warm en koud water positie kranen

Pagina: 1
Acties:
  • 18.483 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:39

odan

The dark side is within all!

Topicstarter
Ik zie de laatste tijd steeds vaker kranen waar de hendel mijn inziens verkeerd om werkt.
kraan als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/256451/files/270773878/900x900x2/tres-study-colors-wastafelmengkraan-26290401acd.jpg

in onze keuken hebben wij een vergelijkbaar model waar koud water uit komt als de hendel naar onder wordt getrokken en heet water als hij naar boven gaat. maar ik zie steeds vaker kranen waar dit andersom is, en dus gevaarlijke situaties creëert onder andere voor kinderen die altijd de hendel naar beneden zullen halen als ze aan de kraan zitten.

Kan het zijn dat dit iets met EU richtlijnen ofzo te maken heeft?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 93986

De hendel werkt prima. Koud en warm wateraanvoer zit gewoon omgedraaid aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 16:27

M2M

medicijnman

Gewoon een Thermostaatkraan ophangen dan... toch?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kleine kinderen kunnen daar niet bij. Vaak in Horeca krijg je sowieso warm water en niet heet.
(mocht er echt Heet water op zitten duurt het ook een tijdje voor het echt 60gr is) als je kinderen te klein zijn ga jezelf mee naar WC ruimte of leer je hen dit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:28:
De hendel werkt prima. Koud en warm wateraanvoer zit gewoon omgedraaid aangesloten.
dat zou je denken ja. maar het wordt ook op die manier aangegeven op de hendel zelf dus (voor mij fout) warm onder koud boven.
M2M schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:28:
Gewoon een Thermostaatkraan ophangen dan... toch?
vergelijk het met een thermostaatkraan waar de koud en water ineens andersom zit dan je gewend bent ;)
Hackus schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:32:
Kleine kinderen kunnen daar niet bij. Vaak in Horeca krijg je sowieso warm water en niet heet.
(mocht er echt Heet water op zitten duurt het ook een tijdje voor het echt 60gr is) als je kinderen te klein zijn ga jezelf mee naar WC ruimte of leer je hen dit.
je kunt je kind nog zo veel leren maar als kraan a koud water geeft op stand 1 en kraan b koud water geeft op stand 2 creëert dit gewoon situaties die niet voor zou moeten komen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Mijn zus heeft dat ook.
Er staat ook duidelijk een "C" met een pijltje naar boven. Ik sta daar dus iedere keer warm water te tappen op een warme zomerdag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

odan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:04:

je kunt je kind nog zo veel leren maar als kraan a koud water geeft op stand 1 en kraan b koud water geeft op stand 2 creëert dit gewoon situaties die niet voor zou moeten komen.
Ook als de kraan wel "goed" staat qua hendel kan er nog steeds heet water uitkomen als dat net een paar minuten geleden getapt is. Dus er vanuit gaan dat een hendel omlaag trekken altijd maar koud water geeft is sowieso een zeer slecht plan.

Dus de enige situatie die je op deze manier creëert is dat kinderen leren extra voorzichtig te zijn en ten alle tijden te voelen of het water heet is, daar lijkt mij niks mis mee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

dat zou je denken ja. maar het wordt ook op die manier aangegeven op de hendel zelf dus (voor mij fout) warm onder koud boven.

[...]

vergelijk het met een thermostaatkraan waar de koud en water ineens andersom zit dan je gewend bent ;)

[...]

als de gene vlak voor je heet water heeft getapt zit dat nog in de kraan, en kun je het op koud zetten dan nog komt er eerst heet/warm uit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:13:
[...]

Ook als de kraan wel "goed" staat qua hendel kan er nog steeds heet water uitkomen als dat net een paar minuten geleden getapt is. Dus er vanuit gaan dat een hendel omlaag trekken altijd maar koud water geeft is sowieso een zeer slecht plan.

Dus de enige situatie die je op deze manier creëert is dat kinderen leren extra voorzichtig te zijn en ten alle tijden te voelen of het water heet is, daar lijkt mij niks mis mee.
Hackus schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:14:
[...]

als de gene vlak voor je heet water heeft getapt zit dat nog in de kraan, en kun je het op koud zetten dan nog komt er eerst heet/warm uit.
daarom ook altijd even koud water laten lopen als je warm hebt gepakt.
mensen die alleen de hendel naar koud zetten zijn sowieso niet goed wijs :P

maar dat beantwoord nog steeds mijn vraag niet, waarom zijn er kranen op de Nederlandse markt die verkeerd om zitten?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

odan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:22:
daarom ook altijd even koud water laten lopen als je warm hebt gepakt.
mensen die alleen de hendel naar koud zetten zijn sowieso niet goed wijs :P
En als je dat je kinderen leert dan ben je er toch? Ze merken vanzelf wanneer het water warm wordt zodat ze zich niet verbranden. En als ze zich alsnog weten te verbranden dan is dat een waardevolle les geweest.
maar dat beantwoord nog steeds mijn vraag niet, waarom zijn er kranen op de Nederlandse markt die verkeerd om zitten?
Wie bepaalt wat de juiste manier is? Mijn kraan is al 13 jaar oud en zou volgens jou opeens verkeerd om zitten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:30
Tsurany schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:27:

