Lamp met trafo's bromt/piept

Pagina: 1
Acties:

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52
Vragen van een absolute leek op dit gebied.

Vriendin heeft een lamp gekocht en TS had de eer om die te mogen ophangen. 'Lamp is dimbaar' had verkoper gezegd.

Lamp is een leuk ding, zitten twee trafo's in. Dat ziet er zo uit:

Lamp1

Ik zie dat er vrij dikke kabeltjes uit komen, die heb ik simpel bij elkaar in een kroonsteentje gedaan om te verlengen. Dat ziet er zo uit:

Lamp2

Dan heb ik een oud huis waar al een dimmer in de muur zat die inderdaad te linken is betreffende lamp. Als hij echter aan staan zorgt dat nogal voor wat herrie. Dat kun je hier horen/zien. Het ene gekraak is als ik aan de dimmer draai trouwens.

YouTube: VID 20190812 162619

Iemand een idee wat het probleem is?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Verkeerde combinatie dimmer + trafo. Andere dimmer kopen dus.

Verder zou ik flexibel snoer gebruiken vanaf de trafo naar de kroonsteen, i.p.v. dit stugge VD-draad.
En gooi de kroonsteentjes dan gelijk in de vuilnisbak en neem Wago-lasklemmen daarvoor in de plaats. Die kunnen zowel soepel als massief draad aan en zijn vele malen beter dan kroonsteentjes.

En waar is je aardedraad? Met de grote stukken zichtbaar koper die je nu zichtbaar hebt in die kroonsteen is het niet ondenkbaar dat de lampbehuizing onder stroom komt te staan. Zou jammer zijn als jij of je vriendin dat niet kan navertellen ;w Die aardedraad sluit je aan op de schroef op dat naar binnen gebogen lipje, midden links op je eerste foto.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2019 17:25 ]

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52
ThinkPadd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:21:
Verkeerde combinatie dimmer + trafo. Andere dimmer kopen dus.

Verder zou ik flexibel snoer gebruiken vanaf de trafo naar de kroonsteen, i.p.v. dit stugge VD-draad.
En gooi de kroonsteentjes dan gelijk in de vuilnisbak en neem Wago-lasklemmen daarvoor in de plaats. Die kunnen zowel soepel als massief draad aan en zijn vele malen beter dan kroonsteentjes.

En waar is je aardedraad? Met de grote stukken zichtbaar koper die je nu zichtbaar hebt in die kroonsteen is het niet ondenkbaar dat de lampbehuizing onder stroom komt te staan. Zou jammer zijn als jij of je vriendin dat niet kan navertellen ;w
Juist.

En hoe kom ik er achter wat dan de goede combinatie dimmer + trafo is?

Ik heb geen aarde, kan ik dat zelf maken daar?

Even ter info, dit is de dimmer die momenteel in de muur zit.

Dimmer

Ik ben er inmiddels uit. Ik moet een CR dimmer hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door KaiseRRuby op 12-08-2019 21:36 ]