Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:43

Belindo

â–ļ ─🔘─────── 15:02

Topicstarter
Afgelopen week viel de TV (LG 37LD420) een aantal seconden na het aanzetten weer uit. Het beeld flikkerde even (licht-donker, niet aan-uit) en daarna sprong de TV vanzelf op standby. Bij nogmaals aanzetten gebeurde hetzelfde. De avond ervoor was er nog geen probleem.

Nu heb ik zojuist de achterkant verwijderd, en mijn oog viel gelijk op het mainbord, en daarbij ÊÊn onderdeel wat zichtbaar defect is. Overige onderdelen zien er goed uit, geen defecten, lekkages, bolle elco's of verbrande componenten.

Hieronder het mainbord, met de locatie van het defecte onderdeel omcirkeld, klik voor groot:
LG 37LD420 Mainbord

Hieronder een poging tot close-up van het onderdeel, klik voor groot:
:G 37LD420 Close-up

Het onderdeel brokkelde langzaam verder af, en ik heb niet kunnen lezen wat erop staat. Op het mainbord staat bij dit onderdeel 'C402'.

Nu heb ik al gezocht op Google naar schema's van het mainbord, helaas zonder success. Ook de combinatie van het type TV en de code C402 bij het onderdeel gaf geen resultaat.

Nu zijn mijn vragen:
- Wat is dit voor een soort onderdeel
- Kan dit onderdeel wanneer defect deze klachten verklaren
- Welk onderdeel is dit precies (type, weerstand, etc)
- Waar kan ik beter zoeken naar technische schema's voor dit soort mainborden

Idee is om namelijk eerst eens een nieuw onderdeeltje erop te solderen. Als dat niet werkt kunnen we altijd nog kijken naar een nieuwe TV. Maar het zou natuurlijk gaaf zijn om dit 'zelf' op te lossen.

Edit: te vroeg geroepen denk ik. Ik zocht voornamelijk Nederlands of Engelse pagina's. Na een paar Duitse en nog een andere taal fora te hebben bezocht, lijkt dit om een 5pf 6KV ceramic disc capacitor te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Belindo op 12-08-2019 16:45 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Wel ontzettend goed schoonmaken voordat je het weer aansluit, is de kant waar een paar honderd volt op kan staan (vandaar de sleuf etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:43

Belindo

â–ļ ─🔘─────── 15:02

Topicstarter
Nou, geen stormlooptopic, maar wilde toch nog even vermelden, mocht iemand naar een soortgelijk probleem Googelen, dat het met het vervangen van dit onderdeeltje (13ct via Aliexpress) is opgelost.

Het duurde even via Aliexpress, maar het wachten was me het prijsverschil wel waard. In Nederland kon de
Heb de 2e (voor de linker backlight) ook preventief vervangen omdat ik er toch 10 had. Ivm. hoogspanning uiteraard de boel goed schoon gemaakt, en dubbel gechecked of de solderingen goed waren en niet per ongeluk contact maakten met een naastgelegen soldering.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Altijd leuk als je het weer werkend krijg, helemaal top Belindo!

[ Voor 11% gewijzigd door Vulcan750 op 01-09-2019 00:22 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"