"Veilige" Molex naar SATA adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortemz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-04 20:46
Beste Tweakers,
Ik ben wat onderdelen aan het verzamelen voor een zelfbouw NAS en heb daarvoor de volgende configuratie bedacht:

Moederbord(+CPU): ASRock J5005-ITX
RAM: Kingston ValueRAM KVR24S17S8/8
Disks: Samsung Evo 250GB en 2x WD RED (4TB)

Nu heb ik nog een picoPSU liggen die ik graag voor de build wil gebruiken, echter heeft deze maar 1 sata aansluiting. Naar aanleiding van de wisselde meningen over Molex naar SATA adapters ben ik een beetje terughouden over het zomaar kopen van een adapter.

Kan iemand mij een "veilige" Molex naar dubbel SATA adapter aanraden?

Alvast hartelijk bedankt!

Beste antwoord (via Mortemz op 12-08-2019 21:48)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
@Mortemz

Volgens de Youtube videos zijn dit de veiligere versies:

https://www.amazon.com/St...er-PYO4SATA/dp/B0086OGN9E

De kabels moet dus DOOR de connectors heen lopen.
Dit is overigens wel iets om serieus naar te kijken ondanks dat sommige hier roepen dat het allemaal wel mee valt. Ik heb meerdere van die slechte kabels door zien branden, met als gevolg vaak ook een defecte schijf/ssd.

Deze dus NIET:

https://www.google.com/se...isvn#imgrc=ukW75IPW7tttrM

[ Voor 28% gewijzigd door Operations op 14-08-2019 03:25 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Definieer 'veilig'.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortemz
Iets met minder risico op spontane ontbranding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Kabel kopen met 2 sata connectoren en de molex eraf knippen en het netjes aan elkaar solderen. Dat is de veiligste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:27
Die met geknepen (IDC) connectors zijn meestal wel veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortemz
Okay, bedankt voor de tips

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Operations
@Mortemz

Volgens de Youtube videos zijn dit de veiligere versies:

https://www.amazon.com/St...er-PYO4SATA/dp/B0086OGN9E

De kabels moet dus DOOR de connectors heen lopen.
Dit is overigens wel iets om serieus naar te kijken ondanks dat sommige hier roepen dat het allemaal wel mee valt. Ik heb meerdere van die slechte kabels door zien branden, met als gevolg vaak ook een defecte schijf/ssd.

Deze dus NIET:

https://www.google.com/se...isvn#imgrc=ukW75IPW7tttrM

[ Voor 28% gewijzigd door Operations op 14-08-2019 03:25 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 23:41
Operations schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:48:
Ik heb meerdere van die slechte kabels door zien branden, met als gevolg vaak ook een defecte schijf/ssd.
Dus je keek er naar terwijl de kabels aan het doorbranden waren? En het labeltje 'slechte kabel' zat er nog aan? En vaak was het gevolg een kapotte schijf?
Je beweert dus dat jij vaak naar kabels hebt gekeken die aan het doorbranden waren?
Misschien moet je de volgende keer dat dat gebeurt het systeem uitzetten als het plastic van de kabel begint te smelten/roken, ik neem aan dat je dat ook hebt gezien, dan is er nog geen kortsluiting en gaat de ssd niet stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Rrob schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:09:
[...]

Dus je keek er naar terwijl de kabels aan het doorbranden waren? En het labeltje 'slechte kabel' zat er nog aan? En vaak was het gevolg een kapotte schijf?
Je beweert dus dat jij vaak naar kabels hebt gekeken die aan het doorbranden waren?
Misschien moet je de volgende keer dat dat gebeurt het systeem uitzetten als het plastic van de kabel begint te smelten/roken, ik neem aan dat je dat ook hebt gezien, dan is er nog geen kortsluiting en gaat de ssd niet stuk.
Begrijp je nou echt niet wat ik bedoel? De rest naar mijn idee namelijk wel...

Zal je een beetje helpen, uiteraard heb ik het letterlijke door branden niet gezien. Maar wel meerdere gesmolten van die verkeerde sata stekkers en kortsluiting gevallen.

Als ik iets een keer of 10 mee maak en vijf,/zes keer is er een schijf defect dan vind ik dat best vaak ja. Denk je nou echt dat ik als ik het daadwerkelijk zie gebeuren dat ik dan niet ingrijp?

En nee geen label slechte kabel. Maar wel telkens zo een kabel die ik in mijn post benoem als "niet goed". Waarbij de kabels dus niet DOOR de connector heen lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Operations op 13-08-2019 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukenutma
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:32
Operations schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:05:
[...]

Zal je een beetje helpen, uiteraard heb ik het letterlijke door branden niet gezien. Maar wel meerdere gesmolten van die verkeerde sata stekkers en kortsluiting gevallen.

Als ik iets een keer of 10 mee maak en vijf,/zes keer is er een schijf defect dan vind ik dat best vaak ja. Denk je nou echt dat ik als ik het daadwerkelijk zie gebeuren dat ik dan niet ingrijp?

