Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
Hallo,

Ik wil een timelapse gaan maken en bewerken door een serie foto's te maken (duh 8)7 ) in RAW met een resolutie van 6000×3376 pixels. Ik wil dan de de batch editen met Lightroom of Photoshop. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik niet zo goed weet hoe je kunt in- of uitzoomen of het beeld kan laten bewegen (van links naar rechts bijvoorbeeld) zonder kwaliteit te verliezen.

Mijn doel is dat ik uiteindelijk een timelapse heb in 4K formaat en dat er in die timelapse in-, uitgezoomd of "gepanned" wordt zonder dat de resolutie van dat stukje kleiner is dan 4K.

In theorie moet dit mogelijk zijn, want je hebt immers als basis een serie foto's met een veel hogere resolutie dan 4K, maar ik weet niet zo goed hoe en welk software ik daarvoor het beste kan gebruiken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
"gewoon" 4k is 3840 x 2160, dus dan heb je nog 2160 bij 1216 pixels over om 'in te zoomen'. Denk dat dat met gewone videobewerkingssoftware kan. Als je de bron maar 6000×3376 houdt. Wat heb je tot je beschikking aan resources? Hoe ga je de timelapse überhaupt maken? Met een functie van je camera of ga je de foto's zelf omzetten naar video?

Sowieso handig om de vooraf ingevulde vragen gewoon te beantwoorden. Wat heb je gevonden en wat voor hard- en software heb je?

Zo geeft zoeken bij google naar '4k timelapse panning' al aardig wat hits met video-tutorials. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 12-08-2019 13:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Ja goed punt! Excuus voor de missende info ;)

Ik heb een Sony A6000 en ik gebruik nu de app 'timelapse' voor een timelapse. Deze app, door Sony zelf ontwikkeld, heeft drie manieren om te helpen bij timelapses. De app kan een serie gemaakte foto's direct omzetten naar een videobestand; hij kan een serie foto's maken (JPEG of RAW) zodat je ze zelf kunt gaan editen; en de app kan een combinatie van beiden.
De eerste methode werkt prima, maar je bent dan belemmerd tot enkel Full HD en editen gaat erg lastig. Daarom wil ik timelapses gaan maken (met dezelfde app) met behulp van RAW foto's.

Ik heb Lightroom en Photoshop tot mijn beschikking. Ik heb nóg geen videobewerkingsprogramma, maar daar ben ik dus naar aan het kijken. Maar wilde eerst weten hoe en met welke software dit goed te doen is :)

Verder heb ik al wel veel videobewerkingsprogramma's gezien die kunnen zoomen en pannen, maar ik kan nergens zien of je dit kunt doen zonder kwaliteitsverlies (oftewel: dat 4k ook echt 4k blijft, de hele tijd).

Als je nog info mist, laat het maar weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Iemand een goed idee? Na veel googelen heb ik nog steeds niet kunnen vinden wat ik zocht :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Ozzy Oscar op 13-08-2019 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Raws bewerken, exporteren als JPG (volledige grootte natuurlijk), 4k project aanmaken in een video programma als Davinci Resolve (gratis), foto's daar allemaal in mikken en gaan met die banaan. Doordat je fotos groter zijn dan 4k kun je dus zonder verlies zoomen en pannen.

Zoek even op: davinci resolve timelapse. Ik krijg genoeg resultaten.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Ventieldopje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:39:
Raws bewerken, exporteren als JPG (volledige grootte natuurlijk), 4k project aanmaken in een video programma als Davinci Resolve (gratis), foto's daar allemaal in mikken en gaan met die banaan. Doordat je fotos groter zijn dan 4k kun je dus zonder verlies zoomen en pannen.

Zoek even op: davinci resolve timelapse. Ik krijg genoeg resultaten.
Oh die had ik nog niet gevonden! Dankjewel, ik ga 'm eens goed bekijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ozzy Oscar schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:27:
Ja goed punt! Excuus voor de missende info ;)

Ik heb een Sony A6000 en ik gebruik nu de app 'timelapse' voor een timelapse. Deze app, door Sony zelf ontwikkeld, heeft drie manieren om te helpen bij timelapses. De app kan een serie gemaakte foto's direct omzetten naar een videobestand; hij kan een serie foto's maken (JPEG of RAW) zodat je ze zelf kunt gaan editen; en de app kan een combinatie van beiden.
De eerste methode werkt prima, maar je bent dan belemmerd tot enkel Full HD en editen gaat erg lastig. Daarom wil ik timelapses gaan maken (met dezelfde app) met behulp van RAW foto's.

Ik heb Lightroom en Photoshop tot mijn beschikking. Ik heb nóg geen videobewerkingsprogramma, maar daar ben ik dus naar aan het kijken. Maar wilde eerst weten hoe en met welke software dit goed te doen is :)

Verder heb ik al wel veel videobewerkingsprogramma's gezien die kunnen zoomen en pannen, maar ik kan nergens zien of je dit kunt doen zonder kwaliteitsverlies (oftewel: dat 4k ook echt 4k blijft, de hele tijd).

Als je nog info mist, laat het maar weten! :)
Ik gebruik LR/Timelapse en dat werkt uitstekend. Vervolgens importeer ik de export in Final Cut Pro en voeg daar een Ken Burns aan toe. Volgens mij is dat precies wat je zoekt toch?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Royz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Ik gebruik LR/Timelapse en dat werkt uitstekend. Vervolgens importeer ik de export in Final Cut Pro en voeg daar een Ken Burns aan toe. Volgens mij is dat precies wat je zoekt toch?
Ja! Dat is precies wat ik zoek. Heb alleen geen MacBook of andere Apple computer |:(
En ik denk dat LR/Timelapse nog steeds de beste optie is. Dan alleen even sparen voor de Pro versie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ozzy Oscar schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:19:
[...]

Ja! Dat is precies wat ik zoek. Heb alleen geen MacBook of andere Apple computer |:(
En ik denk dat LR/Timelapse nog steeds de beste optie is. Dan alleen even sparen voor de Pro versie :)
Volgens mij kan je ook gewoon de sequence van foto's inladen in Premieren en daar een KenBurns doen, maar ik vind zelf FCP fijner. En LR/Timelapse is een top programma, doet ook dingen als deflicker etc

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Ja als ik uiteindelijk zeker weet dat ik echt actief wordt met fotografie en dan met name met timelapses. Dan ga ik ook zeker investeren in LR/Timelapse :)
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Ozzy Oscar Hier kan je het beste After Effects voor gebruiken, met onderstaande tutorial krijg je precies wat je wilt;)

https://www.lynda.com/Aft...Compositing/516724-2.html

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
@Greatsword Thanks! Ik zal 'm opslaan in het rijtje van mogelijke oplossingen! :D
Pagina: 1