Wie bepaalt wat de juiste manier is? Mijn kraan is al 13 jaar oud en zou volgens jou opeens verkeerd om zitten.
Volgens mij is dat nou net het punt, niemand die dat bepaalt voor dit soort type kranen en blijkbaar bestaat er geen consensus over. Kan me ook voorstellen dat de consensus verandert vanuit esthetisch oogpunt, wat dan gaat over hoe een kraan in "ruststand" eruit zou moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Dan zit de kraan verkeerd om gemonteerd. Simpelweg omdraaien en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:37

Nakebod

Nope.

I dunno, maar ik vind het juist logischer.
Open = (= hendel naar rechts) koud water,
Extra handeling (= hendel naar beneden) = warm te hebben.

Juist door die extra handeling ben ik mij er bewust van dat het wel eens heet kan worden.

Denk ook kwestie van gewenning. Ik heb al jaren kranen waar naar voren halen warm water is, kan mij niet herinneren dat ik dit ooit als raar heb ervaren.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Nakebod schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:42:

Juist door die extra handeling ben ik mij er bewust van dat het wel eens heet kan worden.

Denk ook kwestie van gewenning. Ik heb al jaren kranen waar naar voren halen warm water is, kan mij niet herinneren dat ik dit ooit als raar heb ervaren.
ik vind dit ooklogischer.
stap 1 (hendel naar rechts) bepaald de kracht van je waterstraal
stap 2 indien van toepassing is hendel naar je toe om warm water toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

En als je dat je kinderen leert dan ben je er toch? Ze merken vanzelf wanneer het water warm wordt zodat ze zich niet verbranden. En als ze zich alsnog weten te verbranden dan is dat een waardevolle les geweest.

[...]

en ik zag voor het eerst in 20 jaar zo;n type kraan (en heb er best wat gezien) die andersom werkt zoals ik gewend ben.
Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

leuke poging O-)
Nakebod schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:42:

Frogy schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

ik vind dit ooklogischer.
stap 1 (hendel naar rechts) bepaald de kracht van je waterstraal
stap 2 indien van toepassing is hendel naar je toe om warm water toe te voegen.
naar rechts is idd kracht van de straal. maar zoals hier boven ook al gezegd was het voor mij bij meerdere kranen al 20 jaar naar boven voor warm/heet water.

snap ook niet waarom hier niet gewoon een standaard voor is, en dacht echt dat het een recente ontwikkeling was.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

odan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:01:
[...]

en ik zag voor het eerst in 20 jaar zo;n type kraan (en heb er best wat gezien) die andersom werkt zoals ik gewend ben.

[...]

leuke poging O-)

.
Dat.
Maar het is ook serieus bedoeld. Bij de meeste kranen kan je de uitloop gewoon omdraaien. Meestal zit de uitloop vast met een klein inbusje aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Bij ons zat het standaard ook zo, naar beneden warm en boven koud. Dit hebben we om laten draaien. Ook ivm kinderen.

Als ik de kraan zie, dan staat er aan de bovenkant van de hendel een blauw bolletje en onder een rode.
Logica van de loodgieter: naar boven is koud, naar onder is warm
Mijn logica: als ik blauw zie is het koud (beneden), als ik rood zie is het warm(boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 09:57
Voor mij zitten ze sowieso verkeerd-om. Ik ben namelijk linkshandig dus die hendel zit voor mij op een hele onhandige plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hsb-3 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:51:
Als ik de kraan zie, dan staat er aan de bovenkant van de hendel een blauw bolletje en onder een rode.
Logica van de loodgieter: naar boven is koud, naar onder is warm
Mijn logica: als ik blauw zie is het koud (beneden), als ik rood zie is het warm(boven).
_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 22:11
mr.Millenarian schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:52:
Voor mij zitten ze sowieso verkeerd-om. Ik ben namelijk linkshandig dus die hendel zit voor mij op een hele onhandige plek.
Juist om deze reden heb ik een kraan gekocht waarbij de hendel bovenop zit. Overigens zit je dan nog steeds met het 'probleem' omdat warm water zowel links als rechts kan zijn afhankelijk van de kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:30
Over dat bij kranen links warm en rechts koud is bestaat wel consensus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:07
Dit zijn ook wel de meest achterlijke, en onhandige kranen die er zijn.
Als ik de kraan open zet, handen nat maak, inzeep en dan afspoel, is het altijd weer russisch roulette hoe warm of koud het is.

De kraan een keer met links open zetten is een heel onhandige handeling.

