Geluidsniveau Itho Daalderop CVE-S (nieuw) valt tegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Intro
Omdat mijn 13 jaar oude (ik denk Stork) niet de stilste was heb ik begin juni een Itho Daalderop CVE-S CO2 Optima inside besteld. Deze is eind juli eindelijk geïnstalleerd, inclusief kanalen reiniging en afstellen. Echter stoor ik me een beetje aan de hoeveelheid geluid dat de nieuwe maakt. Buiten op straat hoor je duidelijk dat ie bezig is (als enige van de straat :+ )

Op stand 2 / auto maakt deze meer geluid dan mijn 13 jaar oude MV deed. Terwijl ik in de reviews lees dat het zo fijn is dat deze zo stil is.

Ik had dit model gekozen zodat ie automatisch zou regelen tussen stand 1 en 3 dmv vocht en CO2 meter. Maar hij lijkt altijd op stand 2 af te zuigen en ik hoor m alleen harder gaan bij goed warm douchen en daarna gaat ie terug naar stand 2 denk ik. De knop auto (of 2x auto indrukken = auto-nacht stand) maakt weinig verschil.

Zelf geprobeerd
Ik heb contact gehad met de leverancier en deze geeft aan dat de perilex aansluiting waarschijnlijk niet goed zit maar dat dit niet bij de installatie service hoort. Dit is iets voor een elektricien. Nou werken de 3 standen in de keuken gewoon, dus lijkt me dat sterk. Maar ik had voor de zekerheid de aansluiting van Itho is geprobeerd, maar dan nog maar 1 stand van de perilex schakelaar beneden. Dus maar weer terug gezet.

Ik kan m evt ook tijdelijk aansluiten op het normale 220v snoer om het een en ander uit te sluiten.

Vraag 1
Als de 3 standen werken zit de perilex dan sowieso goed?

Vraag 2
Een tweede tip van de leverancier was om via de potmeters de snelheid terug te schroeven, maar kan ik dat zomaar doen? Zijn er geen wettelijke eisen qua minimale hoeveelheid afzuiging (ook al heb ik een CO2 sensor).

Vraag 3
Heeft er iemand toevallig ook een vergelijkbare Itho? Hoe stil kan ik verwachten dat het zou moeten zijn? Neem aan dat je m van buiten op straat niet hoort te horen?

Baal er lichtelijk van dat het niet out of the box naar wens werkt. Nu moet ik er zelf aan sleutelen etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1241500

ik las laatst ergens dat je er een geluidsdemper op kunt laten zetten. Weet verder niet waar en hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Leuk topic.
xAndyx schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:12:
Intro
Omdat mijn 13 jaar oude (ik denk Stork) niet de stilste was heb ik begin juni een Itho Daalderop CVE-S CO2 Optima inside besteld. Deze is eind juli eindelijk geïnstalleerd, inclusief kanalen reiniging en afstellen. Echter stoor ik me een beetje aan de hoeveelheid geluid dat de nieuwe maakt. Buiten op straat hoor je duidelijk dat ie bezig is (als enige van de straat :+ )
Er zijn heel veel huizen die een afzuiger hebben die bijna niks meer doet. Als enige hoorbaar kan prima samen gaat met als enige een fatsoenlijk afzuig debiet.

