Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyfallio
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik kreeg net een mail van de ING dat de spaarrente 0,2% is. Er staat dus 25.000 te verdampen op de bank.

Ik weet niet of ik nu moet gaan beleggen of mijn hypotheek extra moet aflossen. Beleggen wil ik niet zelf doen. En ik zou geen hoog risico profiel willen.
Mijn hypotheek bestaat uit een aflossingsvrij deel (1,94%) van zo'n 75.000 en een even zo groot deel annuitair (1,59%). De woz is flink lager dan de hypotheek doordat een aantal woningen destijds op de veiling zijn verkocht. Die gaat dus wel stijgen want veel zijn er nu 'goed' verkocht.

Ik las laatst een artikel dat je eigenlijk de bank niet moet laten beleggen, dat is dan nog best duur door alle transactiefees. Is dat ook zo?
Is aflossen dan misschien beter? Zo is de kans dat ik geld heb als ik ooit met pensioen ga wellicht groter? En het drukt misschien de maandlasten. En waar los ik dan op af: aflossingsvrij of annuitair? En als ik aflos op die eerste, mag ik dan het volledige 75.000 deel ooit aflossingsvrij meenemen?
Met de rekentools van eigen huis kom ik er niet echt uit (die hebben sowieso geen 2 delen optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Heb je naast die 25k nog andere potjes, bijvoorbeeld voor reservering (groot) onderhoud aan je huis, nieuwe wasmachine e.d.? Anders is die 25k natuurlijk niet echt 'over' en kun je het beter laten staan. Je zit nog onder de box 3 vrijstelling, dus je betaalt er in ieder geval geen belasting over. Hooguit wordt het door inflatie langzaam minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:24
Aflossen en bespaar op rente.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 20:25
Een gezonde reserve handhaven voor onvoorziene kosten en normale slijtage (wasmachines, auto etc.). Wat je over hebt kan je voor aflossen gebruiken.

Als je aflost dan eerst het deel met de hoogste rente. Ook al heb je renteaftrek, uiteindelijk betaal je daar ook zo'n 65% zelf van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11
Ik las laatst een artikel dat je eigenlijk de bank niet moet laten beleggen, dat is dan nog best duur door alle transactiefees. Is dat ook zo?
Heb je al op de sites van banken en brokers gekeken? Ik mis wel wat eigen inzet in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnepanelen?

Wat wordt afgeraden is iemand je geld geven om actief te gaan handelen. Kijk eens rond in het "beleggen op de beurs in de praktijk"-topic. Genoeg tips te vinden daar. Realiseer je wel dat een recessie er voor kan zorgen dat je 25k, 15k (of minder) wordt en het lang kan duren voordat je de 25k terug ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyfallio
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik kan toch niet de volledige 25.000 aflossen, in verband met de boete. Dus dat ik wat buffer achter de hand houdt is logisch. De maandlasten zijn relatief laag van deze hypotheek, ik spaar dus vrij veel. Met andere woorden: houd wel veel over per maand.

Dus het verstandigste is aflossen op het aflossingsvrije deel in verband met de hoogste rente.
Ik zat ook aan zonnepanelen te denken maar de kans bestaat dat ik hier niet heel lang meer woon. Dus ik haal dan die investering er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyfallio schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:59:
Ik kan toch niet de volledige 25.000 aflossen, in verband met de boete. Dus dat ik wat buffer achter de hand houdt is logisch. De maandlasten zijn relatief laag van deze hypotheek, ik spaar dus vrij veel. Met andere woorden: houd wel veel over per maand.

Dus het verstandigste is aflossen op het aflossingsvrije deel in verband met de hoogste rente.
Ik zat ook aan zonnepanelen te denken maar de kans bestaat dat ik hier niet heel lang meer woon. Dus ik haal dan die investering er niet uit.
Als je er niet meer lang verwacht te wonen zou ik een 10k minimaal reserveren voor kosten koper, en dan nog een zak voor meubels/verf en de typische verhuiszaken. Heb je dan nog geld over, dan helpen ze je graag in het zonnepanelen of beleggings topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Allemaal.

- Sparen voor buffer
- Beetje aflossen
- Beleggen met geld dat je kan missen

Als je wilt gaan beleggen, inderdaad bank niet laten doen. Zoek in het Beleggerstopic naar ETF. Zelf beleggen is tegenwoordig makkelijk om te doen, zonder dat je er veel kennis van hoeft te hebben. Je kan het ook laten doen door partijen zoals bijvoorbeeld Meesman. Dat is altijd goedkoper dan de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploegie90
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05-2024
Nadeel van aflossen is wel dat je geld ook redelijk vast staat in stenen.

Eventueel kan je ook nog kijken naar een 1-jarig deposito bij een internetspaarbank. Die geven nog +/- 0,65% op de deposito en 0,25% op de lopende spaarrekening.

Wat je dan kan doen is een 3 maandelijkse depositoladder. Elke 3 maanden zet je 1/4 van je spaarbedrag in een 1-jarige deposito. Komt er elke 3 maanden ook weer geld beschikbaar voor eventuele uitgaven.

Eerste jaar kan je dan nog starten met een 3 / 6 / 9 / 12 maanden deposito zodat alles gelijk erin staat.
Pagina: 1