Met de hendel naar beneden steekt deze boven de wasbak, onhandig met grote voorwerpen afspoelen,

Hier in huis dus alleen kranen met de hendel bovenop , waarbij wel de standaard, warm links, koud rechts bij geldt

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:46
Mijn dochter van 2,5 jaar oud kan als ze op een kruikje staat (die ze prima zelf kan verplaatsen) net met haar vingertopjes bij het hendeltje van de kraan.
En omdat ze er net bij kan, trekt ze hem naar voren en daarna duwt ze pas opzij.
Hierdoor kwam er bijna instant 60(?) graden water uit.
Kwam, omdat de boiler inmiddels losgekoppeld is.

Bij mijn ouders moet hij omhoog (iets naar achter zelfs) voor heet, en iets schuin naar voor voor koud.
Bij mijn schoonmoeder naar voren heel erg heet (boiler)
Bij mijn schoonvader ook naar voren heet, maar dat duurt wel even.

het is gewoon een beetje opletten met kleine kinderen.
een volwassene brand zichzelf niet zo snel aan heet kraanwater van 60 graden.

Vind het kwalijker wanneer blauw heet is en rood koud. (wat ik ook regelmatig zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
odan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:26:
Ik zie de laatste tijd steeds vaker kranen waar de hendel mijn inziens verkeerd om werkt.
kraan als voorbeeld:
[Afbeelding]

in onze keuken hebben wij een vergelijkbaar model waar koud water uit komt als de hendel naar onder wordt getrokken en heet water als hij naar boven gaat. maar ik zie steeds vaker kranen waar dit andersom is, en dus gevaarlijke situaties creëert onder andere voor kinderen die altijd de hendel naar beneden zullen halen als ze aan de kraan zitten.

Kan het zijn dat dit iets met EU richtlijnen ofzo te maken heeft?
Ik ben precies andersom gewend en heb nu een kraan van de IKEA met onder koud en boven warm water. Ik vind het zelf zeer irritant en ben nu dus ook op zoek naar een andere kraan, of ik sluit hem andersom aan en moet dan nog even iets verzinnen voor het blauw/rode vlakje wat er op de kraan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:57
Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:28:
Uh, nee. Er zit een warm/koud-aanduiding op de kraan, hij zit dus wel goedom aangesloten.
Anoniem: 93986 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Nee, de aanduiding zit op de kraan, niet op de hendel, valt niks andersom aan te monteren (of je wil de kraan onder je aanrecht hangen misschien)...

Er is dus duidelijk gewoon geen consensus over de 'juiste' richting van warm/koud bij dit soort kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vloris schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:37:
[...]

Uh, nee. Er zit een warm/koud-aanduiding op de kraan, hij zit dus wel goedom aangesloten.

[...]

Nee, de aanduiding zit op de kraan, niet op de hendel, valt niks andersom aan te monteren (of je wil de kraan onder je aanrecht hangen misschien)...

Er is dus duidelijk gewoon geen consensus over de 'juiste' richting van warm/koud bij dit soort kranen.
Je draait de kraan in zijn geheel om. Dus ipv de hendel rechts komt die links te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan

odan

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Je draait de kraan in zijn geheel om. Dus ipv de hendel rechts komt die links te zitten.
het enigste wat je dan veranderd is dat je de hendel aan de achterkant naar beneden moeten doen in plaats van aan de voorkant.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 14:57
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Dan kan de nog steeds alleen maar de hendel of rechtop (koud), of naar achteren (warm). En dat laatste kan niet want daar zit een muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Daarom heb ik geen mengkraan meer. Vind 2 draaiknoppen veel prettiger. Echter komt dan het probleem dat mijn zus haar kraan 'verkeerd om' zit: Open draaien / met de klok mee, is bij haar juist dicht... Altijd leuk als je de kraan een klein beetje open zet en dan op automatische piloot de kraan wilt dichtdraaien en je een hele fontein creëert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 07:13
Dan monteer je de kraan toch met de hendel aan de voorkant?

Bijna 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarne-Groen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-02-2021
De meeste kranen merken gebruiken de standaard binnenwerken gelijk aan de topbediende kranen. Een topbediende kraan werkt altijd zo dat rechts koud zit en links heet. Zaag je de bovenkant er af en plakt die aan de zijkant wat feitelijk gebeurt bij deze kranen, dan zit heet boven en koud onder rechts. Fabrikanten willen zoveel mogelijk standaarden in gebruik en met wisselstukken ook de branche vindt dit handig. In gebruik is voor beide iets te zeggen, veilig voor kinderen, koud starten energie besparen. Wat wel weer tegendraads werkt van andere een hendelkranen. Voorlopig zijn de meeste nog heet boven en koud onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 18:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Bjarne-Groen welkom op Tweakers. Een topic van 1,5 jaar oud hiervoor uit de mottenballen te halen voegt niet veel toe. Gelieve reageren op recente topics, dan gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.