En nee geen label slechte kabel. Maar wel telkens zo een kabel die ik in mijn post benoem als "niet goed". Waarbij de kabels dus niet DOOR de connector heen lopen.
Ik kan dit beamen, ik heb er zelf ook meerdere in de fik gehad. Gelukkig wel zonder gevolgen. Bij slechte adapters is het ook niet of, maar wanneer deze het gaat begeven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Operations schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:05:
[...]

ik begreep je prima, namelijk dat je aan het overdrijven was.

Overigens lijkt het er op dat bijna alle problemen in de sata stekker zitten aan de kant van de hdd contactjes. Dat zou helaas betekenen dat ook de door jou als veilig genoemde kabels daar niet immuun voor zijn. Het feit dat er vooral kabels van het ouderwetse type doorgebrand zijn komt mogelijk omdat er daar ten eerste simpelweg veel meer van zijn en ten tweede omdat 'jouw' kabels minder lang op de markt zijn en de kortsluiting pas na lange tijd op lijkt te treden.
Maar goed, er zijn (obv. image search) minder van jouw type kabels doorgebrand dan die andere, dat is een feit en dat lijkt dus de veiligste keuze te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Rrob schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:45:
[...]

ik begreep je prima, namelijk dat je aan het overdrijven was.

Overigens lijkt het er op dat bijna alle problemen in de sata stekker zitten aan de kant van de hdd contactjes. Dat zou helaas betekenen dat ook de door jou als veilig genoemde kabels daar niet immuun voor zijn. Het feit dat er vooral kabels van het ouderwetse type doorgebrand zijn komt mogelijk omdat er daar ten eerste simpelweg veel meer van zijn en ten tweede omdat 'jouw' kabels minder lang op de markt zijn en de kortsluiting pas na lange tijd op lijkt te treden.
Maar goed, er zijn (obv. image search) minder van jouw type kabels doorgebrand dan die andere, dat is een feit en dat lijkt dus de veiligste keuze te zijn.
Fijn dat zodra je op de inhoud reageert jijzelf tot de conclusie komt dat ik (min of meer) gelijk heb, dat maakt het minder noodzakelijk om op de rest van je verhaal te reageren.

Behalve op de opmerking dat het "na lange tijd op lijkt te treden" dat is namelijk mijn inziens onjuist. In de tien gevallen waaraan ik refereer was het in twee gevallen binnen vier weken. Ik baseer mijn verhaal overigens niet alleen op eigen ervaring, een vriend van mij heeft een tijd bij Mycom gewerkt (op de afhandelbalie zeg maar) en die zegt exact hetzelfde en heeft het nog veel vaker voorbij zien komen en dus ook lang niet altijd pas "na een lange periode" (Dit is al wel een aantal jaar terug hij heeft al jaren een andere baan, maar dat maakt in dit geval niks uit).

Het ligt overigens voor zover ik weet niet aan de kant van de "hdd contactjes".
Maar dit kan ik niet met 100% zekerheid onderbouwen, anders dan de onderstaande video.

zie hier:
YouTube: How To Spot Molex To SATA Adapters That Won't Catch Fire

@aukenutma, je hebt helemaal gelijk. Ik begin er ook zeker niet (meer) aan. En zal ook altijd iedereen blijven afraden om wel dat soort type SATA splitters te gebruiken.

@Mortemz, misschien voor jou ook interessant om de video is te bekijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Operations op 14-08-2019 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortemz
Heb de video inderdaad ook bekeken. Als je in zijn post history kijkt zie je dat enkele weken daarna alsnog zo'n splitter bij hem is gaan smelten.
Naar aanleiding van jullie reacties en die video toch maar besloten de extra 50 euro voor een nieuwe voeding te investeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Operations schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 03:18:
Het ligt overigens voor zover ik weet niet aan de kant van de "hdd contactjes".
Maar dit kan ik niet met 100% zekerheid onderbouwen, anders dan de onderstaande video.
Ik kan het wel onderbouwen, namelijk met honderden foto's online die er zo uit zien: Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=103146&d=1325488552 het overgrote deel van de problemen begint in de laatste cm van de stekker. Dat lijkt te duiden op een fout in het ontwerp van alle sata stekkers want omdat die op dezelfde contra stekkers moeten passen zijn die aan die kant noodzakelijkerwijs nagenoeg identiek.
En dat wordt ook ondersteund door het feit dat er ook zat voorbeelden zijn dat het niet om molex-sata adapters gaat maar dat er psu sata kabels doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Mortemz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 07:23:
Heb de video inderdaad ook bekeken. Als je in zijn post history kijkt zie je dat enkele weken daarna alsnog zo'n splitter bij hem is gaan smelten.
Naar aanleiding van jullie reacties en die video toch maar besloten de extra 50 euro voor een nieuwe voeding te investeren. :)
je had het ook op kunnen lossen met een 1A glaszekering in de 12V lijn van de molex-sata adapter, dat had je €48 bespaard en was nóg veiliger geweest
Pagina: 1