Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Twee strings op Kosta Piko mp plus 4.6-2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Om te beginnen ben ik redelijk groen op het gebied van zonne-energie maar lees er wel veel over.

Mijn vraag: sinds 3 weken hebben wij 12 zonnepanelen ( 270 W) liggen aan een kostal inverter. Het zuiddak is niet groot genoeg dus liggen er nu 6 panelen op het oosten en 6 op het zuiden. Ook de helling van de daken is verschillend. Nu begrijp ik dat het in zo'n geval beter is om 2 strings te maken en die ieder op een mppt aan te sluiten. Nu zegt mijn installateur dat dat niet gaat ivm de opstartspanning ? Ik heb de specs van de inverter bekeken en haal dat er niet uit. Kan iemand met meer verstand van de materie hier een licht op werpen? Bedankt!

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het is beter om er 2 strings van te maken en parallel aansluiten of een omvormer met 2 mppt. Echter is 6 panelen wel te laag voor de meeste omvormers dus dat is wel een probleem ja, 6x30V is te weinig/minimaal.
Dan heb ik het over standaard panelen, geen panasonic hit bijv, die hebben een hoger voltage. Heel misschien gaat het met een goodwe wel werken, die werken vanaf 80V.

12 in 1 string op verschillende oriëntaties en hoek werkt ook niet optimaal.

Edit:
Je piko werkt ook vanaf 75V - 600V zie ik, je zou het kunnen proberen.
Edit 2:
Toch niet, in dual mppt operation is het 180-600

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r1m8v9k9kur.jpeg

http://www.frankensolar.e...65-9ed4-b507-fcbac66a442a

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 12-08-2019 18:22 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
@Verwijderd je hebt 3240Wp aan panelen, waarom is er voor een 4600W omvormer gekozen?
De 3.0-2 zou veel beter bij je opstelling passen.
Die heeft bij two-tracker operation een MPP bereik vanaf 115V.