Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
Sinds een tijdje krijg ik onder bepaalde omstandigheden rare strepen in mijn foto’s. Het lijkt ook frequenter voor te komen ongeacht de lens die ik gebruik. Voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hVz63sh/6-D28725-C-4058-4018-A10-A-B26-C9-EDF0-AAB.jpgdd

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 11-08-2019 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
WouterL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:55:
...

Is het altijd op dezelfde plek? zo ja, fout in de sensor? zo nee, fout in een geheugen van de camera (in de processor, het ram van de camera, de geheugenkaart?)

Je schrijft onder bepaalde omstandigheden, welke omstandigheden precies?

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 11-08-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
begintmeta schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:10:
[...]

Is het altijd op dezelfde plek? zo ja, fout in de sensor? zo nee, fout in een geheugen van de camera (in de processor, het ram van de camera, de geheugenkaart?)

Je schrijft onder bepaalde omstandigheden, welke omstandigheden precies?
Nee niet op dezelfde plek, en het gebeurt (gelukkig) sporadisch. Dus de omstandigheden kan ik niet plaatsen. Geheugenkaart is het ook niet, want heb net een andere geplaatst en komt ook voor op deze. Gisteren op deze manier twee foto’s verpest. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
PdeBie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:57:
Factory reset van het toestel geprobeerd?

-------------------

Zondag aanstaande een groot auto evenement fotograferen. Besloten dat ik de 16mm 1.4 en 56mm 1.2 ga huren om deze daar te proberen. Kan ik ze gelijk goed aan de tand voelen en kijken wat mijn volgende lens wordt nu de 23 en 50 de deur uit zijn.
Nee nog niet. Misschien eens proberen. Niemand iets dergelijks meegemaakt? Het gebeurt niet veel maar als het gebeurd is het knap jammer. In totaal nu drie a vier keer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:13
WouterL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:55:
Sinds een tijdje krijg ik onder bepaalde omstandigheden rare strepen in mijn foto’s. Het lijkt ook frequenter voor te komen ongeacht de lens die ik gebruik.
Gebruike je electronic shutter hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Tomas_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:24:
[...]

Gebruike je electronic shutter hier?
Volgens mij staat de camera op ES + MS. Ik heb geen idee of de camera hier ES of MS heeft gebruikt. Het lijkt overigens niet per sé op banding toch? De strepen zien er altijd hetzelfde uit. De lijntjes zijn opgedoken in zowel kunstmatig licht als normaal zonlicht.

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 12-08-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
WouterL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Volgens mij staat de camera op ES + MS. Ik heb geen idee of de camera hier ES of MS heeft gebruikt. Het lijkt overigens niet per sé op banding toch? De strepen zien er altijd hetzelfde uit.
Gebruik je RAW, JPEG of RAW&JPEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
begintmeta schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:38:
[...]

Gebruik je RAW, JPEG of RAW&JPEG?
Ik schiet jpeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ik zou op het eerste gezicht zeggen dat de sensor moeilijk doet. Kun je iets zeggen over de settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Tomas_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:39:
Ik zou op het eerste gezicht zeggen dat de sensor moeilijk doet. Kun je iets zeggen over de settings?
De foto is geschoten op:

ƒ/1.8
1/30
85 mm
ISO 1600

Gebruik gemaakt van AF single point. Overige settings staan eigenlijk bijna allemaal af fabriek.
Aangezien de sensor fout niet zo heel vaak voorkomt; is het dan wel degelijk een sensor defect?

Hier is overigens een ander voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HTnjmmD/Knipsel.png

En hier met een andere lens (f1.4 16mm lens):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MkGwPmC/voorbeeld.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door WouterL op 12-08-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tomas_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:39:
Omdat het niet altijd op dezelfde plek zit zou ik het dan op een fout in het geheugen van de camera (CPU of RAM) houden, maar ik weet er eigenlijk gewoon te weinig van om echt iets erover te kunnen zeggen in plaats van gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
begintmeta schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:51:
[...]

Omdat het niet altijd op dezelfde plek zit zou ik het dan op een fout in het geheugen van de camera (CPU of RAM) houden, maar ik weet er eigenlijk gewoon te weinig van om echt iets erover te kunnen zeggen in plaats van gokken.
Ik zoek me ook suf op het internet, maar kan geen gelijke artifacts vinden als dit. Aangezien het niet vaak voorkomt, is het geen absolute dealbreaker. Maar normaal lijkt het me niet. De camera is overigens sinds de eerste keer dat het voorkwam als eens hersteld naar fabrieksinstellingen. De camera valt nog binnen garantie, dus twijfel om hem toch te brengen voor service.

Alleen... hoe vinden ze een dergelijke fout aangezien het maar zelden voorkomt ;w

[ Voor 30% gewijzigd door WouterL op 12-08-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
WouterL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

Ik zoek me ook suf op het internet, maar kan geen gelijke artifacts vinden als dit. Aangezien het niet vaak voorkomt, is het geen absolute dealbreaker. Maar normaal lijkt het me niet. De camera is overigens sinds de eerste keer dat het voorkwam als eens hersteld naar fabrieksinstellingen. De camera valt nog binnen garantie, dus twijfel om hem toch te brengen voor service.

