Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Laptop: pricewatch: Asus R500VD-SX013V

Ik heb deze laptop tweedehands gekocht en zo'n jaar/anderhalf jaar goed gebruikt.
Vervolgens verhuisd (zowel privé als werk) en de laptop is in de kast gekomen.
Vanmiddag had ik de laptop weer mee als reparatie-gereedschap (voor reparatie van een andere laptop) en ik zette de laptop (incl. batterij en aangesloten aan netstroom) aan, en kreeg Windows ervoor, niks aan de hand.

Enkele tellen later zag ik de "melding" dat de laptop naar "Battery Mode" ging, en twee tellen daarna viel de laptop uit. Mijn eerste gedachte: batterij zal wel leeg zijn.
Vanavond aan de lader gehad tijdens diner, en weer opgestart maar nu gebeurt er niks. Het lampje in de oplader (dat blok tussen de twee uiteinden in. Wat is dat trouwens, een omvormer?) brandt prima, maar de ledjes in de laptop zelf (power, batterij, harde schijf, etc) doen niks.

Ik heb de laptop meerdere malen, met en zonder batterij, met en zonder netstroom, ~60 sec. de powerknop ingedrukt gehouden, met geen ander resultaat tot gevolg. Er gebeurt letterlijk helemaal niks: geen geluid, geen lampjes, niks op het scherm.

Waar moet ik het probleem zoeken?
> Oplaadkabel (vanaf het blok naar de laptop?)
> Batterij
> Voedingscircuit (datgene wat de stroomtoevoer vanaf de batterij ofwel netstroom regelt, dit zal waarschijnlijk het moederbord betekenen)
> Iets anders?

Zoals gezegd is de laptop vanmiddag correct opgestart met geen enkel probleem, dus ik denk niet dat het probleem zich in de ssd-regio bevindt.

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10

Tens

let me drink about it

ok, laptop krijgt dus geen spanning, mkeestal twee opties:

- de adapter levert niks meer
- intern in de laptop het voedingsgedeelte, of de connector is stuk.

Daarbij is toch wel waarschijnlijk de batterij op, omdat die langere tijd (bijna leeg?) in de kast heeft gelegen.

probeer eens zonder accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 12-08-2019 19:58 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
> De adapter levert niks meer
> Voedingsgedeelte
> Connector is stuk.

Zonder accu had ik al geprobeerd (accu eruit halen, voeding erin, max. misschien 5s wachten, en aanzetten). Gebeurt niks, nergens een lampje aan. (behalve dus op de voedingsadapter blok)

De connector van de kabel en laptop heb ik visueel geinspecteerd en niets enorm afwijkends gevonden.

Bedoel je met dat de batterij op is, dat deze geen voeding meer heeft (en opgeladen moet worden) of niet meer kan vasthouden (en dus niet meer opgeladen kan worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Diamundo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:07:
> De adapter levert niks meer
> Voedingsgedeelte
> Connector is stuk.

Zonder accu had ik al geprobeerd (accu eruit halen, voeding erin, max. misschien 5s wachten, en aanzetten). Gebeurt niks, nergens een lampje aan. (behalve dus op de voedingsadapter blok)

De connector van de kabel en laptop heb ik visueel geinspecteerd en niets enorm afwijkends gevonden.

Bedoel je met dat de batterij op is, dat deze geen voeding meer heeft (en opgeladen moet worden) of niet meer kan vasthouden (en dus niet meer opgeladen kan worden)?
op als in te lang leeg geweest en niet meer op te laden, maar als zonder accu ook geen oplossing is, is dat niet je meest acute probleem. Heb je een voltmeter om de uitgangsspanning van de adapter te meten? voelt de interne aansluiting nog stevig aan, of kan je die bewegen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Juist, batterij is eventueel nog te redden (maar niet heel belangrijk inderdaad, gezien het gewicht van de laptop was het al deels een desktop). Edit: of misschien niet, volgens mij bedoel je juist: niet meer te redden.

Connector in laptop: voelt stevig aan.

Adapter doorgemeten:
> ~19.5 V
> Amperage: geen resultaten.
> Voltage nogmaals gemeten: in de 0.2 V regio. Blauwe lampje is nu ook uit en wil niet meer aan.

> Kabel uit stopcontact getrokken, half minuutje gewacht, terug in stopcontact gestoken. Voltage weer ~19.5 V. Amperage is niet te meten op 10A (geeft 0.01 - 0.02), en geeft een 1 op 200m-stand dus dat zal te hoog zijn ofzo.

Adapter zou als uitgang ~19V en 4.7A moeten geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Diamundo op 12-08-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Diamundo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:23:
Juist, batterij is eventueel nog te redden (maar niet heel belangrijk inderdaad, gezien het gewicht van de laptop was het al deels een desktop). Edit: of misschien niet, volgens mij bedoel je juist: niet meer te redden.

Connector in laptop: voelt stevig aan.

Adapter doorgemeten:
> ~19.5 V
> Amperage: geen resultaten.
> Voltage nogmaals gemeten: in de 0.2 V regio. Blauwe lampje is nu ook uit en wil niet meer aan.

> Kabel uit stopcontact getrokken, half minuutje gewacht, terug in stopcontact gestoken. Voltage weer ~19.5 V. Amperage is niet te meten op 10A (geeft 0.01 - 0.02), en geeft een 1 op 200m-stand dus dat zal te hoog zijn ofzo.

Adapter zou als uitgang ~19V en 4.7A moeten geven.
gelukkig heeft die adapter een stroombegrenzing.... Ampères meet je in serie met de belasting. Als je de meter op ampère zet en je zet de pinnen op de connector maak je effectief gewoon kortsluiting.

Maar we moeten dus intern gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Tens schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:36:
[...]

gelukkig heeft die adapter een stroombegrenzing.... Ampères meet je in serie met de belasting. Als je de meter op ampère zet en je zet de pinnen op de connector maak je effectief gewoon kortsluiting.
Daar was ik enigszins al bang voor inderdaad, nadat het lampje uitging. Whoops. :X

Conclusie so far, de adapter is goed?
Aangezien (g)een batterij geen issue zou moeten zijn voor het werken van de laptop met netstroom, ben ik inderdaad ook bang dat het intern zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Dat je nog 19 Volt meet op de open uitgang betekent op zich niet dat er ook vermogen geleverd kan worden, maar de laptop adapters gaan ook na abuse zelden stuk.
In je beginverhaal kan ik niet zien dat de laptop bij het aansluiten ook werkelijk opgeladen werd.
100% zeker dat het de bijbehorende adapter is (verschillen tussen bepaalde types zijn soms klein waardoor er geen contact gemaakt wordt)?

zoek eens op 'disassemble asus r500vd-sx403h' naar filmpjes, dan kun je beslissen of je dat aandurft. Het enige wat je kan doen is meten of de voedingsspanning echt op het moederbord terecht komt, of dat de connector geen verbinding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Hmm... Laptops openmaken en componenten wisselen ben ik niet zo huiverig over (dat durf ik wel aan), maar als het op voeding e.d. aankomt laat ik het liever aan een pro over. Ik denk dat ik 'm met deze diagnose maar naar de lokale computerboer breng en vraag of zij er naar willen kijken.

In ieder geval bedankt voor je hulp!

Pagina: 1