Benutten 5.1 surround setup (PC naar AV receiver)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 20:36
Mijn vraag

Ik ben het geluid van mijn TV zat. Waar ik voorheen enkel een mooi film over de speakers stuurde wil ik nu te allen tijden alles over de speakers. Ik loop alleen tegen een probleem aan. Bij sommige audiobronnen krijg ik enkel geluid over de frontspeakers en geven de surround speakers een vervelende ruis.

Ik zou graag, ongeacht het ingangssignaal (stereo of multikanaals, al dan niet in een Dolby formaat), mijn versterker een signaal op alle speakers laten geven (surround weergave). Dit is nu, wanneer ik geluid van mijn pc afspeel, in veel gevallen enkel FL en FR (als ik AUTO gebruik). Andere opties zijn afhankelijk van het signaal niet te kiezen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik...

Ik heb een versterker type Marantz SR5005 welke ik heb geconfigureerd als 5.1 opstelling (een, voor mij, fijn setje Tannoy Arena speakers + kleine actieve sub)

Mijn TV is middels HDMI (ARC) aangesloten op deze versterker. De overige beschikbare HDMI aansluitingen op de versterker worden gebruikt voor (HT)PC, HD-recorder en Chromecast.

Mijn PC draait op Windows 10 x64. Als audioapparaat gebruik ik Intel Display Audio van mijn i3 Core 6100T.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb...

Ongeacht welke audiobron ik aanbied, geeft mijn versterker aan dat het een PCM (meerkanaals) signaal krijgt. Graag zou ik, wanneer ik een stereobron aanbied, het geluid zowel op de front- alsook surroundspeakers afspeelt krijgen. 5.1 dan gewoon netjes doorgegeven als 5.1.

Mijn pc heb ik ingesteld op 5.1 (opties: stereo, 5.1 en 7.1) verder nog een paar Dolby opties, maar hier heb ik een app voor nodig, aldus Windows.

In mijn versterker kan ik de nodige Surroundmodi selecteren. Afhankelijk van de bron zijn niet alle modi beschikbaar.

Het liefst heb ik een set-and-forget stand. Dit zou volgens mij DOLBY PL2 moeten zijn, maar deze is niet altijd selecteerbaar.

Kan iemand mij op weg helpen hiermee. Moet ik het zoeken in het door de pc aangeboden signaal, heeft het iets met (het ontbreken van) een app en licentie voor Dolby te maken, of is dit een kwestie van de juiste selectie in de versterker?

BVD, René
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:42
Ik zet mijn geld op het aangeboden signaal, anders springt hij wel op het goede.

Installeer die app gewoon om het te bekijken,
die zou gewoon gratis moeten zijn.

Je kan ook demo bestanden downloaden zodat je absoluut zeker weet dat je het juiste audio formaat gebruikt. (Google demolandia bv)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Het ligt aan het signaal wat de receiver ontvangt.

Zolang de receiver geen surround signaal ontvangt zal de receiver nooit surround geluid weergeven. Je kunt dit wel softwarematig nabootsen met Dolby Pro Logic of Multi channel stereo gebruiken. Ik zou dat niet gebruiken, omdat het enorm slecht klinkt. Laat een stereo bron gewoon als stereo afspelen.

Als de receiver een PCM signaal ontvangt betekent dit dat de receiver een gecodeerd/uitgepakt audiobestand ontvangt. De receiver hoeft niet meer te decoden, dat heeft blijkbaar je PC, of beter gezegd de applicatie waar jij de media mee afspeelt, al gedaan. Als jij Dolby/DTS wilt ontvangen op de receiver moet je zorgen dat de applicatie op je PC een Dolby/DTS Bitstream (passthrough) signaal gaat versturen. Je receiver gaat dit signaal decoden en zul je zien dat de receiver een DTS/Dolby signaal weergeeft.
Het wil overigens niet zeggen dat een PCM signaal slechter is dan een DTS/Dolby signaal. Als de applicatie op je PC een DTS bestand decodeert en als PCM aan je receiver aanbiedt (komt binnen als multi channel in of iets dergelijks) dan geeft je receiver netjes surround geluid weer. Je receiver herkent het alleen niet meer als een DTS signaal.

