stuk koeler. Ik denk eerlijk gezegd dat voor een gemiddelde persoon Intel zuiniger zal zijn. Helemaal wanneer je de CPU niet non stop voor 100% belast. Iets dat eigenlijk nooit gebeurd.

En nog een leuk detail, AMD heeft specs op de doos gezet die in de praktijk nauwelijks haalbaar zijn (Turbo boost iemand? :F). Op Reddit hebben ze het nu over het aanspannen van een rechtzaak wegens misleiding.

Kortom, daarom Intel :).

• kgd92
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 00:58:
[...]

De gegeven informatie is correct. AMD is luidruchtiger en warmer. Een x470 moederbord heeft inderdaad geen chipset fan. Maar verder heeft het alle eerder genoemde kenmerken. Kortom, als je graag een warme kamer en absoluut geen stille pc wil, dan is AMD een goede keuze. Onder load wordt het alleen maar erger. Intel mag onder load dan wel iets minder zuinig zijn, al is dat verschil niet extreem, het is wel een stuk koeler. Ik denk eerlijk gezegd dat voor een gemiddelde persoon Intel zuiniger zal zijn. Helemaal wanneer je de CPU niet non stop voor 100% belast. Iets dat eigenlijk nooit gebeurd.

En nog een leuk detail, AMD heeft specs op de doos gezet die in de praktijk nauwelijks haalbaar zijn (Turbo boost iemand? :F). Op Reddit hebben ze het nu over het aanspannen van een rechtzaak wegens misleiding.

Kortom, daarom Intel :).
Dit is echt pure onzin. AMD is out of the box juist stiller, aangezien intel weigert een degelijke koeler mee te leveren met high-end chips, terwijl AMD gewoon netjes een wraith spire/max meelevert die weliswaar niet onhoorbaar is, maar beter koelt en stiller is dan de Intel stock straaljagers.Wat betreft warmte gedumpt in de omgeving: verwaarloosbaar verschil. Plus dat op de stock koeler intel ook z'n turboboosts niet haalt (google maar even op de 8400). Dat e.e.a. op reddit staat maakt het niet perse waar.

• aex351

aex351

I am the one

kgd92 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:25:
[...]

Dit is echt pure onzin. AMD is out of the box juist stiller, aangezien intel weigert een degelijke koeler mee te leveren met high-end chips, terwijl AMD gewoon netjes een wraith spire/max meelevert die weliswaar niet onhoorbaar is, maar beter koelt en stiller is dan de Intel stock straaljagers.Wat betreft warmte gedumpt in de omgeving: verwaarloosbaar verschil. Plus dat op de stock koeler intel ook z'n turboboosts niet haalt (google maar even op de 8400). Dat e.e.a. op reddit staat maakt het niet perse waar.
After market koeling. En zelfs dan zal AMD warmer en dus ook luidruchtiger zijn met een vergelijkbare koeler. En ja, dat zorgt er voor dat de omgevingstemperatuur ook omhoog gaat en dus hoger is met AMD. Daar is weinig onzin aan.

• kgd92
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:48:
[...]

After market koeling. En zelfs dan zal AMD warmer en dus ook luidruchtiger zijn met een vergelijkbare koeler. En ja, dat zorgt er voor dat de omgevingstemperatuur ook omhoog gaat en dus hoger is met AMD. Daar is weinig onzin aan.
Kom nou eens met bronnen dan, want het is gewoon niet waar. Een 3700x heeft een TDP van 65W, tegenover 95W voor een 9700k met vergelijkbare performance. In gaming dan, in al het andere is de AMD aanzienlijk sneller. Nu zegt TDP niet alles meer door alle turbo boost technologieën, maar dat een AMD aanzienlijk meer warmte produceert en al helemaal dat dit merkbaar zou zijn in de omgevingstemperatuur is klinklare onzin.

Edit: kijken naar aftermarket koelers is ook zinloos, de high end koelers zijn tegenwoordig dusdanig goed en efficient dat ze praktisch elke CPU stil EN koel kunnen houden.

Edit 2: Zelfs al zou de AMD enkele graden warmer lopen OP FULL LOAD is voor dezelfde performance minder CPU tijd nodig en de processor dus minder lang of verder onder zijn maximale frequentie kunnen werken, wat per saldo juist minder warmte zal produceren ;)

kgd92 wijzigde deze reactie 19-08-2019 12:49 (22%)

• n0ss
Bedankt heren, maar heb inmiddels mijn keuze al gemaakt voor AMD en hier zal ik ook bij blijven.

