Welke filter in vijver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-12 12:37
Mijn vraag

Ik heb een rechthoekige vijverbak van 2700L inhoud.
Geen waterval of andere stroming.
Er komen alleen wat waterplanten in, geen vissen.
Ik vermoed dat ik een filter nodig heb om het water schoon te houden, en dat eeen pomp alleen niet voldoende is.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
...
Er zijn vele types pompen en filters. Ik vermoed dat een Doorloop(oever)filter of Drukfilter meer dan toereikend is voor mijn situatie. maar wellicht zijn er nog andere opties die ik mis?
Een UV filter twijfel ik over. Ik denk niet dat het nodig is omdat het water al geen vissen bevat, en het kost
ook nog eens meer stroom, dus als het niet echt nodig is...

-Welk type Filter/pomp kan ik het beste gebruiken?
-Maakt zo'n filter enig lawaai als je buiten in de tuin zit?
-Moet ik verder nog op zaken letten?

Alvast heel erg bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Shao Kahn op 12-08-2019 17:24 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Beste antwoord (via Shao Kahn op 13-08-2019 11:14)

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-12 21:29
Even voor de duidelijkheid.

Mocht je vissen hebben, dan is er een simpele redenatie.
Een vis eet, plast en poept. In dit proces zorgt de vis voor ammoniak in het water.
Ammoniak is giftig, maar bacteriën breken dit af en dat wordt omgezet in nitriet.
Nitriet is ook giftig, maar andere bacteriën zetten dit om in nitraat (niet giftig).
Nitraat zit ook in leidingwater, niet veel maar het zit er nou eenmaal in.
Van nitraat leven planten en algen. Hoe meer planten hoe minder algen.

Draadalgen worden niet afgebroken door een UV lamp, zweefalgen wel.

Nou heb je geen vissen, maar wel nitraat door leidingwater.
Door genoeg nitraat vretende planten te plaatsen (lissen bijvoorbeeld) zal het nitraat snel worden afgebroken en heb je minder snel kans op algen.
Zorg wel voor een klein pompje, lucht of stroming maakt niet zoveel uit.
Het oppervlakte water moet eenmaal in beweging zijn anders heb je kans op botulisme/blauw alg.

Alle reacties

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Aangezien dit meer onder Wonen & Verbouwen valt, heb ik het topic verplaatst naar het juiste subforum.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zonder vissen is een filter en pomp toch nergens voor nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 12-08-2019 18:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:49

CeesKees

I rest my Kees

Ik had een ubbink drukfilter met uv lamp. De vijver was het hele jaar door zo helder als kraanwater. Eens per jaar even de filters en de lamp vervangen. Werkte perfect.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Verwijderd

Planten filteren het water ook, daarom zie je in de natuur ook nergens een filter bij een natuurlijke vijver staan.
Lees je dus in welke planten je het beste kunt aanschaffen en wat elke plant precies doet in je vijver.
Watergras en waterlelies zijn bijv. 2 hele verschillende planten, maar hebben beide wel nuttige functies.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn vijver is vergelijkbaar qua grootte, heb er wel vissen in. Zelf een drukfilter met ingebouwde uv op zitten. Kost je een honderd euro, werkt prima.
Algengroei krijg je toch, dat voorkom je niet. Maar die uv maakt de algen doorzichtig dus blijft het water kraakhelder :)
In de winter wel binnenhalen, die lamp kan niet zo goed tegen de kou ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Shao Kahn af en toe watervlooien er in gooien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 08:03
Zorg dat je er planten in zet die voor zuurstof zorgen en het water zuiveren. Gele lis en watermunt zijn daar een goed voorbeeld van. Ik zou het water sowieso in beweging houden middels een luchtpomp stilstaand water zal voor problemen zorgen.
David Pagan Butler op YouTube heeft een mooi ecologisch systeem bedacht voor zwemvijvers wat in jouw situatie ook kan werken. Het enige wat je nodig hebt is een luchtpomp.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22

krietjur

Where am I?

Simpel pompje voor wat waterbeweging lijkt me meer dan genoeg voor een vijver met veel planten en geen vissen.
Ik heb zelf een vijver met veel planten (vooral veel krabbescheer) en wat kleine visjes erin. Enkel een klein watervalletje voor wat waterbeweging, filterspons van de pomp maak ik 1x per jaar schoon. Vijver is kraakhelder.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:05
Ik zou er een drukfilter met uv-lamp en een bronsteen oid op zetten. Strikt genomen zou het met voldoende planten niet hoeven, maar afhankelijk van de ligging van je vijver heb je toch kans op groen water en dat is met uv makkelijk te voorkomen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-12 10:46
Nadeel is wel dat die UV lampen over het algemeen veel stroom verbruiken, en dat ze 24/7 aan staan.
Hierdoor doet het redelijk pijn op je stroom rekening :(
Aziraphale schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:27:
Ik zou er een drukfilter met uv-lamp en een bronsteen oid op zetten. Strikt genomen zou het met voldoende planten niet hoeven, maar afhankelijk van de ligging van je vijver heb je toch kans op groen water en dat is met uv makkelijk te voorkomen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • Beste antwoord

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-12 21:29

Een vis eet, plast en poept. In dit proces zorgt de vis voor ammoniak in het water.
Ammoniak is giftig, maar bacteriën breken dit af en dat wordt omgezet in nitriet.
Nitriet is ook giftig, maar andere bacteriën zetten dit om in nitraat (niet giftig).

Door genoeg nitraat vretende planten te plaatsen (lissen bijvoorbeeld) zal het nitraat snel worden afgebroken en heb je minder snel kans op algen.
Het oppervlakte water moet eenmaal in beweging zijn anders heb je kans op botulisme/blauw alg.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:05
Nitraat door leidingwater is wel het laatste waar ik me bij een vijver druk over zou maken. Misschien naar het voor het eerst vullen, maar daarna krijg je er toch echt puur regenwater in en dat beetje nitraat wordt door een mandje zuurstofplanten in no time weggevreten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
etienne001 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:12:

Als aanvulling hierop.
Zonder vis wordt die cycle doorbroken, er worden geen afvalstoffen geproduceerd die weer voedingsstof zijn voor de planten. Dus of plantenvoeding toe gaan voegen (met risico op alg) of toch maar wat vis in de vijver. Hoeft verder niks spannends te zijn.
Pagina: 1