Welke applicatie gebruik je om media af te spelen?

Even een vraag van mijn kant. Je geeft aan de TV via ARC aangesloten te hebben op de receiver, maar ondersteunt de Marantz 5005 wel ARC?

[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 13-08-2019 09:05 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
LuisjeNL schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:10:
Ik zet mijn geld op het aangeboden signaal, anders springt hij wel op het goede...
Is inderdaad het output signaal van mijn pc. Audiobronnen hebben het beoogde formaat.
Hulleman schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:00:
Het ligt aan het signaal wat de receiver ontvangt...
Daar ben ik inmiddels ook achter.
Dat PCM signaal niet verkeerd is, dat geloof ik. Maar het vervelende is dat iedere audiobron wordt gedecodeerd naar Stereo PCM. Daarvoor heb ik geen 5.1 setup...
Welke applicatie gebruik je om media af te spelen?
...
Ik gebruikte Windows Mediaplayer en YouTube vanuit de browser (Chrome of Firefox).
Inmiddels heb ik een K-Lite codec-pack geïnstalleerd en Windows Mediaplayer Classic verteld dat ik bepaalde formaten direct doorgestuurd wil krijgen.

Voordeel is dat ik modus in mijn versterker op AUTO kan houden. Stereo komt dan binnen als meerkanaals PCM, Dolby Digital ed als bitstream.

Nadeel is echter dat ik bij bitstream vanuit de applicatie geen zeggenschap heb over het volume. Kwam er achter dat het volume van de versterker best hoog stond.

Verder het ik het liever native vanuit Windows gehad (zoals volgens mij het geval was bij Windows 7). Ook vanuit YouTube is het af en toe leuk om wat te draaien.
Even een vraag van mijn kant. Je geeft aan de TV via ARC aangesloten te hebben op de receiver, maar ondersteunt de Marantz 5005 wel ARC?
Jazeker. HDMI 5 is gelabeld als "OUT - ARC"

[ Voor 4% gewijzigd door Rene2322 op 13-08-2019 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Rene2322 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:12:
Daar ben ik inmiddels ook achter.
Dat PCM signaal niet verkeerd is, dat geloof ik. Maar het vervelende is dat iedere audiobron wordt gedecodeerd naar Stereo PCM. Daarvoor heb ik geen 5.1 setup...
Ik denk dat dit dus ligt aan windows media player. Installeer eens een media speler als VLC of Kodi en biedt VLC Kodi eens een filmbestand aan die een DTS/Dolby surround geluidsspoor heeft. Je kunt ook vast wel wat test materiaal downloaden via internet. Uiteraard in VLC/Kodi wel de audio instellingen zo zetten dat bitstream aan je receiver wordt aangeboden. (Passthtough inschakelen en de bitstream codecs selecteren)

Via google dit gevonden inzake windows10 media player https://answers.microsoft...33-46cc-8089-5a0a3c188577 Wellicht helpt dit.

YouTube ondersteunt sowieso geen surround geluid.
Voordeel is dat ik modus in mijn versterker op AUTO kan houden. Stereo komt dan binnen als meerkanaals PCM, Dolby Digital ed als bitstream.
Dat begrijp ik niet. Welke modus staat in je receiver op auto? Een stereo signaal kan nooit binnen komen als meerkanaals audio, want dat is het niet. Je kunt je receiver wel aangeven dat je van een stereo signaal graag een surround signaal wilt maken. Dan gaat je receiver iets van surround (al dan niet met Dolby Pro ogic) nabootsen.
Nadeel is echter dat ik bij bitstream vanuit de applicatie geen zeggenschap heb over het volume. Kwam er achter dat het volume van de versterker best hoog stond.
Hmm, oké, dat is nieuw voor mij. Lijkt me trouwens handiger het volume op de receiver te regelen dan via de applicatie.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Rene2322
Hulleman schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

YouTube ondersteunt sowieso geen surround geluid.
Grappig, YouTube staat vol met (5.1) surround tests.
Ik maak nu inmiddels gebruik van MPC en VLC
[...]