Kan iemand nog 1maal mijn lijstje doorlopen en kijken of dit OK is?

Verder kom ik er alleen niet uit qua moederbord... Ik krijg na verschillende reviews te hebben gelezen/bekeken geen goed beeld over welke moederbord voor mijn prijs catagorie nu goed is.

Het is voor mij wel belangrijk dat ik de corsair fans kan aansluiten en een pluspunt zou zijn als deze ook een front usb C aansluiting zou hebben. (anders zou ik uitwijken naar de H500 i.p.v H510)

(beeldscherm komt vandaag binnen en muis is al geregeld)

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 769,-€ 769,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 57,47€ 57,47
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 75,95€ 75,95
1MonitorenMSI Optix MAG271CQR Zwart€ 379,-€ 379,-
1VentilatorenCorsair ML120 PRO RGB LED PWM (Single Pack), 120mm€ 24,95€ 24,95
1VentilatorenCorsair ML120 PRO RGB LED PWM (Triple Pack), 120mm€ 88,99€ 88,99
1ToetsenbordenRazer BlackWidow Elite (Razer Green) US€ 165,-€ 165,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZNC€ 141,01€ 141,01
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 142,95€ 142,95
1Overige randapparatuurStartech.com ESD Anti Static Wrist Strap Band with Grounding Wire€ 4,95€ 4,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.550,27

• aex351

aex351

I am the one

kgd92 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Kom nou eens met bronnen dan, want het is gewoon niet waar. Een 3700x heeft een TDP van 65W, tegenover 95W voor een 9700k met vergelijkbare performance. In gaming dan, in al het andere is de AMD aanzienlijk sneller. Nu zegt TDP niet alles meer door alle turbo boost technologieën, maar dat een AMD aanzienlijk meer warmte produceert en al helemaal dat dit merkbaar zou zijn in de omgevingstemperatuur is klinklare onzin.

Edit: kijken naar aftermarket koelers is ook zinloos, de high end koelers zijn tegenwoordig dusdanig goed en efficient dat ze praktisch elke CPU stil EN koel kunnen houden.

Edit 2: Zelfs al zou de AMD enkele graden warmer lopen OP FULL LOAD is voor dezelfde performance minder CPU tijd nodig en de processor dus minder lang of verder onder zijn maximale frequentie kunnen werken, wat per saldo juist minder warmte zal produceren ;)
Je snapt overduidelijk niet hoe een verwarming werkt. Warmte verdwijnt niet mysterieus en een omgevingstemperatuur dat met enkele graden omhoog gaat is wel degelijk merkbaar. Dit is dus een balans tussen warmte en geluid. Waarbij AMD simpelweg een nadeel heeft omdat de processor vanuit de basis al warmer is (ja ook idle).

Verder je opmerking over aftermarket koelers en dat het onzin is. Je weet dat de 9700k zonder koeler komt :D :+ ? Dit omdat de doelgroep achter dit soort processors liever zelf een aftermarket koeler koopt.

• kgd92
@n0ss
Als je niet te extreem gaat overklokken zou ik zeggen een B450 of X470 moederbord. X570 pakken puur voor PCIe 4.0 is wat overdreven. Als je bijvoorbeeld een van de nieuwe MSI MAX bordjes pakt zou je niet eens je BIOS hoeven updaten en zou prima moeten werken. Alternatief de B450 of X470 versie van de pro carbon, dan kan het alleen zijn dat je met de BIOS moet gaan kooien.

Edit: persoonlijk zou ik gaan voor de B450 Pro Carbon, deze heeft USB BIOS flashback en dus geen oude CPU nodig. Echter wel nog de oude 16MB BIOS chip, wat aan de kleine kant was om alle microcode te ondersteunen meen ik, maar weet niet in hoeverre dit een probleem vormt (voor zover ik weet niet echt, in ieder geval niks over gelezen)
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Je snapt overduidelijk niet hoe een verwarming werkt. Warmte verdwijnt niet mysterieus en een omgevingstemperatuur dat met enkele graden omhoog gaat is wel degelijk merkbaar. Dit is dus een balans tussen warmte en geluid. Waarbij AMD simpelweg een nadeel heeft omdat de processor vanuit de basis al warmer is (ja ook idle).

