Welke router kan ik het best aankopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01 01:19
Ik zoek een?

Ik ben op zoek naar een router voor thuis aangezien ik moe word om het gelimiteerde beheer via mijn.telenet te doen. Verder is een upgrade in performance en instellingen noodzakelijk. De huidige Docis 3.0 telenet modem/router moet ik nu elke 2 weken rebooten omdat er te veel devices verbonden zijn en WiFi soms blijft hangen (5GHz). Verder zijn er ook te weinig poorten. De bedoeling is dat het in bridge modes geplaatst wordt en enkel dient als doorgeefluik.

Wat is je budget?
200 - 350 euro naargelang model / specificaties

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren zolang er een echte QoS ingesteld kan worden. Hierdoor vallen de Netgear systemen zonder DumaOS af.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

In/op de TV meubel zit nu het volgende:

Synology NAS (DS218play) (LAN)
Xbox One S (LAN)
PS4 Pro (LAN)
Telenet Decoder (niet aan internet)
TV (voorlopig verbonden met WiFi)
Wireless atmos soundbar (fysieke 5.1 wireless speakers over 2.4GHz en ook verbonden met 5GHz Wifi)

Naast de router zit er nog een mid/high end powerline (1Gbit LAN). Deze connecteert met een station op zolder. Deze is aan een gaming desktop verbonden.

Verder zijn de volgende devices simultaan verbonden op WiFI:

5 high end smartphones
1 Nvidia Shield
3 laptops
Logitech Harmony Hub

De volgende devices zullen in de nabije toekomst eventueel toegevoegd worden

extra Nvidia shield
Phillips Hue
Een extra pc

Een standaard avond is gelijk aan:

- 1x 4K HDR stream van Netflix/Prime Video
- 2x 1080p streams op GSM/Shield
- 1x game download + gaming (streaming zou ook ergens plaatsvinden in de toekomst)
- Veel zappen met Harmony
- cloud diensten / updates continue bezig

Wat ik zelf heb gevonden

De Asus ax88u had ik een lange tijd op het oog totdat ik zag dat de TP-Link AX6000 ook reeds beschikbaar is (althans bij coolblue). Volgensmij heeft deze net iets meer functies en is ook nog eens 30 euro goedkoper waardoor ik geneigd ben dit aan te schaffen. De extra poorten zorgen ervoor dat ik zoveel mogelijk via LAN kan laten verbinden en daardoor al minder het WiFi verkeer verzadigen. De router lijkt me ook future proof met een 2.5Gbit poort, WiFI ax, 8x8 mimo, een usb C poort.

Als ik de keuze van de router gemaakt heb zal ik zien hoe ik dat met Telenet ga oplossen. Ze doen blijkbaar moeilijk voor een modem only device en ben er nog niet uit of bridge mode met de huidige modem/router een goede oplossing is.

Alle reacties

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01 01:19
Na lang zoeken uiteindelijk gekozen voor de AX88U welke ik morgen ga halen. Ik kan niet geloven dat TP-Link hun QoS zo hard heeft gelimiteerd door bandwith control te verwijderen. Tot zover is de Asus de enige met AX routers waarop dat beschikbaar is om per IP range / device een harde up/down limiet te configureren.

De reacties in forums bij zowel TP-Link als Netgear zijn niet te geloven. Als iemand om die functionaliteit vraagt krijg je als antwoord dat op deze manier je internet bandbreedte altijd ten volle wordt benut of dat je internet snel genoeg is dus het maakt niet uit.... Als ik 200/200 heb en ik wil dat een bepaald apparaat maar max 10/10 mag gebruiken zelfs als het ander uit staat dan wil ik dat gewoon. Er zijn nog steeds datalimieten overdag in België en met 20 apparaten kun je er rap door komen. Sorry voor de rant :p