Dat begrijp ik niet. Welke modus staat in je receiver op auto? Een stereo signaal kan nooit binnen komen als meerkanaals audio, want dat is het niet. Je kunt je receiver wel aangeven dat je van een stereo signaal graag een surround signaal wilt maken. Dan gaat je receiver iets van surround (al dan niet met Dolby Pro ogic) nabootsen.

[...]
Ik bedoel hiermee de "listening mode", of door Marantz ook wel de "Surround mode" genoemd.
Mijn AV Surround Receiver ondersteund een aantal modi:
Stereo playback, Direct playback, Dolby Virtual Speaker / Dolby Headphone playback en Multichannel Playback.

Ik tracht nu te begrijpen hoe deze modi werken.

Ik heb te maken met het scenario dat ik onwillekeurig zowel stereo alsook surround aanbied. Volgens de handleiding van Marantz zou hier de modus Direct playback voor gebruikt moeten worden.

Wanneer ik voor de codec DTS audio passthrough inschakel op mijn pc (audio wordt dan één-op-één doorgestuurd), zie ik de modus op de versterker veranderen in DTS en heb ik mooi geluid.
De volumeregeling op de pc doet dan alleen niet veel meer (0 = uit, 1-100% = aan). Dit werkt dus.

Bied ik vervolgens weer een PCM signaal aan, dan springt de versterker onmiddelijk weer in de Stereo playback modus en moet ik handmatig weer aangeven dat ik graag Multi channel stereo wil hebben.
[...]
Hmm, oké, dat is nieuw voor mij. Lijkt me trouwens handiger het volume op de receiver te regelen dan via de applicatie.
Dat zou ik prima vinden, echter zit er een enorm verschil in volume.
Met het volume van mijn Samsung HD-recorder (SMT-C7140) op 60% en de versterker op 55% heb ik een plezierig geluidsbeleving. Dit geldt ook voor PCM-signalen van de PC (hier de schuifjes ook op 50%).
Bij audio passthrough schalt het geluid echter zo hard uit de speakers dat onze kleine vergeet dat hij met zijn middagslaapje bezig was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je moet gewoon al je bronnen op 100% hebben en het volume alleen met de receiver regelen. Echte surroundformaten kan je pas na decoden het volume van regelen, dus alleen je versterker kan dat.

Bij mij werkt het uitstekend:
- Muziek, Youtube, alle "niet 5.1" bronnen worden als stereo doorgegeven naar de receiver. Ik kan de receiver indien gewenst op pro-logic of 6 channel stereo zetten. Er komt geen ruis uit de surrounds (ik denk dat windows dat doet, omdat-ie graag de voor achterkanalen een signaal geeft omdat je hem op 5.1 hebt ingesteld)
- Films afgespeeld in MPC HC geven het DTS of DD signaal door en worden automatisch afgespeeld als 5.1. Die directe doorgifte negeert bij mij de instelling van windows volledig.

Het geluid in windows staat ingesteld als "stereo" en zo werkt het uitstekend. Dit is de manier waarop het hoort te werken. Volume regelen in windows kan niet met doorgifte van DTS of DD. De enige manier waaarop dat zou kunnen is als je de de PC het geluid laat decoderen en je het via 3 stereo analoge verbindingen in de 5.1 input van je receiver aansluit. Dan kan je alles weer in windows regelen en is je versterker "dom".

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Rene2322 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:40:
[...]
Grappig, YouTube staat vol met (5.1) surround tests.
Ik heb die 5.1 testjes via YT ook wel eens gedraaid, maar dat komt altijd als stereo PCM binnen op de receiver.

Pagina: 1