Tevens; kanalen reinigen of kanalen "reinigen"? Veelal hebben ze gewoon een te korte borstel bij en bij de eerste bocht van vloer naar buis stoppen ze er al weer mee... Veel huizen hebben ook standaard te nauwe kanalen waardoor er extra weerstand is, de luchtsnelheid hoger wordt en er vooral meer lawaai komt.
Op stand 2 / auto maakt deze meer geluid dan mijn 13 jaar oude MV deed. Terwijl ik in de reviews lees dat het zo fijn is dat deze zo stil is.
Klantenreviews zijn bijna altijd bullshit, want die vergelijken met hun afgeragde exemplaar die op versleten lagers staat te ratelen.
Ik had dit model gekozen zodat ie automatisch zou regelen tussen stand 1 en 3 dmv vocht en CO2 meter. Maar hij lijkt altijd op stand 2 af te zuigen en ik hoor m alleen harder gaan bij goed warm douchen en daarna gaat ie terug naar stand 2 denk ik. De knop auto (of 2x auto indrukken = auto-nacht stand) maakt weinig verschil.
Sommige merken zien stand 2 inderdaad als normale stand als er mensen aanwezig zijn.
Zelf geprobeerd
Ik heb contact gehad met de leverancier en deze geeft aan dat de perilex aansluiting waarschijnlijk niet goed zit maar dat dit niet bij de installatie service hoort.
Beetje flauw als je zoiets koopt inclusief installatie.
Dit is iets voor een elektricien.
Tja, zal wel weer met regeltjes te maken hebben... ik doe zoiets gewoon zelf.
Nou werken de 3 standen in de keuken gewoon, dus lijkt me dat sterk.
Het een sluit het ander niet uit.
Vraag 1
Als de 3 standen werken zit de perilex dan sowieso goed?
Nee
Vraag 2
Een tweede tip van de leverancier was om via de potmeters de snelheid terug te schroeven, maar kan ik dat zomaar doen? Zijn er geen wettelijke eisen qua minimale hoeveelheid afzuiging (ook al heb ik een CO2 sensor).
Er is een bouwbesluit met e.e.a. aan eisen qua ventilatie. Niemand die dit onderdeel komt handhaven. Bouw je een nieuw huis en heb je zo'n WC-ventilator voor een villa... ja, dan kun je daar wel op gepakt worden bij inspectie.
Vraag 3
Heeft er iemand toevallig ook een vergelijkbare Itho? Hoe stil kan ik verwachten dat het zou moeten zijn? Neem aan dat je m van buiten op straat niet hoort te horen?
E.e.a. hangt af van de leidingen. Veelal is er een exces aan te smalle flexbuis. Dat is allemaal extra lawaai.
Baal er lichtelijk van dat het niet out of the box naar wens werkt. Nu moet ik er zelf aan sleutelen etc.
Kijk eens of de bedrading van de Perilex overeenkomt met het schema van wat 'ie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:41
Vraag 2
Heb ik met mijn Itho wel gedaan, al heb ik een eenvoudige zonder sensoren, alleen drie standen. Toerental teruggeschroefd zodat in stand 1 het geluid voor mij aaceptabel was. En dan is er ook in stand 1 nog steeds genoeg druk/onderdruk om b.v. toiletgeuren in de toiletruimte te houden en af te voeren.
Wat overigens ook goed en mss wel beter heeft geholpen tegen geluid was de unit te verplaatsen. Niet monteren tegen de lichte gipsblokkenwand (die het geluid versterkte) maar tegen het plafond en die is van zwaar beton.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbaans
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-07 15:19
Hier sinds een maand een nieuwe Itho CVE-S met ingebouwde vochtsensor, deze valt ook tegen. Als je een ventillator wil die in laagstand fluisterstil is, moet je deze niet nemen!
Daarnaast draait hij in auto-stand nooit op laagstand, maar een klein beetje harder, wat het geluidsniveau niet ten goede komt :( .
Volgende keer geen Itho meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 21:10
Zelfde 'probleem' hier. In de laagste stand hoor je een tikkend geluid. Lijkt mij uit de motor te komen, misschien een PWM signaal?

In auto stand draait hij op standje 2, niet de laagstand. Ik vind dat persoonlijk niet zo'n probleem (ben meteen van de PWM tik af), maar kan natuurlijk vervelend zijn.

Mijn tip: gebruik akoustisch geïsoleerde slangen. Kosten €4/meter, maar dat scheelt enorm.

De binnemantel is geperforeerd plastic, met daaromheen een glaswol laag. Geluidstrillingen gaan door de perforaties en dempen uit in de wol. Resultaat is dat je na een meter of 2-3 niks meer uit de Itho hoort. Enkel licht windgeruis.

Verder moet je gewoon de potmeters zo instellen dat het jou bevalt. Bij mij is dat de lage potmeter naar minimaal, en de hoge potmeter naar maximaal. Zo heb ik de maximale bandbreedte beschikbaar. Hard is ook echt hard, zacht is ook echt zacht.

Succes!
Pagina: 1