Verder je opmerking over aftermarket koelers en dat het onzin is. Je weet dat de 9700k zonder koeler komt :D :+ ? Dit omdat de doelgroep achter dit soort processors liever zelf een aftermarket koeler koopt.
Naast bronnen opgeven heb je blijkbaar ook moeite met begrijpend lezen. De AMD draait niet, ik herhaal NIET, maar dan ook echt gewoon niet warmer dan de intel tegenhangers. Verder klopt je redenering allen geef je verkeerde info. Dat de 9700k zonder koeler komt is btw volgens mij meer een geval van dat intel zich ook beseft dat dat ding wat ze met andere CPU's meeleveren dat niet trekt en dat ze niet in hun winstmarges kunnen/willen snijden om met een fatsoenlijk alternatief te komen.

kgd92 wijzigde deze reactie 19-08-2019 13:56 (9%)

• TTLCrazy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:04

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ben ik nou gek of is het goedkoper om 3 x een single pack te kopen ipv een triple pack ? 8)7

edit: nvm er zit een lightning node pro bij het triple pack

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS

• kgd92
TTLCrazy schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

Ben ik nou gek of is het goedkoper om 3 x een single pack te kopen ipv een triple pack ? 8)7

Vermoedelijk zo gek als een deur ;)

Klopt verder wel, maar bij de triple zit de zogenaamde Lighting Node Pro (klein hubje volgens mij).

• n0ss
kgd92 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:54:
@n0ss
Als je niet te extreem gaat overklokken zou ik zeggen een B450 of X470 moederbord. X570 pakken puur voor PCIe 4.0 is wat overdreven. Als je bijvoorbeeld een van de nieuwe MSI MAX bordjes pakt zou je niet eens je BIOS hoeven updaten en zou prima moeten werken. Alternatief de B450 of X470 versie van de pro carbon, dan kan het alleen zijn dat je met de BIOS moet gaan kooien.

Edit: persoonlijk zou ik gaan voor de B450 Pro Carbon, deze heeft USB BIOS flashback en dus geen oude CPU nodig. Echter wel nog de oude 16MB BIOS chip, wat aan de kleine kant was om alle microcode te ondersteunen meen ik, maar weet niet in hoeverre dit een probleem vormt (voor zover ik weet niet echt, in ieder geval niks over gelezen)

[...]

Naast bronnen opgeven heb je blijkbaar ook moeite met begrijpend lezen. De AMD draait niet, ik herhaal NIET, maar dan ook echt gewoon niet warmer dan de intel tegenhangers. Verder klopt je redenering allen geef je verkeerde info. Dat de 9700k zonder koeler komt is btw volgens mij meer een geval van dat intel zich ook beseft dat dat ding wat ze met andere CPU's meeleveren dat niet trekt en dat ze niet in hun winstmarges kunnen/willen snijden om met een fatsoenlijk alternatief te komen.
Reden voor de X570 is voor mij alleen kijkend naar de toekomst, wellicht als de NVMe pci 4.0 ssd's betaalbaarder worden koop ik liever die dan gelijk weer een nieuwe mobo te regelen.

Ik heb een ICT achtergrond maar een PC vanaf scratch bouwen is voor mij nieuw. Aangezien je met veel componenten en specificaties rekening moet houden en ik daar al best veel tijd in heb zitten doe ik het liever 1x goed met iets overkill voor een aantal jaar dan nu voor deze build OK. en later i.v.m eventuele uitbreiding weer opnieuw alles moeten uitzoeken.

Snap je? Of is dit een verkeerde gedachte gang? (laat het gerust weten!)
TTLCrazy schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

Misschien een beetje :+

Nee even zonder ongein, de single pack fans komen zonder controller en hubs (staat niet aangegeven)
Wil je een complete set zou je dus de triple moeten aanschaffen. (evt uitbreiden met de singles)

• aex351

aex351

I am the one

kgd92 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:54:
@n0ss

[...]

Hier heb je twee bronnen, omdat je Google kapot is.Wat zie ik, Idle is Intel zuiniger. Een factor 8. Vervolgens kijkend naar de Cinebench temperatuur resultaten. De 3700x met de stock koeler: 75,6 graden. En de 9900K: 64 graden. Pas wanneer je de 'goede' AMD stock koeler ( :+) veranderd voor een zelfde model als gebruikt met een 9900K kom je uit op 63,4 graden. En dit gaat over een 9900K, een 9700K zal een nog lagere temperatuur hebben.