Alleen... hoe vinden ze een dergelijke fout aangezien het maar zelden voorkomt ;w
jij hebt al een paar voorbeeldbestanden toch? Misschien is het ook interessant om wat voorbeelden in RAW proberen te krijgen, aan die bestanden (of het gebrek eraan) is dan wellicht duidelijker te zien wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik kan me voorstellen dat omgevallen bits in een lineair uitgelezen bitmap dergelijke artefacten geven (ik meen me ook wat tiffs te herinneren die ik ooit op een beschadigde schijf had staan die dergelijke artefacten hadden daardoor), defect geheugen zou zoiets dan kunnen veroorzaken. Maar hier op GoT zijn vast mensen te vinden die hier meer vanaf weten dan ik. Zoals hieronder aangegeven is Fuji vragen natuurlijk ook een goed idee.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
ik zou de voorbeelden naar Fuji mailen. Wellicht hebben zij een verklaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Tomas_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:08:
ik zou de voorbeelden naar Fuji mailen. Wellicht hebben zij een verklaring?
Dat is misschien een goed idee :)

edit: mail gestuurd. Maar afwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 12-08-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik heel sterk aan dat de strepen komen door het geheugen kaartje. Volgens mij is dat al eerder zoiets gemeld op buitenlands forums.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Montana schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:38:
Ik heel sterk aan dat de strepen komen door het geheugen kaartje. Volgens mij is dat al eerder zoiets gemeld op buitenlands forums.
Het gebeurt bij verschillende geheugenkaarten helaas. Foto 1 is van een 32gb kaartje, en de overige foto's zijn van een 128gb kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 08:46
Misschien ook even de contacten in de camera schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829

Ook eens andere RAW converter proberen. Desnoods een gratis als darktable of gratis preview als on1 photo.

En andere schijf op je computer, daar kan de fout ook zitten. Of een andere computer zelfs. Zie je dit bijvoorbeeld ook als je gaat importeren (wel zelfde RAW, niet de JPEG) naar een andere computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Anoniem: 478829 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:56:
Ook eens andere RAW converter proberen. Desnoods een gratis als darktable of gratis preview als on1 photo.

En andere schijf op je computer, daar kan de fout ook zitten. Of een andere computer zelfs. Zie je dit bijvoorbeeld ook als je gaat importeren (wel zelfde RAW, niet de JPEG) naar een andere computer?
Ik zie de fout zelfs in de foto op de camera zelf. Aan de computer zal het dus wel niet liggen. Zoals gezegd zijn het geen raw files maar jpeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05 10:46

amphora

Websites & Fotografie

WouterL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Ik zie de fout zelfs in de foto op de camera zelf. Aan de computer zal het dus wel niet liggen. Zoals gezegd zijn het geen raw files maar jpeg.
zie je het wel in RAW bestanden als je RAW schiet (even testen?) Of nog beter RAW+JPEG schieten en kijken of het dan wel in beide op exact dezelfde plek zit.

[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 12-08-2019 16:26 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
amphora schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

zie je het wel in RAW bestanden als je RAW schiet (even testen?)
Dat is eigenlijk niet te testen omdat het probleem zo sporadisch opduikt. Maar aangezien dit niet voorkomt bij andere Fujifilm gebruikers lijkt het me desalniettemin niet normaal. Fuji heeft geantwoord dat het aan de geheugenkaart zou kunnen liggen. Heb inmiddels geantwoord dat het probleem ook opduikt bij het wisselen van geheugenkaart. Het is wachten op een reactie, maar ik vraag me af gezien de reputatie van de customer service of ik een duidelijk antwoord kan krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door WouterL op 12-08-2019 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb de vraag even afgesplitst in de hoop dat hij zo meer aandacht krijgt.
Wellicht zijn er zo ook nog niet-Fuji-gebruikers die mee kunnen denken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:34

Garyu

WW

Het zijn typische jpg artefacten bij een onleesbaar stukje data. Ik zou zeker proberen om het te vermijden door raw te gaan schieten, en kijken of je de bestanden dan wel zonder fouten kan lezen. Echter zou het kunnen dat je pc of camera ook over zulke raws de mist in gaat en eventueel niet eens wil openen of slecht converteert.

Omgevallen bitjes zouden niet zo vaak voor moeten komen, tenzij je altijd op 10.000 meer hoogte fotografeert of in een kerncentrale. Corrupte/kapotte memory lijn zou juist weer veel regelmatiger een fout moeten geven. Fuji vragen inderdaad.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Garyu schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:45:
Het zijn typische jpg artefacten bij een onleesbaar stukje data. Ik zou zeker proberen om het te vermijden door raw te gaan schieten, en kijken of je de bestanden dan wel zonder fouten kan lezen. Echter zou het kunnen dat je pc of camera ook over zulke raws de mist in gaat en eventueel niet eens wil openen of slecht converteert.

Omgevallen bitjes zouden niet zo vaak voor moeten komen, tenzij je altijd op 10.000 meer hoogte fotografeert of in een kerncentrale. Corrupte/kapotte memory lijn zou juist weer veel regelmatiger een fout moeten geven. Fuji vragen inderdaad.
De vraag is inderdaad doorgezet. Ik ben benieuwd.

Reactie terug van Fuji of ik de camera wil opsturen. Nou ja, dat gaat dus niet gebeuren met de vakantie om de hoek. Maw: ze hebben geen idee. Ik pak het wel op na mijn vakantie |:(

[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 13-08-2019 11:05 ]

Pagina: 1