En aangezien het hele 'voordeel' van AMD is dat je een 'goede' stock koeler krijgt (:+), want anders komt het voordeel weer bij Intel op prijs, zal in de praktijk de meeste koper van zo'n AMD processor de stock koeler gebruiken (RGB verlichting geeft extra fps :P) zal het systeem dus wel degelijk veel warmer zijn. En daarmee ook de omgevingstemperatuur.

Als je argument nu is dat mensen hun systeem niet veel onder load gebruiken ( :D ) dan kan je weer terugvallen op het gegeven dat Intel idle zuiniger is. En zo is alles weer rond.

• kgd92
n0ss schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:02:
[...]

Reden voor de X570 is voor mij alleen kijkend naar de toekomst, wellicht als de NVMe pci 4.0 ssd's betaalbaarder worden koop ik liever die dan gelijk weer een nieuwe mobo te regelen.

Ik heb een ICT achtergrond maar een PC vanaf scratch bouwen is voor mij nieuw. Aangezien je met veel componenten en specificaties rekening moet houden en ik daar al best veel tijd in heb zitten doe ik het liever 1x goed met iets overkill voor een aantal jaar dan nu voor deze build OK. en later i.v.m eventuele uitbreiding weer opnieuw alles moeten uitzoeken.

Snap je? Of is dit een verkeerde gedachte gang? (laat het gerust weten!)
[...]

Misschien een beetje :+

Nee even zonder ongein, de single pack fans komen zonder controller en hubs (staat niet aangegeven)
Wil je een complete set zou je dus de triple moeten aanschaffen. (evt uitbreiden met de singles)
Zeker geen verkeerde gedachtegang, echter trekt de nieuwste hardware PCIe3.0 nog niet eens vol en zijn de snelste NvmE drives alleen zinvol bij het (regelmatig) wegschrijven en inlezen van zeer grote bestanden (denk aan 4k productiewerk). Voor een beetje gamen en licht editten zit je met Sata-600 nog prima. Beetje een afweging dus wat je belangrijker vindt, maar over de levensloop van dit bordje zal PCIe4.0 vermoedelijk geen dealbreaker zijn, laat staan noodzaak worden. Blijft echter hardwareland, dus je weet t nooit zeker :P
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

Hier heb je twee bronnen, omdat je Google kapot is.Wat zie ik, Idle is Intel zuiniger. Een factor 8. Vervolgens kijkend naar de Cinebench temperatuur resultaten. De 3700x met de stock koeler: 75,6 graden. En de 9900K: 64 graden. Pas wanneer je de 'goede' AMD stock koeler ( :+) veranderd voor een zelfde model als gebruikt met een 9900K kom je uit op 63,4 graden. En dit gaat over een 9900K, een 9700K zal een nog lagere temperatuur hebben.

En aangezien het hele 'voordeel' van AMD is dat je een 'goede' stock koeler krijgt (:+), want anders komt het voordeel weer bij Intel op prijs, zal in de praktijk de meeste koper van zo'n AMD processor de stock koeler gebruiken (RGB verlichting geeft extra fps :P) zal het systeem dus wel degelijk veel warmer zijn. En daarmee ook de omgevingstemperatuur.

Als je argument nu is dat mensen hun systeem niet veel onder load gebruiken ( :D ) dan kan je weer terugvallen op het gegeven dat Intel idle zuiniger is. En zo is alles weer rond.
Volgens mij snap je niet helemaal hoe warmte dissipatie werkt.... Dat de AMD warmer wordt onder een stock koeler dan een Intel met aftermarket spreekt voor zich maar betekent absoluut niet dat de AMD meer warmte produceert (alleen dat het minder efficient wordt afgevoerd ivm een koeler van 70 euro, goh, gek he?) Idle zijn de intels inderdaad iets zuiniger, maar dat is alleen als je dus helemaal niks doet op het systeem (oftewel: als zuinigheid op dat punt belangrijk is, zet je pc uit/in slaapstand?)

Verder loop je alleen maar te hameren dat intel zo geweldig is en heb je 0 constructieve input voor de OP, dus hou dan alsjeblieft gewoon je mond ipv roepen om het roepen. En als dat niet lukt, lees je dan even in en kom met zinnige argumenten.

• aex351

aex351

I am the one

kgd92 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:17:
[...]

Zeker geen verkeerde gedachtegang, echter trekt de nieuwste hardware PCIe3.0 nog niet eens vol en zijn de snelste NvmE drives alleen zinvol bij het (regelmatig) wegschrijven en inlezen van zeer grote bestanden (denk aan 4k productiewerk). Voor een beetje gamen en licht editten zit je met Sata-600 nog prima. Beetje een afweging dus wat je belangrijker vindt, maar over de levensloop van dit bordje zal PCIe4.0 vermoedelijk geen dealbreaker zijn, laat staan noodzaak worden. Blijft echter hardwareland, dus je weet t nooit zeker :P

[...]

Volgens mij snap je niet helemaal hoe warmte dissipatie werkt.... Dat de AMD warmer wordt onder een stock koeler dan een Intel met aftermarket spreekt voor zich maar betekent absoluut niet dat de AMD meer warmte produceert (alleen dat het minder efficient wordt afgevoerd ivm een koeler van 70 euro, goh, gek he?) Idle zijn de intels inderdaad iets zuiniger, maar dat is alleen als je dus helemaal niks doet op het systeem (oftewel: als zuinigheid op dat punt belangrijk is, zet je pc uit/in slaapstand?)

Verder loop je alleen maar te hameren dat intel zo geweldig is en heb je 0 constructieve input voor de OP, dus hou dan alsjeblieft gewoon je mond ipv roepen om het roepen. En als dat niet lukt, lees je dan even in en kom met zinnige argumenten.
Intel is beter voor een game systeem. En aangezien surfen op het internet gelijk staat aan nagenoeg idle gebruik. Zal netto gezien de Intel systeem beter, zuiniger en stiller zijn.

• kgd92
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Intel is beter voor een game systeem. En aangezien surfen op het internet gelijk staat aan nagenoeg idle gebruik. Zal netto gezien de Intel systeem beter, zuiniger en stiller zijn.
Ik ga niet eens meer reageren, je bent of een troll of een betonnen kop. Geen argumenten, geen onderbouwing en onbetrouwbare of gewoon incorrecte/slecht geinterpeteerde informatie zonder de OP op wat voor manier dan ook te helpen.

Gelukkig prikt OP hier doorheen en blijft bij zijn eigen keuzes die wel fatsoenlijk onderbouwd zijn.

• Angilo
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:22
Wat een aanvallen in dit topic. Beide hebben punten en beide hebben op sommige punten gelijk.

De intel is beter voor een game systeem, punt. Er is niet 1 benchmark (oké, misschien 1) waar de AMD meer FPS scoort dan de intel. Welke CPU je ook pakt.

Echter wil OP graag meer dan een game systeem. En met wat OP heeft samengesteld gaat hij zeker goed zitten.

Ik zeg, bestellen en heel veel plezier!

• aex351

aex351

I am the one

Angilo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:41:
Wat een aanvallen in dit topic. Beide hebben punten en beide hebben op sommige punten gelijk.

De intel is beter voor een game systeem, punt. Er is niet 1 benchmark (oké, misschien 1) waar de AMD meer FPS scoort dan de intel. Welke CPU je ook pakt.

Echter wil OP graag meer dan een game systeem. En met wat OP heeft samengesteld gaat hij zeker goed zitten.

Het is maar hoeveel waarde je hecht aan fps en met een 2080 lijkt mij dat je wel het maximale eruit wil krijgen. In elk geval blijft het een afweging. Alleen die hele pro-AMD discussie :F. Je zou bijna zeggen dat sommige aandelen erin hebben.

• kgd92
Angilo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:41:

Als je 1080p 144Hz wil spelen kan een intel inderdaad enkele FPS meer geven, ga je naar hogere resoluties is er eigenlijk al geen verschil meer met een 2080 super ;)

Wat btreft die pro-AMD discussie van hierboven: Dus als je voor een AMD ging in het FX-tijdperk was je fanboy: Oke, toe nwaren AMD's langzamer warmer, maar erg goede bang for buck. Ik zou in die tijd ook voor een intel zijn gegaan.

Sinds Ryzen zit AMD op vergelijkbaar of beter niveau dan intel, zeker op price/performance, en nu wordt je fanboy genoemd als je voor de snellere CPU gaat? Wat je krijgt voor het geld is gewoon bizar goed en het is een hele goede zaak dat intel eindelijk weer wat concurrentie heeft. Ik hoop dan ook dat ze dat zelf ook zien en flink aan de weg gaan timmeren want tenzij je puur voor 144Hz 1080p en verder niks anders met je PC doet dan gamen zijn de intels het gewoon niet waard atm. En zelfs in die usercase is het verschil tussen intel en AMD nog maar zeer minimaal.

• Angilo
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:22
aex351 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:00:
[...]

Het is maar hoeveel waarde je hecht aan fps en met een 2080 lijkt mij dat je wel het maximale eruit wil krijgen. In elk geval blijft het een afweging. Alleen die hele pro-AMD discussie :F. Je zou bijna zeggen dat sommige aandelen erin hebben.
Eens. AMD heeft een inhaalslag gemaakt, maar men doet op tweakers alsof AMD ineens vele malen beter is dan Intel, en dat is gewoon niet waar.
kgd92 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

Als je 1080p 144Hz wil spelen kan een intel inderdaad enkele FPS meer geven, ga je naar hogere resoluties is er eigenlijk al geen verschil meer met een 2080 super ;)

Wat btreft die pro-AMD discussie van hierboven: Dus als je voor een AMD ging in het FX-tijdperk was je fanboy: Oke, toe nwaren AMD's langzamer warmer, maar erg goede bang for buck. Ik zou in die tijd ook voor een intel zijn gegaan.

Sinds Ryzen zit AMD op vergelijkbaar of beter niveau dan intel, zeker op price/performance, en nu wordt je fanboy genoemd als je voor de snellere CPU gaat? Wat je krijgt voor het geld is gewoon bizar goed en het is een hele goede zaak dat intel eindelijk weer wat concurrentie heeft. Ik hoop dan ook dat ze dat zelf ook zien en flink aan de weg gaan timmeren want tenzij je puur voor 144Hz 1080p en verder niks anders met je PC doet dan gamen zijn de intels het gewoon niet waard atm. En zelfs in die usercase is het verschil tussen intel en AMD nog maar zeer minimaal.
Wat gaming betreft zit je er echt naast. Het verschil tussen Intel en AMD qua gaming is erg groot. Een CPU die een verschil van 10-15% veroorzaakt, met beide kampen laatste CPU iteratie vind ik een groot verschil. Twee generaties oude Intel CPU's, dat is hoe AMD nu presteert qua gaming. Dat het verschil op 4k minder groot wordt, ligt niet aan de CPU. De CPU's gaan niet ineens dichter bij elkaar liggen qua gaming performance, de GPU's vormen een bottleneck.

Wel ben ik met je eens dat AMD de beste price/performance ratio heeft, en ook dat het een goede zaak is dat Intel eindelijk concurrentie heeft.

Indien je alleen voor gaming gaat en minder om price/performance geeft, is Intel de beste keus. Ook indien je 4k gamet, zodra er GPU's komen die 4k beter aan kunnen, zullen de GPU's minder een bottleneck zijn en zul je de verschillen tussen de CPU's weer gaan zien op 4k.

Indien je voor gaming gaat en workload, is de R7 3700x een hele goede keus.

Indien je beste bang for the buck wilt, is de R5 3600 icm een B450 board een goede keus.

Indien je voor gaming en workload gaat, workload is heel erg belangrijk en budget is geen issue, R9 3900x.

Indien je voor gaming en workload gaat, gaming is het belangrijkste en budget is geen issue, I9 9900k.

Kies je scenario en de juiste CPU.

• n0ss
Bedankt alleen voor de hulp & feedback, ik ga beginnen met het bestellen van de onderdelen.
Ram is nog wel een dingetje, is overal slecht leverbaar dus moet het even aanzien...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Wil je ideaal 3600 ram voor Ryzen pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK

anders => pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

zal niet te lang wachten, want de prijzen van de 3600 stijgen al. de 3200 kun je OC op 3466MT/s

• n0ss
Hackus schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:35:
Wil je ideaal 3600 ram voor Ryzen pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK

anders => pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

zal niet te lang wachten, want de prijzen van de 3600 stijgen al. de 3200 kun je OC op 3466MT/s
bedankt!

Niets te verkrijgen met RGB? :D

Wat ik kon vinden is niet beschikbaar (vanaf 2sept) of absurd duur.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

pricewatch: HyperX Predator RGB HX432C16PB3AK2/16
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
3200CL 14 is duur met RGB, en 3600 ook.

Hackus wijzigde deze reactie 20-08-2019 09:44 (29%)

• n0ss
Hmm... dan zal ik het even moet overwegen om wellicht zonder RGB te doen.
Bedankt voor de info iig. :*)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True